Pondělí 23. listopadu. Svátek má Klement.

Pro někoho výhra, pro jiného propad. Co dělá koronavirus s českou e-commerce?

Koronavirus a české eshopy

Epidemie koronaviru a s ní související karanténa a nouzový stav proměňují českou ekonomiku. Obory, jimž se zatím digitalizace vyhýbala, se snaží dohnat, co se dá. On-line se teď mnohem víc než kdy jindy prodává třeba jídlo. Nebo domácí pekárny.

Uzavření kamenných provozoven může na první pohled evokovat, že se byznys přesunul do on-line prostoru. Není to ale tak docela pravda. Ačkoli e-shopy s některými produkty rostou, jiné si všímají propadu. A některé produkty se do virtuálních prodejen z podstaty věci nikdy nedostanou.

Více potravin, méně luxusu

Proměnu české e-commerce ukazuje například poslední šetření společnosti NetDirect, která vytváří e-shopy na míru. Ta oslovila své klienty a zveřejnila čísla, z nichž lze sestavit poměrně zajímavý obrázek. Rostou internetové obchody, které prodávají elektroniku, kosmetiku, stavebniny, knihy, filmy nebo hry a také produkty pro dům a zahradu. Naopak poklesu si všímají e-shopy s módou, interiérovým dekorem, sportovní výbavou nebo luxusním zbožím.

„V tomto segmentu zaznamenalo pokles poptávky 73 % dotázaných,“ uvádí Libor Zůbek, šéf marketingu v NetDirectu.

Vzestup obecně zaznamenávají obchody, které mají sortiment, jež pomáhá vylepšovat byt či dům. Tento trend potvrzuje i spolumajitel e-shopu Mujkoberec.cz Marek Černý.

„Našemu odvětví pomáhá, že lidé jsou doma a mají příležitost rekonstruovat. Díky tomu nyní prodáváme stejně jako v hlavní sezóně před Vánoci,“ konstatuje s tím, že si všímá celkového růstu e-commerce v současné době.

Na internetu se teď živě obchoduje ještě s jedním druhem sortimentu, který dříve patřil hlavně kamenným prodejnám – s jídlem. „Nejspěšnější jsou nyní potraviny, prodávají se také mrazáky a produkty pro uskladnění jídla, pekárny chleba. Samozřejmě i teploměry, šicí stroje, dezinfekce,“ dodává Libor Zůbek.

Rozváží se obědy i ochranné pomůcky

Podobného trendu si všímá i Miroslav Uďan ze Shoptetu, který poskytuje řešení pro internetové obchody. Nejenže firma v poslední době eviduje dvojnásobné přírůstky nových e-shopů, ale také proměnu jejich sortimentu. „Mezi nově vznikajícími internetovými obchody převažují restaurace, kavárny, cukrárny, prodejny potravin nebo potřeb pro zvířata,“ vypočítává.

Ruku v ruce s tím jde distribuce. Obchodníci hledají nové cesty, jak potraviny, obědy nebo večeře rychle dostat ke svým zákazníkům. „Intenzivně pracujeme se společností Liftago na možnosti tyto e-shopy propojit s rychlým rozvozem po Praze,“ dodává Miroslav Uďan. Způsob, jak rychle dostat produkty k firmám i zákazníkům se pak podle něho snaží najít i další podniky – třeba ty, které vyrábí dezinfekce nebo ochranné pomůcky.

Místo e-shopu internetové tržiště

Vytvořit e-shop a přivést na něho zákazníky nemusí být pro podnikatele, kteří se mnohdy digitalizaci vyhýbali nebo ji prostě dosud nepotřebovali, snadné. Těmto skupinám podávají pomocnou ruku on-line tržiště.

Jedním z poskytovatelů takzvaných marketplace je například on-line řetězec Mall.cz. Ten už dříve vytvořil partnerský program, jehož prostřednictvím mohou výrobci a obchodníci prodávat vlastní zboží ze svých skladů.

„Mohou si tak vykompenzovat výpadek v prodeji, oslovit miliony zákazníků, kteří u nás nakupují. Urychlili jsme proces zapojení obchodníků a nově je umíme uvést do dvaceti čtyř hodin,“ uvádí Jakub Kováč, ředitel programu Mall Partner.

Skrze partnerský program začal nedávno prodávat například prodejce prémiových lahůdek Gourmet Partners. Ten má v nabídce třeba sýry, paštiky, vína nebo cukrovinky.

„Máme i vlastní e-shop, ale chceme růst a kvalitní lahůdky dostat i k dalším lidem, kteří by se o nás jinak třeba nedozvěděli,“ vysvětluje rozhodnutí prodávat i přes tržiště jednatelka Jana Gorodinskaja.

Ne všichni mohou přejít na on-line prodej

Ačkoli internetové prodeje mohou pomoci obchodníkům, výrobcům nebo restauratérům alespoň trochu vykrýt výpadek, nejsou všespásné. A pak, existují pořád obory, pro něž jsou e-shopy vzdáleným, ne-li nemožným řešením. Už proto, že na ně nemají kapacity. S jarem se například měly otevřít farmářské trhy, které se ale teď konat nesmějí.

Rodinné farmy, zvyklé nabízet své zboží zákazníkům přímo u stánků, podle Asociace farmářských tržišť a některých organizátorů trhů začínají bojovat o svou existenci. Asociace odhaduje, že by mohlo zkrachovat až 40 rodinných farem v Česku.

Apeluje proto na vládu, aby konání trhů za zvýšených hygienických opatření umožnila. Farmáři zboží prodávají povětšinou přímo ze svých vozů. Lidé by dodržovali dvoumetrové rozestupy, platilo by se kartou. „Opatřeních by bylo více, mezi jinými třeba hygienicky omyvatelné pulty a pochopitelně povinné roušky,“ uvedl pro Český rozhlas předseda Asociace Jiří Sedláček.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.