Úterý 21. listopadu. Svátek má Albert.

Multilevel ve finančním poradenství

Nejrozšířenější formou podnikání ve finančně poradenské branži je multilevel marketing. Proč? A je možné v rámci této formy řízení společnosti dosahovat skutečného finančního poradenství? Nebo je to jen prodejní nástroj…

Multilevel aneb Efektivní prodejní nástroj

Multilevel marketing (MLM) je efektivní prodejní nástroj. Jeho úspěch leží na dvou základních pilířích – na „samospotřebitelství“ a na „pasivním příjmu“. Oba sloupy přitahují svou zdánlivou bezpracností výdělku a vidinou toho, že aniž by zapojená domácnost příliš měnila zvyky, bude odměňována za vlastní spotřebu.

Firmy zabývající se MLM zpravidla apelují na „samospotřebitelství“. Na prezentacích se potenciální účastníci systému dozvídají, kolik procent z ceny výrobku je určeno na úhradu nákladů na reklamu – a že všechny tyto peníze mohou získat oni. Stačí, když budou spotřebovávat výrobky té správné firmy, do jejíhož spotřebního MLM se sami zapojí.

Provozovatelé MLM se ale mnohdy již nezmiňují, kolik tvoří náklady rozdělovaného zisku mezi celou strukturu. Když pak člověk prohlédne pod pokličku, zjistí, že jsou často mnohonásobně vyšší než náklady na reklamu, které se pomocí MLM měly ušetřit. A to i po odečtení provize, kterou zlákaný účastník obdrží.

Pasivní příjem“ je lákadlem pro jedince s touhou po zbohatnutí zpravidla bez vlastního podnikatelského nápadu. Stačí získat dostatečné množství dalších spotřebitelů a na základě meziprovizí jen čerpat ovoce bezpracného příjmu. Není třeba provozovat podomní prodej, není třeba svou spotřebu exponovat do závratných výšek. O vše se postarají další lidé zapojeni do struktury.

Podaří-li se rozjet MLM, vzniká tak efektivní prodejní nástroj téměř čehokoli. Motor v podobě sítě je třeba čas od času promazat motivačním školením či bonusovým zájezdem, ale touha po snadném výdělku udělá většinu práce za marketingové oddělení sama.

Multilevel ve finančním poradenství

Naprostá většina a všechny větší finančně poradenské firmy v České republice (i v okolních zemích) fungují na bázi MLM. To je optimální způsob distribuce – či zprostředkování finančních produktů. Díky rozvětvující se struktuře dosáhne i do nejzazších koutů republiky a každému člověku mohou být nabídnuty finanční produkty. Není divu, že i interní distribuční sítě pojišťoven a stavebních spořitelen fungují na principu MLM.

I u finančních poradců funguje princip „samospotřebitelství“. Začínající poradci si zpravidla sjednají smlouvy pro sebe, pro svou rodinu, známé… a teprve poté hledají další potenciální klienty.

K dokonalosti samospotřebitelství ve finančním poradenství dovedla ZFP Akademie, jejímž je základem. Ovšem i u mnoha jiných společností je stěžejní. Jakmile dojdou nováčkovi příbuzní a známí, často zjišťuje, že získat klienty není tak snadné, jak mu jeho (nadřízený?, sponzor?, vedoucí? – to je vlastně jedno…) říkal na prvních schůzkách a školeních. Pak odchází a na jeho místo nastupuje nový „poradce“ s dostatkem blízkých lidí ve svém okolí.

„Pasivní příjem“ se ukazuje ne tak snadno dosažitelný. Aby struktura neztrácela svou výkonnost, musí být neustále motivována, podporována a živena novou motivací. To ale zpravidla zjišťují až lidé, kteří se přiblíží k vrcholu. Pro začínající bývá pasivní příjem uváděn jako jeden z benefitů… a konec konců, určitý čas může i skutečně fungovat.

Prodej a finanční poradenství…

MLM je efektivní prodejní nástroj. Ale finanční poradenství není o prodeji, nebo by alespoň nemělo být, je o radě. Je MLM s finančním poradenstvím slučitelné?

Finanční poradci jsou dobří, průměrní a špatní. Je to stejné jako ve všech oborech. U finančních poradců záleží kvalita především na lidech, ale částečně také na společnosti, v níž pracují.

Na lidech samotných závisí jejich schopnost a snaha vzdělávat se a jejich morální a etický kredit. Společnost, pod níž pracují, rozhoduje o příležitostech ke vzdělávání a – měla by třídit „zrno od plev“.

Pokud jde společnosti o dlouhodobou prosperitu, přestože je založena na prodejním systému MLM a je odměňována z provizí za prodej finančních produktů, nemůže před neetickým jednáním jedinců zavírat oči. Ani „plochá struktura řízení“ ale nezaručuje, že její „zaměstnanci“ budou pracovat eticky a vždy ve prospěch klienta.

Kromě snahy o dlouhodobé působení na trhu by bylo větší zárukou poradenství placené klientem, nikoli z provizí za zprostředkování od finančních institucí. Na tento způsob ale nejsou zase připraveni ve větším počtu klienti. A tak i společnosti, které se zaměřují na placené poradenství, nejčastěji sahají k „hybridnímu modelu“, kdy částečně platí klient a částečně finanční instituce.

Slučuje se tedy MLM a finanční poradenství? Podívejme se na to ze současné reálné perspektivy, kdy řadový klient má možnost buď navštívit svoji banku nebo si nechat poradit od poradce z MLM. Odpověď pak nemůže být jiná než „ano“.

Lze prosadit etiku ve finančním poradenství?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

54 komentářů: “Multilevel ve finančním poradenství”

  1. Petra napsal:

    Děkuji. Moc pěkný článek, přesně tohle jsem hledala. Dovolím si vypůjčit a ocitovat Vaše myšlenky a skvělé poznatky do BP. Ještě jednou Děkuji.

