Úterý 17. září. Svátek má Naděžda.

Kam se poděla prestiž finančního poradenství?

ruka - pozdrav - muž v obleku - prestiž finančního poradenství

Mělo někdy finanční poradenství prestiž? A kam se prestiž finančního poradenství poděla? To jsou otázky, které vyvstaly v diskusi k článku „ČNB a kontrola finančních poradců: Je třeba přitvrdit, nebo ubrat?

Jak již tomu v životě bývá, učiněným krokem dosáhneme často něčeho jiného, než jsme zamýšleli. Očekával jsem debatu nad úrovní kontroly ČNB a je pravdou, že částečně se mi jí také dostalo. Ale také se rozproudila debata jiná. Debata, jež mne vedla k otázce: Kam se poděla prestiž finančního poradenství?

Mám e-mailovou adresu, kde sbírám podněty od čtenářů. Jakmile mi vyjde nějaký článek, e-maily začnou přicházet. Zatímco ve veřejné diskusi pod článkem „ČNB a kontrola finančních poradců: Je třeba přitvrdit, nebo ubrat?“ se rozproudila debata poradců, jak je ČNB šikanuje, tak na můj e-mail přišla první, pak druhá a pak další a další zpráva. Celkem jich bylo sedm. A vždy s jedním závěrem: Kontroly jsou slabé, poradci jsou podvodníci, je třeba zpřísnit!

Jeden e-mail za všechny:

„Chtěli jsme hypotéku, poradce nám ji začal vyjednávat, jenže stále se věc nebrala ke konci. Pořád se na něco čekalo. Nakonec vše vyjednal, ale podmínky byly pro nás nepřijatelné. Rozhodli jsme se jít ke konkurenci. Z předchozích jednání zůstaly u poradce podané žádosti, které ovšem mohl stornovat jen on. A problém byl na světě. Zatímco my jsme naháněli původního poradce a prosili jej, ať stornuje žádosti, tak u té nové společnosti nám narůstaly poplatky za nedodržení rezervace. Bylo potřeba, aby tento poradce zrušil naši žádost o hypotéku, a udělat to mohl jen on, nikdo jiný. Trvalo nám, než jsme jej přesvědčili, aby to udělal a nás „odblokoval“! Neseriózní a neslušné chování, které nás stálo dost peněz!“

(kráceno; čtenáře jmenovat na jeho žádost nebudu).

V diskusi pod článkem najednou začaly přibývat komentáře další. Již nikoliv ty, které byly kritické k ČNB, ale ani ty, které by postup chválily. Objevili se tam komentáře typu: „Kdo si stěžuje, neumí se srovnat s podmínkami, ostatní jsou blbci, já jsem nejlepší!“

A do toho všeho mi zvonil telefon: „Poradci, kteří si stěžují, vědí úplné nic o životě. My, co prodáváme životní pojištění, my jsme praví poradci, ostatní jsou jen hrušky u cesty.“ A další telefonát: „Všichni poradci jsou zloději, každý myslí jen na zisk a sám na sebe!“ A pak telefonát další: „Ti, co prodávají zlato, ti se mají. Žádné kontroly, měli by je všechny zavřít!“ A na konec další volání: „Žádný poradce neví, jak to máme těžké my na přepážce, když musíme plnit limity!“

Skoro lituji, že mám tolik známých mezi poradci, kteří mají moje telefonní číslo. Možná je čas po 25 letech změnit telefonní číslo…

Začal jsem nad tím přemýšlet. Ani jedna reakce nebyla charakteru pochvalného. Že by někdo zavolal a řekl: „Mám slušného a pracovitého poradce a jsem s ním spokojený!“ Nebo: „Můj poradce mi vydělal za pět roků na nový byt!“ Ano, sami si přečtete, že v diskusi byly i pochvaly, ale to se vždy chválil ten jednotlivý poradce, jak on je dobrý a perfektní, ale že by se ozval někdo, kdo pochválí druhého, to ne.

Vím, že chválit je těžké. Vím, že se kritizuje mnohem lépe. Ale stejně jsem se zabýval otázkou, proč finanční poradci mají tak nízkou prestiž. A možná mne i odpověď napadla. Měl jsem jí celou dobu na očích, ale pro oči jsem ji neviděl.

