Čtvrtek 19. září. Svátek má Zita.

Marek Černoch: Nahrávání hovorů poradců není ochrana spotřebitele

Marek Černoch, výkonný ředitel ČASF

„Mou hlavní vizí je, aby finančně poradenské společnosti mohly pracovat ve stabilním prostředí,“ říká Marek Černoch, výkonný ředitel asociace ČASF.

Stal jste se novým výkonným ředitelem ČASF, kde postupně nahrazujete Jiřího Šindeláře, který odešel do privátní sféry do Broker Consultingu. Co vás osobně přivedlo do oboru finančního poradenství a do asociace?

V oboru finančního poradenství jsem již kdysi dávno pracoval. Je zajímavé pozorovat změny, které se za tu dobu udály. A to v dobrém slova smyslu. Dnes je obor finančního poradenství mnohem profesionálnější a sofistikovanější. Společnosti, které v oboru působí, jednají profesionálně, vybírají si lidi, vzdělávají je. Na legislativě finančního poradenství jsem se také podílel i v rámci své politické kariéry v poslanecké sněmovně.

Nabídka, abych se účastnil výběrového řízení, pro mě byla hodně zajímavá. Navíc, bývalý ředitel Jiří Šindelář nastavil laťku hodně vysoko a asociace funguje na sto procent. Spolupracovat s takovými lidmi je radost. A to platí i o zástupcích členských společností. Spolupráce je opravdu výborná.

Zmínil jste svou politickou kariéru, kdy jste byl poslancem v poslanecké sněmovně. Účastnil jste se legislativního procesu z druhé strany, než jak k němu budete muset přistupovat nyní, kdy budete spíše na straně lobbingu…

…nenazval bych to lobbingem. Lobbing je zvláštní slovo, které vyvolává v některých lidech určitou pachuť. Prostě zastupuji společnosti, které podnikají ve finančním poradenství a k tomu patří i to, že když se chystá nějaká legislativa nebo regulace, jdu a argumentuji zákonodárcům o dopadech. Když už se dělá nějaký zákon, má být funkční a vyvážený. Když už se něco reguluje, má to být pro dobro věci. Ne systém – zničíme celý segment a vy si s tím nějak poraďte.

S jakou ambicí jste vstoupil do nové pozice?

Primárním úkolem jakéhokoli ředitele asociace je prosazování a ochrana zájmů společností, které v asociaci jsou. To je můj hlavní cíl. Dalším bodem je mediálně zlepšovat v lidech povědomí a obraz, že finanční poradce je dnes opravdu odborná a profesionální práce. Že na schůzku nepřijde pán ve fialovém saku, mokasínech s bambulkama, kde mu čouhají bílé ponožky.  A že nebude z kufru tahat smlouvy jak králíky z klobouku. Píše se rok 2019 a realita je taková, že tuto práci dělají lidé, co to dělat chtějí a mají vysoké odborné znalosti.

Chci se také soustředit na finanční vzdělávání a na finanční gramotnost, aby se dostala v opravdové podobě do škol.

Finanční gramotnost je součástí povinné výuky na středních školách od roku 2009 a na základních školách od roku 2013…

Jaká je ale realita? Bere se oblast finanční gramotnosti opravdu vážně?

Zatím je to spíše okrajová věc a když to teď zjednoduším, pro některé učitele je důležitější, aby děti znaly nazpaměť starořecké báje, nebo kupy chemických vzorců. Nesnižuji to. Ale, když se bude už od mládí v dětech „pěstovat“ taky zodpovědnost k vlastním financím, bude ve výsledku i méně exekucí. Chápu, že pro mladého člověka je např. spoření na penzi takové „sci-fi“ a poslední na co myslí, je důchodový věk. Ale měl by vědět jaký je rozdíl mezi spotřebitelským úvěrem a hypotékou, protože až si bude chtít koupit byt, bude se mu to hodit. Že mít dobré pojištění není degradace. Vědět, co mu peníze může přinést a co ho naopak o peníze připravit. Prostě takový základ do života.

