CZK/€ 25.020 -0,18%

CZK/$ 23.788 -0,50%

CZK/£ 30.121 -1,02%

CZK/CHF 26.666 -0,85%

Martin Kovář: Do zlata investovat nedoporučuji

 


 

Cena zlata v posledních měsících klesá. Komu se může vyplatit do zlata investovat?

Nikomu z běžných klientů. Zlato je podle mého názoru vhodné pouze pro dolarové milionáře jako doplněk širšího investičního portfolia.

Setkávám se s klienty, kteří prodělali na nějaké finanční investici např. do akcií nebo podílových fondů, které jim někdo prodal bez řádného vysvětlení rizikovosti investice, a klienti poté v panice při poklesu prodali se ztrátou v řádu desítek procent a mají nyní nedůvěru k veškerým rizikovým finančním aktivům. Pak platí pravidlo, že je lepší spořit raději blbě než vůbec.

V čem vidíte největší nevýhody investice do zlata?

Největší nevýhodou jsou vysoké vstupní poplatky a žádný průběžný výnos z investice. Akcie nesou dividendy, dluhopisy kupón, nemovitost nájem, bankovní vklady úrok, ale zlato jen náklady na skladování, pokud se bavíme o fyzické držbě, a náklady na obhospodařování, pokud je nakoupeno prostřednictvím podílového fondu či jiného finančního instrumentu.

Pokud už člověk chce část peněz do zlata investovat, v jakých situacích a v jaké výši byste mu tuto investici doporučil?

Jedině v období, kdy očekávám nadměrnou inflaci, anebo když věřím v kolaps finančního systému. Ale poté bych spíše nakoupil zbraně, konzervy, cigarety a antibiotika. Nebo v případě nutkavé potřeby držet něco hmatatelného a nemovitostí už bych měl moc.

V jaké formě je investice do zlata nejvýhodnější a proč? (např. „papírové“ zlato, investiční zlato, pamětní mince, šperky…)

Osobně bych držel fyzické zlato nejlépe v bankovním depozitu v alpské zemi se silnou armádou a neutralitou prověřenou mnoha světovými válkami. Zda se bude jednat o investiční zlato, pamětní mince či šperky není rozhodující. O hodnotě beztak bude rozhodovat cena kovu.  Za lepší považuji zlato v menších či středních slitcích z důvodu lepší směnitelnosti a možnosti časování přeměny na „peněžní“ prostředky.

Zlato má ochránit investora před inflací. Daří se mu to?

Ani bych neřekl. Pokud se zlato propadlo z 1 900 USD/oz. na současných přibližně 1 200 USD/oz., tak moc investory před inflací neochránilo. Ale v extrémně dlouhodobém horizontu by tato teze mohla platit. Ale obávám se, že tento horizont již překračuje horizont života lidského.

Graf 1: Vývoj reálné ceny zlata

cena-zlata-03

Zdroj: Bundesbank, očištěno o index spotřebitelských cen USA

Zlato bývá nejvíce nakupováno v době krize jako „bezpečný přístav“. Doporučujete tuto investici v dobách nejistoty?

V dobách rozumné nejistoty ano, ale pokud by se jednalo o velkou nejistotu s kolapsem finančního systému, pak bych opět vsadil na zbraně, konzervy, cigarety a antibiotika. Opevněný statek a vlastní zdroj pitné vody je výhodou.

Jaká další rizika investor do zlata podstupuje?

Největší riziko jsou poplatky. Platí pravidlo, že výnosy jsou nejisté, poplatky jsou jisté. Při fyzické držbě se navíc jedná o možnost odcizení a v případě uložení v depozitu v bance jsou účtovány další poplatky. 

Zcela absurdní mi přijde situace, kdy běžný klient posílá pár set korun měsíčně na jakési „zlaté spoření“ u „noname s.r.o.“, od kterého má přislíben časem podíl na zlatém plíšku. V takovém případě nese klient plné kreditní riziko, tedy i riziko krachu této společnosti a řešení pohledávky vůči ní soudní cestou.

Který tip investice je podle vás vhodnější než investice do zlata?

Primárně bych investoval do zabezpečení vlastního bydlení a budování finančních aktiv od dluhopisů po akcie. Teprve poté může klient zvážit i alternativní investice typu zlato, víno, whisky, starožitnosti, umění atd.

Děkuji za rozhovor.

Martin Kovář

Senior zemský ředitel Fincentrum
Na finančním trhu působí od roku 2003, ve Fincentru se přes 8 let specializuje na kapitálové trhy a hospodářské dějiny.

 

Loading

Vstoupit do diskuze 60 komentářů


Související články

Zlato je letos jedno z nejvýkonnějších aktiv

Další eskalace konfliktu na Blízkém východě spolu s větší nejistotou kolem prezidentských voleb v USA podpořily v říjnu cenu zlata a převážilo to negativní dopady silnějšího amerického dolaru a vyšších výnosů Treasuries. Drahý kov tak opět zaznamenal nové rekordy a měsíc zakončil na hodnotě 2744 amerických dolarů za unci, což […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

18. 11. 2024

Překoná cena zlata v novém roce hranici 3000 USD za unci?

