Čtvrtek 29. června. Svátek má Petr a Pavel.

Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost?

Od roku 2009 je Čína největším výrobcem automobilů na světě a současně druhým největším automobilovým trhem. Zaplaví v budoucnu Evropu čínské vozy, které budou nízkou cenou drtit konkurenci, nebo je dokonce předčí i po technické stránce? Jaký je současný stav a budoucnost čínského automobilového průmyslu?

Čínský automobilový průmysl

Zatímco USA v loňském roce zaznamenaly meziroční pokles trhu s osobními automobily o 21,6 % a užitkových o 36,9 % (10,34 mil. a 5,13 mil.), na rychle rostoucím čínském trhu se prodalo 10,29 mil. osobních a 3,45 mil. užitkových vozů, což znamenalo meziroční nárůst o 52,3 %, respektive o 32,8 %.

Za dramatickým růstem prodejů automobilů v Číně stojí vládní stimulační programy a rostoucí optimismus čínských spotřebitelů. V roce 2010 se vláda rozhodla zachovat daňové zvýhodnění na pořízení nového vozu a navíc zvýšila bonus za nákup nového a recyklaci starého automobilu v čínské obdobě „šrotovného“. Zajímavostí čínského trhu je, že téměř 83 % zákazníků v minulém roce byli ti, kteří kupovali svůj automobil vůbec poprvé.

Čínská vláda zatím neuvažuje o kompletním odstranění incentivů, přesto v tomto roce zvýšila daň u vozů s obsahem motoru nižším než 1,6 litru z 5 % na 7,5 % a v budoucnu lze očekávat úplné zrušení daňové pobídky. Od ledna 2010 zpřísnila podmínky pro získání úvěrů, což by mohlo mít negativní důsledky nejen na automobilový trh v Číně.

Přesto odborníci na čínský automobilový průmysl očekávají v následujících letech další růst trhu. K němu by měla velkou měrou přispět zvětšující se čínská střední vrstva a silná ekonomika země. Největším rizikem zpomalení růstu by byla recese v Číně, která by se mohla v příštích letech dostavit jako důsledek přehřáté čínské ekonomiky.

Čínští výrobci

Domácí výrobci prodali v roce 2009 o 69 % více osobních vozů než v roce předchozím. Vláda usiluje o dosažení 50% podílu čínských značek na trhu s osobními vozy do roku 2015. Podle Čínské asociace výrobců automobilů (CAAM) domácí automobilky v loňském roce představily 221 nových modelů a letos jich má být asi 100.

Vláda také prosadila změnu podmínek pro nákup vládních vozů. Zdvihový objem motoru vozidel určených pro státní orgány nesmí přesáhnout 1,8l (dříve 2,0l) a maximální cena CNY 160 000 (přibližně 430 000 Kč), oproti původním CNY 250 000 (cca 670 000 Kč). Toto opatření má snížit poptávku po drahých zahraničních značkách a naopak podpořit prodeje domácích výrobců. Podle odborníků se jedná o strategický krok, který má především zvýšit důvěru v čínské vozy u domácích spotřebitelů.

Dodavatelé komponentů

Růst automobilového průmyslu v Číně a zájem zahraničních výrobců o čínské komponenty představují velkou příležitost pro čínské dodavatele automobilek. V letech 2008 – 2010 se předpokládá růst odvětví s komponenty o téměř 30 %.

Během světové krize zažili dodavatelé z Evropy a Severní Ameriky velké problémy, mnozí se rozhodli ukončit výrobu nebo zcela opustit odvětví. Výrobci automobilů se často rozhodli hledat náhradní dodavatele v levných zemích. Do roku 2020 chce Čína vyrábět 10 % světové produkce komponentů pro automobilový průmysl, z toho má až polovinu výroby tvořit export.

Ke splnění vládního plánu má markantně přispět export čínských dílu do Indie. V současné době si čínští dodavatelé hledají cestu na expandující indický trh s komponenty, jehož velikost se jen za rok 2009 zdvojnásobila.

Elektřina až na prvním místě

Výroba elektrických vozů znamená obrovskou příležitost pro Čínu, jak lze dohnat a předstihnout tradiční automobilové výrobce. Do roku 2013 by se mohla země stát největším producentem automobilů s elektrickým pohonem na světě.

Vláda se rozhodla přispět CNY 10 miliard na vývoj v oblasti elektrických vozů v letech 2009 – 2011. Dotace na výzkum jsou jednou z hlavních součástí posledního plánu na rozvoj automobilového průmyslu v Číně.

V roce 2011 se na Čínském trhu objeví první velkosériově vyráběné vozy s elektrickým pohonem – Nissan Leaf ve spolupráci Nissanu s čínskou firmou Dongfeng Motor Corp., a Chevrolet Volt (General Motors).

Vláda zvolila 13 měst, ve kterých bude poskytovat velké dotace na nákup hybridů, vozů s alternativním pohonem a elektrických vozů.

Překážky autoprůmyslu v Číně

Přestože má čínský automobilový průmysl obrovský potenciál, existuje několik bariér, které ho v současnosti brzdí nebo představují riziko do budoucna.

Know-how – Čínští automobiloví výrobci mají nedostatek technické know-how, protože jejich historie je mnohem kratší než například konkurentů z Evropy, Japonska a Severní Ameriky. Aby se čínské vozy mohly prosadit v globálním měřítku, musí nabídnout srovnatelnou technologickou úroveň.

Historická zkušenost Japonska a Korey ukázala, že pozdní vstup do odvětví neznamená, že by se čínské značky nemohly stát plně konkurenceschopnými v příštích letech. Je nutné si uvědomit, jaký pokrok za velmi krátkou dobu udělaly.

Čínské společnosti usilovně spolupracují se zahraničními automobilkami, které působí na čínském trhu. Množství joint ventures mezi čínskými a zahraničními výrobci jsou důkazem vzájemné výhodnosti. Pro zahraniční automobilky jde v podstatě o jedinou efektivní cestu, jak získat přístup na trh, a domácí firmy benefitují z transferu know-how. Akvizice představují pro čínské společnosti další možnost, jak mohou téměř okamžitě získat přístup k know-how. Nákup Volva čínským výrobcem Geely v letošním roce je toho dokladem.

Made in China – Výrobky z Číny mají obecně velmi špatnou image, jsou známé jako levné a nekvalitní. Pro samotné čínské spotřebitele začíná být kvalita parametr nabývající na důležitosti. Vláda se proto snaží investicemi do výzkumu zvýšit také standardy kvality. Špatná image je jedna z příčin, proč domácí výrobci mají méně než poloviční podíl na čínském trhu.

Riziko nadprodukce – Čína má mnoho automobilových výrobců, většina z nich chce v příštích letech expandovat, což může znamenat reálné riziko nadprodukce. Problém by měla potlačit čínská vláda konsolidací sektoru.

Fragmentace odvětví – V Číně v současné době působí přes 100 automobilových výrobců. Vláda počítá se snížením počtu největších automobilek ze 14 na číslo menší než 10 se zachováním dvou velkých společností s roční produkcí přesahující 2 miliony vozů a 4 – 5 výrobců s roční kapacitou přes milion automobilů.

Problémy s exportem – V roce 2009 se čínský export automobilů propadl o 46 %. Hlavní příčinou byly problémy s exportem do vyspělých zemí; především Evropy a Severní Ameriky. Kromě hospodářské krize, která postihla tyto regiony velmi silně, čínští výrobci zápasili s bezpečnostními a emisními normami.

Vláda na nízký export vozů odpověděla zavedením nárazových testů po vzoru těch na západních trzích. U čínských automobilek, které spolupracují formou joint venture se zahraničními výrobci, je pouze otázkou času, kdy budou schopné splnit zákonné normy vyspělých trhů.

Závěr

Role vlády na budoucí vývoj automobilového průmyslu v Číně je klíčová. V roce 2009 představila “Plán na restrukturalizaci a revitalizaci automobilového průmyslu” na řešení otázek rizika nadprodukce, image, technické vyspělosti a fragmentace odvětví. Výsledkem je plánované snížení počtu výrobců a masivní podpora výzkumu se speciálním zaměřením na vývoj elektromobility.

Očekává se, že v příštích letech čínští výrobci posílí svou pozici na domácím trhu a dojde k růstu exportu; za velké podpory čínské vlády, partnerství se zahraničními výrobci a masivními investicemi do výzkumu, díky nimž budou čínské vozy schopné plnit emisní a bezpečnostní standardy a očekávání zákazníků i na náročných trzích vyspělých států.

Skončila již krize?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.