Do asociace ČASF jste vstoupil po sloučení dvou asociací USF ČR a AFIZ. Řada finančně poradenských společností ale stále není členem asociace. Budete usilovat o to, aby nečlenské finančně poradenské společnosti do asociace vstoupily?

Minulý rok byla asociace pro nové členy uzavřena, ale nyní se otvírá i pro nové zájemce. Máme zájem o rozšiřování. ČASF je dnes velmi silná asociace, která zastřešuje jak největší hráče na trhu, tak i střední a menší společnosti, což je velký argument při jednání s regulátory nebo s asociacemi z jiných oblastí.  A čím větší asociace bude, tím větší bude mít sílu. Každý v asociaci musí pochopitelně plnit podmínky, jako je například dodržování etického kodexu, ale být členem silného celku s maximálním servisem pro členské společnosti, je dobré. Nyní jednáme s jednou společností, která má zájem přistoupit k asociaci, a vím o zájmu dalších dvou finančních společností.

Většina legislativních změn navazujících na evropské směrnice byla již přijata. Vyhlížíte v brzké době nějakou legislativu, která se blíží a u které očekáváte, že budete muset poslancům vysvětlovat, jaký dopad by mohla mít na trh?

Ano. Jedna zásadní, a to novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu, která se bude projednávat v brzké době v Poslanecké sněmovně. Konkrétně se v tomto návrhu jedná o bod povinné nahrávání a archivování telefonických hovorů s klienty. Tato regulace zlepšení nepřinese. Naopak. A to nejen v oblasti nákladů pro společnosti, pro které by to znamenalo další milionové a možná a pro někoho až likvidační náklady. Ale hlavně v oblasti ochrany osobních dat.

Evropská unie dnes ochranu osobních informací velmi prosazuje. Toto téma rezonuje v Bruselu, na Radě Evropy, všude, kam člověk přijede. A do toho má přijít nahrávání všech hovorů s poradcem, který mohou být z velké části soukromé. Velká část klientů si s poradcem vytvoří určitý přátelský nebo důvěrnější vztah. A asi málokdo by chtěl, aby pak někdo cizí poslouchal jeho osobní věci. K tomu je tady otázka, kdo ty hovory bude vlastně vyhodnocovat která část hovoru je pracovní a která soukromá. Mluvíme o počtu hovorů v řádech tisíců. To nezvládne jeden, dva nebo deset lidí. Tedy, další náklady pro stát.

A k této otázce ještě jednu, podstatnou věc. Evropská směrnice MiFID II, ze které návrh vychází, tak přísnou regulaci, jaká byla do návrhu zapracována, nevyžaduje. Dle mého názoru, jsou si v EU dobře vědomi citlivosti a rizik takového zásahu do ochrany osobních údajů a soukromí. Návrh této tvrdé regulace přišel od našeho regulátora. Za hodně věcí jsem už ČNB chválil, ale tohle není krok správným směrem.

Podle sankcí, které ČNB udělila společnosti Fincentrum, je podle jejího názoru nahrávání hovorů investičních zprostředkovatelů s klienty v zákoně již nyní…

Fincentrum také tuto kauzu stále řeší. Výsledek tak může být ještě překvapující.

Navíc, kdo řekne, který hovor je soukromý a který je pracovní? Když se s někým budete bavit o rodině a přejdete na investice, v které chvíli končí osobní a přichází pracovní hovor? Už jen to, že někdo ten váš rozhovor poslouchá, je nabourání do soukromí. Jsou věci, které člověk nechce řešit tak, aby je slyšeli další lidé.

Pracoval jste jako poslanec. Do jaké míry vám tato zkušenost může pomoci při vysvětlování stanoviska trhu při tvorbě legislativy?

