CZK/€ 25.295 -0,10%

CZK/$ 23.123 -0,16%

CZK/£ 30.217 -0,11%

CZK/CHF 26.979 +0,03%

Text: Ondřej Záruba

30. 07. 2009

21 komentářů

Komoditní riziko: Ovlivňují komodity akciové trhy?

 


 

Riziko změny cen komodit se nemusí nutně projevit na akciovém trhu nějak zásadně, protože se nejedná rozhodně o nejvýznamnější faktor. Z jednoduchého pohledu na graf vidíme, že z velké části pohyby ceny ropy a akciových trhů jdou z velké části spolu.

Graf 1: Ropa vs. akciový trh

Otázka zní, zda bylo dřív vejce nebo slepice. Já se totiž nedomnívám, že by se právě komodity nějakým způsobem zasadily o zásadní pohyby na akciovém trhu. Spíše se domnívám, že to bylo právě naopak.

Pokles na akciových trzích je předpověď budoucího poklesu tempa ekonomiky. To je jasný signál, že strana poptávky po ropě oslabí. Pak to vede k tomu, že se začne ve velkém „shortovat“ a cena ropy dostane pořádně za uši, jak se lidově říká.

Graf 2: Dow Jones versus Zlato

U zlata je situace docela jiná. Na zlatu je vidět velmi negativní závislost na akciovém trhu. Jakýkoliv pokles na akciovém trhu znamená pro trh zlata impuls ke šponování ceny do nebe. Proč? Lidé opouštějí akciová loviště a směřují své investice do této magické komodity.

Zlato je opředeno mýtem, že se jedná o jedinou zaručeně bezpečnou investici, což pochopitelně není pravda. Zlato stoupá zvláště v dobách, kdy se hovoří o velkých systematických rizicích na trhu. Zlatá horečka však rychle opadává. Když se systém „nehroutí příliš dlouho“ , tak cena zlata se opět vrací tam, kde byla. Je to z velké části emoční investice davu, která vychází z těchto algoritmů , takže se ani není třeba divit této volatilitě.

Korelace (91-09)

Crude Oil

Zlato

Stříbro

Platina

Crude Oil

1,00

0,81

0,90

0,82

Zlato

0,81

1,00

0,95

0,95

Stříbro

0,90

0,95

1,00

0,93

Platina

0,82

0,95

0,93

1,00

Korelace (07-09)

Crude oil

DJIA

S&P 500

Stříbro

Zlato

Crude oil

1,00

0,50

0,48

0,75

0,37

DJIA

0,50

1,00

0,99

0,37

-0,48

S&P 500

0,48

0,99

1,00

0,36

-0,51

Stříbro

0,75

0,37

0,36

1,00

0,50

Zlato

0,37

-0,48

-0,51

0,50

1,00

Podívejme se na korelace některých klíčových komodit. V dlouhém horizontu jsou těsné vztahy mezi komoditami obecně. Je to dáno tím, že komodity jsou sdružovány do komoditních indexů. Klíčovou roli ve všech indexech hraje většinou ropa.

V krátkém horizontu, zaměřeno opět na dobu finanční krize, jsou vztahy dost jiné. U ropy je korelační hodnota dost zavádějící. Ona totiž poměrně dlouho rostla cena ropy už v době, kdy zuřila krize ve finančnictví po celém světě.

Jenže jakmile šlo do tuhého a zkrachovalo několik velmi významných institucí, jako byly AIG, Lehman Brothers nebo Washington Mutual, tak už asi celý svět pochopil, že skutečně dojde k celosvětové recesi. To je totiž důležité si uvědomit. Jedině recese má šanci v současné době způsobit pokles poptávky po ropě.

U zlata jsme negativní závislost dokázali pomocí korelace. Její hodnota by se mohla zdát slabá a asi závislost skutečně bude slabší. Je to dané tím, že spousta velkých hráčů – spekulantů tento vztah deformuje. Stříbro se pak dnes ukazuje být dosti inertní.

Statistika

Crude Oil

Zlato

Stříbro

Platina

Průměr (91 – 09)

31,59

435,83

6,80

626,40

Minimum (r. p. )

11,91

271,04

3,95

355,81

Maximum (r. p. )

91,47

906,62

14,99

1573,53

Rozpětí (r. p. )

79,56

635,58

11,04

1217,72

Medián (r. p. )

22,81

363,38

5,20

420,77

Rozptyl (r. p. )

438,97

36887,38

12,43

131243,63

Směr. odchylka (r. p. )

20,95

192,06

3,53

362,28

Variační koef. (r. p.)

