CZK/€ 25.165 +0,04%

CZK/$ 23.481 +0,05%

CZK/£ 29.375 +0,05%

CZK/CHF 25.729 +0,16%

Ověření platby otiskem prstu, či skenem obličeje. Inovace, nebo prostor pro zneužití?

 

Na podzim bude možné v České republice ověřit totožnost při nakupování online s kartami Mastercard pomocí tzv. biometrických údajů. Otisk prstu, či rozpoznání obličeje může nahradit nebo doplnit potvrzování totožnosti pomocí SMS, či ověřovacího kódu. Banky novinku vítají a upravují své aplikace tak, aby na nové možnosti byly připraveny.

Loading



 

„Nyní s nastupující platností směrnice PSD2 se díky tomu může skloubit užitečné s příjemným, z čehož by měli mít užitek držitelé i vydavatelé karet Mastercard. Hlavní výhodu využití biometrie vidíme z pohledu spotřebitele v přirozené formě autentikace, kdy se prokáže svou biometrií, tedy otiskem nebo obličejem, v kombinaci s vlastnictvím mobilního telefonu, který u své banky zaregistroval pro používání bankovní mobilní aplikace,“ doplnil ředitel rozvoje produktů a inovací Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko Luděk Slouka.

Větší bezpečnost

Ověřování pomocí biometrických údajů je prý bezpečnější než pomocí SMS. Nejdůležitějšími aspekty je právě bezpečnost, pohodlí a jednoduchost při přijímání plateb. Ochranu dat spotřebitele zajišťuje dvou stupňové ověření totožnosti, kdy bude od uživatele požadováno prokázání jeho totožnosti dvěma ze tří možných způsobů. Jako je pomocí něčeho, co zná (např. hesla), něčeho, co má (např. mobilního telefonu, generátoru tokenů apod.), a něčeho, čím je (tedy biometrickým údajem, jako je otisk prstu, sken oční duhovky apod.).

Použití biometrických údajů je bezpečným způsobem, jak platební transakce ověřovat. Biometrické ověřování navíc výrazně zlepšuje celý proces, aniž by přitom docházelo ke snížení bezpečnosti. Použití biometrických údajů je proto vynikající možností, jak splnit legislativní požadavky a zajistit důkladné ověřování totožnosti a současně zlepšit zákaznický prožitek,“ uvedl generální ředitel Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko Miroslav Lukeš.

Aby pro banky byl přechod k biometrice jednodušší, nabízí jim Mastercard využití vlastního řešení s názvem Mastercard Identity Check Mobile. Je to možnost, jak mohou banky tuto funkcionalitu doplnit do svých aplikací i bez vlastního vývoje.

REKLAMA

Biometrika nahrává dokončeným nákupům

Na základě studie společnosti Mastercard ve spolupráci s Oxfordskou univerzitou bylo zjištěno, že lidé ve velké míře dávají přednost biometrickému ověření k potvrzení platby ve srovnání s ověřením pomocí hesla. Bankéři ve studii uvedli, že mají zájem uvést biometrická řešení do praxe. Průzkum také ukázal, že v případech, kde je biometrické ověření totožnosti k dispozici, vykazují spotřebitelé výrazně vyšší tendenci započatý nákup dokončit.

Prostor pro nové pojištění i systém

Moderní svět je čím dál víc virtuální, proto se spotřebitelé, banky i pojišťovny obávají o svá data i finance. Skoro 30 procent lidí vnímá ztrátu dat jako riziko, kterému bude nejspíš v průběhu pěti let čelit. Strach mají lidé hlavně ze ztráty osobních dat, zneužití bankovnictví a ztráty soukromí. Průzkum realizovala společnost BNP Paribas Cardif v šesti evropských zemích.

Proti kybernetickým hrozbám je možné se pojistit. „Pojištění internetových rizik lidem pomáhá v případech, kdy dojde například ke zneužití údajů z platebních karet na internetu nebo internetového bankovnictví. Pojištění pomůže zmírnit i riziko on-line nákupů. Přináší totiž pojistné plnění, když z e-shopu přijde zboží poškozené nebo nedorazí vůbec,“ uvedl Viktor Houška, ředitel produktu a marketingu BNP Paribas Cardif. Klienti tedy mohou část rizika spojeného s používáním internetu přenést na pojištění. Ve chvíli, kdy nastane pojistná událost, pojištění poskytne důležitou odbornou pomoc a finanční plnění.

S růstem objemu internetových plateb se Česká spořitelna rozhodla připravit nový systém na detekci podvodných transakcí při platbách kartou na internetu. Systém nese pracovní název OLIN a pro detekci bude využívat tzv. velká data. OLIN by měl zvýšit efektivitu stávajícího detekčního systému, který pracuje s experty vytvořenými algoritmy pro identifikaci podvodného chování. Banka systém spustí během letošního roku.

Zatímco stávající systém pracuje s vzorci podvodných transakcí, které vytvořili bezpečnostní experti, OLIN pracuje s velkými datovými soubory realizovaných platebních transakcí našich klientů a dokáže vytvořit nové a přesnější vzorce podvodných transakcí na základě automatizované datové analýzy,” popsal Jiří Steuer, IT architekt České spořitelny a dodal: „OLIN dokáže odhalit více rizikových platebních transakcí v reálném čase, s větší přesností a je připraven plně využít potenciál umělé inteligence.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Rozhovor: Pojišťovna má vyřešit problém, ne jen zaplatit škodu

Skutečnou hrozbou pro pojišťovny nejsou klimatické změny ani technologické firmy, které by si rády ukrojily díl trhu, ale to, jak rychle se dokáží pojišťovny přizpůsobit změnám a nepodcenit žádný aspekt, který na ně může dopadnout. V rozhovoru to uvedl prezident České asociace pojišťoven Martin Diviš.

Text: Redakce

24. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *