05. 02. 2013
Maloobchod – Vánoce byly skromnější než ty minulé, lidé ale šetřili méně, než jsme čekali
Listopad naznačil, že by se maloobchodníci měli vyvarovat pohledu na meziroční srovnání, ať už tržeb, či reálných prodejů, alespoň pokud nechtějí čelit zklamání. Vánoce, tedy prosincové výsledky maloobchodu, ale nedopadly tak špatně. Jestliže odhlédneme od prodeje a oprav motorových vozidel, které výrazně trpí nízkým počtem pracovních dnů v loňském prosinci (o tři méně než rok předcházející), nejsou meziroční poklesy v ostatních oblastech maloobchodu nikterak drastické.
Lidé podle očekávání neprojevili takový zájem jako v předminulém roce ani o potraviny, ani o dárky (nepotravinářské zboží). V nákupních taškách si odnesli v prosinci meziročně o 3,3 % méně jídla a pití a pod stromečkem našli o 3 % méně dárků. To vše jsou ale neočištěná data. A pokud k tomu přidáme veleúspěšný prosinec 2011 (vysoká srovnávací základna), nejedná se o dramatické poklesy. Navíc, kdybychom porovnali loňské Vánoce s těmi v roce 2010, situace by byla dokonce příznivá (meziroční nárůst prodejů nepotravinářského zboží o necelé 1 %).
Tradičně se dařilo nákupům přes internet, který se proti předchozímu roku zvýšil o 6,9 %. Celkově se za celý rok podle odhadů prodalo v on-line prostředí zboží a služeb za 18 mld. Kč. Výrazným tempem roste popularita slevových portálů, které v tomto objemu tvoří asi 3 mld. Kč (v posledním čtvrtletí se podařilo utržit zhruba 1 mld. Kč). V roce 2011 se přitom přes tyto prostředníky prodalo zboží „jen“ za 2 mld. Kč.
Není divu, že v porovnání s listopadem ukazují neočištěná data výrazné nárůsty. Celý maloobchod si polepšil o 8 % (i zde hraje roli rozdílný počet pracovních dnů). Nejhůře si v tomto směru opět vedli prodejci a opraváři motorových vozidel (+3,8 %), zatímco prodeje potravin i zboží dlouhodobější spotřeby si připsaly dvojciferné nárůsty. V minulých letech ale byly meziměsíční pozitivní změny ještě silnější; další potvrzení, že lidé i na Vánoce zůstali ve svých výdajích opatrní. Přesto se ale odhodlali i ke spotřebitelským půjčkám, což je situace, kterou jsme tady od roku 2009 neviděli.
Spotřebitelé se naučili využívat výhod kreditních karet, ostatní úvěry alespoň v tom celkovém obrázku spíše klesaly (pohledávky z kreditních karet vzrostly v prosinci meziměsíčně o více než 0,6 mld. Kč, zatímco souhrnné spotřebitelské úvěry přidaly jen 0,25 mld. Kč).
REKLAMA
Za celý rok 2012 se v maloobchodě prodalo o 1,1 % méně než v roce předcházejícím. V letošním roce nečekáme výrazné zlepšení spotřebitelské poptávky, Vánoce ale naznačily, že by to nemuselo být horší.
Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank