Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Siegfried Fatzi: Nabídneme jediný produkt s mnoha možnostmi

Siegfried Fatzi: Nabídneme jediný produkt s mnoha možnostmi

Na český trh míří nová pojišťovna – Novis. V nabídce bude mít jediný pojistný produkt, přesto přinese řadu možností, které jsou v Česku zatím nedostupné. Prodávat bude jen přes finanční poradce. Rozhovor se Siegfriedem Fatzim, zakladatelem a generálním ředitelem Novis.

Na slovenském pojistném trhu funguje pojišťovna Novis zhruba půl roku. V současnosti se prosazuje i v zahraničí. Jak to po tak krátké době vypadá s usazením v okolních zemích? 

Potvrzuje se to, co jsme uváděli hned na začátku. Náš hlavní byznys nebude pocházet ze Slovenska. Sice budeme mít sídlo vždy v Bratislavě a budeme vždy slovenská firma, ale už přihlašujeme pobočku v České republice, dopracováváme podklady pro vstup na maďarský trh a připravujeme vstup do Rakouska a Německa.

Na Slovensku jste spouštěli byznys s tím, že nebudujete vlastní distribuční kanály, ale spoléháte se výhradně na externí partnery. Platí to i v těchto zemích? 

Ano platí, ale v Česku naši strategii upravíme v tom směru, že budeme spolupracovat pouze s vybranými distribučními partnery. Práce s velkým množstvím sítí je totiž značně náročná.

Před nedávnem jsme se setkali s panem Stuchlíkem, se kterým jsme si velmi dobře porozuměli, takže prozatím máme dohodnutou spolupráci se společností Fincentrum. Druhým silným partnerem v ČR bude Broker Consulting. V Maďarsku budeme spolupracovat se společností Quanta.

Vaše distribuce se kromě toho od ostatních pojišťoven liší i v tom, že většinu provizí chcete vyplácet průběžně. Daří se vám to naplňovat? 

Dnes vyplácíme provize třemi způsoby. Ihned, pokud klient zaplatí 1. zvýšené pojistné, průběžně, pokud klient platí postupně, nebo u některých partnerů umíme vyplatit celou provizi i zálohově. Poslední alternativu jsme dosud velmi nevyužívali, ale postupně to umožníme pro partnery, u kterých vidíme malé riziko storno provizí. Například u Fincentra.

V Česku se ale v současnosti rodí návrh vyplácet provize až po dobu pěti let. Ne během dvou, jak je to v současnosti na Slovensku. Znamená to tedy i povinnost distributorů platit zpět během pěti let storno provize. Nezmění to vaše plány? 

Když se změní legislativa, samozřejmě upravíme náš model i my. Uváděný návrh už dnes platí například v Rakousku a Německu. To znamená, že do nákladů musí provize vstupovat vždy jednou pětinou ročně, tedy celkem za pět let. I Odbytoví partneři tím musí akceptovat storno provize během pěti let.

To může být pro některé společnosti velký problém. 

Ano, může. Na Slovensku a ani v České republice na to partneři nejsou zvyklí. Běžné jsou dva roky. I v Rakousku to je pro distributory velký problém. Naše pojišťovna má v tomto směru výhodu, protože u nás může klient zaplatit první zvýšené pojistné.

Jaký má význam pro klienta zaplatit první zvýšené pojistné? 

Klient zaplacením prvního zvýšeného pojistného má vlastně uhrazeny pořizovací náklady a začíná si spořit hned od prvního měsíce.

Naproti tomu při tradičním životním pojištění si v jiných pojišťovnách první dva roky nešpoří vůbec. Pro klienta je pak zklamáním, když zjistí, že ačkoli očekává nějaké zhodnocení, za první dva roky je na nule.

Jelikož se spoléháte výhradně na externí distribuční sítě, váš úspěch je přímo ovlivněn tím, jak si zprostředkovatelé osvojí váš produkt. V našem nedávném rozhovoru jste zmínil, že dáváte zprostředkovatelům silné argumenty jak přesvědčit klienty. Jak se vám v tomto směru zatím daří? 

Nejsme agresivní při vyplácení provizí. Zaměřujeme se dříve na produkt a máme od makléřů velmi pozitivní odezvu. Zprostředkovatelé jsou dobří v tom, že umí porovnat produkty a hned vidí, kde je rozdíl, a vidí potenciál pro klienta i pro sebe.

Slovenský trh ale i pojistné trhy ve střední a západní Evropě jsou již do značné míry nasycené. Pojišťoven je na trhu mnoho a trh je rozdělen. Co vás vedlo k úvaze založit v našich zeměpisných šířkách novou životní pojišťovnu? 

Byly to inovace. Kdybychom neuměli nabídnout novinky, ať už v našem produktu nebo ve způsobu distribuce, řekl bych, že to nemá smysl. V ČR například existuje na trhu již přes 30 pojišťoven. Na co by byla další, pokud by měla být stejná. Bez inovací by to tedy nemělo smysl.

Získání pojišťovací licence je určitě náročný proces. Jak probíhá licencování hned v několika zemích? 

Je třeba nejprve získat licenci v domovské zemi, tedy na Slovensku. Pro ostatní země pak stačí splnit ohlašovací povinnost. Licence se tedy získává pro celou Evropskou unii jen jednou. Pak stačí předložit potřebné podklady a nahlásit záměr rozšířit působnost v ostatních zemích. Mezi zeměmi se tento proces neliší.

A jak dlouho trvá získání úvodní licence? 

Schvalování je dost složité. U nás to trvalo deset měsíců. Je to dost.

Předpokládám, že regulátor klade nároky i během působení pojišťovny. 

Ano, je třeba pravidelně reportovat. V našem případě to není velmi komplikované, protože máme jeden univerzální produkt, při kterém se dají dělat statistiky velmi snadno. Problém to může být pro starší pojišťovny, které mají mnoho starých smluv.

Jelikož působíte na více trzích, budete pravděpodobně umět dobře porovnat jejich podmínky. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi trhy ve střední a takzvané staré Evropě? 

Největší rozdíl mezi trhy v Německu a Rakousku a na Slovensku a v Česku je v tom, že v německy mluvících zemích, poradci oslovují zejména klienty, kterým již jedna smlouva skončila.

Když si někdo například před 20 lety založil životní pojištění, jeho smlouva již vypršela a je mu 55 let. Ještě deset let tedy bude muset pracovat. Otázka je, co s penězi, které dostane. Nemůže je utratit, ale měl by dále spořit. A na to se specializují tamní poradci. Je tam mnohem těžší získat nového, mladého klienta, proto poradci většinou pracují se svými stávajícími klienty.

Náš produkt si na těchto trzích získává přízeň svou flexibilitou. Umí se přizpůsobit těm, kteří chtějí vložit větší jednorázový vklad a pak postupně měsíčně pokračovat v placení. V tomto vidí naši distribuční partneři v Německu potenciál. Další výhodnou je, že měsíční platba není povinná. Klienti to necítí jako závazek a to je láká.

Jaké jsou rozdíly mezi slovenskými a českým trhem? 

Český trh je někde na půl cestě mezi Slovenskem a Německem. Myslím si, že je to dobrý trh. Lidé si už umí vydělat, takže si dokáží pravidelně platit. Český trh je tak v porovnání se slovenským ve více aspektech mírně nad ním.

Trh životního pojištění na Slovensku na rozdíl od předkrizových období dnes stagnuje. Jaký bude jeho budoucí vývoj? Myslíte, že se oživí? 

Myslím, že ano. Slováci ještě ve srovnání se západem spoří o dost méně. Nespoří všichni, kteří by mohli. A ti, kteří už tak činí, platí relativně málo. Myslím tedy, že trh životního pojištění ještě poroste. Mnoho lidí si například stále chybně myslí, že si během aktivního života nemusí nic odkládat, protože budou mít státní důchod.

Jaká je průměrná platba pojistného na Slovensku a v západní Evropě? 

Lidé na Slovensku si nemohou dovolit platit tak vysokou částku. Podle mě se zde průměrné měsíční pojistné pohybuje od 35 do 40 eur. U nás v Novis je to sice o trochu více – 56 eur, ale v západní Evropě je to až 100 nebo dokonce 120 eur měsíčně.