Věřím tomu, že když se s poslanci o návrzích zákonů bavím, mé argumenty berou. Sám jsem za ty roky ve Sněmovně poznal, že je důležité slyšet argumenty i z „venku“. Dopady jakéhokoliv přijatého zákona mohou být pozitivní, ale i negativní.  Nepřesvědčoval bych je o ničem, čemu sám nevěřím.

A to i třeba u již zmíněné novely zákona o podnikání na kapitálovém trhu. S lidmi, se kterými se o tom bavíme sami uznávají, že to je jen další zásah, do již tak hodně přeregulovaného trhu.

Ochrana spotřebitele se dnes ctí a je snaha klienta chránit. To je v pořádku. Ale mělo by se také ctít  podnikatelské prostředí společností, které ve finančním poradenství působí. Na jedné straně všichni volají po snížení byrokracie a na druhé straně se neustále zvyšují požadavky na papírování, záznamy a záznamy záznamů. A to není jen v našem oboru. Společnosti v asociaci mají samoregulační mechanismus, dodržují etický kodex, vzdělávají své zaměstnance, fungují profesionálně. Tak vedle té ochrany spotřebitele je i legislativní stabilita pro společnosti a lidi, kteří ve financích pracují.

A ještě se vrátím k té ochraně osobních údajů. Už je toho docela dost, co nás sleduje. Kamery na ulicích, snaha o pouze bezhotovostní ekonomiku, nahrávání hovorů… Někdy to slouží k dobru věci, k větší bezpečnosti, protikorupčnímu boji, ale tohle k větší bezpečnosti nepovede. Opravdu nechci žít v Orwellovském světě, který k tomu díky podobným zásahům pomalu spěje. A myslím, že ani poslanci ne.

Co se vám za dva měsíce působení v asociaci povedlo?

V současné chvíli ještě „nasávám“ veškeré procesy, které v asociaci fungují. Ta práce mě baví. Člověk vidí ten posun v profesionalitě poradců a firem které na tomto poli působí. Ten posun za ty roky je obrovský.

Co je vaší největší ambicí na vaší pozici?

Aby asociace fungovala a rozšiřovala se. Aby byla silná. Naše členské společnosti mají maximální servis. Máme velice dobrou právní kancelář na legislativu, máme odborné pracovní skupiny v rámci pojišťovnictví, investic, hypoték, kde působí odborně zdatní lidé s dlouholetou praxí v oboru. Spolupracujeme na vzdělávání např. s Vysokou školou finanční a správní, působí u nás společnosti, kde se mohou finanční poradci získat nadstavbové vzdělání, včetně náročných zkoušek. To vše vede maximální profesionalizaci oboru.

Asi teď čekáte nějaký velký, vzletný cíl. Ale mou hlavní vizí je, aby finančně poradenské společnosti mohly pracovat, měly stabilní legislativní prostředí a tím i prostor poskytovat co nejlepší služby klientům.

Děkuji za rozhovor.

10 komentářů: “Marek Černoch: Nahrávání hovorů poradců není ochrana spotřebitele”

  1. Hans D. napsal:

    Já se nemám za co stydět a klidně ať jsem nahravany. Beru to jako ochranu především mě. Až dojdete do situace že budete dělat skutečné poradenství (což je pro většinu IZ sci-fi), tak to oceníte. Pan Černoch se na úvod svého mandátu ujal tématu které podle mě není tématem. Snad mu to brzy dojde.

  2. Ashley von Chrochtus napsal:

    CNB jiz dlouho prahne po absolutni moci v celem segmentu. Je jasne, ze jedinym a dlouhodobym zamerem teto instituce placene z nasich dani je presun vsech segmentu trhu do rukou nejvetsich spolecnosti na trhu. Politicky si tato instituce zduvodni cokoliv, bez ohledu na ekonomicke dopady…at uz se jedna o nesmyslnou devalvaci koruny nakupem eura, nebo vynucenou certifikaci vsech oboru PT, konce sterilizaci hypotecniho trhu. Co bude dal, bude CNB premerovat delku penisu financnich poradcu?

