Text: Petr Zámečník
24. 07. 2019
Filip Duchoň a Karel Šulc: Fúze Fincentra a Swiss Life Select je formální tečka
Finančně poradenské společnosti Fincentrum a Swiss Life Select pod společným vlastníkem čeká fúze. „Nejedná se o nijak složitý proces,“ vysvětluje Karel Šulc, CEO Swiss Life Select ČR. Co se změní podle něj a Filipa Duchoně, CEO společnosti Fincentrum?
![]()
Fincentrum se po prodeji švýcarské skupině Swiss Life spojuje se Swiss Life Select, který stejná skupina koupila před šesti lety. Jak ke sloučení dojde?
Filip Duchoň: Swiss Life International v rámci pravidel správného hospodáře rozhodla, že se obě české entity spojí. Bude to fúze sloučením, kdy nový název společnosti bude Fincentrum & Swiss Life Select a.s. a tato bude působit pod stávajícím IČ společnosti Fincentrum a.s.
Přestože dojde k formálnímu sloučení entit bude finální subjekt provozovat dvě značky a dvě obchodní sítě. Pravidla, která platí v jednotlivých obchodních sítích Swiss Life Select a Fincentrum, zůstanou nedotčená – kariéra, smlouvy o spolupráci, personální obsazení. Složení vedení nově vzniklého subjektu bude totožné se současným vedením Fincentra pod mým vedením.
Zároveň mezi oběma sítěmi existuje pomyslná čínská zeď, kdy nebude docházet k přechodům poradců z jedné značky pod druhou.
Fúze bude mít dopad na obchodní vztahy s našimi partnery, které nebudou nadále řízeny ze dvou míst, tedy ze dvou centrál, ale jen z centrály jedné. To i pro ně bude znamenat ulehčení, neboť se zruší jedna sada smluvní dokumentace.
REKLAMA
Zároveň se ale finanční instituce musí připravit na větší vyjednávací sílu Fincentra spojeného se Swiss Life Select. S vyšším obratem je možné vyjednat příznivější podmínky.
Karel Šulc: To určitě ano. Jen bych upřesnil, že se nejedná jen o Českou republiku, ale v rámci strategie Swiss Life International se naše směřování v rámci produktového vyjednávání orientuje na celý region CEE, tedy Česká republika, Slovensko a Rakousko, kde spojujeme síly. V tomto regionu jsme jednoznačnou jedničkou výrazně vzdálenou jakékoli konkurenci.
Středoevropský pohled mimo jiné vede i k racionalizaci při vývoji IT systému, který nás v brzké době čeká. Např. u PSD 2 je to nový klientský portál. Ostatně PSD 2 je typickým výsledkem ve spojování regionu CEE.
Filip Duchoň: Navíc to pro naše obchodní partnery žádné velké překvapení nebude. Setkáváme se pravidelně a bavíme se o produktových inovacích a o podmínkách spolupráce. A to, že dojde ke sloučení, naši partneři vědí dlouho dopředu. A že s nimi jednáme jako jeden celek, platí již od podzimu loňského roku.
Naši kolegové v síti již jistě zaregistrovali, že celá řada změn k lepšímu již proběhla a v celé řadě oblastí máme již nadstandardní podmínky ve srovnání se zbytkem trhu.
Fincentrum a Swiss Life Select spolupracují zpravidla se stejnými partnery, které využívá celý finančně zprostředkovatelský trh. Jak to ale bude u partnerů, kteří spolupracují jen s jednou ze společností?
Karel Šulc: Ti se stanou automaticky partnery i pro toho druhého.
REKLAMA
Filip Duchoň: Přičemž ani ve Swiss Life Select ani ve Fincentru nedržíme nikoho za nohu u topení, že musí sepisovat nějaké smlouvy. Rozšíří se o něco nabídka o firmy, které nejsou v průniku obou společností, ale jedná se jen o jednotky partnerů.
Smlouvy s partnery i spolupracovníky budou platit bez jakýchkoli dodatků automaticky i nadále pro obě značky.