V poslední době roste popularita čistě rizikového pojištění na úkor kapitálového a zčásti i investičního pojištění. Investiční složku si pak klienti obstarávají prostřednictvím podílových fondů. Pozorujete tento trend i vy? 

Tento trend nám vyhovuje, neboť máme jen jeden produkt, který dokáže splnit všechny tyto potřeby. V Německu se to jmenuje hybridní pojištění. Je tedy možné spořit si prostřednictvím něj při fixním dopředu známém výnosu, nebo investovat do fondů, nebo mít uzavřenou jen rizikovou pojistku. Umíme tedy uspokojit všechny tři typy klientů.

Prostřednictvím fondů dokážete nabídnout investorům i investice zprostředkovaně do vybraných podniků. Je to vlastně forma venture kapitálu, což je v případě běžných investorů dost vzácná možnost. Jaké jsou odezvy na tuto službu? 

Zatím tuto možnost jen připravujeme. Na začátku chceme nabídnout možnost investovat jen do ETF fondů a to zejména kvůli nižšímu objemu peněz, který zatím spravujeme, a i pro požadavky na likviditu. Investice do podniků připravujeme na později, až shromáždíme balík investic z několika zemí.

Cílem tohoto programu je, aby se naši klienti mohli prostřednictvím nás stát nepřímo podílníky vybraných podniků. Rozdíl v investičních možnostech je totiž důvodem rozdílu mezi bohatstvím různých sociálních skupin. Běžní občané se například dostanou jen k bankovním vkladům s úročením 0,5 procenta a velcí investoři ke zhodnocení dejme tomu řádově deseti procent. To je důvodem rozdílu růstu jejich majetku, a proto chceme nabídnout tuto službu.

Firmy budeme vybírat na základě jejich rentability a ziskovosti. Jejich seznam bude vždy na naší stránce, takže klienti budou vědět, do čeho investují, a půjde o podniky, které se z různých důvodů neumí nebo nechtějí financovat prostřednictvím bankovních úvěrů.

Nabízíte službu nazvanou Bonus za přežití. O co v ní jde? 

Tato služba je určena pro ty, kteří nemají komu nebo nechtějí někomu zanechat žádné dědictví. Je založena na přerozdělení úspor. Vezměme si příklad. Deset lidí má v průměrně naspořených pět tisíc eur. Aktivují si službu a za měsíc jeden z nich zemře. Automatizovaný systém rozdělí prostředky, které měl dotyčný naspořené mezi ostatních devět. Takže v tomto hypotetickém příkladu se pět tisíc eur vydělí devíti a všichni dostanou po 555,55 eur. Proto je to bonus za přežití.

Je to však jen ilustrativní příklad, protože ne všichni účastníci tohoto programu mají naspořeno stejně a bonus se váží i věkem zúčastněného, takže všichni nedostanou stejný podíl.

Podstatné je, že se dělí celá částka, pojišťovna si nenechává z toho nic. Nežijeme z toho.

A pro některé lidi je to smysluplné. Buď pro ty, kteří nemají děti a nemají komu úspory odkázat, nebo i pro ty, kteří děti mají, ale ty jsou pracovně a finančně úspěšné, a sami rodiče mají naspořeno jen velmi málo. Je to způsob, jak se dá zvýšit důchod. Týká se to generace, která začala pracovat ještě během komunismu a nedělala kariéru.

Další vaší službou je Hypoteční důchod. I ta je určena těm, kteří nechtějí nic zanechat. Jak se vám s jejím spuštěním daří? 

V této službě půjde o to, že lidé mohou nemovitost, ve kterém žijí, prodat pojišťovně výměnou za to, že jim bude pojišťovna do konce života vyplácet měsíční důchod. Je to tedy přilepšení k důchodu a v dané nemovitosti mají klienti doživotní právo bydlet. Myslím si, že každý poradce zná ve svém okolí lidi, kteří mají nízký důchod a rádi by si takto přilepšili.

Zatím spuštění produktu pouze připravujeme. Našli jsme partnerskou společnost z USA, která nám bude oceňovat nemovitosti. Mají na to metodiku, kterou již využívají při zpětných hypotékách v USA. Službu bychom měli spustit příští rok.

