Sobota 17. listopadu. Svátek má Mahuléna.

Franck du Plessix: Pro Amundi je ve vztahu s distributory důležitější kvalita než kvantita

Společnost Amundi, která se před rokem spojila se společností Pioneer Investments, je v České republice relativně novým hráčem. Díky úzkým vztahům s distributory však v rámci poskytovatelů investičních služeb míří z třetí příčky na druhou. A nebojí se ani špatných časů. Podle generálního ředitele a předsedy představenstva Amundi Czech Republic Francka du Plessix jsou totiž právě špatné časy skvělou příležitostí pro investory, lidé by se jich rozhodně neměli bát.

Francouzská skupina Amundi je s objemem spravovaných aktiv ve výši 1,4 bilionu eur (35,7 bilionu korun) jedničkou na evropském trhu a celosvětově mezi TOP 10 investičními společnostmi. Na českém trhu patří mezi tři největší poskytovatele služeb kolektivního investování. Jejím cílem je ale stát se do dvou let dvojkou.

Jakým způsobem toho chcete dosáhnout?

Amundi je jedinečný hráč na českém trhu, který využívá současně tři distribuční kanály – Komerční banku, UniCredit Bank a sítě nezávislých finančních zprostředkovatelů. To je určitě výhoda. Důležitá je úzká spolupráce s těmito distribučními partnery. Díky tomu jsme klientům blízko a můžeme našim partnerům pomáhat poskytovat kompletní klientské služby. Nejde tedy pouze o produkty, ale také o služby, které jsou poskytovány společně s produktem.

Přestože jsme globální společnost, snažíme se klást důraz na lokální specifika. Na jednu stranu exportujeme francouzský business model Amundi do zahraničí, na druhou však respektujeme specifika různých zemí po světě. Přebíráme tedy to nejlepší z lokálních trhů a implementujeme i v ostatních zemích. A v neposlední řadě je to také na distributorovi, jaké řešení si vybere. Proto říkáme, že jsme „Global Local“ společnost.

V České republice jsme zatím nová značka, proto se zaměříme na zvyšování jejího povědomí, a to nejen aktivitami v barvách Amundi, ale také společnými aktivitami s některými distribučními partnery, a to naopak v jejich korporátním stylu. Samozřejmě společnou prezentací obou značek/log.

A v neposlední řadě bych rád zmínil naši novou platformu pro B2B i B2C, která nám umožní rozšířit služby například na poradenské úrovni.

Když jste mluvil o přebírání nejlepších lokálních zkušeností. Co jste převzali z českého trhu?

Inspirovali jsme se způsobem, jakým spolupracujeme například s Komerční bankou. Tento způsob byl aplikován i v jiných zemích. V tomto případě nejde o produkt nebo službu, jde o velmi úzkou spolupráci s Komerční bankou a budování a řízení tohoto vztahu.

Dalším příkladem může být náš český tým IT, který je součástí globálního týmu. Některé iniciativy, které probíhají lokálně, jsou šířeny i na globální úrovni.  Jde o českou informační expertízu, která byla také implementována v jiných zemích. To ukazuje, jaká je filozofie Amundi – hledáme dobré prvky v každé zemi, jak už jsem zmínil.

Přidám ještě jeden příklad z Indie. Amundi zde vyvinula digitální aplikaci pro klienty, kterou jsme se inspirovali a na jejím základě zlepšili naši vlastní aplikaci. Neexistuje tedy jedno velké centrum v Paříži nebo Miláně. Bohatstvím Amundi je schopnost vzít si ty nejlepší zkušenosti a odbornost tam, kde se nachází, a šířit je na ostatní trhy, které o ně mají zájem.

Komerční banka nemá stejné postupy jako její matka Société Générale, se kterou spolupracujete ve Francii?

Komerční banka a její management není příliš závislý na své „matce“ Société Générale. Každopádně i zde jsme některá řešení Société Générale rozvinuli v České republice.

Údajně jste ukončili smlouvy mnoha malým distributorům (pod 10 milionů eur). Jaké jste měli důvody?

