Úterý 20. února. Svátek má Oldřich.

Mám si založit vlastní finančně poradenskou firmu?

Finanční poradce odcházející ze své původní společnosti má na výběr několik možností, co dál: Může přestat zcela pracovat ve finančním poradenství. Může si najít novou finančně poradenskou společnost. A nebo si může založit společnost vlastní. S poslední možností se váže sedm iluzí, které je třeba prohlédnout.

1. Není lepší obor než finanční poradenství

Může to být pravda, ale ne pro každého. Ne každý má na to být výborným finančním poradcem.

Je spousta "finančních poradců", kteří si na ně vlastně jen hrají, kteří se za tuto známku jen schovávají. Jsou to zprostředkovatelé, kteří slouží jako kontaktní osoba s klientem. Tito zprostředkovatelé jsou považováni za dobré poradce proto, že mají vizitku s logem firmy,
která je velká a známá. Ale to už brzy nebude stačit.

Zajímáte se o peníze ráno i večer? Studujete si nové věci? Žijete finančnictvím? Pohybujete se v okruhu lidí, kteří jsou opravdu skvělí poradci? Třeba jste mnohem lepší kuchař nebo zahradník, jen jste to zatím nezkusil…

Přitom každý je potenciální mistr svého oboru. Svého oboru.

2. Doteď to bylo špatně kvůli lidem ve vedení

Dobře se zamyslete nad tím, čím vás vedení na vašem dosavadním působišti tak iritovalo. Často totiž obviňujeme ostatní z toho, co si sami nechceme přiznat a s čím si neumíme poradit. Vadila vám jejich lačnost po penězích? Nedostatek morálních pravidel? Nezkušenost a malá odbornost? Neschopnost komunikovat s podřízenými?

Jde o to, abyste nesklouzl po založení vlastní firmy do stejné situace, ale naruby. Po čase se ve vaší firmě objeví nespokojenci, co nesdílí vaše myšlenky a kteří se cítí na to, že vidí po svém a lépe. Že vlastně z jejich peněz se platí věci, které oni nevyužijí, a že bude lepší, kdyby dostávali více oni sami, a pak se sami rozhodnou, do čeho investovat. Zde ale nacházíme nejrozšířenější mýtus o provizích.

Provize není odměnou za zprostředkování, na kterou mám nárok jen já (však firmě z mých obchodů teče dost peněz). Provize je odměna, respektive pouze ta část odměny, na kterou mám jako poradce nárok a kterou bych dostal kdekoliv jinde na trhu. Vše ostatní (tzv. druhá část provize), kterou platím “ty nahoře”, by měla být množstevní provizí, tedy provizí, kterou společnost v objemech dostane jako bonus a kterou si vyjedná se společnostmi. Z té se platí manažeři, vzdělávání, reklama, backoffice a vše, co zajistí maximální účelnost a efektivitu. V jakémkoli systému, který není správně poměrový a kde si majitelé hrabou do vlastní kapsy a tato fakta ignorují, se stane to samé, kvůli čemu zakládáte firmu vy.

Máte v tom jasno? Jaký budete vy jako šéf? Chce to hlubokou sebereflexi, jak uvidíme dále.

3. Nic neumím, ale chci se mít dobře

To je asi nejtěžší si přiznat. Finanční poradenství dosud umožňovalo "mít se dobře" i lidem, kteří toho moc neuměli. Díky vytváření pyramidálních "multilevel" principů jste mohli pobírat peníze, které za vás vydělal někdo jiný, někdo pod vámi, za vámi, vedle vás.

Ale svět se mění.

Firmy založené na velkém počtu neumětelů se hroutí, nebo jen využívají systému do poslední chvíle, než to všechno praskne. Současná doba si ovšem žádá mistrovství, pokud chcete přežít.

Nečekejte, že si zajistíte příjem založením firmy, která vám vytvoří kroužek živitelů, které budete obírat o provize.

Tak už to prostě dnes nefunguje. Musíte mít jasnou vizi. Nové myšlenky, nové nápady. Poslání. Pak je nová firma na místě.

4. Budu mít konečně vlastní firmu, hezké logo, nádhernou kancelář a krásné auto

To může být příjemný benefit, něco jako vedlejší účinky. Ale jako cíl to nestačí. Spíš uvažujte o tom, co všechno budete muset zařídit v nové poradenské firmě: Systém řízení. Srozumitelná a pevná pravidla. Co dělat, když se hodně daří, co dělat, když se hodně nedaří. Software pro správu klientů, internetový portál pro své poradce. Zázemí. V materiálním slova smyslu – kanceláře, techniku, dobrou adresu. I to myšlenkové zázemí. Image. Bez něho to asi nepůjde. Firma bez jasně sdělované vize nefunguje. Logo, slogan, tvář celé firmy obrácená k veřejnosti. Backoffice.

To vše stojí peníze. Abyste na to měli, tak je někde musíte vydělat – respektive někdo je musí vydělat vám a vy je dál správně investujete. Znáte správné poměry investic? Máte na to? Pak vzhůru ke hvězdám.

5. Moje vize je jedinečná, nikdo to takhle nedělá

Jste si tím naprosto jistý? Pokud ano, pak se vám jistě podaří přesvědčit i další lidi a nadchnout je pro svoji věc. A to je úhelný kámen při zakládání nové firmy.

S jasně stanovenými prioritami, dobře zformulovanými myšlenkami, promyšleným záměrem můžete změnit svět. Chcete proto zakládat novou firmu? Výborně. Váš úspěch bude přitahovat další a další lidi.

Pokud zde trochu tápete, rozhlédněte se kolem sebe, jak to dělají ostatní finančně poradenské firmy. Třeba pro vás bude nakonec nejlepší přidat se k firmě fungující, která sdílí vaší vizi. Provize se ve slušných firmách už dnes rovnají provizím samostaných poradců. Ušetříte si spoustu nervů a nakonec na tom i vyděláte.

6. Klienti jsou bohatí, oni všechno zaplatí

Tak v první řadě ne všichni klienti jsou bohatí. To už ale asi víte. Méně už se ví, že i bohatí klienti mají občas svá horší období. I svá nejčernější období. A pak je vaším úkolem pozvednout klienta na duchu a ukázat mu rozumnou cestu zpátky ke světlu.Tady často odpadají poradci "zprostředkovatelé". Proč? Vždyť z toho ani nebudou nic mít…

A v těchto krizových okamžicích si klient dobře vybírá, kterému poradci dál bude věřit, s kým bude dál spolupracovat. Proto je cesta dobrého finančního poradce během na dlouhou trať. Důvěra vzniká, pomaloučku roste, a může být snadno rozprášena. Počítejte tedy s tím, že na svého prvního superklienta budete muset chvíli čekat.

7. Klienti hned rozpoznají, že jsem jejich jediná naděje

Může to tak být, obzvláště poté, co je už pár „takyporadců“ navštívilo. Pokud máte co nabídnout,  můžete se spolehnout na své znalosti a hlavně na své dobré způsoby, zkuste to. Trh kvalitního finančního poradenství je v podstatě nenasycený, protože se teprve rodí.

Otázkou je, jestli všechna rizika a úskalí založení nové společnosti chcete zažít na vlastní kůži. Jestli si myslíte, že je to jediná šance, jak objevit nový svět … nebo jste se jen ještě nerozhlédli kolem sebe.

Autor je zakladatelem a majitelem společnosti Stone
& belter.

Jakou variantu byste preferovali v případě opuštění vaší současné poradenské společnosti?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

14 komentářů: “Mám si založit vlastní finančně poradenskou firmu?”

  1. David Mach napsal:

    Rád bych se s vámi podělil o mé zkušenosti. Pracoval jsem pro společnost OVB 3 roky, ze začátku to vypadalo docela dobře, ale postupně jsem začal zjišťovat, že moji kolegové rozumí financím asi jako batole nákresu jaderné elektrárny. Dělali si špatné jméno, špatné jméno firmě a bylo jim to úplně jedno. Další věc byla absolutně minimální podpora a při zjištění, že mi vyplácí zhruba 45% toho co oni dostávají, to bylo vysloveně směšné. Tak jsem se začal poohlížet co a jak, na netu toho je opravdu spousta, tak jsem pak využil konzultantů z webu http://www.proporadce­.gettick.com a ty mi popsali výhody a nevýhody přechodu pod vlastní společnost a ukázali mi všechny možnosti. Nakonec jsem se po pár dnech rozhodl pro společnost BT, kde mám nyní 2× vyšší provize a dokonce lepší podporu. Jsem spokojený, že mám vlastní firmu, značku a že jsem odešel od těch vydřiduchů z OVB.

  2. Alex napsal:

    Balím si pomalu kufry a už delší dobu uvažuju o Partners. Co mi pane Urbánku můžete nabídnout tak lákavého, abych uvažoval o Stone & belter?