0,66

0,44

0,52

0,58

Z tabulky je patrné, že komodity nejsou zas až tak volatilní jako například úrokové sazby, ale jsou určitě volatilnější než akciové indexy. Nejvolatilnější z těchto čtyřech pozorovaných komodit je nepochybně ropa.

Loading

Vstoupit do diskuze 21 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Gekko z ČNB Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Anonym

    6 srpna, 2009

    Rozlisujme dve veci:
    1) Vliv ceny komodity na hodnotu akcie konkretni spolecnosti
    Mam na mysli napr. tezebni spolecnost. Zde je vliv jasny a hnacim faktorem je cena komodity, ktera se projevuje do hodnoty firmy, cili ceny akcie.
    2) Vztah mezi komoditou a akciovym trhem
    A – Cyklicke komodity (energeticke suroviny a prumyslove kovy)
    Vztah existuje, ale neni podmineny (napr. kdyz roste jedno, tak pak roste i druhe). Jde o to, ze na cenu komodit a na vyvoj akcioveho trhu maji vliv stejne fundamenty – ekonomicky cyklus, hodnota dolaru, inflace…
    Premyslet, zda akciovy trh roste nasledkem rustu ceny komodity, nebo opacne, je podobne, jako zda jablon kvete, protoze kvete hrusen, nebo hrusen kvete, protoze kvete jablon. Proste kvetou oba stromy, protoze na ne pusobi stejne faktory (slunicko).
    B – Zlato
    Viz A, akorat vztah je opacny.
    C – Zemedelske komodity
    Ty podlehaji sezonnim vlivum. S akciovym trhem by nemely mit zadny primy ani neprimy vztah, i kdyz se to tak v posledni dobe mohlo jevit, protoze bublina pred rokem vznikla napric celym komoditnim trhem a posleze splaskla napric celym trhem.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Anonym

    6 srpna, 2009

    Jinak kdyz uz jsme u komodit, dovolim si male upozorneni, ze na muj vkus uz jsou cyklicke komodity opet dost drahe.
    Zacatkem roku jsem psal, ze komodity jsou nejlepsi dlouhodoba investice, viz zde:
    http://www.finez.cz/odborne-clanky/detail/komodity-nejlepsi-dlouhodoba-investice/
    S klienty jsme vsadili zejemna na ropu a med, respektive na firmy tezici ropu a med. To se ukazalo jako hodne vydarena spekulace.
    Momentalne mam ale dojem, ze se akciove trhy jako celek a mnohe komodity zacinaji mirne prehrivat. Na nakupy uz je z meho pohledu pozde, spise bych doporucoval postupne realizovat zisky.
    Zlato jsme opustili uz na zacatku roku a k nemu se asi mnoho let nevratim.
    Slusny potencial vsak nadale vidim u zemedelskych komodit.
    Rad bych to tradicne zpracoval do investicniho vyhledu. Posledni vysel v lednu. Ale trochu nezvladam, takze alespon toto kratke shrnuti meho vyhledu na komodity.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Gekko

    6 srpna, 2009

    S tím zlatem děláš chybu Jene. Stejnou chybu dělal Jaromír ve filmu Vesničko má středisková, když strkal ty vypálený sirky zpátky do krabičky.

    Odpovědět

  • Anonym

    6 srpna, 2009

    Mozna, a nebo ji dela spousta jinych lidi, kteri slepe veri zlatu. 😉
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Anonym

    6 srpna, 2009

    Mimochodem, loni jsme s klienty na zlatu neco malo vydelali. Vetsinou to byla trojciferna procenta. 😉

    Odpovědět

  • OTTO

    6 srpna, 2009

    Pan Traxler a já máme dlouhodobě odlišné názory.
    Ohledně zlata se však kupodivu shodneme.
    Cena zlata je největší komoditní podvod v dějinách burzy.
    Že je to troufalé tvrzení?
    Ano!
    Řekl ho velmi úspěšný spekulant André Kostolany.
    Já s ním souhlasím a jak je vidět pan Traxler také.
    Samozřejmě, že jsou jiné názory a kdo měl správný názor ukáže až čas.
    PS: Já osobně mám přeze všechno zlato momentálně na long a očekávám dosažení ceny nad 2000 USD.
    Jde však o střednědobou spekulaci takže se to nestane za 14 dní.
    Po rallye na zlatu, kterou očekávám přijde strmý pád zlata ( otevřu si short pozice ) a nepřekvapilo by mne, kdyby se jeho cena zastavila někde mezi 50-100 USD za unci.
    Jak už jsem řekl, cena zlata je podvod a přelud.
    Nejenom já, ale i jiní kteří tento podvod chápou na něm mohou přesto profitovat.
    Země blízkého východu, které chtějí mít měny kryté zlatem ( spláčí nad výdělkem ).
    Zlatý standart je v dnešní době ještě větší pošetilost, než že měny jsou dnes kryté jen dluhem.
    Čas ukáže …

    Odpovědět

  • Gekko

    6 srpna, 2009

    Bože, vždyť Kostolány zaklepal bačkorami už v roce 1999. Co tehdy řekl už většinou neplatí. doba se mění pane, tak se neřiďte prastarými poučkami, které v ČR ještě dnes někteří nakladatelé tisknou. p.s. s těmi 2.000 usd plně souhlasím, do prosince 2010 to tam bude

    Odpovědět

  • OTTO

    7 srpna, 2009

    Někteří umřeli před tisíci lety a jejich názory jsou pravdivé a aktuální pořád.
    Váš názor vám neberu, ale vaše tvrzení a pohrdání názory Kostolanyho je přinejmenším dětinské.
    Jak jsem psal, čas ukáže a on ukáže!

    Odpovědět

  • Anonym

    7 srpna, 2009

    Kdyz vypukla financni krize, take jsem odhadoval, ze by zlato mohlo vyletet az ke 2000 USD. Zminoval jsem se o tom v clanku
    http://www.finez.cz/odborne-clanky/detail/vyplati-se-dnes-investice-do-zlata/
    Ale nestalo se a myslim, ze uz se ani nestane. Jeste zacatkem roku jsem si rikal, ze na takovych 1200 by do konce roku zlato vystoupat mohlo, nez prijde obrat. Ale uz verim jen tisicovce.
    Pokud cena zlata bude rust, pak v dusledku poklesu hodnoty dolaru. V takovem pripade by ale stejne mely rust i jine komodity, jejichz dlouhodobe vyhlidky jsou priznivejsi nez u zlata, ktere je jen docasnym „bezpecnym pristavem“. Takze uz pul roku davam prednost jinym komoditam. Akorat jak uz jsem psal, i mnohe dalsi komodity mi nyni zacinaji pripadat kratkodobe prehrate.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Gekko z ČNB

    6 srpna, 2009

    Trojciferná čísla??? tolik se ale cena zlata nepohla??? leda, že jste s klienty využili maržové účty či pákové ETF na zlato??? ale oba tyto instrumenty vy ani FINEZ, jakožto investiční zprostředkovatel přeci nesmíte doporučovat či zprostředkovávat jejich obchodování? nebo se pletu?

    Odpovědět

  • OTTO

    7 srpna, 2009

    0,001 % je možná také trojciferné číslo stejně jako 50,555% :o)

    Odpovědět

  • Anonym

    7 srpna, 2009

    K investici jsme vyuzili akcie jedne tezebni spolecnosti a pakove produkty. Pokud vim (ale klidne me opravte), jako IZ mohu individualne doporucit ledacos (co vyhodnotim jako vhodne a primerene cilum investora, jeho rizikove povaze, jeho financni situaci, jeho znalostem a zkusenostem atd.), zprostredkovat samozrejme ne a verejne nabizet take ne.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Gekko z ČNB

    8 srpna, 2009

    Doporučovat, tedy radit klientovi, můžete jen a pouze pokud máte v rámci registrace zažádáno a splněno (od 1.1.2009) o službu investičního poradenství. Jinak máte jen investiční zprostředkování a to je chápáno velmi prostě tak, že se záměrem cokoliv koupit či prodat za Vámi přijde klient a vy to jen splníte. Jakmile jste mu tyto produkty vybral a nabídl, už jste překročil tenkou hranici a poskytl jste mu investiční poradenství. Rovněž se začínají trestat ty IŽ, která nemají v rámci registrace splněno investiční poradenství a přesto se jejich odměna z mandátních smluv neodvíjí z objemu zprostředkovaného obchodu, ale je navázána na výkonnost celkové investice zákazníka. Což je pochopitelné z logiky věci. Pozor na to, pokuty jsou řádově v milionech!