  2. FL napsal:

    nejak mi jde proti logickemu mysleni pouziti mlm v tomto oboru.
    Ono je vcelku jedno jestli se proda parfem nebo izp, jedina vyhoda je,ze klient parfem nezrusi a prodejce nevraci provize ;))

    no – je to krasnej byznys, staci posbirat par obyc lidi, vzit je na skoleni k nazehlenymu „manazerovi“ kterej ma venku peknou Audinku, ukazat jim vyhody (a same vyhody) prace v MLM, ta pohadka o tom, jak vydelavate pouze na sebe, nikoliv na zamestnavatele ( na jeho audi sice tez, ale to se nerika)
    a nazhaveni novacci obchazi znamy s se supr sporenim zvany izp.
    no dost blabla…

    Zajima me kdy a jestli vubec, se nekomu podari vstoupit na CZ trh s funkcnim modelem, ktery bude vyhodny pro klienty ale i poradce.
    Nezda se mi ze by cz trh dospival, rekneme 5-10% naroda, stredni a vyssi trida tu jsou, ale naprosta vetsina lidi, ktera to nikdy vubec nikam nedotahne, NEMA mysleni na to aby meli potrebu shanet si poradce pripadne si nechat radit. Pro spoustu lidi, je ten pan v bance, ci pani na poste velmi dostacujici.
    Radeji 3tis kc/mes do uveru s 10-20% p.a. a 100-500 kc max na sporeni co udela 2-4% p.a.. uz zde je i s malym financnim rozumem neco spatne..ale pravda takova je.

    Techto klientu je spousty, radeji mavnou rukou se slovy “ aale..to sporeni nechame bejt… pripadne “ mam to a to, a nechci na tom nic menit“

    Oni necekaji nez jim zavola nazehleny poradce, pro ne je nejvetsi, avsak realne nebezpeci, ze jim nekdo z rodiny ,kdo cerstve vstoupi do MLM , udela to vyhodne IZP.

    :))

    • Zdeněk Simaichl napsal:

      Hm, to by mě zajímalo co myslíte větou “ většina národa to nikam nedotáhne „.

      • Marcel Kvapil napsal:

        Myslím, že touto větou začíná většinu svých školení Ivo Toman (www.instinktzabijaka.cz, http://www.taxus.cz), který systém MLM jako takový obhajuje a to i ve sféře pojišťovnictví. Prostě super stroj na peníze, ALE MUSITE HO UMĚT OVLÁDAT!!!:-)

  3. RS napsal:

    Znáte někoho, kdo vybudoval a buduje úspěšnou obchodní strukturu? Úspěšnou! Kde bere vnitřní sílu? Víte jak žije? Podle jaké filosofie? Kolik vydělává peněz? Víte v jakém jezdí autě? Nebo jste snad přímo vy manažerem obchodní struktury? Nebo máte zatím „jen“ ambice? OK. Tak teď poslouchejte. Tito lidé si zasluhují obdiv za tu úctihodnou dřinu. Také jsem dostal příležitost. Setkal jsem se s lidmi, kteří mi předávají své know-how. ALE JSEM O KROK DÁLE. Jsem přesvědčen, že to ohromné obětování, které podstupuji, když buduji vlastní business, VLASTNÍ FIRMU, musí být na druhé straně vykoupeno. Chci, abych mohl svou firmu předat další generaci, chci mít možnost volby. Co si myslíte „manažeři“ pojišťoven, že se stane s Vašimi kmeny klientů, s Vašimi poradci, které pipláte jako děti, až se jednoho dne rozhodnete jít do penze? Co si myslíte, že se stane „manažeři makléřských sítí“ s Vaším dílem, s Vaší strukturou, které jste obětovali své srdce, kus svého života, až se znelíbíte svému nadřízenému ve struktuře? Budujete skutečný hrad, jehož jste absolutním vládcem, nebo je to jen hrad z písku? Zamyslete se nad tím dlouze a pokud dojdete k závěru, že Vás někdo vlastní, nebo Vás má někdo plně ve svých rukách, napiště krátký vzkaz. Rád bych Vám předal svou VIZI. Shodou neskutečných náhod mám tu čest pracovat pro mezinárodní firmu, kde mám zajištěno, že moji firmu nikdo nerozebere na kusy, nikdo mi nesáhne na mé lidi ani na klienty, MOJE FIRMA PŘEŽIJE GENERACE, pokud to budu chtít! Tato firma je v ČR zatím tou nejmladší, nejdravější aby obstála v konkurenci. Využívám všechny dostupné možnosti, abych tuto výzvu rozšířil dále. Já jsem teď mezi lidmi, kteří rozjíždí vlak a tři (o více se nezvládnu postarat:) z Vás mohou být na špičce našich obchodních struktur! Hledám tři lidi, kolegy, kteří mají vnitřní MOTOR, chtějí něco dokázat. Praha, Mladá Bloslav, Liberec. Zbytek příběhu při osobním jednání. mid.way@post.cz

    • Radek napsal:

      Smutné… klasické verbování do klasického MLM :-(. Co kdybyste se pochlapil(a) a opustil(a) klišé různých Amway a Herbalife a alespoň konkrétně napsal(a) o co se jedná? Aha, to by se vám na to všichni rovnou vykašlali.

    • ami napsal:

      ten materiál co bereš chci taky – budu mít podobné halušky jako ty? dej si obklad kámo na tyto kecy o tom kdo jak žije a vydělává na to tak chytneš lidi bez vzdělání ty firmo

    • RS napsal:

      Abych se přiznal, nečetl jsem tento článek, ani fórum. Nemám na to čas. Pokud někdo nepochopil tento krátký \“příběh\“, zacílil jsem jej právě sem, jelikož jsem předpokládal, že by se tu mohl náhodou mezi plevelem, který mě bude napadat, vyskytnout člověk, který dychtí po jakékoliv příležitosti něco dokázat. Takže ještě jednou, nezáleží o co konkrétně jde, BUSINESS JE PŘEDEVŠÍM O LIDECH. Mimochodem, oslovil jsem ve svém příspěvku manažery v oborech, ve kterých působím. Pokud se dostaví k přijímacímu pohovoru jediný člověk, a bude to ten pravý na pozici manažera v mé firmě, účel to splnilo. Takže CO CHCI? Stručný motivační dopis (proč bych měl chtít do týmu právě Vás?), a životopis! Hodně úspěchů při pročítání nekonečných diskusí. (mid.way@post.cz)

      • like.n0.other napsal:

        slovicko „way“ ve vasi mailovce uz samo o sobe dost neseriozne, k obsahu se uz ani vyjadrovat nebudu

      • MLM-kritik napsal:

        Mily pane, kdo chce neco dokazat, muze studovat, neco se opravdu naucit, a produkovat nejake hodnoty. A je jedno, zda umi nejlepe predelat instalaci ve sklepe, nebo naprogramovat aplikaci. Ale tohle vase rovnitko mezi sanci a tahanim penez z chudaku duverivych lidi, z toho mi je na zvraceni.

        uz to, ze nepisete, o co se jedna, jen tuny jalovych kecu, dava tusit, ze je to presne TO, co myslim.

  4. Konference napsal:

    MLM system je prodejni system. Pro prodej financnich produktu je tento system aplikovatelny (jinak by ho nikdo nevyuzival). Je jedno, jak to zabalime, jak tomu budeme rikat, ale vzdy jde o prodej produktu. Neni-li produkt, neni provize. Poradenstvi v tomto pripade slouzi jen jako nastroj prodeje. Klicovou cinnosti je prodej produktu.

    Chce-li nekdo poskytovat poradenske sluzby, tak by si mel nechat platit za poradenske sluzby, ne za prodej produktu. Teprve kdyz je poradce zcela nezavisly na provizich za prodej produktu, muze skutecne objektivne radit.

    Tim nerikam, ze kdo dela za provize, tak je spatny. Vubec ne. Je to jedna z moznych cest, prodavat financni produkty, a je to daleko jednodussi cesta nez si nechat platit primo za rady. (Vim, o cem mluvim.) Provizni „poradenstvi“ postavene na MLM systemu ma sve misto na trhu.

    Avsak stojim si zatim, ze objektivni poradenstvi neni slucitelne se systemem provizniho odmenovani. Poradenstvi totiz vubec neni o prodeji produktu, ale o hledani cest k dosazeni cilu a reseni problemu. Mezi poradenstvim a prodejem produktu je propastny rozdil, akorat si to uvedomuje jen hrstka lidi.

    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    • poradce napsal:

      Jenže kdo si nechá radit 2-3 hodiny třeba za 18 000, které by poradce získal na provizích?

      • taky poradce napsal:

        to tedy znamená, že je potřeba vždycky klienta vodrbat? Z čeho myslíte, že ty provize ty pojišťovny vyplácejí?

        • poradce napsal:

          Takže ještě jednou.

          Kdybych si řekl klientovi o 18 000 za ty 2-3 hodiny s ním strávené, tak to bych vážně chtěl vidět jeho výraz. Nejspíš by mi řekl „Vážený, Vy jste se asi tak trochu posral v multiplexu“. Byla by varianta nechat si vyplácet těch 18 litrů od klienta třeba dva roky, ale sám si zkuste přiznat, zda byste na tohle přistoupil. Za běžných podmínek v poradenství Vám ty prachy pojišťovna půjčí, klient jednoho krásnýho dne tuhle půjčku doplatí a dokud všichni nepomřou, budou šťastně živi.

          Mířím prostě tam, že skutečně placené, a tedy nezávislé poradenství je vlastně jen pro toho, kdo na to má.

          • Majk napsal:

            A to je právě jeden z hlavních problémů poradenství jako takového v ČR. Nelíbí se provize od pojišťoven /viz příspěvek výše, stejně jde opravdu za zapůjčené peníze klienta prostřednictvím pojišťovny/, ale není spokojenost ani s placeným poradenstvím. Tak co s tím? Jasně, poradci mohou svou dosavadní činnost vykonávat v rámci dobročinných účelů zdarma, ale ruku na srdce -kdo to budete dělat zdarma a pokud náhodou ano, jak dlouho to ustojíte. Není to možné už z hlediska vzdělávání, programového vybavení a dalších investic které vkládáte zejména sami do sebe. Bohužel dokud se na všech internetových stránkách zabývajících se finančním poradenstvím jako takovým budou ponechávat příspěvky typu – nesjednávejte nic přes agenta, nebo si ho zavolejte, nechejte jej ať Vám zpracuje nabídku a s tou „jeho“ nejvýhodnější nabídkou si sami zajděte do oné banky, pojišťovny tak do té doby nebude poradenství o tom RADIT, ale PRODAT. Jestliže mám zajet ke klientovi, a ne 1, ale 2x či vícekrát, protože podepisovat smlouvu bez toho, že bych si pro klienta připravil poctivou analýzu mi nepřijde z mé strany fér vůči klientovi, pak bych rád, aby se stejně fér zachoval i klient ke mě. A pokud se takto klient chovat nechce, a nechce mi ani zaplatit za mé poradenství přímo, pak musí počítat s tím, že po nějaké době mě tato „dobročinná akce“ finančně vyčerpá natolik, že se začnu chovat jako prodejce, ačkoli to nebylo mým záměrem. Možná by bylo lépe iniciovat změnu zákonů tak, aby nebylo možné poskytnout bezplatné poradenství – a tím nemyslím pouze poradce, ale i přímý prodej v bankách a pojišťovnách. Vždyť to nemusí být horentní suma, ale odměna za čas, který poradce s klientem strávil a nechť je pak na klientovi, zda s výsledkem této jeho práce odejde do banky a zde zaplatí onu službu znovu, nebo využije i následého servisu tohoto poradce /makléře, agenta/ s tím, že poradce/a opět včetně onoho pracovníka v bance či pojišťovně/ bude finančně zainteresován pouze na konečném výsledku, honorovaném v průběhu let. Třeba by i ubyla snaha neustálého kolotoče uzavírání a rušení smluv -klient by okamžitě věděl, kolik ho to stojí a kdo to s ním myslí vážně. Jo je to UTOPIE -ale představa by byla fajn, ne?

