Sobota 23. ledna. Svátek má Zdeněk.

Přes banku na úřad: Jak funguje bankovní identita?

Bankovní identita: Jak bude fungovat

Projekt bankovní identity jde do finále. Na začátku ledna spustily službu ČSOB a Česká spořitelna, v prvním kvartále má dle plánu zprovoznit celkem šest bank. V tom druhém se k nim připojí další tři. K čemu je bankovní identita dobrá a jak funguje?

Elektronická identifikace před soukromými subjekty i státem

Bankovní identita umožňuje elektronickou identifikaci a podepisování dokumentů na dálku, a to jak mezi soukromými subjekty, tak s orgány veřejné moci. Podstatou je využití identity, kterou již většina z nás má díky založenému elektronickému bankovnictví. Podle Bankovní asociace jde o přibližně pět a půl milionů osob. Původní pracovní název tohoto projektu byl SONIA.

Přihlášení takto bude možné na Portál občana nebo do připravovaného portálu Moje daně. Pomocí bankovní identity tak bude možné získat snadněji informace z různých státních registrů.

„Počítáme, že projekt bankovní identity by mohl přinést kolem 5 mil. potencionálních klientů online služeb veřejné správy,“ upřesňuje Jaroslav Strouhal, náměstek ministra vnitra pro řízení sekce informačních a komunikačních technologií.

Konkrétními příklady jsou dle Strouhala:

  • informace z katastru nemovitostí (Portál občana)
  • informace z registru řidičů (Portál občana)
  • založení datové schránky (Portál občana)
  • archivace datových zpráv (Portál občana
  • výpis bodového hodnocení řidiče (Portál občana)
  • výpis z živnostenského rejstříku (Portál občana)
  • výpis z Rejstříku trestů (Portál občana)
  • potvrzení o studiu (Portál občana)
  • přístup k portálům obcí a krajů (Portál občana)
  • formuláře v portálu vaší obce (portál vaší obce)
  • informace o pracovní neschopnosti (eportál ČSSZ)
  • přehled o důchodovém pojištění (eportál ČSSZ)
  • daňové přiznání (Daňový portál Finanční správy)
  • vyřízení živnostenského oprávnění (Portál MPO –JRF)
  • potvrzení bezdlužnosti (Daňový portál Finanční správy; eportál ČSSZ)

Bankovní identita umožní také elektronicky podepsat jakoukoliv smlouvu bez toho, aby si člověk musel zřizovat datovou schránku nebo elektronický podpis. Navíc služby bankovní identity poskytnou banky svým klientům zdarma.

O co vlastně jde

Jak název napovídá, díky službě bankovní identity bude moci každý prokázat svou totožnost prostřednictvím přihlašovacích údajů v elektronickém bankovnictví. Nemusí si tak pamatovat desítky přihlašovací jmen a hesel.

„Je to v podstatě nová digitální občanka, pomocí které jednoduše online ověříte svou identitu nebo si pohodlně sjednáte služby a produkty. Budete ji moci využít také jako univerzální způsob pro přihlášení do e-shopů, aplikací a klientských zón institucí a firem,“ vysvětluje Petr Zíma z České spořitelny.

Přihlásit se tak tímto způsobem budete moci i do klientské zóny soukromých firem, jako jsou telefonní operátoři, energetické společnosti, dodavatelé vody nebo plynu. Tyto subjekty již budou za služby ověřování identity přes banku narozdíl o státu a občanů platit.

Ačkoliv každá banka nabízí služby bankovní identity individuálně, pro vyjednávání s těmi soukromými poskytovateli elektronických služeb se banky sdružují. Prvním sdružením, které vzniklo, je Bankovní identita, a.s., která pod názvem BankID spojuje Českou spořitelnu, ČSOB a Komerční banku. Také Air Bank, Fio banka a MONETA založili vlastní Alianci pro bankovní identitu.

„Banky mohou sice poskytovat tyto služby od 1. ledna 2021, kdy nabude účinnosti nová legislativa, s ohledem na nezbytné technické kroky hlavně na straně státu však budou služby těch bank, které se do projektu zapojují, nabíhat postupně v průběhu prvního kvartálu. Ve vztahu k soukromému sektoru pak během druhého kvartálu,“ doplňuje Josef Donát, partner advokátní kanceláře Rowan Legal a vedoucí právního týmu, který v rámci ČBA projekt bankovní identity připravoval.

Využívání bankovní identity je dobrovolné

Akreditaci od Ministerstva vnitra v rámci projektu bankovní identity už vloni získaly ČSOB, Česká spořitelna a na sklonku roku také Komerční banka. To ale neznamená, že přihlašovací údaje do elektronického bankovnictví pro komunikaci se státem využívat musíte. Na rozdíl od datové schránky je využívání bankovní identity zcela dobrovolné. I nadále je tedy možné chodit na úřady osobně.

„Banky budou mít nově přístup k tzv. základním registrům, prostřednictvím kterých si mohou za splnění zákonem stanovených podmínek ověřit identitu klienta nebo to, zda jsou jeho informace vedené u banky aktuální,“ říká Josef Donát.

Banky ale nedostanou data uživatelů například z Portálu občana. A to díky tomu, že mezi bankou a portály veřejné správy je Národní bod.

Ačkoliv při ověřování své identity zadáte tytéž údaje jako do elektronického bankovnictví, bankovní identita je bezpečná – žádný ze subjektů, kterému se prokazujete, nedostane přístup k bankovním údajům.

„Z pohledu zajištění bezpečnosti systému, předtím, než banka může poskytovat služby bankovní identity, musí projít akreditačním procesem, v rámci, kterého se zjišťuje, zda jsou splněny stanovené požadavky pro poskytování důvěryhodné elektronické identifikace. Je rovněž vhodné říct, že z pohledu banky je zajištění bezpečnosti přihlašování klientů ke svým službám samo o osobě životně důležité, takže banka se samozřejmě snaží o zabezpečení celého procesu,“ uzavírá Jaroslav Strouhal z Ministerstva vnitra.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.