Služby, o kterých hovoříte, na Slovensku zatím neexistují. Nebojíte se, že budou pro klienty příliš komplikované? 

Na to jsem myslel, už když jsem produkt sestavoval. Proto je to u nás tak, že nic není povinné. Klient může tedy využít jen jednu službu v produktu. Může ho používat jen pro jeden účel.

A poradce, který s ním mluví, může upravovat svou prezentaci podle potřeb klientů. Nabídne mu tedy jen ty parametry, o kterých si myslí, že o ně bude mít klient zájem. Poradce to tak má ve svých rukou. Nemusí mluvit o všech možnostech investic, může nabídnout například jen první fond, kde je zhodnocení garantované.

O Novis je zatím v tradičních reklamních kanálech jen málo slyšet. Jak v tomto směru postupujete? 

Zatím se u nás silnou marketingovou komunikací nezabýváme. Raději dáváme peníze do mezinárodní expanze. Komunikovat ale samozřejmě budeme, ale ne přes klasickou reklamu, ale spíše přes PR.

Slovenský parlament nedávno schválil takzvanou Anuitní novelu, která dává definitivní tvář důchodové reformě. Bude se Novis účastnit vyplácení doživotních anuit

Musím si pořádně prostudovat novelu zákona a podmínky, které určuje. Pokud to bude nevýhodné, je třeba na to zapomenout. Když stát něco dělá, je třeba být vždy pozorný. Jako příklad vidíme sektor DSS, kde stát stále měnil podmínky a podnikání těchto společností je nejisté a možná i ztrátové.

Do pěti let plánujete vstoupit s akciemi na finanční trh. Půjdete při IPO cestou upisování nových akcií, nebo prodeje stávajících? O jaké burze uvažujete? 

Půjdeme oběma cestami, i zvyšováním kapitálu, i prodejem existujících akcií. Máme už dohodnuté právníky, auditory a investiční bankéře, kteří mají se vstupem na burzu bohaté zkušenosti. Podle našich dosavadních rozhovorů s nimi se nám zatím jeví jako nejpravděpodobnější Londýn. Závisí to ale i od naší expanze v Německu. Když nám to tam půjde dobře, má smysl uvažovat i o Frankfurtu.

Děkuji za rozhovor.

Anketa

Zaujal vás univerzální produkt pojišťovny Novis?

Ano. (23)
 
Ne. (16)
 
Ještě nevím, počkám si na konkrétní parametry. (20)
 Celkem hlasovalo 59 čtenářů

Siegfried Fatzi: Nabídneme jediný produkt s mnoha možnostmi >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 3 komentáře)

Novis už nikdy více. Kamil Š. | 06.04.2016 10:38
Dobře voni Golík Radoslav | 04.09.2014 20:04
Mrtvo. Píchal | 06.08.2014 12:28

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

ceskych-100-nej-300-300px

Články z Pojištění

Petr Zámečník | 01.12.2016 00:00 Končí životní pojištění…?

Každé životní pojištění sjednané od dnešního dne má nad sebou Damoklův meč. Finanční zprostředkovatel bude ručit za jeho (ne)zrušení celých 5 let. Znamená to konec distribuce životního pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 19 / 19 Poslední komentář: 07.12.2016 14:34

Petr Zámečník | 24.11.2016 00:00 Fincentrum Banka roku 2016: Vítězem je Komerční banka a její generální ředitel Albert Le Dirac´h

Ocenění Fincentrum Banka roku 2016 zná své vítěze. Nejvyšší trofej si odnesla Komerční banka i její generální ředitel Albert Le Dirac´h. Mezi pojišťovnami dominovala Allianz pojišťovna a Martin Žáček, generální ředitel UNIQA pojišťovny. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 23.11.2016 00:00 Životní pojištění padá… může za to regulace provizí?

Za pár dní začne platit regulace provizí. Životní pojištění ale klesá již několik let. Co stojí za poklesem předepsaného pojistného životního pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 42 / 42 Poslední komentář: 25.11.2016 08:41

Zbyněk Drobiš | 16.11.2016 00:00 Škoda způsobená zvířetem? Zvažte pojištění svého mazlíčka

Nový občanský zákoník výslovně stanovuje odpovědnost za škodu způsobenou zvířetem. Milovaný mazlíček je přeci jen zvířetem, které může způsobit újmu druhému. Zejména při újmě na zdraví může případné odškodnění dosahovat velmi vysokých částek. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

David Krůta | 11.11.2016 00:00 Dětské pojištění: Ano, či ne?

