Úterý 17. září. Svátek má Naděžda.

Andrew Hollingworth: Společnost musí vést skvělí manažeři

Andrew Hollingworth

Andrew Hollingworth se na investičním trhu pohybuje již přes 30 let. V roce 2009 založil společnost Holland Advisors, která dodává analýzy profesionálním investičním manažerům, a v roce 2011 vlastní investiční fond Farnam Street Capital Fund. Jak vybírá investice do portfolia?

Máte velmi zajímavý investiční styl, který je založený na hluboké analýze akcií. Jak byste ho charakterizoval?

Vycházíme především z důkladné analýzy společnosti. Zároveň ale důsledně prověřujeme její management a jeho předešlá rozhodnutí. Společnost musí mít takové postavení, aby ji konkurence nemohla z trhu vytlačit, a zároveň ji musí vést skvělí manažeři. Kromě toho musí být na trhu nabízena za skvělou cenu.

Na trhu se pohybujete přes 30 let. Prošel jste tedy celou řadou krizí, jako byla např. dot.com bublina nebo nedávná finanční krize. Dnes stále více analytiků začíná předpovídat blížící se další krizi. Jak vnímáte dnešní hrozby z vaší dlouhodobé zkušenosti?

Pro nás není tak důležité, jestli či kdy další krize přijde. Hledáme společnosti, které jsou stabilní, často se jedná o rodinné byznysy, a které jsou řízeni špičkovými manažery. Pokud společnost není předlužená a drží dostatečnou hotovost, jsou rizika v rámci recese nízká. Takové společnosti vás neochrání před nějakými výkyvy v průběhu krize, ale zpravidla z ní vycházejí posíleny.

Navíc v průběhu krize bývá zajímavé ocenění společností, kdy můžete nakoupit za velmi příznivé ceny.

Jak vnímáte současné tržní hrozby a hrozby pro světovou ekonomiku, jako je obchodní válka mezi USA a Čínou či Brexit?

V naší strategii toto nehraje příliš významnou roli. Díváme se na komplexní byznys model dané společnosti a na jejich manažery. Pokud je byznys model stabilní a dlouhodobě udržitelný a pokud společnost řídí špičkoví manažeři, pak ani takovéto události nemohou dlouhodobě ohrozit jejich podnikání.

Ano, jak obchodní válka, tak Brexit mohou způsobit výkyv trhu. Z historické zkušenosti ovšem plyne, že takovýto pokles je jen krátkodobý a je následně zkorigován. A stejně jako jakýkoli pokles trhů může přinést zajímavé příležitosti k nákupu.

Jak získáváte klienty pro svůj fond?

Nevyužíváme žádné třetí strany – ani banky, ani finanční zprostředkovatele. Nikoho neplatíme za to, aby nám dělal marketing.

Naše společnost vydává vysoce uznávaný výzkum, který odebírají profesionální investiční manažeři. Část výzkumu je placená, ale část dáváme volně k dispozici. Podle těchto našich analýz také investujeme. A pokud někdo považuje naše informace a naší investiční strategii za zajímavou a v souladu se svým investičním postojem, tak s námi může investovat. A klienti k nám takto skutečně přicházejí.

Vytváříte výzkum pro profesionální investory. Jaká jsou vaše očekávání na základě výzkumu pro nejbližší budoucnost?

Náš výzkum se týká konkrétních akcií. Nevytváříme celkovou predikci vývoje akciového trhu ani ekonomiky.

Můžete dát příklady nějakých akcií, které by měli investoři v současnosti sledovat?

Můžu vám dát příklad minulých investic. Například jsme před pár lety koupili akcie společnosti Disney. Bylo to v době, kdy se společnost přeorienovávala na online trh, což většina investorů považovala za velmi rizikový krok. To tlačilo ceny akcií dolů. My jsme to vnímali naopak velmi pozitivně a nízkých cen jsme využili k nákupu.

Společnost Disney má sice řadu konkurentů, kteří vznikli právě na online streamování, jako je např. Netflix, ale se svojí silou a vlastní produkcí nemůže být z tohoto trhu jednoduše vytlačena a naopak se stává rozhodujícím hráčem.

Investujete hodně úsilí i zdrojů do výzkumu než nějakou akcii koupíte. Jak dlouho v průměru akcie držíte?

Náš fond jsme založili před sedmi lety. Nemá tedy příliš dlouhou historii. Přestože některé tituly držíme již od jeho založení, průměrné stáří akcií v portfoliu jsou přibližně 3 roky. Nepředpokládáme ale, že bychom je prodávali v následujících 2 až 3 letech.

Akcie chceme držet dlouhodobě. Vyřazujeme je tehdy, když dosáhnou svého potenciálu a chceme uvolnit peníze pro perspektivnější investici. K tomu ale nedochází příliš často. Akcie prodáváme i v případě, kdy se změní tržní podmínky, nebo v případě, kdy další analýza ukáže, že jsme se při nákupu spletli a investice není perspektivní.

Někdy neuskutečníme žádný obchod v průběhu několika měsíců.

Děkuji za rozhovor.

Rozhovor vznikl v rámci mediálního partnerství odborného serveru Investujeme.cz České investiční konference, kde Andrew Hollingworth vystoupí jako jeden z řečníků.Česká investiční konference

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.