V dobách nejistoty na kapitálových trzích se investoři obracejí k bezpečným přístavům v podobě drahých kovů a nejinak je tomu i nyní. Zintenzivňující se konflikt na Blízkém východě a nepředvídatelnost spojená s prezidentskými volbami v USA zvyšují poptávku. Zlato během několika týdnů překonalo nová maxima. Vzrostla také […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

01. 11. 2024

Mýty o akciovém trhu: Centrální banky, zlato, volby…

Minulý týden jsem měla to potěšení přednášet na akci v Colorado Springs. Při zpáteční cestě na letiště jsem si uvědomila, že můj řidič má působivou znalost místních městských legend. Podělil se se mnou o jednu zajímavou informaci: Konspirační teoretici věří, že těla mimozemšťanů nalezená při havárii UFO v Roswellu […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

24. 10. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • MartinS

    20 července, 2019

    Dobrý den,

    i já si myslím, že se do zlata příliš nevyplatí investovat. Četl jsem o tom co nejvíce na netu a závěrem se mi momentálně jako mnohem výhodnější jeví třeba kryptoměny :).
    Co jsem koukal na různé timeline a info, tak mě Au moc nepřesvědčilo. Viz. třeba https://finex.cz/komodita/zlato/
    Ale naopak třeba tady prognostika říká opak https://investorintel.com/sectors/gold-silver-base-metals/gold-precious-metals-intel/cryptocurrency-versus-gold-which-one-is-better/ :).
    Tzn. přímá porovnání těchto dvou investičních příležitostí mi trochu plete hlavu. Jaký je prosím váš názor?
    Děkuji.

    Odpovědět

  • Kamila

    24 ledna, 2018

    Netradiční dárek se stabilní hodnotou, který v čase ještě poroste http://www.investice.cz/multigram-25/t147/

    Odpovědět

  • Michal

    5 srpna, 2017

    Připravovat se na kolaps systému nákupem cigaret je projev měknutí mozku.

    Odpovědět

  • Aleš

    4 srpna, 2017

    Demence v tomhle článku je výstižná, jen ses další co podporuje monární systém, nepodložená měna co víc a víc ztrácí na hodnotě a lidi jako ty mají vidinu jedinou sebe, sebe, sebe nic jinýho v tom neni. Vy finanční poradci a ekonomově se budete divit až vše praskne a vy budete pod kudlou… A ty tvoje grafy jasně naznačují že se něco dělo a a dít se bude znovu!!!!

    Odpovědět

  • David

    10 srpna, 2018

    Je to tak

    Odpovědět

  • Přesně

    14 srpna, 2020

    Naprosto trefné. Ten člověk ví moc dobře, že do zlata se vyplatí uložit úspory. Sám v ve zlatě jistě uloženo má.

    Odpovědět

  • Ivan

    29 června, 2017

    Co se týče zlata, neustále uvažuji o investičním. Tady: http://www.top-gold.cz/ jsem našel nějaké informace. Nicméně stále nevím, zda do toho jít nebo ne. No uvidíme, asi si ještě budu hledat informace než budu investovat úspory.

    Odpovědět

  • Libor Investor

    2 července, 2017

    pokud investiční, tak nejlevnější jsou cihly, ale taky nejmenší výkupní cena… pokud mince, cenově vycházejí lehce dráž, ale výkupní cena bývá s menším rozdílem než u cihel… u investičních mincí jsou i specialitky jako čínská panda (každý rok jiný motiv a tím i cena roste) nebo se objevují i něco jako sběratelské série a tam cena taky roste, přitom je to pořád investiční zlato a nejedná se o klasické sběratelské, kde je vstupní cena hned na začátku téměř dvojnásobná… příklad… The Queens Beasts – Britský lev 2016 nákup okolo 30 tis, dnes půlka 2017 při propadu mincovní unce na 29500 je cena toho lva 35500… do mince, která už ale takto cenově naskočila to moc smysl nemá, už má svou cenu a plus mínus výkyvy, ale je to ze série 10 mincí, takže 9 dalších má podobné šance…není víc co napsat…

    Odpovědět

  • Ludmila

    3 července, 2017

    Pokud mohu poradit další zdroj informací s možností nákupu, tak se zkus podívat na stránky České mincovny – https://ceskamincovna.cz/investicni-zlato-382-p/

    Odpovědět

  • David Pospíšil

    11 dubna, 2017

    Princip fungování a znehodnocení peněz již popsal pan Michael Maloney ve své knize: Investujte do zlata a stříbra. Pokud si přečtete tuto knihu, budete chytřejší než průměrný finanční poradce.
    Vždy je dobré mít své finance rozložené. Kombinovat produkty Peněžní trh X nemovitost X drahé kovy.
    Důležité je si uvědomit, že peníze jsou jen měna.

