Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Siegfried Fatzi: Nabídneme jediný produkt s mnoha možnostmi

Siegfried Fatzi: Nabídneme jediný produkt s mnoha možnostmi

Na český trh míří nová pojišťovna – Novis. V nabídce bude mít jediný pojistný produkt, přesto přinese řadu možností, které jsou v Česku zatím nedostupné. Prodávat bude jen přes finanční poradce. Rozhovor se Siegfriedem Fatzim, zakladatelem a generálním ředitelem Novis.

Na slovenském pojistném trhu funguje pojišťovna Novis zhruba půl roku. V současnosti se prosazuje i v zahraničí. Jak to po tak krátké době vypadá s usazením v okolních zemích? 

Potvrzuje se to, co jsme uváděli hned na začátku. Náš hlavní byznys nebude pocházet ze Slovenska. Sice budeme mít sídlo vždy v Bratislavě a budeme vždy slovenská firma, ale už přihlašujeme pobočku v České republice, dopracováváme podklady pro vstup na maďarský trh a připravujeme vstup do Rakouska a Německa.

Na Slovensku jste spouštěli byznys s tím, že nebudujete vlastní distribuční kanály, ale spoléháte se výhradně na externí partnery. Platí to i v těchto zemích? 

Ano platí, ale v Česku naši strategii upravíme v tom směru, že budeme spolupracovat pouze s vybranými distribučními partnery. Práce s velkým množstvím sítí je totiž značně náročná.

Před nedávnem jsme se setkali s panem Stuchlíkem, se kterým jsme si velmi dobře porozuměli, takže prozatím máme dohodnutou spolupráci se společností Fincentrum. Druhým silným partnerem v ČR bude Broker Consulting. V Maďarsku budeme spolupracovat se společností Quanta.

Vaše distribuce se kromě toho od ostatních pojišťoven liší i v tom, že většinu provizí chcete vyplácet průběžně. Daří se vám to naplňovat? 

Dnes vyplácíme provize třemi způsoby. Ihned, pokud klient zaplatí 1. zvýšené pojistné, průběžně, pokud klient platí postupně, nebo u některých partnerů umíme vyplatit celou provizi i zálohově. Poslední alternativu jsme dosud velmi nevyužívali, ale postupně to umožníme pro partnery, u kterých vidíme malé riziko storno provizí. Například u Fincentra.

V Česku se ale v současnosti rodí návrh vyplácet provize až po dobu pěti let. Ne během dvou, jak je to v současnosti na Slovensku. Znamená to tedy i povinnost distributorů platit zpět během pěti let storno provize. Nezmění to vaše plány? 

Když se změní legislativa, samozřejmě upravíme náš model i my. Uváděný návrh už dnes platí například v Rakousku a Německu. To znamená, že do nákladů musí provize vstupovat vždy jednou pětinou ročně, tedy celkem za pět let. I Odbytoví partneři tím musí akceptovat storno provize během pěti let.

To může být pro některé společnosti velký problém. 

Ano, může. Na Slovensku a ani v České republice na to partneři nejsou zvyklí. Běžné jsou dva roky. I v Rakousku to je pro distributory velký problém. Naše pojišťovna má v tomto směru výhodu, protože u nás může klient zaplatit první zvýšené pojistné.

Jaký má význam pro klienta zaplatit první zvýšené pojistné? 

Klient zaplacením prvního zvýšeného pojistného má vlastně uhrazeny pořizovací náklady a začíná si spořit hned od prvního měsíce.

Naproti tomu při tradičním životním pojištění si v jiných pojišťovnách první dva roky nešpoří vůbec. Pro klienta je pak zklamáním, když zjistí, že ačkoli očekává nějaké zhodnocení, za první dva roky je na nule.

Jelikož se spoléháte výhradně na externí distribuční sítě, váš úspěch je přímo ovlivněn tím, jak si zprostředkovatelé osvojí váš produkt. V našem nedávném rozhovoru jste zmínil, že dáváte zprostředkovatelům silné argumenty jak přesvědčit klienty. Jak se vám v tomto směru zatím daří? 