    Odpovědět

  • Gekko z ČNB

    8 srpna, 2009

    a pákový produkt je derivát. Ten nemůže doporučit ani zprostředkovat ani obchodník s cennými papíry bez řádné derivátové licence, tudíž pokud je doporučujete, tak jste silně za hranicí. Proč by jinak všichni makléři z OCP dělali zkoušky na deriváty v rámci výše zmíněné licence, když by tyto produkty mohli nabízet desetitisíce nelicencovaných IZ? Kde je logika?

    Odpovědět

  • Anonym

    8 srpna, 2009

    Mozna mate pravdu, ale neni to jednoznacne. Muzeme to vice rozebrat?
    V zakone o podnikani na kapitalovem trhu je uvedeno…
    „týkající se investičních cenných papírů nebo cenných papírů kolektivního investování“.
    Investicnimi cennymi papiry jsou mimo jine…
    „cenné papíry, ze kterých vyplývá právo na vypořádání v penězích a jejichž hodnota je určena hodnotou investičních cenných papírů, měnových kurzů, úrokových sazeb, úrokových výnosů, komodit nebo finančních indexů či jiných kvantitativně vyjádřených ukazatelů“
    A ted mi reknete, je KO certifikat investicnim cennym papirem, nebo jde o derivat?
    Z citace zakona nerozumim presnemu smyslu slov:
    „jejichž hodnota je určena hodnotou investičních cenných papírů…“
    Zatimco u derivatu je pouzito:
    „nástroje, jejichž hodnota se vztahuje ke…“
    Jaky je ve smyslu zakona rozdil mezi „je urcena“ a „se vztahuje“? Je urcena znamena 1:1 a se vztahuje muze byt jiny pomer (cili pakovy produkt)?
    Jestli mohu poprosit, ozvete se mi na email. Rad bych s Vami par veci probral. Diky.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • OTTO

    8 srpna, 2009

    Vypadá to, že jste zanedbal právní stránku věci.
    Pokud některým termínům v zákoně nerozumíte, nebo si nejste jistý jejich výkladem a použitím, je jisté, že někdo z finančáku to ví.
    Je pak jen otázka jestli to co ví nebude mít pro vás dopad ve smyslu trestného činu, přestupku, nedovoleného podnikání, neoprávněného podnikání atp. a s tím související sankce, nebo trestní zodpovědnost.

    Odpovědět

  • Anonym

    8 srpna, 2009

    Není derivátem, ale spadá do kategorie „jiné nástroje“ k derivátům.

    Odpovědět

  • Gekko z ČNB

    9 srpna, 2009

    Každopádně je rovněž rozhodující co jste uvedl v deniku IZ. Z pohledu ČNB je prakticky tolerováno zprostředkovat OPF, akcii, certifikáty a ETF nepákové a neshortovací a toť vše. Jestli použijete jakékoliv násobení pozice, opci, byť zajišťujete pozici a nebo jdete short, tak je problém. Pak máte jedinnou volbu, problematické věci neevidovat v deníku. To se ale zase dopouštíte správního deliktu závažné podoby a navíc by se mohlo hovořit o trestném činu zkreslování stavu účetnictví a hospodářské podstaty. Stačí aby jste kdykoliv v čase nas…. nějakého zákazníka a ten vás sveze na tobogánu jménem dozorové instituce ČNB…

    Odpovědět

  • Robert

    6 srpna, 2009

    Pane Zarubo, cekam na Vas telefonat slibeny minulý tyden. 🙂

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    6 srpna, 2009

    Pane Roberte,budete se divit,ale já se Vám snažím marně dovolat:-)Zkouším to každý den,ale vubec mi to nevyzvani.Napište mi mail a domluvime se. ondrej.zaruba@sophia.cz nebo ondra.zaruba@gmail.com

    Odpovědět

  • Robert

    7 srpna, 2009

    Joj, tak to se nekde stala chyba. Pravdepodobne selhava moje komunikacni zarizeni… 🙂

    Odpovědět