    Více informací vysvětluji zde:
    http://zlato-drahekovy.cz/zlato-vs-penize/

    Odpovědět

  • Radek

    11 dubna, 2017

    Zapomínáte, že např. akcie také představují jiné aktivum než peníze, jak je popisujete. A na rozdíl od drahých kovů dokáží přinášet i průběžný výnos v podobě dividendy.

    Odpovědět

  • Jiří Boček

    27 září, 2016

    Problém je, že zlato nedoporučují hlavně finanční specialité, protože na něm mají mnohem menší provize, než na správně zvolených finančních produktech. Setkávám se často s názorem, že spousta „finančních poradců“ nedoporučuje nakupovat ani zlato ani stříbro. To je ale účelové. Zlata a hlavně stříbra je velmi málo a je ho omezené množství, takže pokud nakoupíte strategicky něco co dochází, budete na tom v budoucnu profitovat. Hlavně u stříbra, které je ze 70% nevratně spotřebováno v průmyslu a poptávka roste a dlouhodobě převyšuje nabídku. více zjistíte na http://www.jurabocek.cz

    Odpovědět

  • Tatiana

    21 září, 2016

    Poradím pánovi riaditeľovi si najprv naštudovať históriu peňazí, pretože čím viac vidíme do minulosti, tým viac vidíme do budúcnosti.
    A z článku je zjavne vidieť, že pán riaditeľ nemá ani šajnu o investovaní.

    Odpovědět

  • Pedro

    5 srpna, 2016

    Nakoupil jsem po tomto „doporučení“ zlato a za 7 měsíců mám výnos 30%. To mi příjde podstatně více než v dluhopisech i akciích. Žádný uchovatel hodnoty.

    Odpovědět

  • Dave

    1 září, 2016

    To je spekulace, jako každá jiná. Stejně jsem mohl napsat, že jsem nakoupil akcie XY a ty v tomto období zvýšily svou hodnotu 50% (a že jich na burze takových pár bylo). Vy jste se jen zrovna trefil do rostoucího trendu u jedné komodity.

    Odpovědět

  • Petr Kovář

    30 května, 2016

    V dnešní době se podle mého názoru investice do zlata oplatí. Stojíme před hrozbou třetí světové války a pokud by vypukla, je majetek ve zlatě ideální. Nemovitost si s sebou na zádech neodnesu, až budu odtud zdrahat 😛
    Když se podívám třeba sem http://www.zla­tobezdph.cz/, tak je tam výběr investičního zlata v různé hodnotě, takže můžu investovat postupně, což je fajn.

    Odpovědět

  • Radek

    3 února, 2016

    Dobrý den, zajímalo by mě, co si myslíte o stříbru. Zlato má hodně zastánců, vidím tu i akcie. Neberu to jako investici, spíš takovou schránku pro další generaci. Cena stříbra http://www.ak­tualnicenastri­bra.eu/ je teď hodně nízko. Moje otázka zní: Mám přistupovat ke stříbru stejně jak zde píšete o zlatu, nebo je to něco naprosto odlišného?

    Odpovědět

  • r1

    11 února, 2016

    Šance na slušný růst ceny stříbra tu jistě je, když se člověk podívá na dlouhodobý vývoj. Stříbro je nyní opravdu hodně nízko. Projděte si nějaké informační zdroje na netu, není jich málo. Ovšem nedejte na rady komiků typu pana Kováře. :-D

    Odpovědět

  • Micko

    6 prosince, 2015

    Já mám s investováním do zlata ty nejlepší zkušenosti a s mnoha věcmi v tomto článku nemohu souhlasit:

    http://www.in­vesticnizlato­.cz/graf

    Odpovědět

  • Balinek

    6 prosince, 2015

    Zlato- současná cena:

    http://www.zla­toceny.cz/

    Odpovědět

  • Jiří Trouba

    7 prosince, 2015

    Protoze jsi vymyta guma z Golden Gate

    Odpovědět

  • Lubomír Vlásek

    28 října, 2015

    Dobrý den,

    s Vaším názorem tak úplně nesouhlasím. Z hlediska krátkodobé investice se v současné době pravděpodobně nejedná o nejlepší volbu, ale v dlouhodobém horizontu pochybuji, že by se investice nevyplatila (a zároveň nepřesáhla inflaci). Zároveň je vhodné zohlednit stále vzrůstající zájem o zlato v Indii, což na vývoj určitě další vliv mít bude. Případně doporučuji kouknout sem – <a href=„http://­www.investice­.cz/zlato/t79/“>htt­p://www.inves­tice.cz/zlato/t79/</a> a můžete si přečíst víc o tom, co jsem zde naznačil.

    Odpovědět

  • zdeněk Dýčka

    24 září, 2015

    Jste součástí podvodného kabalistického systému a proto musíte z principu na zlato plivat. Peníze jsou zlato nic jiného. To vy dobře víte, ale mě by spíše zajímalo, kdy jste se přejmenoval. Ing. Zdeněk Dýčka

    Odpovědět

  • Martina

    29 června, 2015

    My jsme do diamantů investovali s firmou Antwerp Investment (www.antwerpin­vestment.cz) a můžu doporučit, máme s nimi jen ty nejlepší zkušenosti.

    Odpovědět

  • 29 června, 2015

    Jděte s tou reklamou na diamanty Martino někam…

    Odpovědět

  • irena

    16 června, 2015

    Líbí se mi názor, že do zlata investovat, ale spíš jako doplněk k ostatním investicím. Můj názor je takový, že je vždy lepší investice rozdělit na více částí a nevsázet všechny peníze na jednu kartu. Stejný názor sdílí i můj investiční poradce pan Žídek z Garant Trading Investment. Člověk nikdy neví, co se může stát a takhle se alespoň snižuje možnost přijít o veškeré investice najednou.

    Odpovědět

  • vasek

    16 června, 2015

    jděte do p.dele s tou reklamou

    Odpovědět

  • Věra

    16 ledna, 2015

    Ani jsem nepotřebovala číst článek,
    stačil nadpis – to víme přeci již dávno,
    že do zlata je velmi špatná investice . kéž by tento názor sdíleli i starší ročníky…..

    Odpovědět

  • Filip

    14 srpna, 2020

    Nějak vám ta predikce nevyšla. V době kdy jste psala tento nesmysl bylo zlato něco přes 800 Kč /gram, dneska je cca 1400 Kč /g., to je zhodnocení cca o 75% za 6 let. Navíc kdo zdo zlata ukládá peníze, tak je neukládá jako investici za účelem zisku jako je to na akciovém trhu, ale jako ochranu před hodnotou FIAT měn.

    Odpovědět

  • Rozumny clovek

    15 ledna, 2015

    Zlato nevidim jako investici, ale jako pojistlku. Misto placeni pojistky na auto, na dum, na zivot, na blbost a dalsi a dalsi si tyto penize ukladam v podobe unci. Podpisem pojistky se podepisuje pocit a po skonceni ma clovek prd. Unce zustavaji. Zajiste si platim pojistku kdyz jedu na dovcu, ale dlouhodoby pojisteni je z proncipu blbost. Penize se rozprsknou v palacich, v provizich v paltech, umela zamestnanost. Pojistka je vyhodna pro chcipaky, pro pitomce co neumeji ridit ci pro jiny pitomce co si mysli ze potucek krz zahradu je supr, dokud nezaprsi.
    Za ty leta mam v uncich nasetreno na slusny byt v Praze, kde mate penize z pojistek z havarijka, z bytu ze zivotka? Jen k zamysleni. Navic je zlato pojistka i proti zmene systemu, kdy se treba devalvuje mena.

    Odpovědět

  • Ales

    15 ledna, 2015

    „pro pitomce co neumeji ridit“

    Prominte, ale to muze napsat jen nezodpovedny hlupak. Clovek s rodinou, ktera na nem zavisi, nemysli jen na sebe. Muj tip: pracujete pul roku u Martina Zoubka v OVB, prodavate bokem zlato, je vam tak 19, nemate samozrejme deti ani staly vztah, milujete Ditu a rozumite financim.

    Odpovědět

  • Yowie

    16 ledna, 2015

    Aleš: To máte ale o fin. poradcích hodně vysoké mínění. 19 let a rozumět financím…:-)

    Znám případ ze svého okolí a o dalších jsem slyšel, kdy fin. poradci díky tomu, že měsíc dokázali bouchat jako o život, propadli dojmu, že už jsou těmi slibovanými milionáři, nabrali úvěry na auta a kdo ví, co ještě a pár měsíců poté, když už měli výhodné pojistky všichni kamarádi – exekuce… Také ve výročních zprávách některých fin. poradenských společností najdete kolonku: půjčky zaměstnancům

    U velké části fin. poradců bych si nedovolil tvrdit, že rozumějí financím. Jistě ale můžeme tvrdit, že rozumějí provizím…:-)

    Odpovědět

  • vasek

    16 ledna, 2015

    kolonku „půjčky zaměstnancům“ najdete v některých společnostech bez ohledu na obor…
    Imho jsou podnikatelé a zaměstnanci, kteří si na auto vezmou úvěr ještě před první výplatou/tržbou…
    Nesmíte být tak zaujatý. Nebo byste potřeboval taky nové auto?

    Odpovědět

  • Yowie

    16 ledna, 2015

    Dobře, budu konkrétnější. Mladý poradce v MLM, už má tým a koupí si nové BMW na úvěr, vzhledem ke svým řidičským schopnostem a telecímu rozumu jej záhy rozseká na kousky, nicméně relativně v pohodě přežije a hned si na další úvěr koupí znovu to samé nové BMW… Načež se tým rozpadne, znovu a znovu, nemá na splátky a poslední, co jsem slyšel bylo něco o sekání trávy okolo Prahy… Chápu, že u některých povolání a v případě potřeby dojíždění atp. to má význam pro práci samotnou a je to třeba, ale tohle je zcela jiná story… A jinak auto nemám a nepotřebuji, myšlenku stát se postávačem v pražských kolonách jsem zavrhl již dávno…

    Odpovědět

  • vasek

    16 ledna, 2015

    No a v čem je problém? Že si koupil BMW, že si jej možná nepojistil nebo že se mu rozpadl tým a nepovedl podnikatelský záměr?
    Mladý jouda je stejně zbytečný jako přechytračelý akademický kecal…

    Odpovědět

  • Yowie

    16 ledna, 2015

    Vašku, měl jsem za to, že zrovna Vám pointa dojde… Tohle je člověk, který má radit ostatním, jak zacházet s penězi a nedej bože, jak se v MLM často říká, vést příkladem…

    Odpovědět

  • Jiří+

    16 ledna, 2015

    To je úlet. Kolik máte let 16?

    Odpovědět

  • neni

    16 ledna, 2015

    Neni, jen proste nemam vymytou hlavu kravinama od „poradcu“ a majitelu techto pochybnych firem. Zjistete si jak funguje pojistovna a mozna zjistite to co pred vama vasi manazeri taji.

    Odpovědět

  • Jiří

    20 ledna, 2015

    Nemám žádného manažéra. Když někdo řekne že je pojistka k ničemu, mám ho za úplného blbce. Netvrdím aby jste investoval přes pojistný produkt, ale nechápu, co máte proti pojištění. Za jak dlouho budete mít ve zlatě miliony které dokážou pokrýt veškeré rizika? když se vám něco stane potřebujte finance hned a ne až za 30 let. Když se Vám něco stane, kde budete brát prostředky na to vaše zlato? Trochu myslete.

    Odpovědět

  • ja

    20 ledna, 2015

    Co neco stane? Zdravotni pojisteni ma clovek v tomto state jaksi automaticky. To jsou ty kecy pojistovaku co kdyby. Jde vam jen a pouze o provizi, kdy parazitujete na strachu ktery vytvarite. Jiste pojisteni je potreba kdyz delam neco co je rizkovejsi, jako treba sport. Normalni clovek nepotrebuje pripojistit ani na duchod ani na uraz (uraz ma treba v kreditce). Za ty roky jsem misto do pojistek vrazel prachy do zlata a dnes mam peknou vezicku postavenou z minci. Co ma pojistenec za patnact let z pojistky? Nic, jen ten pocit, ze byl kryt. Je to podvod na lidi. Pojistuji se jen pri cestach do zahranici.

    Odpovědět

  • XYZ

    26 února, 2015

    Vy jste opravdu odborník 😀 Nic zlého Vám nepřeju, ale zkuste pak „krýt“ úraz nějakým bullshitem z kreditky 😀 Evidentně patříte k těm nekonečným reptalům, kteří místo studia tohoto produktu, budou jen mlet, aaaaa provizeeee 😀 Je mi Vás líto, holt na světě musí být i Ti hloupí. Hodně zdaru s věžičkou 😀

    Odpovědět

  • Petr Černocký

    14 ledna, 2015

    Nepatřím mezi zastánce investování do zlata, ale na druhou stranu bych ho z portfolia kategoricky nevylučoval. Investovat do zlata neznamená jen koupit a 50 let držet. Ten kdo například koupil v listopadu 2014 a nyní prodal, vydělal by hezkých min 50 dolarů za unci za 2 měsíce. A je tady ještě jeden aktuální aspekt. Koruna se během roku propadla vůči dolaru o cca 20%, kdo z koruny včas utekl -třeba do toho zlata ochránil se. Jinak s panem Kovářem celkem souhlasím,pro aktivního a dynamického investora je investice do zlata málo vhodná pro tvorbu zisku. Sám jsem před 2 lety investoval raději do certifikátu Gold/Silver který mi zajistil 5%p.a. kupón zatímco přímý investor do zlata prodělal.

    Odpovědět

  • Jiří+

    13 ledna, 2015

    Nadšenci zlata vždy budou tvrdit, že je zlato super investice. Když cena zlata stoupá, tvrdí, že bude stoupat až do nebe a že dolar a jiné měny zaniknou, tak doporučuji nakupovat. Když zlato klesá, tak je největší příležitost nakupovat protože se předpokládá, že zlato opět bude růst. Prostě vždy mají odpověď, ale do zlata bohatí investují 5–15% volných finančních prostředků u normální domácnosti je to tak málo peněz, že se opravdu nevyplatí do zlata investovat. Navíc normální domácnosti nakupují přes různé MLM firmy, které se neštítí dát až 90% přirážku. Ach to vaše zlato…

    Odpovědět

  • Martin Kaláb

    13 ledna, 2015

    Zajímavý názor. U mých klientů je 5–15% cca kolem 1000–3000 Kč (velmi průměrně). A za to se už cca 1–3g měsíčně koupit dá. Není to žádný šlágr, ale diverzifikace je diverzifikace. A hlavně to nebrat jako doslovnou investici – viz např. Rusko. Je to prostě komodita, která má svou cenu a je směnitelná za cokoliv jiného (fiat peníze, jiné komodity).