Nejsme agresivní při vyplácení provizí. Zaměřujeme se dříve na produkt a máme od makléřů velmi pozitivní odezvu. Zprostředkovatelé jsou dobří v tom, že umí porovnat produkty a hned vidí, kde je rozdíl, a vidí potenciál pro klienta i pro sebe.

Slovenský trh ale i pojistné trhy ve střední a západní Evropě jsou již do značné míry nasycené. Pojišťoven je na trhu mnoho a trh je rozdělen. Co vás vedlo k úvaze založit v našich zeměpisných šířkách novou životní pojišťovnu? 

Byly to inovace. Kdybychom neuměli nabídnout novinky, ať už v našem produktu nebo ve způsobu distribuce, řekl bych, že to nemá smysl. V ČR například existuje na trhu již přes 30 pojišťoven. Na co by byla další, pokud by měla být stejná. Bez inovací by to tedy nemělo smysl.

Získání pojišťovací licence je určitě náročný proces. Jak probíhá licencování hned v několika zemích? 

Je třeba nejprve získat licenci v domovské zemi, tedy na Slovensku. Pro ostatní země pak stačí splnit ohlašovací povinnost. Licence se tedy získává pro celou Evropskou unii jen jednou. Pak stačí předložit potřebné podklady a nahlásit záměr rozšířit působnost v ostatních zemích. Mezi zeměmi se tento proces neliší.

A jak dlouho trvá získání úvodní licence? 

Schvalování je dost složité. U nás to trvalo deset měsíců. Je to dost.

Předpokládám, že regulátor klade nároky i během působení pojišťovny. 

Ano, je třeba pravidelně reportovat. V našem případě to není velmi komplikované, protože máme jeden univerzální produkt, při kterém se dají dělat statistiky velmi snadno. Problém to může být pro starší pojišťovny, které mají mnoho starých smluv.

Jelikož působíte na více trzích, budete pravděpodobně umět dobře porovnat jejich podmínky. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi trhy ve střední a takzvané staré Evropě? 

Největší rozdíl mezi trhy v Německu a Rakousku a na Slovensku a v Česku je v tom, že v německy mluvících zemích, poradci oslovují zejména klienty, kterým již jedna smlouva skončila.

Když si někdo například před 20 lety založil životní pojištění, jeho smlouva již vypršela a je mu 55 let. Ještě deset let tedy bude muset pracovat. Otázka je, co s penězi, které dostane. Nemůže je utratit, ale měl by dále spořit. A na to se specializují tamní poradci. Je tam mnohem těžší získat nového, mladého klienta, proto poradci většinou pracují se svými stávajícími klienty.

Náš produkt si na těchto trzích získává přízeň svou flexibilitou. Umí se přizpůsobit těm, kteří chtějí vložit větší jednorázový vklad a pak postupně měsíčně pokračovat v placení. V tomto vidí naši distribuční partneři v Německu potenciál. Další výhodnou je, že měsíční platba není povinná. Klienti to necítí jako závazek a to je láká.

Jaké jsou rozdíly mezi slovenskými a českým trhem? 

Český trh je někde na půl cestě mezi Slovenskem a Německem. Myslím si, že je to dobrý trh. Lidé si už umí vydělat, takže si dokáží pravidelně platit. Český trh je tak v porovnání se slovenským ve více aspektech mírně nad ním.

Trh životního pojištění na Slovensku na rozdíl od předkrizových období dnes stagnuje. Jaký bude jeho budoucí vývoj? Myslíte, že se oživí? 

Myslím, že ano. Slováci ještě ve srovnání se západem spoří o dost méně. Nespoří všichni, kteří by mohli. A ti, kteří už tak činí, platí relativně málo. Myslím tedy, že trh životního pojištění ještě poroste. Mnoho lidí si například stále chybně myslí, že si během aktivního života nemusí nic odkládat, protože budou mít státní důchod.

Jaká je průměrná platba pojistného na Slovensku a v západní Evropě? 

