Pondělí 26. srpna. Svátek má Luděk.

Veteráni jako investice? Ano, ale…

Volant - řízení - automobil - veterán - veteráni

Alternativní investice mohou být vhodným doplňkem investičního portfolia. Jednou z možností alternativních investic jsou historické automobily – veteráni.

Několikrát jsem v poslední době měl debatu o tom, co je nejvýnosnější a současně nejjistější investicí pro normálního, obyčejného člověka. Můj názor, který dlouhodobě zastávám, zní: „Veteráni!“ Byl nesouhlasně vyvracen a nahrazován Bitcoinem, nemovitostmi, akciemi, zlatem, archivním vínem, obrazy, známkami a kdo ví čím ještě.

Přesto se domnívám, že investice do veteránů je velmi rozumnou a hlavně dostupnou investicí pro každého člověka, neboť ne každý rozumí zlatu, Bitcoinu, či obrazům.

Tři konkrétní příklady aneb Veteráni za všechny peníze

Příběh první

Muž, dnes 60 let, Nymburk. Tento člověk si v roce 1991 chtěl koupit levně auto. Koupil si vozidlo Trabant 601. Tento vůz se tehdy, ojetý, prodával zhruba za měsíční mzdu. Náš kupec ovšem byl šetřílek. Koupil ojetý, rozbitý, sotva pojízdný, odhlášený kus, kdy byl problém jej dovézt vůbec do garáže na jeho chalupě. Ale dojel tam.

Již tehdy to bylo staré vozidlo, rok výroby cca 1975. Tento kus koupil levně, za lahev rumu (45 Kčs). Za další lahev rumu koupil druhý, stejně rozpadlý a stejně starý, kus. Na náhradní díly. Oba vozy byly bez značek a oba dohromady stály dvě lahve rumu (90 Kčs).

Dotyčný si neuvědomil jednu věc: neumí opravovat auta. A tak oba vozy zůstaly stát „na špalkách“ po celých 27 let. V roce 2018, když muž šel do důchodu a rozhodl se bydlet na chalupě, manželka jej dotlačila k tomu, aby oba vozy prodal.

Sběratel tyto raritní kousky okamžitě ocenil (dohromady) na 140 000 Kč, s tím, že později to usmlouval na 120 000 Kč za oba. Vezmeme-li původní investici (90 Kčs) a cenu při prodeji (120 000 Kč), dosáhl muž zhodnocení 4441 Kč za rok po dobu 27 let z původní investice 90 Kčs. Pro milovníky procent je to zhodnocení 30,54 % ročně. Po dobu 27 roků!

Příběh druhý

Můj ex-tchán. Koupil v roce 1991 (či 1990) za 139 000 Kčs automobil Škoda Forman 135. Ten vůz nepoznal sníh. Jezdí jen v létě, má najeto skutečných a poctivých 34 000 km a bydlí v garáži. Má v podstatě tovární stav. Tento vůz byl v době koupě předmětem závisti. Poté jej lidé záviděli stále méně. Kupovali si nová a nová auta, novější a novější modely a ex-tchán měl stále „jen“ Formana.

Pak nastalo období, kdy ex-tchánovi nabízeli pár tisíc, že si to někdo vezme na stavbu na dopravu dělníků. Autu se všichni vysmívali. Takový starý křáp. Neprodal.

Nyní, když ex-tchán dojel na STK, kde vozidlo je skutečně jak nové, sbíhají se kolem vozidla všichni technici a okukují jej. Ex tchán dostal již nabídku na odprodej za 150 000 Kč. Jedná se o pouhých 28 roků starý vůz. Půjde cena nahoru, či dolů s přibývajícími roky?

Příběh třetí

Jeden muž, který již dávno zemřel, byl ročník narození (tuším) 1905. Před válkou (někdy kolem roku 1935) si koupil motocykl Harley Davidson. Dal za něj měsíční výplatu, byl to motocykl ojetý a on s ním vydržel mnoho roků. Mnoho roků jej udržoval, používal jej na cesty do práce a z práce, nebral ho jako nějakou vzácnost, byla to prostě jeho motorka.

