Úterý 22. května. Svátek má Emil.

Sága PEPP: co znamená pro poradce?

Evropa - figurky na mapě

Každý, kdo se zajímá o budoucnost důchodů, by měl evropskou iniciativu k celoevropským osobním penzijním produktům (PEPP) vítat. Zajištění důchodů je závažným problémem, kterému čelí všechny evropské státy zasažené kombinací prodlužující se doby dožití a snižováním dlouhodobých úrokových sazeb.

Je třeba rozvíjet individuální poskytování důchodů. Členové FECIF vnímají tuto potřebu u svých klientů v celé Evropě, ať už jde o nabídku pestřejší volby a konkurenci na trzích s rozvinutou nabídkou dlouhodobých úspor nebo prosté poskytnutí přístupu k řešením v méně rozvinutých zemích. Otevření této možnosti by mohlo mít obrovský vliv na dlouhodobé úspory a investice v celé Evropě.

Iniciativa PEPP byla Evropskou komisí spuštěna v průběhu roku 2017. Na počátku letošního roku vydal Evropský parlament velmi slibný pracovní dokument. Nyní se projektem zabývá Evropská rada (zastupující jednotlivé státy).

Jsme pevně přesvědčeni, že PEPP má velký potenciál, je však třeba uvést v život tři prvky, které současné návrhy dosud neřeší. FECIF v Bruselu tlačí na tyto body:

Daňový režim je prioritou a musí být řešen novátorsky

Pro úspěch spořicího produktu je daňový režim zcela zásadní. Hlavním problémem je, jak produktům PEPP zajistit stejný daňový režim jako oblíbeným místním penzijním produktům bez porušení vnitrostátních daňových pravidel.

Současné návrhy buď vyžadují 28 národních složek v každém PEPP – což pravděpodobně nebude pro poskytovatele atraktivní, nebo poskytnutí nových výhod jednotlivým investorům – neboli velmi hypoteticky 29. daňový režim, který by fungoval vedle stávajících národních režimů. Oba tyto přístupy jsou nepraktické a odsouzeny k nezdaru.

Pragmatickým řešením pro PEPP by mohla být nabídka pouze dvou složek, které by zapadaly do většiny stávajícím penzijních daňových režimů:

  • Jednu „EET“ složku, kde by celková investovaná částka podléhala daňovým úlevám, nezdaněné tvorbě úspor a zdanění při exitu, v souladu s mnoha penzijními fondy 2. a 3. pilíře ve většině členských států;
  • Jednu složku „TEE“, kde jsou částky investovány po zdanění, tvorba úspor je nezdaněna a nedaní se při exitu, což je případ menšiny členských států a individuálních spořících produktů, které jsou často využívány pro odchod do důchodu.

Tímto způsobem by mohly národní orgány snáze harmonizovat daňový režim PEPP s vlastními národními srovnatelnými personálními penzijními produkty bez potřeby měnit místní daňová pravidla nebo vytvářet složky pro každou zemi. Jsme přesvědčeni, že je důležité, aby PEPP vyzkoušela některé novátorské, spotřebitelsky zaměřené přístupy a vyhnula se složitostem a komplikování stávajících řešení.

Probíhá rozsáhlá debata o vhodných (výchozích) investicích v rámci PEPP

Aktuální plány pro PEPP požadují omezený soubor možností a dobře navrženou výchozí variantu, která bude pravděpodobně využívána většinou účastníků.

Velkým tématem je otázka záruk. Bude ve výchozí variantě plná ochrana kapitálu, která bude mít za následek menší důchodový fond a riziko, které nebude přiměřené ke slnění příjmových potřeb v důchodu? Nebo by měla být výchozí možnost zaměřena na poskytnutí optimální výkonnosti pro investiční horizont?

Vzhledem k neexistujícímu konsensu, pokud jde o tuto výchozí variantu, je potřeba v rámci PEPP větší flexibility pro osobní poradenství orientované na klienta.

Informace pro spotřebitele a poradenství nebo samoobsluha

Otázka poradenství není v pracovním dokumentu řešena a také v následných debatách nebylo k tomuto tématu mnoho řečeno. Panuje však obecná představa, že kromě základní výchozí varianty by mělo být dostupné poradenství, to by však nemělo být vnímáno jako priorita pro drobné střadatele. FECIF této skutečnosti lituje, zejména když neexistuje shoda na tom, jak má vypadat výchozí varianta bez poradenství.

Je diskutabilní, zda by PEPP měly být prodávány pouze na základě poradenství, i tehdy, když střadatel zvolil výchozí investiční variantu – ať už reálnou kapitálovou záruku (nikoliv nominální), nebo investiční variantu životního cyklu. Vliv vnitrostátních penzijních nároků, různých variant dekumulace a věků odchodu do důchodu, zvláště když má PEPP střadatel přeshraniční akumulované benefity, posiluje potřebu, aby PEPP střadatel dostával vhodné poradenství bez ohledu na spořenou částku.

V této se projekt PEPP ocitl na křižovatce. (Blízká) budoucnost ukáže, zda vykročí správným směrem nebo se vydá do slepé uličky.

Autor je členem poradního výboru FECIF.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.