Lidé na Slovensku si nemohou dovolit platit tak vysokou částku. Podle mě se zde průměrné měsíční pojistné pohybuje od 35 do 40 eur. U nás v Novis je to sice o trochu více – 56 eur, ale v západní Evropě je to až 100 nebo dokonce 120 eur měsíčně.

V poslední době roste popularita čistě rizikového pojištění na úkor kapitálového a zčásti i investičního pojištění. Investiční složku si pak klienti obstarávají prostřednictvím podílových fondů. Pozorujete tento trend i vy? 

Tento trend nám vyhovuje, neboť máme jen jeden produkt, který dokáže splnit všechny tyto potřeby. V Německu se to jmenuje hybridní pojištění. Je tedy možné spořit si prostřednictvím něj při fixním dopředu známém výnosu, nebo investovat do fondů, nebo mít uzavřenou jen rizikovou pojistku. Umíme tedy uspokojit všechny tři typy klientů.

Prostřednictvím fondů dokážete nabídnout investorům i investice zprostředkovaně do vybraných podniků. Je to vlastně forma venture kapitálu, což je v případě běžných investorů dost vzácná možnost. Jaké jsou odezvy na tuto službu? 

Zatím tuto možnost jen připravujeme. Na začátku chceme nabídnout možnost investovat jen do ETF fondů a to zejména kvůli nižšímu objemu peněz, který zatím spravujeme, a i pro požadavky na likviditu. Investice do podniků připravujeme na později, až shromáždíme balík investic z několika zemí.

Cílem tohoto programu je, aby se naši klienti mohli prostřednictvím nás stát nepřímo podílníky vybraných podniků. Rozdíl v investičních možnostech je totiž důvodem rozdílu mezi bohatstvím různých sociálních skupin. Běžní občané se například dostanou jen k bankovním vkladům s úročením 0,5 procenta a velcí investoři ke zhodnocení dejme tomu řádově deseti procent. To je důvodem rozdílu růstu jejich majetku, a proto chceme nabídnout tuto službu.

Firmy budeme vybírat na základě jejich rentability a ziskovosti. Jejich seznam bude vždy na naší stránce, takže klienti budou vědět, do čeho investují, a půjde o podniky, které se z různých důvodů neumí nebo nechtějí financovat prostřednictvím bankovních úvěrů.

Nabízíte službu nazvanou Bonus za přežití. O co v ní jde? 

Tato služba je určena pro ty, kteří nemají komu nebo nechtějí někomu zanechat žádné dědictví. Je založena na přerozdělení úspor. Vezměme si příklad. Deset lidí má v průměrně naspořených pět tisíc eur. Aktivují si službu a za měsíc jeden z nich zemře. Automatizovaný systém rozdělí prostředky, které měl dotyčný naspořené mezi ostatních devět. Takže v tomto hypotetickém příkladu se pět tisíc eur vydělí devíti a všichni dostanou po 555,55 eur. Proto je to bonus za přežití.

Je to však jen ilustrativní příklad, protože ne všichni účastníci tohoto programu mají naspořeno stejně a bonus se váží i věkem zúčastněného, takže všichni nedostanou stejný podíl.

Podstatné je, že se dělí celá částka, pojišťovna si nenechává z toho nic. Nežijeme z toho.

A pro některé lidi je to smysluplné. Buď pro ty, kteří nemají děti a nemají komu úspory odkázat, nebo i pro ty, kteří děti mají, ale ty jsou pracovně a finančně úspěšné, a sami rodiče mají naspořeno jen velmi málo. Je to způsob, jak se dá zvýšit důchod. Týká se to generace, která začala pracovat ještě během komunismu a nedělala kariéru.

Další vaší službou je Hypoteční důchod. I ta je určena těm, kteří nechtějí nic zanechat. Jak se vám s jejím spuštěním daří? 

V této službě půjde o to, že lidé mohou nemovitost, ve kterém žijí, prodat pojišťovně výměnou za to, že jim bude pojišťovna do konce života vyplácet měsíční důchod. Je to tedy přilepšení k důchodu a v dané nemovitosti mají klienti doživotní právo bydlet. Myslím si, že každý poradce zná ve svém okolí lidi, kteří mají nízký důchod a rádi by si takto přilepšili.