            • Majk napsal:

              ještě jedno doplnění – pokud chci využít služeb právníka, advokáta, ze zákona mu musím zaplatit palmáre za jeho čas, který se mnou strávil. My se vzděláváme také/a teď nemám na mysli vzdělání typu ZFP/, ale naše služby může využít každý a nikoho nemohu nijak donutit, aby mi za službu, kterou jsem mu poskytl zaplatil. Ani u toho advokáta nemám výsledek jistý a mnohdy se stane, že jeho rada mi víc uškodí, než přinese. Přesto se nikdo nad tím, že si žádá svou odměnu nepozastaví.

              • Jan Bartoš napsal:

                Vážený Majku,

                neočekával bych, že si nějaký „poradce“ z MLM sítí uvidí do úst, ale chápu, proč se nechcete podepsat.

                Zkusím Vás pouze jemně upozornit, že vaše srovnávací kategorie je zručný řemeslník.

                Pokud by ve Vás přecijen hlodal červíček, zkuste si na nějaká práva/medicínu podat přihlášku. Když se dostanete, můžete se začít vzdělávat =5/6let studovat, potom vykonávat 3/4/5/6 let praxi. Steží přejdete bod 1, ale kdybyste náhodou pochyboval, zkuste se zeptat nějakého absolventa medicíny, kolik toho zná po 6-ti letech na fakultě ve svém oboru.

                Proti tomu jsou finanční „poradci“ MLM struktur leštiči bot, a dokud budou sekat IŽP za 18.000,- za 2-3 hodiny (mimochodem víte vůbec, kolik má zavedený praktický lékař s průměrným obvodem?) tak i poprávu zůstanou.

                s prátelským pozdravem Jan Bartoš

                • Majk napsal:

                  Milý pane Bartoši, proč se nepodepisuji vím jen já sám a věřte, že určitý důvod k tomu mám. Ovšem musím Vás zkamat ve Vašem úsudku, že jsem „poradce“ z MLM sítě. Nejsem a nikdy jsem v ŽÁDNÉ MLM síti nepracoval, pracoval jsem pouze spoustu let v manažerské pozici v jedné nejmenované pojišťovně, ze které jsem před rokem odešel a osamostatnil se. K tomuto kroku jsem musel dlouho odhodlávat a ačkoli již dnes vím, že jsem udělal velice dobře a měl jsem tak učinit ještě dříve, i tak musím konstatovat, že pokud za sebou nemáte podporu finančně zajištěného partnera, jsou začátky velice, ale velice težké. To že jsem zde srovnal poradenství s právníky ještě neznamená, že za poradce považuji obchodní zástupce MLM sítě. Naopak a věřím, že můj příspěvek tak i vyzněl, jsem měl na mysli poradce, kteří se touto činností zabývají déle, než vyčerpají okruh své rodiny a pak od této práce utečou. Neříkejte mi, že Vy se vůbec nevzděláváte, že jste se před x lety naučil jeden produkt a od té doby si s ním vystačíte – protože tak já chápu ten Váš příspěvek. Pokud se tu budeme bavit o profesionálech v tomto oboru /já se za něj JEŠTĚ nepovažuji, ale pracuji na tom usilovně/, pak se nezlobte, ale netuším co můžete mít proti srovnání s advokátem. Mimochodem – naopak spousta advokátů nějakým způsobem dostuduje a do důchodu si s tím vystačí, aniž by měli zájem si svou kvalifikaci alespoň trochu zvýšit. A poslední – ne že bych dával na Vaše rady, ale skutečně jsem si letos ve svých 43 letech podal přihlášku na VŠ a pokud mi bůh dopřeje, od příštího roku se chystám i studovat. I Vám s přátelským pozdravem Majk

                  • Jan Bartoš napsal:

                    Vážený Majku,

                    Vaše úsilí Vás šlechtí, nicméně srovnávat „kvalifikaci“ finančních poradců (prodejní školení nebo semináře bez zpětné vazby o kvalitě a účinku) je přinejmenším poštilé. Mimochodem, už jste se se svým názorem svěřoval nějakému právníkovi? Asi se porovnáváte dobře, přecijen máte akreditované odborné vzdělání, odbornou praxi a nesete odpovědnost danou zákonem. A prosím Vás, na základě jakého titulu s klientem spolupracujete, smím-li se pro inspiraci zeptat?

                    To, že berete kvalifikaci jako:“..naučil jste se jeden produkt…“ nechávám bez širší odezvy, neb evidentně zaměňujete poradenství a prodej.
                    Rozhodně je chvályhodné, že se dáváte na studium, držím Vám palce, třeba tam poznáte o čem tady diskutujeme.

                    s pozdravem jb

              • Jaroslav Machalický napsal:

                S tím právníkem to byl jen příklad, není to ze zákona, ale to je jedno. Tak se to dá srovnat třeba s kadeřníkem nebo hospodským. Jenom jsem myslel, že te právník nám bude, nebo alespoň některým bližší…

              • jarda napsal:

                Pardon, ale neda se mluvit o vzdelani armady lidi nalakanych pod sliby financni nezavislosti do multileveloveho zjevneho silenstvi pro tu tripismenkovou firmou vedenou jedinci bez vzdelani a casto i bez stredni skoly, v rozporu se zakonem.