    Odpovědět

  • Jiří

    13 ledna, 2015

    Kdo kupuje po 1–3 g je blázen. Když už tak minimálně po 1oz. Jinak na tom proděláváte. Je možnost nakupovat po 1g mez přirážky, ale to většinou zlato nemáte v ruce.

    Odpovědět

  • Martin Kaláb

    13 ledna, 2015

    Tak je samozřejmě rozdíl v ceně 1g z 1g slitku a 1g v 1Oz slitku. Ale při různých „spořících variantách“ (má je třeba firma jmenující se stejně jako jistý most) se dá dostat na vcelku rozumnou cenu. Je tam samozřejmě poplatek – cca 5% (cca stejné jako u OPF). Riziko klient podstupuje jen do té doby, než má slitek vyskladněn – závisí na něm, jak rychle dospoří. Další možností je dát peníze tzv. bokem a koupit pak rovnou 1 Oz nebo 50g. To ale ztrácí kouzlo nákupu za ± průměrnou cenu. Stejně jako jednorázové nákupy akcií/dluhopisů.. Ono podobně je to i s nemovitostmi, koupím pozemek, nechám ležet – vydělává nebo prodělává? Těžko říct, protože jestli jsem nakoupil 1Oz za 1900USD a teď je za 1200 USD, tak je to úplně jedno. Nešťastné je to až v okamžiku, kdy chci nyní prodat (ale to je jako se vším).

    Odpovědět

  • Jiří

    13 ledna, 2015

    Riziko klient podstupuje jen do té doby, než má slitek vyskladněn – ale pokud budu měsíčně platit za 1g, tak je to zhruba 31 měsíců nejistoty. A pak se to opakuje. Navíc ne u každé firmy je uzamčená aktuální cena v případě, že hodnota zlata poroste.Prostě je to o ničem.

    Odpovědět

  • Petr Stuchlik, Fincentrum a.s.

    13 ledna, 2015

    Martin Kovar na rozdil od naproste vetsiny distributoru zlata dokazal vydelat penize a dokazal rozumne investovat penize. Penize klientu i penize sve. Prosel si se svymi klienty krizi 08/09 a vysel z ni se zisky. Stejne jako vetsina jeho klientu. Jiste ne vsichni – investovani je proste i o stesti.

    Je dolarovy milionar stejne jako jeho klienti. Nebo jako ja. A pravdepodobne na rozdil od vas; Jeho nazor ma proto vahu. Na rozdil od nazoru anonymu, kteri prosli rychloskolenim u nejake zlate srocky.

    Zlato Fincentrum nedistribuuje. I kdyz jsem o tom pred lety velmi vazne premyslel. I kdyz by to bylo par penez navic. Mozna jsem i trochu tlacil. Ale skupina zemskych reditelu v cele s Martinem mne presvedcila, ze nezabranime missellingu a zneuzivani viry babicek v „hmatatelny“ – jakkoliv nelikvidni – plisek. „Sporeni“ – ha, ha.

    Treba kluci z Mitonu a Golden Gate to obchodne delaji velmi dobre. Obchodne. Investicne se s jejich nazorem neztotoznuji. Z pohledu 95% klientu v CR nema zlato smysl. Nicmene obchodne – just another success story.

    Pokud po zlatu touzite – prosim. Jen necekejte, ze na nem vydelate. Kupujete si pocit. Stejne jako kdyz sponzorujete cernouska v Africe.

    Preji zlate sny,

    Petr Stuchlik,
    Fincentrum a. s.

    Odpovědět

  • Martin Kaláb

    13 ledna, 2015

    Pane Stuchlíku, děkuji za slovo do pranice. Nicméně jak píšete, je to pouze názor pana Kováře, jiní lidé mají jiný názor. Nejde (zrovna u tohoto) na 100% říct, kde je pravda, ta bývá vždy někde uprostřed. I velcí hráči se v pohledu na zlato neshodnou. Například jistý pán z Omahy ho třeba také moc nemusí. Jistý pan naopak ano. Důležité je převzít odpovědnost za svoje činy a za činy na klientech.
    S pocitem souhlasím, nicméně si stále myslím, že rozumná diverzifikace – peníze/komodi­ty/nemovitosti/vlas­tní byznys/vlastní rodina/vlastní osobnost je základ. Nelze tedy šmahem vše odsoudit.
    Je ale jasné, že pokud koupím zlato o 50% předražené, je to vcelku nevýhodné. Stejné je to ale i akciemi, dluhopisy atd.
    Držím palce, ať se daří.

