Sobota 04. dubna. Svátek má Ivana.

E-shop není automat na pasivní příjem. Odborník radí, jak nastartovat výdělečný internetový obchod

Eshop jako investice

Česká republika je rájem internetových obchodů. Lidé mohou aktuálně nakupovat ve více než 40 tisících e-shopech. Prosadit se mezi zavedenými internetovými obchody není jednoduché. „Hned v počátcích podnikání je proto nutné zvolit vhodnou strategii. Internetových obchodů, které skutečně fungují jako jakákoli jiná firma a které dosahují milionových obratů, jsou jen nízká procenta,“ říká v rozhovoru podnikatel Marek Černý, jeden ze zakladatelů největšího českého e-shopu s koberci.

S online podnikáním v ČR máte bohaté zkušenosti. Jak se podnikatelské prostředí a konkurence v e-commerce za posledních deset let změnila?

Konkurence na e-commerce scéně roste společně s tím, jak se mění a vylepšují technologie a zároveň se stávají dostupnější. Založit nový e-shop je v současnosti otázka doslova několika minut, a proto internetové obchody rostou jako houby po dešti. V České republice je dokonce nejvyšší koncentrace e-shopů na počet obyvatel na světě.

Velká část internetových obchodů jsou takzvaně obývákové, jsou založené s vidinou snadného přivýdělku k zaměstnání nebo třeba k mateřské dovolené. Tvrdá realita ale často donutí podobné prodejce k rychlému ukončení činnosti anebo je naopak vyburcuje k vybudování skutečného businessu. Internetových obchodů, které skutečně fungují jako jakákoli jiná firma, a které dosahují milionových obratů, jsou jen nízká procenta.

Jak na úspěšný e-shop

Je nyní vůbec ještě možné vybudovat v konkurenci úspěšný e-shop?

Určitě to možné je, ale je třeba sundat růžové brýle. E-shop není pohádka, a pokud to člověk myslí vážně, vybudovat prosperující business je dřina. Český e-commerce trh je již velmi nasycený a koláč byl již rozkrájen. Stále se ale najde prostor pro nového hráče, jenom je potřeba dobře promyslet obchodní strategii, konkurenční výhody a citlivě zvolit prodávaný sortiment. Například v elektronice, hračkách nebo potřebách pro zvířata klesly kvůli saturovanému trhu marže na minimum.

Osobně vidím potenciál v úzce zaměřených a konkrétně cílených obchodech. Speciálky táhnou a vždy budou stát po boku obřích marketplace prodávajících všechno. Kromě volby správného segmentu je potřeba si uvědomit, že e-shop není automat generující pasivní příjem. Bude vyžadovat mnoho úsilí a postupem času bude třeba začít tvořit tým kvalitních lidí. Zákaznickou podporou počínaje a programátory, účetní a marketingovými specialisty konče.

Eshop jako investice

Co vše obnáší investice do e-shopu

Jak velká investice – časová i finanční – je třeba při budování e-shopu?

To záleží jenom na jeho provozovateli. Někomu stačí vytvořit jednoduchý e-shop a nechat ho běžet na „autopilota“ s minimálními investicemi do marketingu a jen tou nejnutnější podporou. V tomto režimu lze provozovat e-shop za minimálního úsilí a stačit k tomu bude pár tisícovek ročně. Nelze ale naivně očekávat obraty a zisky, které by člověka uživily.

Kdo to myslí vážně, v takové fázi se nezastaví, ale nad e-shopem bude více přemýšlet, snažit se jej odlišit od konkurence a zprostředkovat svým zákazníkům příjemný zážitek z nákupu. Kdo má potřebné znalosti HTML nebo marketingu, může si velkou měrou pomoci v začátcích sám a do určité fáze bude stačit investovat do projektu vlastní čas a pár tisíc korun.

Kdo se ale v kódu ani v marketingu nevyzná, měl by počítat s investicí do prověřených profesionálů. Většina z nich si bude účtovat hodinové sazby často převyšující tisíc korun a jejich služeb bude potřeba průběžně více a více. Zde lze doporučit obracet se spíše na freelancery než na agentury s velkou kanceláří v centru Prahy.

A potom existují možnosti již hotových e-shopů…

Ano. Další možností je zakoupit hotový e-commerce projekt, tedy spuštěný e-shop, a vyhnout se tak samotnému budování. Ceny se rámcově pohybují od desítek tisíc korun až po miliony, a to v závislosti na generovaném ročním obratu a EBITDA, tedy zisku před započtením úroků, daní a odpisů. Nikde však nenajdete tabulku, která by říkala, kolik má stát e-shop s ročním obratem 10 milionů korun, a tak nákupu budou předcházet dlouhá vyjednávání. Doporučuji účetní stránku projektu důkladně ověřit.

