Pátek 24. listopadu. Svátek má Emílie.

Šrotovné míří za oceán aneb Demokraté dealeři aut

Šrotovné je fenoménem poslední doby. Nyní zaujalo i Baracka Obamu. Dohodl se s demokraty a nejspíš ho zavede i v USA. Krátkozrakost politiků nezná hranic. A kdo je největší dealer automobilů? Američtí demokraté.

Šrotovné postupně zaplavuje svět. Evropou prolétlo jako smršť, která za sebou zanechala spoušť v podobě kopců sešrotovaných automobilů. Materiál nikdo nechce. Proč také? Lidé méně nakupují, firmy omezují investice.

Podle posledních zpráv je ale šrotovné nesmrtelné. Nyní si ho všiml i americký prezident Barack Obama. Již se dohodl v kongresu s demokraty a hodlá ho prosadit i na americkém kontinentu. A cíl? Zpráva hlásá, že demokraté chtějí prodat o milion automobilů více – a zřejmě se tak stanou největším dealerem automobilů v USA. Vždyť současný prodej dosahuje v ročním součtu 10 milionů automobilů.

O výši amerického šrotovného se hovoří v dimenzích až 4 500 USD (cca 90 tis. Kč). Pokud by mělo být užito jen na 1 milion vozů, o nějž chtějí kongresmani zvýšit prodej, znamenalo by to zátěž pro federální rozpočet 4,5 mld. USD. To jsou v očekávaném schodku pouze drobné. Dokonce, i kdyby bylo šrotovné vyplaceno na polovinu očekávaného prodeje, bude činit 24,75 mld. USD.

Pro srovnání: Deficit amerického rozpočtu činil v březnu 192,3 mld. USD (o rok dříve to bylo „jen“ 48,21 mld. USD). Zastánci šrotovného v Česku hovoří o jeho návratnosti prostřednictvím DPH. I to má své „mouchy“. Jak by se ale navíc mělo dostat zpět do rozpočtu v Americe?

"Stimulací spotřební poptávky po nových vozech tento návrh přímo prospěje domácím automobilovým výrobcům, kteří byli současným ekonomickým poklesem zasaženi nejhůře," prohlásil podle Reuters demokrat John Dingell za státu Michigan a spojenec automobilového průmyslu.

Ano, automobilový průmysl byl zasažen vedle stavebnictví, realitního trhu a finančnictví nejvíce. Jenže… především „domácí automobiloví výrobci“ v USA vrhají na trh vozy, které by v Evropě sotva prošly ekologickými normami. Pokud automobilky dostanou čas, mohou svou výrobu zrestrukturalizovat. Bude jim ale jeden rok šrotovného stačit, když jim nestačily desítky let?

A stále je zde otázka rodinných rozpočtů. Domácnosti jsou šrotovným motivovány k utracení úspor, které by měly sloužit ke krytí výpadků příjmů v období hospodářské recese, nebo dokonce k zadlužení. Tím se zvyšuje jejich rizikovost – a mimo jiné i ohrožuje schopnost splácet hypoteční úvěry, které současnou krizi odstartovaly.

Má se v Česku zavést šrotovné?

Nahrávání ... Nahrávání ...

4 komentáře: “Šrotovné míří za oceán aneb Demokraté dealeři aut”

  1. Ondřej Záruba napsal:

    1 milion aut je v kontextu amerických automobilek hodně málo.Jen GM byl zvyklý prodávat přes 9 milionů vozů ročně.1 milion byl donedávna čtvrtletní prodej jen značky Chevrolet.Nevím,co si od těch 4,5 mld. USD někdo slibuje.Nicméně to nikoho asi nespasí

    Propad v prodeji jen u GM vidím tak na 3 miliony kusů.A to žádné šrotovné nezachrání.

  2. Zdeněk Simaichl napsal:

    Anketa má zajímavý výsledek, pošleme odkaz p. Paroubkovi? Třeba změní názor 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.