Zatím spuštění produktu pouze připravujeme. Našli jsme partnerskou společnost z USA, která nám bude oceňovat nemovitosti. Mají na to metodiku, kterou již využívají při zpětných hypotékách v USA. Službu bychom měli spustit příští rok.

Služby, o kterých hovoříte, na Slovensku zatím neexistují. Nebojíte se, že budou pro klienty příliš komplikované? 

Na to jsem myslel, už když jsem produkt sestavoval. Proto je to u nás tak, že nic není povinné. Klient může tedy využít jen jednu službu v produktu. Může ho používat jen pro jeden účel.

A poradce, který s ním mluví, může upravovat svou prezentaci podle potřeb klientů. Nabídne mu tedy jen ty parametry, o kterých si myslí, že o ně bude mít klient zájem. Poradce to tak má ve svých rukou. Nemusí mluvit o všech možnostech investic, může nabídnout například jen první fond, kde je zhodnocení garantované.

O Novis je zatím v tradičních reklamních kanálech jen málo slyšet. Jak v tomto směru postupujete? 

Zatím se u nás silnou marketingovou komunikací nezabýváme. Raději dáváme peníze do mezinárodní expanze. Komunikovat ale samozřejmě budeme, ale ne přes klasickou reklamu, ale spíše přes PR.

Slovenský parlament nedávno schválil takzvanou Anuitní novelu, která dává definitivní tvář důchodové reformě. Bude se Novis účastnit vyplácení doživotních anuit

Musím si pořádně prostudovat novelu zákona a podmínky, které určuje. Pokud to bude nevýhodné, je třeba na to zapomenout. Když stát něco dělá, je třeba být vždy pozorný. Jako příklad vidíme sektor DSS, kde stát stále měnil podmínky a podnikání těchto společností je nejisté a možná i ztrátové.

Do pěti let plánujete vstoupit s akciemi na finanční trh. Půjdete při IPO cestou upisování nových akcií, nebo prodeje stávajících? O jaké burze uvažujete? 

Půjdeme oběma cestami, i zvyšováním kapitálu, i prodejem existujících akcií. Máme už dohodnuté právníky, auditory a investiční bankéře, kteří mají se vstupem na burzu bohaté zkušenosti. Podle našich dosavadních rozhovorů s nimi se nám zatím jeví jako nejpravděpodobnější Londýn. Závisí to ale i od naší expanze v Německu. Když nám to tam půjde dobře, má smysl uvažovat i o Frankfurtu.

Děkuji za rozhovor.

Anketa

Zaujal vás univerzální produkt pojišťovny Novis?

Ano. (23)
 
Ne. (16)
 
Ještě nevím, počkám si na konkrétní parametry. (20)
 Celkem hlasovalo 59 čtenářů

Siegfried Fatzi: Nabídneme jediný produkt s mnoha možnostmi >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 3 komentáře)

Novis už nikdy více. Kamil Š. | 06.04.2016 10:38
Dobře voni Golík Radoslav | 04.09.2014 20:04
Mrtvo. Píchal | 06.08.2014 12:28

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Články z Pojištění

Petr Zámečník | 28.07.2016 00:00 Zranil vás někdo? Máte nárok na odškodnění

Člověk může být sebeopatrnější a beztak přijít k úrazu. Stačí dopravní nehoda, napadení násilníkem či uvolněná taška sousedova domu. Je-li úraz způsoben třetí osobou, můžete získat odškodnění. Jaké a v jaké výši? A nahradí odškodnění viníkem vlastní pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0
Spolupracujeme

Petr Zámečník | 22.07.2016 00:00 Kolik stojí život?