Finanční poradci si totiž neváží sami sebe navzájem. Ti z Partners pomlouvají ty z Fincentra, společně pak pomlouvají ty z Broker Consulting a všichni se shodnou jen na jediném. A to na tom, že ti, co prodávají zlato, jsou obyčejní šupáci. Skoro by to vypadalo na nenávist až za hrob, ovšem to by se nesměli objevit prodejci kryptoměn, protože ty nemá rád nikdo. Horší jsou snad jen ti na přepážce, co to mají vše na zlatém podnose.

Navzájem se jeden poradce shazuje před druhým. Před klienty se pomlouvají, a pak, světe, div se, prestiž této profese je nulová.

Hluboce si vážím každého, poctivě se živícího, člověka. Pokud si prestiž finančního poradenství, nezvednou poradci mezi sebou sami, navždy se bude na tuto profesi dívat skrze prsty. Stačí začít tím, že budu mít respekt a úctu k práci toho druhého. Ať již prodává pojistky, zlato, investice nebo (Bože!) kryptoměny. Pokud se chová poctivě, zákonně a slušně, je to náš člověk.

Možná, že moje zvolání je naivní, ale važme si jeden druhého. Všichni jsme na stejné lodi.

17 komentářů: “Kam se poděla prestiž finančního poradenství?”

  1. čtenář napsal:

    Řekl bych, že poctivý prodejce kryptoměn, že to ja takový oxymoron

  2. vasek napsal:

    Prestiž se nikam nepoděla, protože tu zatím nikdy nebyla. A to hlavně díky té spoustě lidí, kteří byli do oboru vtaženi, přestože na to neměli ani odbornou kvalitou ani lidskou úrovní.
    To, že se tolik haní poradci navzájem, je jen zářný příklad toho, jak moc špatná je lidská úroveň lidí v oboru. A to celkově.
    Pomlouvají se poradci nejen mezi firmami, ale i systémy (MLM vs pooly). Oboru vládne ješitnost, snaha o kontrolu „sousedovo trávníku“, neschopnost udělat si vlastní názor, nebo naopak ten svůj považovat za jediný správný a vnucovat jej lidem okolo.

    Ještě že už ty masy řídnou…

  3. Pavel napsal:

    Mě přijde opravdu bizarní tvrdit, že jsem po dvou nebo třech schůzkách s poradcem spokojen. Ok, můžu to říct třeba u hypo, pokud vyjedná lepší podmínky a úroky než konkurence, ale jak tohle někdo může rovnou tvrdit u pojistky, IŽP nebo na 30 let předplacených investic? Vždyť tu ještě nemůže být ani jediný klient, který opravdu dodržel dobu 30 a více let a teprve potom můžeme počítat případné z(ne)hodnocení a tvrdit, že jsme spokojení.

    Naprosto souhlasím s JFK, v MLM za proklientský přístup nikoho nepochválí.

  4. Uživatel napsal:

    Dobrý den, možná by nebylo špatné si nejprve položit otázku: Kdo je to finanční poradce a jakými měřítky je možné posuzovat jeho kvality? Je to člověk, který bude znát dokonale pojistné podmínky všech pojišťoven, úrokové sazby všech bank, investiční potenciál celého trhu? Je to člověk „závislý“ na jedné společnosti, či „nezávislý“ spolupracující s „většnou“ trhu? Může se takto nazývat 20ti letý člověk, který absolvoval 3 měsíční školení, nebo člověk, který má za sebou 20 let poctivé praxe? 🙂 A co to je ta „poctivá“ praxe? Je to spíše obchodník, zprostředkovatel produktů, nebo člověk který má ten dar přemýšlet v souvislostech? Nejprve definujme tento pojem… 🙂

  5. Janina KuBe napsal:

    Je to vše o lidech…. V každé profesi se najde lump a lempl a naopak odborník a obětavec. Mě jako poradci nevadí zkoušky a tlak na vzdělávání. Vadí mi přebujelá administrativa a přístup ČNB…. V minulosti strkala hlavu do písku před okatými zlodějinami, pak jako trestala směšnými pokutami, ale hlavně…. Nechala tyto lidi nadále ve financích působit!!! Výsměch poctivým poradcům i klientům! Místo exemplárniho potrestání viníků, plošně trestá všechny nárůstem administrativy a omezením poradců(pracovat jen pro jednu spol…) a tím vlastně i klientů….

  6. Gringo napsal:

    S poradci jsem nemel dobre zkusenosti uz drive. Kdyz jsem ted refinancoval hypoteku, jen se mi to potvrdilo. Poradce za prve vubec nevyjednaval s puvodni bankou (protoze z toho neni zadna provize) a prinesl nabidku od banky, se kterou byl pravdepodobne provazan. Byla to ale dobra nabidka, hypoteka bez poplatku a s odhadem zadarmo a s urokem velmi zajimavym. Kyvnul jsem a poradce zacal zarizovat. Smlouva, kterou prinesl mela urokovou sazbu vyssi.
    Srandovni bylo jak pri prvni schuzce pomlouval male banky (kde asi nebyl zahackovan), ze klienta natlaci do casove tisne a pak mu navysi puvodne slibovanou sazbu.
    Po teto zkusenosti uz na poradce kaslu. Jo, mozna prodelam balik, ale budu mit jasno, kdo je za to zodpovedny. Poslouchat kilometr vymluv o nedorozumenich a trapne svalovani viny na udajne line kolegy – to nepotrebuju.
    No a pak ma mit poradce prestiz.

  7. Karel Pošta napsal:

    https://www.youtube.com/watch?v=rRloFqCiZsQ
    Když jsem viděl tohle video před lety, chtělo se mi zvracet. Finanční poradci jsou opravdové hyeny.

  8. Ivan Galambica napsal:

    Reakce autora článku: Dobrý den. Velice děkuji za komentář. Váš příspěvek, byť by mohl být slušnější, nastavuje zrcadlo všem poradcům, tak říkajíc, napříč spektrem. Co vlastně ukazuje? Ukazuje nespokojenost klientů (klienta) s tím, jaký servis mu je poskytován. Ukazuje, že na trhu je prostor pro jinou poradenskou firmu, která SKUTEČNĚ pojme na prvním místě SPOKOJENOST klienta. Ovšem, také ukazuje, že prestiž finančních poradců je blízko nule.

  9. JFK napsal:

    Pane Galambico, dobrý den přeji,
    poradce není nikdy hodnocen za to, jak kvalitně a eticky poradil klientovi, ale kolik sjednal nových obchodů a přinesl firmě na provizích či BJ (bodových jednotkách). Manažera, zprostředkovatelkou firmu ani pojišťovnu nezajímá spokojenost klienta, nýbrž pouze a jen nový obchod a z něj plynoucí zisk. Tvrdí-li někdo opak, pak lže. Viděl jste někdy na konferencích pojišťoven a MLM kolosů na pódiu ocenění poradce za nejvyšší nárůst spokojených klientů? Můj dnes již bývalý kolega sjednal svého času ve firmě příspěvek zaměstnavatele zaměstnancům, jednalo se celkem o 30 lidí. Vybral nízkonákladový produkt od Allianz, příspěvek šel každý měsíc do mimořádného pojistného, poplatky srazil na nejnižší možnou míru. Jiný „poradce“ v naší MLM firmě udělal podobný obchod a všechno šlo do běžně placeného pojistného, žádná sleva na poplatcích se pochopitelně nekonala. Hádejte, kdo byl na konferenci hvězda největší a kdo užitečný, hodný a etický idiot? Tím chci říct, že vás nikdo nepochválí za skutečně dobře, kvalitně a ve prospěch klienta odvedenou práci, všichni vás chválí jen za to, kolik toho donesete. Jak a za jakých okolností obchod vznikl nikoho nezajímá, rozhodují čísla. Ty zajímají manažery, generální ředitele bank a pojišťoven a a jejich akcionáře, nikoliv kvalitní práce. Ostatně si to můžete velice dobře ověřit sám: sjednejte u jakékoliv pojišťovny IŽP s měsíčním běžně placeným pojistným řekněme 5.000 Kč bez jakékoliv pojistné ochrany (jen s tou základní na smrt). Garantuji vám, že 99% pojišťoven vám smlouvu přijme do svojí správy, přestože je to prasárna největšího kalibru a všichni v pojišťovnách to moc dobře vědí. Ještě se vrátím k předchozímu příběhu mého bývalého kolegy (znechucen odešel úplně mimo obor): umíte si představit situaci, kdy by pojišťovna vyplácela vyšší provizi u mimořádného pojistného za kvalitní a etický přístup poradce a naopak nižší provizi za příspěvek do běžně placeného, kterým je klient poškozován? Sci-fi, že? A mohu vás ubezpečit, že pověst finančních poradců je všude stejná, jedno zda u nás v ČR, v Německu, Rakousku, Anglii nebo USA, nyní má obrovskou reputační ostudu se svým IŽP AXA na Taiwanu.
    https://www.opojisteni.cz/zahranici/stiznosti-v-hongkongu-ztratovy-produkt-zivotniho-pojisteni-axa/c:16991/

    • Insider napsal:

      Šlo to napsat i ve dvou větách: kvalita nikoho nezajímá, jde se po kvantitě, tzn. čím víc, tím líp (aneb nikdy nemáme dost).
      Nejlepším není obchodník, co sjednává kvalitně a eticky, ale ten co toho sjednává nejvíc. Ten pak stojí na pomyslné bedně a je mu poplácáváno po ramenou, jaká je třída. Holý fakt a realita ve finančním poradenství.
      A nezachrání to ani žádné EFA a EFPA certifikáty, zkoušky u ČNB a podobně.

