Chuť nakupovat tedy českým spotřebitelům rozhodně nechybí. V nákupech je podporuje dobrá spotřebitelská nálada s razantním poklesem obav z nezaměstnanosti a současně i rychlejším růstem mezd a zanedbatelnou inflací, která se odráží ve zlepšování reálné finanční situace domácností.
I když se ekonomice daří a nákupy spotřebitelů jsou de facto rekordní, obchodníci si příliš netroufají zdražovat spotřební zboží. I nadále proto cenový index v obchodech (tedy ne celková inflace) ukazuje další pokles cen, tentokrát o 2,7 %, zejména díky levnějším potravinám, elektronice a meziročně levnějším pohonným hmotám.
A za co tedy lidé utrácejí více? Asi nepřekvapí, že jde především o vybavení domácností, které je spojené s boomem realitního trhu. Po opadnutí obav z budoucnosti spotřebitelé ochotněji zařizují či obnovují své byty a domy. Současně i více peněz věnují na volnočasové aktivity a módu. A samozřejmě stále více si nové zboží vybírají na internetu. Expanze e-shopů nebere konce, což skoro dvacetiprocentní růst tržeb virtuálních obchodů znovu potvrzuje.
A tak jako obecně rostou celkové nákupy spotřebitelů, zvyšuje se i zájem o nová auta. Letošní rok tak může znovu padnout rekord v prodejích nových osobních automobilů. Část nákupů sice může jít na vrub nerezidentským nákupům, nicméně i tak půjde o velmi příznivý rok. A nové registrace vozů tento trend jen potvrzují.
Vyšší chuť nakupovat Čechy neopustí nejspíše ani v dalších měsících. Ostatně dnešní čísla o mzdách ukazují, že se finanční situace tuzemských spotřebitelů dále zlepšuje a zvětšují se i nákupní možnosti. Vzhledem k tomu, že letošní rok je dalším rokem nízké inflace, reálně na to budou spotřebitelé mít.
REKLAMA
Petr Dufek
Finanční trhy
Československá obchodní banka, a. s.