Když se psal rok 1974 a on na motorce již drahno let nejezdil, rozhodl se ji prodat. Nakonec ji neprodal, ale vyměnil. Dostal za ní nový vůz Lada 1200 (Žiguli) a 10 000 Kčs v hotovosti. Kupec byl blahem bez sebe. Stejně, jako prodávající.

Veteráni – co koupit?

Vybral jsem tři příběhy úmyslně zasazené do různé doby. Ukazují, jak se s minimální investicí, v případě, že překonáme období, kdy se z cenného nového vozu, stane bezcenná ojetina, dostaneme do stavu, kdy se z bezcenné ojetiny stanou cenění veteráni.

Jako příklad si vezmu automobily typu Škoda 105 a Škoda 120. Tyto vozy se již dnes dají těžko sehnat pod 50 000 Kč, a přitom ještě kolem roku 2000 byla tato auta běžně na prodej za 5 000 Kč.

Pomalu se do formy veteránů dostávají automobily Škoda 135L (i 136) Favorit. Ale ještě mají trochu času. I když sehnat dnes funkčního Favorita za 30 000 Kč je poměrně složité. Podle mého názoru by jen blázen tento vůz nyní prodal.

Nejde přitom jen o vozy Škoda Felicia (myslím ty staré kabriolety), Tatra 603, ale i Tatra 613. Raritními jsou již i vozy Škoda 100.

Jako mladí jsme měli jednu Škodu 100 na „vybláznění“. Koupili jsme ji s partou kluků dohromady a dali jsme jí notně „za uši“. Stála nás tehdy (tuším) 1 000 Kčs. Dnes by takový vůz vyšel odhadem na 80 000 Kč. Ta naše skončila ve šrotu.

Nabízí se otázka, zda i dnes, při masové výrobě statisíců kusů vozidel, je možno za (řekněme) měsíční výplatu (cca 25 000 Kč) koupit něco, co bude mít do budoucna takový cenový nárůst. A nebo je již doba jinde? Již raritní vozy za normální cenu nekoupím? Domnívám se, že doba je stejná jako dříve.

Pojďme se na to podívat. Řekněme, že máte 25 000 Kč a chcete je uložit do nějakého vozidla. Které z vozidel, běžně za tuto cenu dostupných, mají potenciál růstu?

Určitě stojí za to podívat se první modelovou řadu Škoda Octavia z roku 1997 s motorem a výbavou LX. Totéž stojí za hledání i u Felicií. Tedy motorizace a výbava LX. Domnívám se, že Škoda Felicia v modelu Combi s výbavou LX, tedy nikoliv LXi, ale LX, bude dnes velmi žádanou a těžko nalezitelnou ojetinou. Nebo Felicia ve výbavě FUN (takové to žluté polocabrio). U toho modelu se obávám, že ovšem již dnes se nedostanete na požadovaných 25 000 Kč v nákupu. A to se jedná o auto roku výroby 1998!

U Fábií, které se dnes prodávají za hubičku, se zaměřte na metalickou barvu (těch nebylo moc) a obecně u automobilů z Mladé Boleslavi hledejte typ s výbavou Laurin a Klement. Tam se dá očekávat nárůst ceny.

U vozů typu Forman, Favorit a Felicia automobilka dělala tzv. modelové řady. Black Line, Silver Line, Green Line, Atlanta atd. Málo se ví, že stejnou modelovou řadu zkoušela nejprve i u modelu Fabia. Typ Fabia Silver Line v karosérii Combi, jsem nedávno viděl na nějakém serveru za 19 500 Kč. Podle mě je to do budoucna skvělá investice.

U vozů zahraničních značek na našem trhu vybírejte pečlivě. Myslím, že není nic nechytrého koupit za pár korun Daewoo Tico, SSang Yong Musso, ale již bych rozhodně nevolil Kia Sephia či Hyundai Getz. Moje srdcovka je Matiz. Daewoo Matiz se dnes pohybuje na cca 15 000 Kč, a pokud jej koupíte v dobrém stavu, považuji to za vůz s potenciálem. Až za dvacet roků vyjedete na silnice se zachovalým Matizem, budete zjevením jako z minulého tisíciletí.

Z porevolučních vozů, které se stále ještě prodávají za rozumnou cenu, vidím jako dobrý vůz na investici Seat Toledo (první generace), Citroen XM a BMW řady 7.

U německých vozů, pokud tomu nerozumíte a chcete mít větší pravděpodobnost, že o vámi zakoupený vůz bude za 20 roků zájem, berte cabrio. I když je to iracionální rada, je platná a pravdivá. Cabrio, coby veterán, má vždy větší potenciál než „běžný“ vůz.

Zcela mimo veškeré kategorie jsou dvě značky vozů. A to značky SAAB a Alfa-Romeo. Všechna moje doporučení u těchto dvou značek zahoďte. U těchto značek se totiž jedná o tzv. „srdcovky“, sběratelé těchto vozů mají svoje kanály a cesty jak vůz získat a vůbec netuším, kam se ceny u těchto aut budou ubírat. Těmto dvěma značkám nerozumím. A přidám k tomu ještě značku Porsche, kde je to identické.

Kde se bych se ovšem rozhodně bál méně, je u značky Jaguar. Tato i u nás ikonická značka, je podle mě zárukou mnoha pohledů na každém srazu historických vozidel a je tedy možno předpokládat, že se investice do takového vozu časem vyplatí.

Zcela jsem vynechal motocykly. S Jawa, ČZ, MZ neuděláte chybu. Ale dnes je již za 25 000 jen tak nekoupíte.

U každého vozu, který kupujete, dbejte na technický stav. Ale nicméně i rozpadlý vůz má svého kupce, je-li dostatečně starý. Dovolím si tvrdit, že dokonce platí pravidlo, že ať koupíte jakýkoliv vůz, překonáte-li u něj to období, kdy je označován za starou rozpadlou rachotinu, tak se stane ceněným veteránem.

Ani veteráni nejsou pro každého

Auto jako investice to rozhodně není pro každého. Veteráni jsou jen jedna z možností uložení peněz. Než dnes dát dítěti 10 000 Kč „na knížku“, je jednou z cest koupit a uskladnit pro něj nějakou „popelnici“. Pokud máte místo. Za 25 roků si dítě může buď z knížky vybrat nějaké peníze, a nebo prodat „popelnici“. Otázka zní, kde bude větší zhodnocení.

Veteráni jako investice mají ještě jedno veliké plus. Můžete se kochat. Pohled na takového Mustanga, Jeep Willyse, nebo Tatraplán zrychluje tep, zlepšuje náladu a pomáhá kardiovaskulárnímu systému.

Jaký na to máte názor? Věříte ve veterány? A jaký typ vozu byste doporučovali koupit? Podělte se o svůj názor v komentářích.

3 komentáře: “Veteráni jako investice? Ano, ale…”

  1. chk napsal:

    Jedna věcná. Veterány jsou příkladem (včetně autorových v článku) problému zpětného pohledu. Nikdo nemůže dnes vědět, který veterán bude jak moc „in“ za třeba 20 let. A kdo tvrdí opak, lže. A diverzifikace zvedá fixní náklady. To už bych šel raději cestou nejmenovaného fondu na veterány.

  2. Ivan Galambica napsal:

    Reakce autora článku: Dobrý den. Děkuji za poznatek. Přesně tak. To místo je zásadní. Proto taky v titulku článku je to „… ale…“ . S tím místem to vidím tak: Kdo má chalupu, tam stodolu, tak paráda. Kdo nemá místo, ten ať přemýšlí o jiné věci, nežli jsou veteráni. Platit za místo, kde mám veterána, naprosto mění celou ekonomickou část investice v prodělek. Pak už je to jenom o radosti z toho auta. Souhlasím na 100% Místo je zásadní.

  3. Zelial napsal:

    „pokud máte místo“… Krátká věticka v posledním odstavci, ale naprosto zásadní. Pokud mám veterány hodnotit jako investici a ne jako konicka, musím počítat celkovou nakladovost. Jaký je tržní pronájem prostorů, kde bezpečné uschovam 10 aut po dobu dvaceti let? Tohle veterány jako investici zabíjí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.