    Odpovědět

  • Klient

    15 ledna, 2015

    Dolarovej milionar? Proc ne, ale ne z geniality investic ale z poplatku a od klientu, vsimneho od spolecnosti, ktery za doporuceni produktu daji nejaky to procento, pak se zverejni par peknych obchodu a je investicni legenda na svete. Jen preprodavate porad dokola smysleny produkty a chudak klient zivi celou tuhle bandu vychcanku.

    Odpovědět

  • Kruz

    12 srpna, 2019

    Existují dobré důvody proč investovat do zlata a taky existují dobré důvody proč ne. Ale tento expert je neuvádí. Argumentuje jako člověk který o investování nic neví. „Pokud se zlato propadlo z 1 900 USD/oz. na současných přibližně 1 200 USD/oz., tak moc investory před inflací neochránilo.“ Cíleně vybral historicky nejvyšší cenu zlata v době nejhorší finanční krize a srovnal to s cenou zlata v době kdy je nejlepší ekonomická situace. By se dalo podobně argumentovat proti akciim. „Člověk který koupil akcie těsně před velkou recesí v 2008 prodělal, takže investovat do akcií se obecně nevyplatí.“ Investovat do čehokoliv se má když je cena nízká, jako finanční expert by toto asi měl vědět. Zlato se má kupovat v době dobré ekonomické situace, když je levné, a pak v době krize se dá prodat, a se ziskem třeba koupit akcie. Proč by to tento expert dělal naopak? Před půl rokem byla cena zlata +/- 1250, a teď když je globální situace nejistá a hrozí i recese, se cena vyšplhala na 1500. V západních zemích doporučují investorům ukládat 10-15% do zlata. V EU nejvíc zlata si kupují Němci a Britové. Neřekl bych zrovna že jde o nezodpovědné národy https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2017/10/11/germans-have-quietly-become-the-worlds-biggest-buyers-of-gold/#26b80994f4e7
    Centrální banky taky kupují zlato: https://www.forbes.com/sites/simonconstable/2018/09/11/central-banks-on-gold-buying-spree-over-dollar-worries/#768bffcf1fc2
    Němci zase si své zlato repatriovali z USA, a Francie to má taky v plánu.
    Zlato neprodávám, pouze vlastním pár uncí na horší časy. A když nepřijdou, tak zlato buď ponechám dalším generacím, nebo si na stará kolena něco pěkného koupím. Narozdíl od peněz na účtu mi zlato +/- odolá inflaci.

    Odpovědět

  • Ing. K K

    11 ledna, 2020

    Vážený pane Stuchlíku,

    po Vaše veřejném vystoupení po boku Andreje Babiše můžete tvrdit cokoliv, ale s jistotou se dá tvrdit pouze to, že jste od přírody talentovaný komik. Na magistrátu by Vás mohl ve chvílích nepřítomnosti klidně dočasně nahrazovat třeba šimpanz.

    Schopný, silný podnikatel, který vybudoval impérium na poctivé, proklientské práci a přidané hodnotě, by se musel propadnout do země. Je to tak pro mě jistou satisfakcí a potvrzením, jakou firmou zhruba budete, protože z takových základů nemůže nic kloudného a vřelého vyrůst.

    Přesto respektuji, že planetu smí obývat i pojišťováci, lační po provizích, co největších týmech a Audi na operační leasing. A přeji i jim prozření a vše dobré do života.:)

    Odpovědět

  • Ivan

    12 ledna, 2015

    Tohle mi fakt nedá nekomentovat! Pokusím se sem zkopírovat některá tvrzení pana Kováře a vyjádřit se k nim.

    1/ Tvrzení: Zlato je podle mého názoru vhodné pouze pro dolarové milionáře jako doplněk širšího investičního portfolia.
    Můj dodatek. Dovolím si vynechat slova „pouze pro dolarové milionáře“ protože nevidím nejmenší důvod, proč pouze pro ně. Takže věta měla znít: Zlato je podle mého názoru vhodné jako doplněk širšího investičního portfolia. V tom případě naprostý souhlas. (A v návaznosti na pana Kalába – fincentrum asi nemá v portfoliu dolarové milionáře)

    2/Tvrzení: (zkráceno) Osobně bych držel fyzické zlato …… Zda se bude jednat o investiční zlato, pamětní mince či šperky není rozhodující. O hodnotě beztak bude rozhodovat cena kovu. Za lepší považuji zlato v menších či středních slitcích z důvodu lepší směnitelnosti a možnosti časování přeměny na „peněžní“ prostředky.
    Komentář: Tak nám, potenciálním klientům nedoporučuje, ale osobně by držel……!!!!!