Dítě je jistě pro každého z nás ten největší dar, který můžeme mít. Kousek nás samotných, který pro nás znamená nejvíc na světě. A proto pro něj chceme to nejlepší. Nabízí se tedy logická otázka: Máme pojistit naše dítě? A kdy je vhodná doba?  Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 15.11.2016 10:33Další články »

Krátké zprávy z Pojištění

24.11.2016 16:57 Výluka na terorismus ČSOB pojišťovny od prosince končí

ČSOB pojišťovna od 1. prosince zruší výluku na terorismus. Změna se dotkne nových i stávajících smluv. Stále však existují určité výjimky. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.11.2016 13:25 RENOMIA GROUP má nového poradce představenstva

Největší poradenská firma v oblasti pojištění v regionu střední a východní Evropy má nového poradce představenstva. Stal se jím Jeffrey Manners z USA.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

21.11.2016 11:56 Časť ľudí ešte stále očakáva od poistenia aj sporenie

Píšeme na Investujeme.sk: Poistný sektor prechádza náročným obdobím. Žijeme v čase rekordne nízkych sadzieb, klasické kapitálové poistenie stratilo na význame. Rovnako klesá aj popularita investičného poistenia. O tom, ako klienti akceptujú návrat k prvotnému významu poistenia – ku krytiu rizík sa rozprávame s generálnym riaditeľom NN Životnej poisťovne Petrom Brudňákom. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.11.2016 09:00 Životní pojištění k hypotéce není jen nutné zlo

Píšeme na Hypoindex.cz: Výběrem toho správného hypotečního úvěru patálie s hypotékou nekončí. Úrokové sazby, doba fixace, poplatky… To vše je nutné pořešit. Navíc ale ještě nesmíte zapomínat na související produkty, jako je například životní pojištění. I tahle část hypotéky si zaslouží pozornost. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

14.11.2016 15:58 Česká spořitelna má nejhodnotnější značku

Značka Česká spořitelna má i v letošním roce nejvyšší hodnotu na českém finančním trhu. Pojišťovnám kraluje Kooperativa. Hodnotu značky více než ztrojnásobila Fio banka a Aegon Pojišťovna. Vyplývá to z žebříčku sestavovaného v rámci ocenění Fincentrum Banka roku. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jste spokojeni s úroky vašeho spořicího účtu?

Ano. (26)
 
Ne. (136)
 
Nemám spořicí účet. (341)
 Celkem hlasovalo 503 čtenářů

Nejčtenější články z Pojištění za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 24.11.2016 00:00 Fincentrum Banka roku 2016: Vítězem je Komerční banka a její generální ředitel Albert Le Dirac´h

Ocenění Fincentrum Banka roku 2016 zná své vítěze. Nejvyšší trofej si odnesla Komerční banka i její generální ředitel Albert Le Dirac´h. Mezi pojišťovnami dominovala Allianz pojišťovna a Martin Žáček, generální ředitel UNIQA pojišťovny. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 23.11.2016 00:00 Životní pojištění padá… může za to regulace provizí?

Za pár dní začne platit regulace provizí. Životní pojištění ale klesá již několik let. Co stojí za poklesem předepsaného pojistného životního pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 42 / 42 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 29.11.2016 00:00 IŽP není spoření?

Česká národní banka rozdává sankce. A míří i proti pojišťovacím zprostředkovatelům, kteří si investiční životní pojištění navzdory jejímu doporučení stále pletou se spořením. Jsou sankce ze strany ČNB za tuto „mystifikaci klientů“ oprávněné? Celá zpráva »

Komentářů: 23 / 23 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 01.12.2016 00:00 Končí životní pojištění…?

Každé životní pojištění sjednané od dnešního dne má nad sebou Damoklův meč. Finanční zprostředkovatel bude ručit za jeho (ne)zrušení celých 5 let. Znamená to konec distribuce životního pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 19 / 19 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »