CZK/€ 25.200 +0,18%

CZK/$ 23.143 +0,22%

CZK/£ 29.467 +0,04%

CZK/CHF 26.168 -0,02%

Text: Petr Zámečník

27. 07. 2018

2 komentáře

Finanční gramotnost v dětských domovech: Slabší než průměr…

 

Základy finanční gramotnosti dostávají děti v rodinách. Rodiče jsou jim vzorem a příkladem – ať již dobrým a zodpovědným, či tím druhým. Jak jsou na tom ale děti bez rodin či s nefunkčními rodinami v dětských domovech?

Loading



 

V roce 2015 byl zveřejněn výsledek průzkumu, který zorganizoval zapsaný spolek Mimo domov prostřednictvím agentury Ipsos mezi dětmi v dětských domovech „Integrace dětí z dětských domovů do společnosti“. Jednalo se o poměrně rozsáhlý průzkum zahrnující jak kvalitativní výzkum (hloubkové dotazování respondentů), tak kvantitativní výzkum („klasické“ dotazníkové šetření). Součástí projektu byl též průzkum finanční gramotnosti, bez níž nemá člověk v dnešní společnosti příliš velké šance na úspěch.

Hloubkové rozhovory byly uskutečněny s 27 mladými lidmi, kteří vyšli z dětských domovů, ale následně se museli vrátit pro pomoc. Zapojení do společnosti se ukázalo být nad jejich síly a sami to nezvládli. Následný kvantitativní výzkum byl realizován dotazováním 102 dětí, které měli odejít z dětského domova do jednoho roku. Do průzkumu bylo zapojeno celkem 13 dětských domovů.

Finanční gramotnost v dětských domovech: Slabší než průměr…

Finanční gramotnost dětí z dětských domovů je obecně spíše horší než finanční gramotnost srovnatelně starých dětí. Jedním z důvodů je i obecně nižší vzdělání – děti z dětských domovů nejčastěji navštěvují učiliště. Celkem 71 % respondentů uvedlo, že po dokončení vzdělání budou mít výuční list. Z obecných průzkumů finanční gramotnosti přitom vyplývá, že dosažené vzdělání je s finanční gramotností úzce provázané.

Vypovídající je v tomto směru otázka na úrokovou sazbu. Co to je úroková sazba dokázalo vysvětlit jen 36 % dětí a 34 % prohlásilo, že ví, co úroková sazba je, vysvětlit ji ale nedovedlo. 29 % dotázaných dětí neví, co úroková sazba je. Finanční gramotnost jsou přitom povinny základní i střední školy zařadit do svých vzdělávacích plánů.

REKLAMA

Děti mohou být též nemile překvapeny při nástupu do zaměstnání. Rozdíl mezi hrubou a čistou mzdou zná jen 64 % respondentů a jen 35 % z nich dokázalo popsat, co rozdíl představuje.

V dětských domovech jsou děti materiálně zajištěny. Nejsou účastníky pravidelných nákupů a hovorů v rodině o nákladech a rozpočtu. Nemají proto představu o penězích, které budou potřebovat, jakmile dětský domov opustí. Je to patrné i z hloubkových rozhovorů. „A na těch kurzech nám řekli, ať si představíme, že máme deset tisíc a co si za ně koupíme…jak my jsme to mohli vědět… všechno jsme fasovali v děcáku,“ uvedl jeden z respondentů.

Základ: Bydlení a práce…

Základním momentem pro úspěšné zapojení do společnosti po odchodu z dětského domova je nalezení bydlení a zaměstnání. „Více než v polovině případů jako rizikovou situaci po odchodu respondenti uvedli bezdomovectví. Nenaplnění potřeby spojené s bydlením tedy představuje jeden z nejakutnějších problémů k řešení,“ uvádí závěry průzkumu.

Související finanční problémy, zadluženost a exekuce byly přítomny ve více než třetině případů respondentů, kteří se vrátili pro pomoc zpět do dětského domova. Čtvrtina dotázaných se navíc podílela i na krádežích a jiné trestné činnosti.

REKLAMA

Respondenti, kteří se chystají dětský domov opustit, z 55 % tvrdí, že ví, kde budou bydlet. Nejčastější představa je o společném bydlení s partnerem v pronajatém bytě, ale významné je též přechodné bydlení u příbuzných. Jen minimum dětí si připouští možnost bydlení na ubytovně či v domu na půl cesty.

Graf 1:  Plánované bydlení
Finanční gramotnost v dětských domovech - bydlení

Zdroj: Průzkum „Integrace dětí z dětských domovů do společnosti“, Ipsos 2015

Realita je ale často jiná. „Putovala jsem k různým rodinám, kde mě vzali, někde třeba na týden, někde měli děti, se kterými jsem jim pomáhala za jídlo a spánek…“ uvádí jedna respondentka.

Práci má před odchodem z dětského domova vybránu již 48 % respondentů. V naprosté většině (4/5) se jedná o práci ve vystudovaném oboru, téměř bezvýhradně (88 %) manuálním. Ostatní chtějí hledat práci nejčastěji přes kamarády a známé či inzeráty na internetu. Využití domů na půl cesty či jiných neziskových organizací děti neplánují – přitom tyto instituce jsou třikrát úspěšnější v hledání zaměstnání.

Velký problém: Fixace na vychovatelky

Průzkum odkryl jeden velký problém dětí odcházejících z dětských domovů – fixaci na vychovatelky, které nahrazují funkci rodičů v mnoha ohledech. Po odchodu z dětského domova je vazba na vychovatelky zpřetrhaná a mladí lidé se ocitnou bez jakéhokoli ukotvení. Navíc ani v průběhu pobytu v dětském domově vychovatelky nemají na děti dostatek času…

Loading

Vstoupit do diskuze 2 komentáře

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Investiční gramotnost Čechů. Jak jsme na tom?

Rekordní inflace, zdražování ve všech sférách každodenního života Čechů, výkyvy na trzích nebo pokračující konflikt na Ukrajině. To jsou aktuální okolnosti, které výrazně ovlivňují stav českých peněženek. Řada Čechů tak řeší dilema, zda utrácet nebo úspory držet a případně v jakých finančních nástrojích. Jak jsou na tom […]

Text: Filip Kučera

01. 11. 2022

Češi ve finanční gramotnosti zaostávají. Peníze drží zbytečně na účtech

Foto: Pixabay.cz   Pro zvládání krizových situací, včetně pandemie, je klíčová i finanční gramotnost. Jak jsou na tom podle vás Češi? Podle lednového měření se ČR pohybuje v mezinárodním srovnání v průměru. Ministerstvo financí (MF) provedlo v lednu 2020 měření finanční gramotnosti dospělé populace v ČR. To navazuje na […]

Text: Daniel Mareš

30. 03. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Petr

    29 července, 2018

    Jezismarja clanek v roce 2018 z průzkumu delaneho v roce 2015, p. Zámečník opravdu hodnotný článek.

    Odpovědět

  • Anonym

    30 prosince, 2018

    A co jsi napsal Petře ty na toto téma? Jak jsi pomohl ty? Resp. máš lepší, novější a dostatečně věrohodný zdroj? Upřímně, pochybuji, tak se příště zdrž trapných komentářů a zační něco dělat konstruktivního sám.

    Odpovědět