    3/Tvrzení: Pokud se zlato propadlo z 1 900 USD/oz. na současných přibližně 1 200 USD/oz., tak moc investory před inflací neochránilo.
    Komentář: Podívejte se, prosím, na graf pod tímto tvrzením. Já tam vidím, že každý, kdo nakoupil mimo dobu těch dvou bublin (na vrcholu boomu kupují obvykle blbci) tak byl před inflací výrazně ochráněn. Z padesáti let na časové ose byla pouze dvě cca dvouletá období, pro která tvrzení pana Kováře platilo, pro cca 46 dalších let neplatí…

    4/ Tvrzení: Zcela absurdní mi přijde situace, kdy běžný klient posílá pár set korun měsíčně na jakési „zlaté spoření“ u „noname s.r.o.“, od kterého má přislíben časem podíl na zlatém plíšku. V takovém případě nese klient plné kreditní riziko, tedy i riziko krachu této společnosti a řešení pohledávky vůči ní soudní cestou.
    Komentář: NAPROSTÝ SOUHLAS

    5/ Tvrzení: Primárně bych investoval do zabezpečení vlastního bydlení a budování finančních aktiv od dluhopisů po akcie. Teprve poté může klient zvážit i alternativní investice typu zlato, víno, whisky, starožitnosti, umění atd.
    Komentář: Vlastní bydlení už mám (dokonce ten statek s vlastní studnou a stádem dobytka) takže teď buduji to portfólio. A opravdu nevím, proč bych měl začínat aktuálně předraženými akciemi a dluhopisy na vrcholu bubliny a proč na aktuálně mimořádně levným zlatem. Tady už fakticky chybí logika.

    Stačí???

    Více info http://www.zlatybrouk.eu

    Odpovědět

  • Martin Kaláb

    12 ledna, 2015

    Osobně si myslím, že zlato své místo v portfoliu má. Jen je potřeba kupovat ho správně. Navíc bych ho neprezentoval jako investici, ale jako brzdu/pojistku – viz případ z Ruska, kdo měl peníze, má smůlu, kdo má fyzické zlato, je ochráněn (alespoň částečně). Jinak zbraně, konzervy a atd. – souhlas. Prostě ideálně mít vše, od každého něco. Mít aktivum, které průběžně generuje zisk a pak něco, co je brzda. Nejsem rozhodně zastáncem jít ode zdi ke zdi. Mít jen zlato nebo jen akcie, podílové fondy, jak slýchám od svých kolegů z branže. Takže asi tak.
    Pak mne napadá ještě jeden důvod, přoč pan Kovář zlato nedoporučuje – Fincentrum ho totiž nemá v portfoliu a on jako SZŘ nemá nejmenší zájem na tom, ale mu provize z peněz klientů utíkaly jinam, kde nad nimi nemá moc. Ale to spíš jen spekuluju ;-)

    Odpovědět

  • Lubo

    12 ledna, 2015

    http://www.na­daciaslsp.sk/cla­nok/Kiyosaki – Ako sa pozeráte na vznik alternatívnych mien (časové peniaze, zelené peniaze a pod.), ktoré sa rozvíjajú popri tých národných (inflačných) a budú podľa vás princípy ako sa stať bohatým platiť aj v týchto paralelných finančných systémoch?
    Podľa mňa všetky meny sú skorumpované. Vlastne všetko, za čo je zodpovedná vláda sa nakoniec ukáže ako zlé. Preto ja mám rád skutočné peniaze ako je striebro, zlato, ropu, nehnuteľnosti a potraviny“ … bohudík jsou fyzické zlato a stříbro skutečné peníze … a ví to i odborníci … :)

    Odpovědět

  • Lubo

    12 ledna, 2015

    http://www.nadaciaslsp­.sk/clanok/Ki­yosaki Z akého vývoja na trhu ste bol najviac zaskočený za posledných 10 rokov?
    Ekonomika ide presne tak, ako som predpovedal. Preto som už od roku 2000 kupoval zlato, ropu a nehnuteľnosti. Moja investičná stratégia sa nezmenila už 30 rokov. Nikdy sa mi nedarilo viac ako po kolapse trhu s nehnuteľnosťami v roku 2007 a to len preto, že som predtým, ako som investoval do nehnuteľností najprv investoval do vzdelania v tejto sfére.

    Odpovědět

  • Lubo

    12 ledna, 2015

    … pokud tomu nerozumíš tak neinvestuj … zkus si ale zjistit více o spoření do zlata a nebudeš psát takové blafy … :)

    Odpovědět

  • Radek

    12 ledna, 2015

    :-) pokud zlato považujete za dobré, klidně si do něj investujte. Osobně dávám přednost akciím.

    Odpovědět

  • Petr

    14 ledna, 2015

    Proč kupujete co je totálně předražené? To mi nedává logiku…

    Odpovědět

  • Radek

    14 ledna, 2015

    Zdaleka ne všechny akcie jsou předražené ;-). Zlato je podle mě předražené všechno :).

    Odpovědět