    • like.n0.other napsal:

      zkuste se poradne podivat kolem a zjistite ze jsou firmy, ktere vam nabidnou mnohem lepsi podminky nez partners

    • Anonym napsal:

      …a co mají Partners tak Extra, že uvažujete o nich?

      Je strašná spousta bodů, v kterých se Partners liší od ostatních společností, stejně tak čím se i my lišíme od Partners a ostatních.

      Já se spíše zeptám, proč my bychom Vás měli učit poradenství? Investovat do Vás čas?

      Nedokáži Vám jednoznačně odpovědět na otázku, protože Vás neznám a nevím, co požadujete a co očekáváte. Jednou z našich výhod však je, že znám osobně poměrně velkou část lidí v konkurenčních firmách (nejenom v Partners) a tak Vám, ale pouze osobně, mohu říci plusy a mínusy.

    • Stanislav Stavárek napsal:

      Dobrý den,
      hledáme poradce, kteří pracují pro pojišťovací makléře a je pro ně velmi důležité dostat zaplaceno a to navíc v řádném termínu za svou produkci. Silná a stabilní pojišťovna nabízí dva výplatní termíny v měsíci. Fixní provizi pro všechny schopné pracovníky a nejlepší ohodnocení na trhu pro manažery, kteří dokáží efektivně vést svůj tým lidí. Benefity včetně příspěvků na životní i penzijní pojištění. Tato nabídka je časově omezena nepromarněte svou šanci! pojistvaci.poradce zavináč seznam.cz

  3. jarda napsal:

    ad. 1 Vzdělaných a empatických finančních poradců je málo a v systémech MLM to je o něčem jiném…

    ad. 2 Vše záleží na majitelech a na jejich „vizích“, na jejich odborném vzdělání, na jejich vztahu k lidem, na jejich výběru zaměstnanců. Snahy o rychlé zbohatnutí za každou cenu na úkor vlastních spolupracovníků doopravdy silně poškozují vlastní jméno firmy a jsou cestou „do pekla“. Na vzdělávání v této oblasti je potřebné mít vysoké odborné vzdělání a používat individuální metody, a ne hromadné seance pro spoustu lidí bez ladu a skladu a navnadit je na možnost rychlého zbohatnutí třeba i v důchodové reformě… právě toto kazí jméno všem ostatním poctivým a vzdělaným finančním poradcům.

    ad. 3 Když nic neumím, tak nejdu tam, kde nic neumím. Pyramidové struktury s podmínkou „sponzorské smlouvy a dalšími podmínkami“ – to není o poradenství, ale zjevně pouze o mamonu.

    ad. 4 Začátek je nejvhodnější, ale doopravdy alespoň s maturitou a po předběžných informacích z poboček firem a z netu – v nějaké dobré firmě – bance, pojišťovně, spořitelně, tam si Vás vyškolí zdarma a valitně, a získáte i přehled o seriózní práci s lidmi. A nebo pod vedením kvalitního odborného finančního poradce, který ovládá analýzy a dělá vše v prospěch klientů.

    ad. 5 Vize jsou jedna věc a praxe je jiná věc. Je potřebné kontrolovat a to zejména ty, kteří vzletně mluví o vizích a v praxi jsou po nich podvedení a i náhrobky…

    ad. 6 Zjevně špatná, ale často používaná cesta.

    ad. 7 Informací je i na netu dost, a i od bývalých podvedených MLM spolupracovníků a i od nespokojených klientů. Jméno se ztratí velice rychle a to právě na základě povrchních informací, na základě nedodržování slibovaného, na základě motivace k porušování zákonů a.j. Na základě častých změn smlouv o obchodním zastoupení, na základě vyhrožování, na základě neplacení provizí…

  4. Ajven napsal:

    V dnešní době honby za zisky jsem právě z některých uvedených důvodů odešla z pojišťovny. Tlak na produkci v IŽP za každou cenu, bez ohledu na klienta, nejlepší oceňovaní poradci sjednávali falešné smlouvy a nikdo nebyl ochoten situaci řešit. Naopak nám bylo vyčítáno, že se podobných aktivit nechceme zůčastnit. A bohužel v 99% multilevelů (jak jinak nazvat dnešní poradenské firmy) je situace obdobná. Založila jsem vlastní firmu, jsem si sama sobě pánem, spolupracující poradce cíleně nehledám, oni přicházejí sami. Chtějí klid na práci a spát s čistým svědomím. Nevyděláváme si miliony, ale na spokojený život nám to stačí a nemusíme se před klienty schovávat. Začínat znovu je velmi těžké, zvláště pokud člověk neřeší jak to začít dělat po svém, ale jestli to vůbec má v dnešní době smysl dělat – teď narážím na společnosti typu CF servis, Money group a podobné, protože čím větší prevít, tím víc poškozených a naštvaných klientů. To na elánu moc nepřidá. Ale překonat se dá cokoli – poradci nebojte se, zažijete krušné chvíle, ale na konci budete spokojeni. A spokojený poradce, který nepracuje pod tlakem dokáže pro klienta udělat daleko více slušné práce, a ani se nemusí dožadovat na klientovi doporučení – klient je rád rozdává sám od sebe. Vždy si pamatujte, že ať pracujete v jakékoli společnosti, vždy jdete na trh s kůží VY. Ne vaše společnost. A vy prezentujete názor společnosti, ne svůj vlastní, a často nemáte informace, jak se produkt chová ve skutečnosti. Začněte používat vlastní mozek, protože za pár let se váš klient nebude v první řadě schánět po společnosti, ale po vás, kde jsou jeho peníze.

    • Anonym napsal:

      Dobrý den Ajven.

      Máte pravdu. Máte pravdu a velice s Vámi souhlasím, ale na druhou stranu bych Vás rád poopravil v jednom bodě. Vy sice jdete za klientem s vlastní kůží, nikoliv kůží společnosti, ale pokud se dnes rozhlédnete kolem sebe, tak špatné jméno společnosti vytváří špatní poradci a to se naopak zase vrací jako bumerang jiným poradcům, kteří chtějí dělat dobrou práci, leč jim jméno kazí kolegové. Každý, kdo v oboru začíná a nemá vytvořené žádné jméno na trhu, operuje jménem společnosti. Když se představíte jménem firmy, která už sama o sobě nedohlíží na kvalitu poradenství a hrabe si sama pro sebe, tak můžete mít sebelepší know-how a stejně se budete cítit špatně. Pak se buď přizpůsobíte a nebo najdete jinou cestu. Já jsem pro, najít jinou cestu, než se odklánět od toho, z jakého důvodu chcete dělat finančního poradce.

      Navíc požadavky klientů se zvyšují a samotný poradce již není schopen obhospodařit klienta dokonale bez patřičného zázemí. Najít komrpomis mezi malou firmou a MLM je si myslím nejlepší řešení.

      • Ajven napsal:

        Trošku zareaguji na vaši odpověď. Jsou poradci, kteří nechtějí pracovat sami, potřebují postrkovat, nebudeme si nalhávat, v MLM jim vyhovuji spíš dispozice kontaktů v rámci crosselingu, vydělají si peníze a nemusí přemýšlet. Pokud hovořím sama za sebe, věřte že dnes je možné získat velmi kvalitní hnow-how, o které se s Vámi podělí (a velmi ráda) firma spolupracující v rámci poolu (a zde si myslím, že velmi dobře víte o čem mluvím). Otázka obhospodaření klienta je naopak v malé firmě výhodnější. Přesně vím, který můj kolega je profík na danou problematiku a následně on zase ví, v čem jsem profík já a tím nám odpadá předávání kontaktů do centra firmy, kde nemám zaručeno, že v rámci dalšího kola crosselingu jej neobdrží k vytěžení člověk, kterému jsem tento kontakt v rámci kvalitní služby klientovi předala. Nebudeme si nalhávat, že získaný kontakt patří získateli. Sám víte, že může být cokoli psáno, skutečnost je jinde. I toto byl např. jeden z důvodů, proč jsem z pojišťovny odešla poté, co mi volali rozhořčení klienti, jak je možné, že poradci z Prahy je kontaktují a obtěžují doma. Jak jsem mohla dát k dispozici jejich kontaktní údaje. Takové vysvětlování vysvětlování je dost složité.

        Moje zkušenost je tedy trochu jiná, než Vaše, a s Vaším závěrem tedy nesouhlasím, ale zde je na místě konstatování, že i situace ve které se my dva nacházíme je diametrálně odlišná.

    • Bravo napsal:

      lepsie by som to nenapisal – klobuk dolu! Tu uz naozaj niet co dodat, snad len to, ze hovorit okvalite v strukturalnych firmach sa na 99% hovorit neda. A mnohy z toho vytriezveju az po case (tak ako ja).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.