Neděle 05. dubna. Svátek má Miroslava.

Koronavirus na akciovém trhu a zrádné nákupy ve výprodejích

Koronavirus na akciovém trhu

Černá labuť přiletěla, došlo na slova doktora Zkázy. Zprávy o rozšíření koronaviru dopadly už i na finanční trhy. Míra (ne)zvládnutí epidemie představuje katalyzátor. Zatímco těstoviny a konzervy z obchodů mizí, akcií se investoři v panice zbavují. Je čas na výhodné nákupy?

Koronavirus potopil akcie výletních lodí. Právě nyní je čas takové akcie ve slevě nakoupit. Tedy alespoň podle jednoho amerického článku formulujícího doporučení kmeta akciových trhů. Oním kmetem je John Buckingham, který prožil na akciových trzích tři dekády v pozici investičního manažera.

Potopitelné akcie nepotopitelných lodí

Výletní průmysl má být jednou z aktuálních investičních příležitostí, navzdory zjevným obtížím spjatým s šířením virusu. Plavby na takových plovoucích hotelech jsou mezi stárnoucí populací populární, zájem o ně prý bude narůstat.

Buckingham je představen jako investiční manažer uznávající filozofii výběru a investic do hodnotových akcií. Koupit za cenu, kdy se akcie vzhledem k vnitřní hodnotě zdají být atraktivní a pak si užívat dividend jako podílů na zisku. Buckingham přímo doporučuje akcie společnosti Royal Caribbean Cruises (NYSE: RCL) a Carnival Corp. (NYSE: CCL).

Graf 1: Vývoj ceny akcií společnosti Royal Caribbean Cruises ukazující prudký sešup. Burzovní přísloví býk stoupá po schodech, medvěd skáče z okna je na grafu patrné.

Akciové trhy a koronavirus

zdroj: Google

Odolatelně neodolatelné plavby a akcie

Pokud se na výše uvedené doporučení a tip nahlédneme racionálně a v kontextu zásad moudrých investorů, musíme dojít k závěru, že se vyplatí stát stranou – platí burzovní přísloví „Nikdy nechytej padající nůž“.

Spekulací znalý André Kostolany by s tímto možná nesouhlasil a řekl by, že „risk je zisk“. Možná by ale oprášil svou zásadu „nikdy nedej na burzovní tipy“, pozor na ně. Burzovní tipy často vyslovuje někdo, kdo potřebuje výhodně prodat (pak radí „kupujte“) nebo koupit (pak šíří „prodávejte“).

Onen burzovní tip na koupi akcií z branže výletních lodí hovoří cosi o zdravé rychlosti růstu a potenciálu pro penetraci trhu. Miliony spotřebitelů opět začnou cestovat a během paniky okolo koronaviru lze na dlouhodobé trendy snadno zapomenout.

Plavby mohou být pro mnoho lidí neodolatelné, a to nejen kvůli jejich nízkým nákladům ve vztahu k alternativním způsobům cestování a ubytování. Výletní lodě jsou z pohledu cestování velmi vstřícné i v situacích, pokud je klient na vozíku. Má to být otázka tří až pěti let a lidé se k zájmu o takové plavby rychle vrátí.

Graf 2: Druhá z údajných skvělých příležitostí nákupu. Akcie Carival Corp neklesají k nule, jak by se na první pohled na graf zdálo, zobrazení kurzu nezačíná nulou. Propad ceny je zřejmý a předchozí trend poklesu trvá téměř dva roky.

Akciové trhy a koronavirus

zdroj: Google

„Na základě závěrečných cen 28. února měly akcie Royal Caribbean dividendový výnos 3,88% a Carnival výnos 5,98%.“ Právě to má být důvod investovat. Ano, jiná čísla v doporučení doložena nejsou. Fundamentální investor se jistě zhluboka nadechne a zvolá, že jen stěží lze pohledem na jedno číslo říci, že se jedná o hodnotovou a o fundamenty se opírající investici.

Koupit, či nekoupit?

V realitě článek hledá někoho, kdo sedne na lep, bude utažený na vařené nudli. Pokud několik měsíců, rok, bude taková loď stát, fixní a režijní náklady bude nutné hradit a tržby žádné nebudou. Ztráty se budou prohlubovat a bude je zapotřebí financovat. Vyhlídky opravdu nijak růžové a akcie výletních lodí mohou být dobrou adrenalinovou spekulací, ale stěží investicí do portfolia moudrého investora.

Hřebíček na hlavičku možná trefil čtenář, který v diskusi pod článkem vyslovuje cosi o provizi, kterou onen tvůrce investičního tipu získá, když bude veřejnost nakupovat. Akcie výletních lodí se zdají být oním pověstným padajícím nožem, který je a bude nebezpečný do chvíle, kdy bude boj s koronavirem celosvětově zdárně zvládnut.

„Tělocvična, divadla, restaurace, to zní jako skvělý domov, sladký domov pro Koronaviruse“, dodává uštěpačná poznámka v diskusi pod článkem.