Fincentrum v současné době nespolupracuje s Českou spořitelnou, se kterou Swiss Life Select spolupracuje. Jak to bude v tomto případě?
Filip Duchoň: Jsem rád, že vám dnes můžu odpovědět úplně přesně. S Českou spořitelnou, Českou spořitelnou – penzijní společností a Stavební spořitelnou České spořitelny začínáme spolupracovat od 1. září tohoto roku. Dohodli jsme se na tom s vedením této instituce a završili jsme tak několikaměsíční jednání.
Jsem rád, že se to podařilo a že od září budeme mít v nabídce kompletní portfolio hypotečních úvěrů. A nejen jich, ale i penzijních produktů ČS PS a produktů stavebního spoření a překlenovacích úvěrů od Buřinky. Musím říci, že zásadní roli v naší diskuzi sehrála skutečnost, že máme nové vedení a zejména nového akcionáře, a to, že je jím právě Swiss Life.
Pro finanční poradce má fúze přínos rozšíření nabídky produktů, které mohou svým klientům nabídnout. Jaké další výhody bude pro poradce mít?
Filip Duchoň: Je potřeba to vnímat komplexně. Fúze jako taková není až tak důležitá. Je to formální krok. Pro poradce je z mého pohledu významné to, že velká evropská finanční skupina před rokem vstoupila do Fincentra. Z toho plyne celá řada výhod, které to přineslo.
REKLAMA
Jedna z výhod ze vstupu velkého evropského hráče do Fincentra je např. zavedení Partnerského programu, který produktivním lidem ze sítě, jak z oblasti poradců nebo ředitelů, dává možnost participovat na výsledcích Fincentra za extrémně výhodných podmínek. Fincentrum mělo již v minulosti akciový program, z něho jsme načerpali zkušenosti, vylepšili jsme ho a investor do tohoto programu dává ekvivalent zhruba 6 mil. EUR, které dává k dispozici našim spolupracovníkům. Navíc formou Partnerské rady dává možnost spolupracovníkům podílet se i na řízení Fincentra.
Dále to přináší synergický efekt při jednání s obchodními partnery. To víc pocítí kolegové ze Swiss Life Select, kde již v průběhu prvního čtvrtletí letošního roku došlo k přenastavení provizních i servisních podmínek s celou řadou finančních institucí. Fincentrum i samo o sobě bylo větším hráčem než Swiss Life Select a naše obchodní podmínky se přenesly i na naši novou sestru. V oblasti investic naši kolegové již zaznamenali změny k lepšímu nejen v odměňování.
A samozřejmě je to i větší síla při tvorbě IT projektů, jako je PSD 2, nový klientský portál, BlackRock strategie, zavedení investičního poradenství do Fincentra, ke kterému bychom možná ještě nesáhli, pokud bychom měli finančního a nikoli strategického investora. S tím souvisí i vývoj dalších online řešení, která těží z rozpočtu finanční skupiny. Díky tomu si můžeme dovolit robustnější řešení.
Co vás nejvíc překvapilo při přípravě fúze?
Karel Šulc: Asi nic, co by nás zásadně překvapilo, není. Nejedná se o nijak složitý proces. Je tam hromada úprav dokumentace, to ano.
Začíná se konsolidovat organizace práce, zejména na úrovni back-office, kde došlo ke zpružnění některých činností, dojde ke zpružnění některých procesů v IT…
Filip Duchoň: Celá řada lidí už dnes oceňuje značku Swiss Life, která je tu již 160 let. Větší garance než tato společnost vám nikdo nedá. A všichni to ocení v momentě, kdy se přestane dařit ekonomice a přijde nějaká další krize. Všichni víme, že to pomine a že akcie zase narostou. Jenže v období nejistoty je švýcarská značka jistotou stability. A i v rámci Švýcarska je Swiss Life jednou z nejvýznamnějších společností.
Děkuji za rozhovor.
![]()