                MLM neni cestou pro kvalitni zivot. Ztraty v budoucnosti jsou daleko vetsi v oboru pojistovnictvi a plati je potom i nase deti. A tunelari se chlamaji verejne vsem do oci a kandiduji do politiky, pro beztrestnost. A nemaji sanci. Jen to nevedi, a penize pro okradene davaji jinam, ano, i tam…

            • Jaroslav Machalický napsal:

              Naprosto souhlasím, ale asi v té chvíli to jinak nejde. Klienti mají představu, že je vše zdarma, nyní přehodnocujeme svůj systém z poradenského na více prodejní.
              Máme opravdu hodně klientů a ty se na nás obrátí, třeba, že jim nepřišla složenka na pojištění domácnosti nebo že chtějí pomoci a poradit s vyřízením PU z POV, ale hypotéku si pak jdou udělat někam jinam, třeba proto, že jsou nelojalální nebo proto, že na mě zapomenou nebo dostanou masáž v RK, že si musí udělat tam a ne každý umí(chce) odporovat. Co neuděláte hned dnes (na této schůzce), nemusíte už udělat vůbec. A nebo se nevzdělávat, nedělat analýzu, kašlat na to, atd. Benzín, telefon, kancelář, atd., také něco stojí a teď si budu muset koupit asi nové auto, abych mohl jezdit ke klientům, staré už dosluhuje a raději ho parkuji vždy o pár ulic dál. Protože, kdyby ho viděli, řekli by si: „ten asi není moc dobrej, tomu se nedaří, ten to neumí“. Ale my víme, že spíš zatím nebouchal a možná ani moc nelhal.
              Přijel za mnou jeden poradce z jedné velké MLM s novým SUV, ještě mělo papírovou zelenou značku, a začal mi tvrdit, že na řešení mých potřeb bude nejlepší IŽP na 3.000 Kč/měsíčně a pak začal snižovat a jediná „analýza“ byla, kolik budu mít v 65 letech naspořeno na BÚ, SÚ a IŽP. Když jsem se ptal po VPP k tomuto pojištění, tak se velmi udivil. Asi bych neměl žaludek na to, to dělat takhle, ale nevím, nevím, potřebuju nové auto a rád bych brzy zaplatil hypotéku… Oplácet to klientům stejnou mincí a jak už jsem psal výše, zvlášť v úvěrech výtězí ten, kdo slíbí lepší úrok..
              V oblasti financí pracuji od 1997 a v oblasti pojištění od 1999.

          • Jaroslav Machalický napsal:

            Moje představa je něco takového, jako když jdete za advokátem cca 2.000 Kč/hodinu+DPH, ale na to většina lidí není připravena a ta hodná paní na přepážce v pojišťovně jim to taky udělá „zadarmo“ akorát si s nimi tak hezky a dlouhou nepopovídá. Dalším problémem jsou klienti, hlavně na hypotéky, kteří si obcházejí více poradců (i mimo banky), tahají z nich rozumy a pak se rozhodnou pro toho, který jim slíbí (!) nejnižší sazbu. Pokud je nabídka ze strany poradce, tak je to O.K., ale pokud je poptávka ze strany klienta, musí, pokud uteče zaplatit, od právníka, holiče nebo z restaurace taky asi nikdo neuteče bez placení. Ještě jeden aspekt má bouchání IŽP, PS např. spadne pro neplacení a poradce vrací provizi, nezávisle na tom, jestli byla PS bouchnutá nebo udělána poctivě a proto se hodně poradců uchyluje k bouchání a něco spadne a něco ne, ale takto je to jednodušší. Dalším problémem je, že některé pojišťovny mají i 3 letá storna. Provize vrátíte, ale benzín, telefonní poplatky a čas Vám už nikdo nevrátí, proto často ta povrchnost……………

            • Majk napsal:

              díky za popdporu mých slov. Vidím to úplně stejně.

            • Konference napsal:

              Zkuste se prestat divat svyma ocima a pouzit jednou oci toho klienta. Ja byt na miste klienta, tak Vam taky nebudu chtit platit za neco, co muzu mit jinde bezplatne. Co s tim?
              Mate dve moznosti:

              1) Nabizet stejne sluzby take bezplatne. Tak to dela naprosta vetsina „poradcu“. Tak funguji vsechny MLM site. Cilem poradce pak ale je v prve rade uzavrit nejaky produkt (a mit z neho provizi). Takovy poradce je distributorem financnich ustavu. Dela tu samou praci jako pani na prepazce.

              2) Poskytovat jine sluzby. Prestat sledovat zajmy financnich ustavu a sledovat primarne zajmy klientu. Poradce mnohdy financni produkty ani nepotrebuje. Verte mi, paklize Vase sluzby prinesou klientovi viditelnou pridanou hodnotu, rad Vam za takove sluzby zaplati.

              Paklize mu ale nabizite stejne sluzby jako pani na prepazce, pak se nemuzete divit, ze Vam nikdo neni ochotny za sluzby zaplatit.
              Paklize Vase sluzby klientum prinasi pridanou hodnotu a oni za ni nejsou ochotni zaplatit, pak tu pridanou hodnotu asi nevidi. Zkuste jim ji ukazat.

              Jan Traxler
              FINEZ Investment Management

      • Ondřej Záruba napsal:

        Tak to jste frajer,když si věříte na 18 000 za 2 hodiny.

      • Konference napsal:

        Mozna problem bude v tom, ze chcete za 2-3 hodiny 18 000. To si muze cestny poradce uznavajici princip „win-win“ dovolit tehdy, pokud klientovi ty 2-3 hodiny prinesou okamzity zisk 100 000 a vice. On se s Vami pak takovy klient rad rozdeli a bude to delat do te doby, dokud mu budete schopny za 2-3 hodiny vydelat 100 000.

        Pokud ale nekdo chce 18 000 jako odmenu za to, ze vypsal jeden prupisny formular a nasliboval klientovi hory doly… mozna i to, ze mu tech 100 000 vydela (ale nevydelal, jen nasliboval, ze v pristich 20 letech vydela)… pak se nedivte, ze s takovou u moc klientu neuspejete.