Sorosova reflexivita a dopady COVID 19

Zrušené plavby. Lodě v karanténě. Otázka toho, zda se najdou cestující ochotní v době šíření koronaviru vyplout. Monstrózní plovoucí hotely, z pohledu karanténních opatření a ventilačních možností, nejsou v principu příliš vhodným místem k pobytu. Některé přístavy jim nechtějí umožnit přistání. Nelze se divit, že někteří investoři s vyhlídkami a propadem cen akcií ztratili trpělivost. S věcí se asi svezli spekulace na pokles, nějakou dobu bude podnikání na poli výletnictví pod tlakem. Z investičního pohledu v daných podmínkách jsou výletní lodě nepříliš lákavým aktivem.

Velkým problémem je, že se virus v Evropě a ve Spojených státech rychle šíří. To nutí spotřebitele zůstat doma, nemluvě o vyhýbání se obchodům, restauracím a jiným podnikům. Vlastně se v realitě moc neví, co udělá chování spotřebitelů a co obchodní sentiment. Jak dopadne nabídkový šok přerušených dodavatelských řetězců. Může to být krátký šok, ale může to všechno trvat delší dobu.

Je tomu již více než deset let, kdy George Soros přišel s novým paradigmatem – jiným pohledem na finanční trhy, odhad budoucího dění a samotné investování. Účastníci trhů prý běžně jednají na základě nedokonalého chápání. Hledala se rozbuška, černá labuť, a ta přiletěla. Kdo chce takto svět vidět, může…

Moudrý investor v panice neprodává, nečasuje trh

V realitě ale špatný odhad následně vyjde najevo a předpojatost je korigována. Když během epidemie SARS začalo širší oživení trhu, tři z pěti sektorů s nejhorší výkonností se vcelku rychle přesunuly do top pěti nejlepších: letecké společnosti, diverzifikované finanční služby a software. Akcie leteckých společností během SARS prudce poklesly, ale také se později silně zotavily.

V principu bude nějakou dobu trvat, než investoři budou moci posoudit dopad této epidemie na příjmy společnosti, a tedy i na ocenění. Vstupuje-li do hry „reflexivita“, nastupuje nepochopení spolu mylnými představami. Nejistota a neurčitost. Ona nejistota souvisí nejen s děním a faktory na pozadí, je dána i myšlením účastníků. To, že ekonomika vstoupí do recese, se nikde oficiálně moc nepřipouští. Akciový trh naznačuje, že investoři se připravují na mnohem více špatných zpráv. Anebo prostě v panice vyprodávají.

Tlaky na zisky se dříve či později ukáží jako mizící, protože poptávka je buď zpozdí (např. luxusní zboží), nebo bude kompenzována fiskálními stimuly (ocel) a novými zdroji poptávky (léčiva). Reflexivita předpokládá, že tržní ocenění je často poháněno nespolehlivými myšlenkami účastníků, nikoliv pouze fundamenty. Reflexivita znamená zkreslení – na finančních trzích k ní dochází při sledování trendů, což může být podněcováno finančním dluhem podpořených investic.

Nic není tak horké, jak se upeče

Sorosova teorie reflexivity má osvětlit vztah mezi myšlením a realitou: „Lidé zakládají svá rozhodnutí nikoli na aktuální situaci, které čelí, nýbrž na tom, jak ji vnímají nebo vykládají“. Pokud jde o načasování obratu na trhu, stal se v případě SARS katalyzátorem stimulační balíček pro hongkonskou ekonomiku. Inu reflexivita tvoří organickou součást finančních trhů.

Mylný výklad reality a jiné mylné představy hrají při určování běhu události větší roli, než se obecně uznává. Hotelový, restaurační a rekreační průmysl ze světa nezmizí. Soros tvrdí, že finanční trhy fungují převážně na základě předpojatých představ účastníků. Za normálního běhu událostí jsou případné výkyvy korigovány.

Průběh bude ve tvaru písmene V, propad bude následován růstem.  Ano, můžeme se mýlit. Naše jednání může mít nezamýšlené negativní důsledky. Zaujatost a zatvrzelost investorů je často důvodem pro pohyb cen. Současná očekávání nemusí nutně znamenat budoucí skutečný vývoj. Oboustranně reflexivní spojení trhu a jeho účastníků pak může být důvodem pro prohloubení vzestupů i pádů cen a kurzů.

Finanční poradci uklidňující paniku

Úlohou finančních poradců je pomáhat klientům tím, aby se předem ujistili, že jejich investice jsou vhodně vyváženy mezi akciemi a dluhopisy. Něco takového už je ale nadstavba týkající se mimo jiné i toho, že portfolio nelze měnit jako ponožky a že portfolio by mělo odpovídat profilu klienta.

Tisíckrát a zas znova opakovaná zásada finanční rezervy ve výši několika měsíčních výdajů se v dobách nejistoty dostává ke slovu. Na cestě do světa investování je nutné mít zkrocený rozpočet a pohotově dostupnou rezervu. O vyjasněných cílech a úvahách o jejich budoucím financování ani nemluvě.

Do akcií a dluhopisů v jakékoli podobě, nebo do střednědobých finančních produktů, jako je stavební spoření, patří peníze, na které se nesahá. To, že finanční trhy přinášejí překvapení a člověk aktuálně kvůli volatilitě měnového kurzu a propadům viditelným v kurzovních lístcích prodělává, může člověka nechat v klidu. Důležité jsou cíle, strategie a disciplína. Prostě žádná panika a neuvážené nákupy nebo prodeje.

Tweet 20

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.