E-shop jako investice

Vyplatí se podle vás e-shop jako investice? Za jakých podmínek?

Vyplatí. Ovšem jsou s tím spojena jistá ale. Investice se musí udělat správně, chce to jít si pevně za svým cílem, počítat s tím, že do černých čísel se e-shop dostane třeba až za několik let a nebát se trochu riskovat. V prvotních fázích by měl veškerý zisk směřovat zpět do e-shopu, ať už na vývoj platformy nebo na rozjetí či podporu nových marketingových kanálů.

Za jak dlouho může e-shop vynášet? Jistě je to individuální, ale třeba můžete uvést nějaké příklady z praxe?

Tak třeba náš e-shop s koberci Mujkoberec.cz nás začal živit až po třech letech provozu. Kdo má v zádech investora, může se k zisku propracovat rychleji. My jsme ale zvolili pomalejší cestu, a to financování růstu pouze vlastními prostředky.

Když se ještě vrátíme k obecné rovině, tak jaké parametry má úspěšný e-shop?

Měl by mít jasně definovanou pozici na trhu a dobře se zaměřit na svou cílovou skupinu, se kterou umí pracovat. Neměl by být závislý na jediném dodavateli a zde mám na mysli zboží i služby. Samozřejmě by měl být dlouhodobě ziskový.

Koberce na internetu

Sám podnikáte v oblasti prodeje koberců přes internet. To není zrovna typické zboží pro online prodeje. Co vám pomohlo úspěšný e-shop vybudovat?

Hned na začátku jsme se vydali jinou cestou, než šla tehdy konkurence. Naším cílem nikdy nebylo nabídnout nejnižší cenu. Místo toho nabízíme zákazníkům nadstandartní servis, který nemá v ČR konkurenci. Nabízíme dopravu i vrácení nevyhovujícího zboží zdarma, vrátit ho lze až do jednoho roku od nákupu.

Protože si prověřujeme všechny dodavatele, nebojíme se zákazníkům zdarma poskytnout prodlouženou záruku. Pro usnadnění výběru koberců nabízíme bezplatnou tvorbu vizualizace a také posíláme poštou vzorky koberců.

Umožňujeme rovněž platbu na fakturu až po vyzkoušení zboží, a to nejen B2B, ale i B2C zákazníkům. Nově u nás lze také vyměnit koberce zakoupené jinde, pokud zákazník třeba prošvihne čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení. Všechny tyto služby, a je jich ještě mnohem více, nás odlišují od jiných internetových prodejců podobného sortimentu. Zákazníci si nás pamatují a sami nás na základě svých zkušeností doporučují známým. To je vždy nejlepší forma reklamy.

Jaké jsou současné trendy e-commerce

Kam podle vás směřuje česká e-commerce? Jaké trendy nyní pozorujete?

Český zákazník pomalu začíná považovat nadstandardní služby za běžné, a je tak složitější na něj zapůsobit. Nejdůležitějším parametrem už není jenom cena, ale také komfort při nákupu nebo třeba rychlost dopravy. To je obecně velké téma, o kterém toho ještě mnoho uslyšíme.

Velké e-shopy už nyní nabízí „sameday delivery“, a vznikají tady firmy a startupy, které se na rychlé doručení zboží specializují. Zároveň se u nás otevřou velká tržiště, do kterých se postupně naimplementují menší prodejci. V zahraničí je procento zboží prodaného přes marketplace, tedy například Amazon nebo Alibaba, daleko vyšší než u nás, proto lze očekávat, že se bude zvyšovat i v České republice.

Máte pro podnikatele začínající v e-commerce radu na závěr?

On-line podnikání je podnikání jako každé jiné. Je náročné. Je potřeba se smířit s tím, že si většina lidí neumí představit, jakou práci odvádíte na pozadí úspěšného on-line businessu a jejich mylná představa plně automatického e-shopu pak může mít za následek nepochopení. Člověk se však nevydává cestou podnikání kvůli svému okolí, ale především kvůli sobě, a tak by se tím neměl nechat vyvést z míry.

Tweet 20

2 komentáře: “E-shop není automat na pasivní příjem. Odborník radí, jak nastartovat výdělečný internetový obchod”

  1. funguje napsal:

    a pasivní eshop?

  2. nefunguje napsal:

    dd, to je sice pekne co tu piste, ale realita je jina, proste to nefunguje, a pokud mate zajem muzete se o to co tu tvrdite pokusit a ja vam ,,dam,, 50 procent ze zisku

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.