    • Jouda napsal:

      Certifikace evidentně nefunguje, pokud se najdou “profesionálové”, kteří si myslí, že je centrální banka financována z daní.

  3. Kim napsal:

    Před každým takovým výlevem si nejprve přečtěte, co příslušná směrnice požaduje a členským státům umožňuje, a čeho se ve skutečnosti týká navrhované ustanovení zákona.

    • Pavel napsal:

      Ok, podělte se tedy s námi, o co ve skutečnosti jde, ať jsme informovanější a nepíšeme tu nesmysly, děkuji.

  4. napsal:

    Takže směrnice EU to nevyžaduje, ale ČNB to chce prosadit do zákona, prostě klasika, zase musíme být papežštější než papež. No jen tak dál pánové a dámy z ČNB, ve finále to pocítí samotné banky, pojišťovny a investiční společnosti na úbytku a nezájmu běžné populace o investice. A poradci? Ti se na to buď vykašlou, nebo budou veškerá jednání stran investic vést osobně, face to face a telefonát bude nahráván jen za účelem sjednání schůzky. Opravdu, Orwell se musí v hrobě radovat. Co bude příště? Povinné nahrávání videozáznamu nemovitosti, kterou jedu pojišťovat s přesnou lokací místa a času? Soudruzi z RVHP byli oproti úředníkům z Bruselu opravdoví žabaři, pak se ale není čemu divit, že lidé nenávidí EU a ten jejich od reality absolutně odtržený pohled. Pohřbili jste životka, pohřbíte i investice. Jen tak dál, toto je cílená likvidace poradenské obce pod pláštíkem ochrany spotřebitele (až do jeho úplného zničení).

    • Milan napsal:

      Oni to soudruzi v Bruselu přepískli i v Německu a pojišťovací makléři si to přestávají nechat líbit a ozývají se. Karsten Allesch, výkonný ředitel Německého svazu makléřů, soudí, že v důsledku regulace se významně snižují návštěvy klientů, a tím klesá rovněž rozsah poradenství. Nerentabilní, ale nezbytné obchody, jako je např. zprostředkování pojištění léčebných výloh v zahraničí, musejí být pojišťovacími zprostředkovateli de facto odmítány, protože neslibují žádný zisk. Podle Allesche nelze příliš důvěřovat tomu, že by v Německu došlo k politickému konsensu a stávající regulatorní předpisy by byly přezkoumány podle jejich účelu a smysluplnosti a případně zrušeny. Podle jeho názoru má platnost následující starý vtip: „V Bruselu se předpisy vymyslí, v Německu implementují a zbytek Evropy se tomu směje.“

      Zdroj: https://www.opojisteni.cz/zahranici/nemecti-zprostredkovatele-pod-regulatornim-tlakem/

    • Radek napsal:

      Zvláštní otočka z „Takže směrnice EU to nevyžaduje“ na „Soudruzi z RVHP byli oproti úředníkům z Bruselu opravdoví žabaři, pak se ale není čemu divit, že lidé nenávidí EU“.

      Jinými slovy: EU to nevyžaduje, ale EU je ta špatná, protože čeští poslanci vymýšlejí hovadiny.

      Není se čemu divit, že je tolik lidí proti EU, když se na úředníky z Bruselu svádí neschopnost či „kreativita“ českých politiků.

      • § napsal:

        Máte pravdu, směrnice EU to nevyžaduje a pokud mám správné a aktuální informace, tak to nepožaduje ani nikdo ze zákonodárců v Poslanecké sněmovně. Jediným subjektem, který se snaží toto „protlačit“ do zákona je slovutná a vždy neomylná ČNB. Takže nemusíte děkovat soudruhům v Bruselu ani našim poslancům, ale ČNB. A jen tak mimochodem, to případné nahrávání hovorů by se mělo týkat jakýchkoliv investic, tj. podílových fondů, IŽP a DPS.

  5. Míra napsal:

    Konečně rozumný názor na nahrávání rozhovorů. Ale podaří se jej prosadit ve sněmovně?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.