Cena života je citlivá otázka. Pro mnohé lidi je „nevyčíslitelná“ a stanovovat jeho cenu či hodnotu je neetické a nehumánní. Přesto je to otázka, která má smysl. Např. při stanovení výše pojistné částky životního pojištění, nebo při odškodnění za smrt blízké osoby. Celá zpráva »

Komentářů: 10 / 10 Poslední komentář: 24.07.2016 16:30

Petr Zámečník | 18.07.2016 00:00 Jiří Čapek: Regulace stornovosti rizikových pojištění mi nedává smysl

„Pětiletá storna provizí by měla nevýhodné přetáčení smluv rezervotvorných pojištění značně omezit, což je pro klienty dobře,“ říká Jiří Čapek, generální ředitel NN pojišťovny a penzijní společnosti pro Českou republiku a Slovensko. Celá zpráva »

Komentářů: 13 / 13 Poslední komentář: 20.07.2016 14:29

Petr Zámečník | 15.06.2016 00:00 Vladimír Dvořák: Nechceme konkurovat cenou

NN Životní pojišťovna se postupně odklání od investičního životního pojištění. Svým rizikovým životním pojištěním NN Život chce přilákat i finanční zprostředkovatele. Co jim a jejich klientům nabídne? V rozhovoru odpovídá Vladimír Dvořák, ředitel produktového vývoje NN. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 15.06.2016 15:11

Monika Hrušová | 07.06.2016 00:00 Cestovní pojištění nepodceňujte. Modrá kartička nemusí stačit

Teploty stoupají a léto se nezadržitelně blíží. Vzhledem k situaci ve světě lidí hodně řeší, kde si odpočinou od všedních povinností a starostí. Jenže i na dovolené se může lecos stát. Proto v cizině raději nespoléhejte na modrou kartičku pojištěnce a raději si sjednejte cestovní pojištění navíc. Rozdíl je hlavně v limitech pojištění a ve spoluúčasti. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Pojištění

23.09.2016 09:00 Chalupářská sezóna končí. Na co si dát pozor

Píšeme na Hypoindex.cz: Češi jsou po Švédech v chataření a chalupaření světovými přeborníky. Majitelů letního bydlení je více než 400 tisíc a jejich počet neustále roste. Nejohroženější jsou letní příbytky během podzimního a zimního období, kdy se chataři a chalupáři vracejí do svých primárních rezidencí. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

21.09.2016 16:42 Změny pravidel pojišťovny připravily muže o 130 tisíc korun

Opravář trolejbusů dopravního podniku utrpěl pracovní úraz, který z něj udělal invalidu. Od pojišťovny získal odškodnění trvalých následků ve výši 70 tisíc korun. Pojišťovna ho však neupozornila na blížící se účinnost nového vládního nařízení, muž tak přišel o 130 tisíc korun.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

21.09.2016 13:22 Nový online pomocník pohlídá nejen pojistné smlouvy

Většina lidí své smlouvy neřeší. Nová online služba SURI ohlídá podmínky a platnost stávajících smluv na pojištění, finanční služby či telekomunikační a energetické služby. Klientům bude neustále vyhledávat a nabízet výhodnější podmínky. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

21.09.2016 11:54 Jeseň je „sezónou“ detských úrazov

Píšeme na Investujeme.sk: Podľa štatistík Ministerstva školstva SR došlo v minulom školskom roku v regionálnom školstve k viac ako 10 500 úrazom. Ich počet medziročne vzrástol o osem percent. Štatistiky potvrdzujú, že na úrazy sú náchylnejší chlapci – z desiatich úrazov na nich pripadá šesť. K úrazom najčastejšie dochádza na jeseň po návrate detí po prázdninách do školských lavíc.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

15.09.2016 09:00 Pojištění domácnosti: Nepodceňujte vloupání

Píšeme na Hypoindex.cz: Šetřit na pojištění domácnosti se nevyplácí. Minimální varianty sice pokryjí škody z požáru, vichřice či krupobití, na zloděje ale nestačí. Ve kterém kraji lidé bez pojištění pro případ vloupání riskují nejvíce a kde jsou naopak v relativním bezpečí? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (255)
 
Aktivní. (299)
 
Žádnou. (1290)
 Celkem hlasovalo 1844 čtenářů