  10. Pavel VeleHanzlNejlepsiVyDementnyKundi napsal:

    Kam se poděla prestiž finančního poradenství?

    No kam se asi může podít prestiž, která nikdy neexistovala? A proč by taky měla existovat, když 80 % svých klientů (obětí) okradete (pomiňme teď skutečnost, že mnoha lidem vadí převážně to, že jsou osloveni aktivně – opakovaně/neustále), protože jim nacpete ptákoviny, které nechtěli, neporozuměli jim atd. Takoví vy prodavači finančních/zlatých/a dalších volovin jste. Všude na světě.

    Ostatně slyšel jsi někdy na poradě finančních pseudoporadců mluvit o tom, jak skvěle jste klientům poradili (včetně technických podrobností)? Nebo bylo celé to setkání o plácání sraček, kolik jste zas vydělali (ukradli)?

    Klidně tě poplácám po ramenou, jak báječně jsi doplnil (nikoli poradil – oni sami dobře vědí, co chtějí a hlavně co si kupují) finanční plány těm pár procentům klientů, pro něž jsi přínosný. Pro běžného joudu jsi ale jednoznačně škodná. Například obyčejný jouda (tvůj většinový klient) nemá peníze na smysluplné pojištění, tak mu prodáš fakticky nevyhovující (nízké částky, omezené plnění apod.) skladbu připojištění, protože to si může dovolit zaplatit. Běžný jouda investovat nechce (má takový selský instinkt, že v horizontu 30 let se jeho život nebude vyvíjet lineárně a ty prachy (samozřejmě v akciích (pro tebe vyšší vstupák) bude potřebovat už za 3 roky)), stejně mu vnucuješ investice (a ne spoření).

    Finanční jakožeporadci (prodavači pár vybraných finančních produktů) dobře vědí, jak bude život (a svět jako takový) vypadat za 30 let, ale netuší, jaká situace nastane zítra. Jsou to zjevně čarodějové.

    Proč s vámi lidi přesto uzavírají další a další smlouvy? Jsou zkrátka líní, tak trochu lhostejní, hodně důvěřiví, někteří hloupí, však to dobře znáš, proč lidem prodáváš ty hovna. Co s tebou? Prostě prodávej a veřejně to nepředstavuj. Nebo bys chtěl radši dělat v kolbence u pásu?

    • Ivan Galambica napsal:

      Reakce autora článku: Dobrý den. Děkuji za odpověď. Není to veselé početní, co píšete. Inu, je smutné, že to tak chodí.

    • Pavel Hanzl napsal:

      Pane, vy jste těžce nemocný. Tímto se omlouvám panu Já, který proti vám kypí duševním zdravím!
      Do svého jména jste měl nutkání zakomponovat mé příjmení, to bych ještě snesl. Ale dál jste bahno, negáč a vzbuzujete mou lítost. Měl byste vyhledat pomoc.

      Váš příspěvek obsahuje jediné pravdivé sdělení: opravdu jsme čarodějové. Pracujeme s mozky mnohem více než s penězi. Je to těžká práce. Proto je dobře placená. Lidé objektivně potřebují umět si výhodně půjčit, výhodně se pojistit, protože dosud nejsou dost bohatí, aby to nepotřebovali a investovat, protože je lepší být v kapitalismu také jeho tvůrcem, než jen spotřebitelem.

      Nesouhlasím s tvrzením, že vždy jde jen o peníze. U mě to tak již dlouho není a právě proto, že jsem se změnil, měl jsem několik let vážné finanční problémy. Moji klienti ke mně cítí to cosi, o čem spousta poradců jen sní, nebo o to nestojí.

      Existuje hodně poradců, kteří chtějí dělat etickou práci – jejich počet stoupá. Má na to samozřejmě vliv i ČNB, která vytváří ta síta. I tak – nebo právě proto – mají před sebou udržitelnou budoucnost.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.