        Za vypsani prupisneho formulare bych sekretarce zaplatil 60 korun za hodinu s naklady pro me cca 120 korun na hodinu. 18 000 bych taky nikomu za takovou praci nedal. Odmena musi byt vzdy umerna pridane hodnote pro klienta. Neni-li pridana hodnota, nemuzete cekat ani zavratnou vysi odmeny.

        Zasadni nedostatek provizniho odmenovani tkvi prave v tom, ze klient skryte plati daleko vyssi odmenu, nez by si poradce za svou praci zaslouzil (nebo radeji jinymi slovy, nez bych ja osobne byl ochotny poradci za jeho praci zaplatit).

        Vetsina naroda to vidi podobne. Jen prodejci financnich produktu ve svem zaslepeni ziji v domnelych predstavach, ze je vsichni potrebuji a ze si zaslouzi deset tisic za hodinu, protoze jejich prace je jedinecna, dokonala, nepostradatelna… ;-))

        Jan Traxler
        FINEZ Investment Management

        • poradce napsal:

          1. 18 litrů je jen odhadnutá provize, čas je taky jen by voko. Hádejte proč.
          2. Klient nemusí přece chtít nic vydělávat (na to má přece Vás 🙂 ), chce se „jen“ pojistit.

          • Ondřej Záruba napsal:

            A skutečně jste tak dobrej,že těch 18 tisíc si zasloužíte?To znamená,že jste právník se zkušenostmi vymáhání pojistného plnění ne?Pokud ne,tak jste jen syntéza takzvaných přepážkářů v lepším případě,v horším jejich slabší odbornostní roztok.

            Jen tak pro zajímavost.18 tisíc si u nás ve firmě účtujeme například jako roční správcovský poplatek z 2 mil Kč.To mi přijde rozhodně adekvátnější protihodnota 18ti tisíc než poradenství za pojištění nebo jak psal Honza za slibování.

  5. Drahomír Bokr napsal:

    Často se setkávám s velmi negativní reakcí lidí při vyslovení MLM. Nabízím srovnání. Vezměme třeba nějakou výrobní firmu. Tam pracuje např. dělník, parťák, mistr, výrobní vedoucí, výrobní ředitel a generální ředitel. V podstatě také struktura. Jsou tu ovšem nějaké rozdíly. V MLM je zpravidla pevně daný počet stupňů tak jako u té výrobní firmy. Ale v MLM je zpravidla dáno pravidlo jednak postupu a druhak stanoven přesný rozdíl v odměně buď v korunách nebo jiných měřitelných jednotkách. U výrobní firmy jsou pro jednotlivé úrovně stanoveny základní platy plus různé bonusy (prémie, odměny apod.) Zatímco ve výrobní firmě si leckdy lze plat tzv. vysedět (stačí být přítomen), tak v MLM je plat přímo úměrný výkonu.
    Samozřejmě mohou u obou příkladů vznikat různé excesy. Tak např. když si budu do výrobní firmy chodit pouze odpočnout, tak tam asi dlouho nevydržím. Naopak budu-li pracovat např. na 200%, tak nebudu mít zpravidla 200% platu.
    U MLM může docházet ke zneužívání klientů ke svému obohacení, může docházet k velkému tlaku na expanzi sítě.
    Podle mě je to všechno o lidech. I v MLM je možno pracovat poctivě stejně jako v té výrobní firmě. Dokonce si myslím, že systém odměňování v MLM je spravedlivější než v té výrobní firmě. Děláš? Tak máš. Neděláš? Tak nemáš.
    U těch MLM samozřejmě nemám na mysli např. prodej vysavačů, nádobí, nebo něčeho podobného. U těchto MLM se do koncové ceny zboží pro klienta přímo promítá počet stupňů struktury a zboží je nesmyslně drahé.

    • Radek napsal:

      „U těch MLM samozřejmě nemám na mysli např. prodej vysavačů, nádobí, nebo něčeho podobného. U těchto MLM se do koncové ceny zboží pro klienta přímo promítá počet stupňů struktury a zboží je nesmyslně drahé.“

      Jen by mě zajímalo, jaký je rozdíl mezi prodejem vysavačů a finančních produktů z pohledu promítnutí nákladů na strukturu a koncové ceny pro klienta. Podle mého názoru je z pohledu ceny distribuce úplně jedno, jestli je distribuován vysavač nebo finanční produkt. Nebo se mýlím?

      Co se týče odměňování a postupu, tak v tomto směru s vámi souhlasím.

      • Drahomír Bokr napsal:

        Pokud si koupíte vysavač u výrobce, tak jej pořídíte za zlomek ceny než přes distribuční MLM síť. Pokud si koupíte finanční produkt u „výrobce“ tzn. u finanční instituce, tak jej pořídíte za úplně stejných finančních i dalších podmínek jako u poradce z MLM bez ohledu na náklady struktury. Navíc zpravidla máte možnost si vybrat produkt, který je pro vás přijatelnější a lépe zapadá do vašeho portfolia stávajících produktů.

        • Ondřej Záruba napsal:

          Není to tak docela pravda.Vycházejme z předpokladu,že stežejním kamenem finančního poradenství správa aktiv.A správa aktiv rozhodně není skrze MLM nějak levná.Pokud bychom vzali jako benchmark klasické komerční banky,tak by teoreticky mohly obstát,ale klasické poradenské firmy a investiční banky dokáží za méně peněz více.

    • OVBák napsal:

      Dobrý den pane Bokre! Myslím si, že nelze takto srovnávat klasickou firmu a MLM „firmu“. Generální ředitel „běžné“ firmy má nesrovnatelně větší zodpovědnost za chod firmy. Jedná se strategickými partnery, klienty a dodavateli. V mnoha případech rozhodují jeho akce o tom, zda-li bude mít jeho firma odběratele nebo ne a tím zajišťuje „práci“ třeba stovkám zaměstnanců.
      Ukažte mi ale nějakého zemského ředitele z MLM molochu, který vyjedná pro své R1,R2,R3 atd. kšefty (např. že jim zajistí pravidelný přísun klientů). Nic takového. Tento systém odměňování není příliš spravedlivý. Jakou hodnotu přináší LDčko nějakému řadovému poradci? Žádnou.