Smlouvu jsme ukončili se zhruba desítkou distributorů, kteří měli velmi malý podíl spravovaných aktiv a nedodržovali tak smlouvu. Zachovali jsme například smlouvy s distributory, kteří jsou zatím sice objemově menší, ale kteří mají potenciál rozvoje.

V kritériích jsme vzali v potaz kromě potenciálu rozvoje i jejich strategii a způsob, jakým s námi distributoři chtěli spolupracovat. Součástí naší strategie není distributor, který má ve svém portfoliu pouze jeden náš produkt. Hledáme vždy širší partnerský vztah a chceme, aby spolupráce byla nastavena pro oboustrannou spokojenost. A v neposlední řadě chceme tímto krokem zajistit více zdrojů na podporu pro naše distributory.

Takže stále hledáte distribuční partnery?

Ano, ale důležitá je kvalita vztahu, nikoliv kvantita.

Jak řešíte spojení dvou světů jako je Komerční banka a UniCredit?

Máme fondy, které jsou určené pro každou síť zvlášť a zároveň i tým lidí pro jednotlivé kanály.

Takže nebudete fondy jednotlivých sítí slučovat?

To přijde časem, ale rozhodně to bude v zájmu klienta. Čím je totiž fond větší, tím jsou nižší administrativní náklady a můžeme více optimalizovat správu fondu. Tato racionalizace je naplánována na příští rok. O těchto krocích chceme transparentně diskutovat s Komerční bankou i UniCredit Bank, abychom dospěli k dohodě a mohli fúzi dokončit.

Jak dosud probíhala fúze Amundi se společností Pioneer Investments?

Po úspěšném spojení na celosvětové úrovni v červenci 2017, se k 1. 1. 2018 sloučily také lokální entity – bývalá IKS KB a Pioneer Investments. Od března tohoto roku postupně probíhala IT migrace obou společností do jednoho systému. V červenci jsme obě společnosti přestěhovali do nových prostor a v říjnu došlo ke spojení portfolií do jedné databáze.

A jaké jsou další připravované kroky?

Dalším klíčovým IT krokem bude sloučení všech klientů do jedné databáze, které je naplánováno na leden příštího roku. V květnu bude následovat již zmiňovaná optimalizace a sloučení vybraných lokálních fondů a v červenci pak sloučení vybraných lucemburských fondů.

Trh by podle vás měl v letošním roce růst desetiprocentním tempem, ale v příštím roce zpomalit na pět procent. Proč?

Trh začíná dozrávat a česká ekonomika začne oproti předchozím rokům zpomalovat. Může tedy nastat situace, kdy lidé budou investovat své úspory do retailových fondů méně.

Jaký je rozdíl mezi chováním investorům v době ekonomického růstu a v době krize?

V dobrých časech jsou lidé ochotni podstupovat větší riziko a ve špatných časech hledají jistější aktiva. Ale dobrý investor by to měl dělat právě opačně. V dobrých časech investovat méně a pravidelněji. Ve špatných časech je prostor pro příležitosti – například v akciích a akciových fondech, dluhopisových fondech. Špatné časy jsou skvělou příležitostí pro investory. Takže by se jich lidé neměli bát.

Co investorům pro příští rok doporučujete?

Diverzifikaci investic. Nedávat všechny jablka do jednoho košíku. A navíc investovat pravidelně. Jsem velký příznivec pravidelných investic. Bez ohledu na to, kolik investujete, jde pořád o ten samý princip.

Kolik doporučujete investovat pravidelně každý měsíc někomu, kdo má průměrnou hrubou mzdu například 35 tisíc korun měsíčně?

S průměrným platem 35 tisíc korun bych do pravidelných investic vložil pro začátek 500 až 1 000 korun měsíčně.

Jaké jsou v současné době investiční trendy?

Především tematické fondy zaměřené na disruptivní technologie a stárnutí obyvatelstva. V poslední době jsme ale byli velmi úspěšní i při spuštění fondu zaměřeného na vodu, resp. společnosti, které řeší problém s jejím nedostatkem. Voda je totiž jedním z největších celosvětových témat.

Kromě toho jsme tento rok svědkem výrazného oživení přítoků do peněžních fondů v důsledku negativní výkonnosti dluhopisových fondů a zlepšující se výkonnosti peněžních fondů.

Děkuji za rozhovor.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.