  6. nextron napsal:

    Že by MSL nemělo nic společného se současnou finanční krizí?? Dost bych se divil. Venkoncem, když někdo velmi dobře rozumí financím, živí se jako finanční poradce,a na základě svých odborných znalostí a zkušeností radí klientům, jak investovat své peníze – což je cenná a ceněná služba . A když klienti poznají, že poradcovi rady hmatatelně a dlohodobě přinášejí zisky (či úspory), není důvod, proč by za takovou pomoc nezaplatili, či nedoporučili svým známým. Nakonec, dobrý poradce (obvykle) dokáže rozpoznat nejen příležitost ,ale i riziko, takže (i jen pro svou dobrou pověst) ochrání své klienty před zbytečnými či ztrátovými obchody. Pochopitelně, nic z toho nelze očekávat při MLM systému – tam platí jediná pravidla – provize provize, co nejvíc nových lidí pod sebou, bez ohledu na kvalitu a chování se vůči zákazníkům..jaký div, že se při takovém trendu „rozeběhl “ a pak „dojel“ trh s hypotékami v USA, a na ně se nabalil podobný trh s přehodnocenými cennými papíry…Ještě dodejme, že na rozdíl od jiných MLM prodejů, kde se prodávají třeba několikanásobně předražené ekologické či zdravotní přípravky, musí celý MLM strom vystačit pouze s provizí, vyplácenou finanční institucí (bankou pojištovnou či fondem), jehož produkt přeprodávají. Pro jednoho finančního poradce to může být zajímavá částka – když se rozdělí na celou větev odshora dolů. moc toho na každého nezbyde…..

    • Petr Zajíc napsal:

      Osobně raději rozděluji specializované investiční poradenství a obecné finanční poradenství. Finanční poradce kromě investic radí (a zpravidla i zprostředkovává) také v oblasti pojištění a úvěrování, což investiční poradce nedělá (pomineme-li např. maržové obchody, před kterými investiční poradce spíše varuje).

      Investičního poradce si ale nemůže dovolit každý. Nedovedu si představit, že by se skutečně dobrý investiční poradce zabýval klientem, který chce investovat svých 50 tis. Kč úspor a 1000 Kč – 2000 Kč měsíčně, z nichž chce ještě „poplatit“ stavební spoření a penzijní připojištění.

      Je to podle mého názoru podobné, jako přímé investice do akcií, dluhopisů apod. vs. investice přes podílové fondy. Složit portfolio z akcií lze levněji, ale až od určité částky, a ještě zdaleka ne u všech trhů. Proto podle mého názoru mají své místo i „prefabrikované“ produkty pravidelného investování, pro jejichž prodej jsou znalosti průměrného finančního poradce v MLM více než dostačující, a pro klienta jsou nejlepším možným řešením (pokud jsou prodány podle záměru, investičního horizontu a rizikového profilu klienta, pochopitelně).

      • nextron napsal:

        Souhlas s vaším rozdělením – specializované versus obecné finanční poradenství. Teď jde právě o to co jsem podotknul výše. Nakolik ona provize z prefabrikovaného produktu je motivační pro samostatného poradce (popřípadě přímého poradce finanční společnosti , na to aby motivovala ke kvalitní nabídce (poradentsví opravdu ve smyslu poradentsví, byť prefabrikovanému), (snad dost), a nakolik stejná provize má stačit celé větve MLM systému, která se musí stále rozrůstat. Tam už se to prostě může zvrhnout v honbu za provizemi a snahu sehnat klienty za každou cenu, se všemi rizika pro klienta i pro systém

  7. Petr Šafránek napsal:

    Pane Zámečníku, na rozdíl od Vás jsem si několik let zkusil strukturu v MLM budovat. Doporučuji Vám to také zkusit. Už byste v životě nenapsal, že je to „snadný výdělek“. Ujišťuji Vás, že ve všech srovnatelných (tedy převážně kancelářských)zaměstnáních jsou výdělky mnohem snadnější!

    • Petr Zajíc napsal:

      Ale pane Šafránku, vždyť já nepíši, že budovat MLM je „snadný výdělek“. V části o MLM obecně píši, že lidé jsou do struktury zpravidla lákáni na snadný výdělek, pasivní příjem a na „samospotřebitelství“, tedy, že se jen zapojí a budou dostávat peníze za svou vlastní spotřebu. V části o MLM a finančním poradenství navíc píši:

      „Ovšem i u mnoha jiných společností je stěžejní. Jakmile dojdou nováčkovi příbuzní a známí, často zjišťuje, že získat klienty není tak snadné, jak mu jeho (nadřízený?, sponzor?, vedoucí? – to je vlastně jedno…) říkal na prvních schůzkách a školeních. Pak odchází a na jeho místo nastupuje nový „poradce“ s dostatkem blízkých lidí ve svém okolí.“

      a pokračuji:

      „„Pasivní příjem“ se ukazuje ne tak snadno dosažitelný. Aby struktura neztrácela svou výkonnost, musí být neustále motivována, podporována a živena novou motivací.“

      Z čeho jste tedy usoudil, že považuji budování MLM za „snadný výdělek“?

      • Petr Šafránek napsal:

        Reagoval jsem na tuto pasáž: Pasivní příjem je lákadlem pro jedince s touhou po zbohatnutí zpravidla bez vlastního podnikatelského nápadu. Stačí získat dostatečné množství dalších spotřebitelů a na základě meziprovizí jen čerpat ovoce bezpracného příjmu. Není třeba provozovat podomní prodej, není třeba svou spotřebu exponovat do závratných výšek. O vše se postarají další lidé zapojeni do struktury.

        Podaří-li se rozjet MLM, vzniká tak efektivní prodejní nástroj téměř čehokoli. Motor v podobě sítě je třeba čas od času promazat motivačním školením či bonusovým zájezdem, ale touha po snadném výdělku udělá většinu práce za marketingové oddělení sama.

        • Petr Zajíc napsal:

          V tom případě se Vám omlouvám. Nebyl jsem dostatečně výstižný hned v první části a mýty panující o snadnosti výdělku MLM jsem rozbíjel až v konkrétní části o MLM ve finančním poradenství.

          V každém případě si stojím za tím, že „Pasivní příjem je lákadlem pro jedince s touhou po zbohatnutí zpravidla bez vlastního podnikatelského nápadu.“ Toto lákadlo je důvodem, proč řada lidí do MLM jde. To, že je to není tak snadné a „„Pasivní příjem“ se ukazuje ne tak snadno dosažitelný“ ovšem uvádím o pár odstavců níže jako důvod, proč je tak častý „odpad“ nově příchozích.

          Nevím, ale podle mého názoru byste mě nemohl „podezírat“, že MLM považuji za „snadný výdělek“, kdybyste editorial přečetl celý…

          • Petr napsal:

            Dobrý den,

            svého času jsem si nechal vymýt mozek manažerem jedné finančně poradenské firmy, která prý „dělá finanční poradenství jinak“. Hodně jsem sjednával produkt jedné nejmenované pojišťovny, protože neměla na trhu co do ceny a rozsahu krytí rizik absolutně konkurenci. Proti MLM firmě a produktům nemám půl slova, ale když jsem se o dva měsíce setkal náhodně s kolegou, který pracoval přímo u dané pojišťovny, tak jsem byl v šoku z toho, kolik darmožroutů a hlavně za nic parazituje na mých provizích. Já měl provizi 55% z ročního pojistného a kolega pracující přímo pod pojišťovnou celých 120% z ročního pojistného !!!! Abych byl nestranný, ověřil jsem si postupem času provize u ostatních pojišťoven a výsledek byl vždy stejný…ti darmožrouti nade mnou mi pokaždé vzali téměř polovinu z mojí provize..a za co ? Že byli ve firmě dříve než já ? Za „vedení lidí“ ? Někteří ani pořádně neznali principy fungování IŽP a jiné základní věci…ale nosili velký objem BJ…a proto byli nedotknutelní. Nu a jak to dopadlo ? Po pár měsících jsem se s firmou rozloučil a dnes pracuji napřímo pro pojišťovnu. Moje provize je v tuto chvíli 135% a jsem neskutečně rád, že na mojí práci a úsilí již neparazitují různí rádoby manažeři a mladí nagelovaní sopli a pozéři v těchto MLM firmách. Toť moje zkušenost.

            • Ondřej Záruba napsal:

              Pojistka co nemá na trhu konkurenci…Těch už tu pár bylo.Těžko můžete dobře radit,máte-li jeden jednu pojišťovnu.Jste asi špatně na těhle stránkách.Zkuste bouchamejenpojistky.cz

              • Radek napsal:

                Naopak, je na těchto stránkách správně. Kde jinde by mohl člověk zjistit, co je to poradenství? Jen takové reakce jako právě vámi předvedená může spíše odradit než otevřít oči.

              • Petr napsal:

                Je mi zcela jedno, co si o mě myslíte a jaký na mě máte názor, přesto si stále stojím za tím, že produkt Flexi od Pojišťovny ČS nemá na trhu konkurenci, a to ani dnes (včetně komplexního pojištění pro účastníky penzijního fondu ČS). Pojistky sjednávám výhradně a pouze za účelem krytí rizik, nikoliv za účelem spoření, které je prostřednictvím pojistek velmi, ale velmi drahé, což jistě víte sám nejlépe díky ukazateli TANK a TER. Dokonce patřím k velmi málo početné skupině finančních poradců, kteří klientovi i přes jeho přání „spořit si“ prostřednictvím životního pojištění tuto věc důsledně rozmlouvají a odrazují klienta od takovéto pitomosti. Nemusím Vám doufám říkat, jak by zazářila očička obyčejných pojišťováků a bouchačů, kdyby jim klient podobné přání sdělil. Jinak investice sjednávám taktéž (HSBC, Pioneer, ING, WIOF, Franklin & Templeton apod.) – to jen pro Váš klidný spánek :0) Mějte se :0)

                • Ondřej Záruba napsal:

                  S tou Flexi bych si nebyl na vašem místě tak skálopevně jistý,ikdyž určitě mnohem lépe než já by to dneska dokázal posoudit třeba Jirka Hlisnikovský.To,že nespoříte přes Flexinu je určitě plusový bod pro Vás.K těm fondíkům.Pokud sledujete TANK a PER,tak mě překvapuje,že jste zůstal u fondů.Fondy jsou drahé a netransparentní pro poradce,kteří rád dělají investice.Zkuste se porozhlédnout po jiných možnostech.Berte to jako radu,né nábor.

                • I. Balon napsal:

                  Pane Petře, je mi Vás líto, vůbec tomu nerozumíte. Vůbec netušíte, o čem finanční poradenství je, neznáte základní principy, a to ani principy a funkci jednotlivých produktů. Ještě více lituji Vaše klienty. Ale nebuďte z toho smutný, nejste v žádném případě sám.

                • Maxi napsal:

                  Flexi je super záležitost, drahé krytí na hlavní tarif bez přirozeného pojistného…snad jen úraz stojí za to.

            • Radek napsal:

              Škoda, že vás naučili jen prodávat IŽP. To není jediný a už vůbec ne nejlepší možný produkt na trhu. Zvažoval jste také možnost zprostředkování investic (podílových fondů apod.)?

            • Tygr napsal:

              Flexi je v mnoha případech velmi dobrá pojistka, ale v některých věcech naopak zaostává…..
              A dáváš svým klientům oceňovací tabulku trvalých následků úrazu? To by mě teda zajímalo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.