Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Přežije provizní poradenství díky samoregulaci?

Přežije provizní poradenství díky samoregulaci?

Pojišťovny připravily sérii samoregulačních opatření. Budou mnohem lépe než dosud informovat klienty o produktech, které si kupují. Cíl opatření je ale především zabránit státním zásahům do finančního zprostředkování. Mají šanci na úspěch?

Regulace provizního prodeje pojištění v některých evropských zemích dosahuje hrůzných rozměrů, z nichž mnohým finančním poradcům a pojišťovnám tuhne krev v žilách. Na odborné konferenci pořádané časopisem Profi PF je představil Karel Veselý, ředitel pojistných a aktuárských projektu v Deloitte, který dříve působil jako ředitel pojišťovny Aviva.

V roce 2013 byly ve Spojeném království zcela zakázány provize u všech finančních produktů krom rizikového životního pojištění a hypoték. Zprostředkovatelé musejí u všech pojistných produktů, které zahrnují spoření, informovat o ukazateli celkové nákladovosti RiY (Reduction in Yield – snížení výnosu, stejný indikátor jako aTANK).

Provizní prodej životního pojištění je dnes zakázán také v Holandsku, kde je v návaznosti na tlak sdružení investorů a tzv. Woekerpolisaffaire povinně sdělován stejný ukazatel nákladovosti. Nese jméno dosavadního finančního ombudsmana – Wabeke. Je zastropován na 3,5 %, u garantovaných produktů na 4,5 % (u produktů prodávaných v ČR se honota aTANK pohybuje obvykle v rozmezí 4 – 12 %).

V Německu byl průběh regulace o něco pozitivnější: pojišťovny si připravily samoregulaci, kterou v létě tohoto roku zavedené reformační zákony přejaly. Snad proto zůstala možnost provizního prodeje nedotknuta. I zde se ale používá ukazatel RiY.

Povinnost sdělovat ukazatel RiY byla zavedena také v Maďarsku. Tam ale působí čistě na principu samoregulace a nedošlo tedy k žádným radikálním regulacím. Pokud se přípravy regulace chopí trh (tedy pojišťovny), mají podle Karla Veselého poměrně vysokou možnost ovlivnit výsledek.

Petr Fejtek, šéfredaktor časopisu Profi Poradenství & Finance, je přesvědčen, že u nás pojišťovny naštěstí nespí. Výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora v Bruselu již domlouvá, jak by měla vypadat samoregulace, aby trh nebyl příliš zasažen připravovanou směrnicí IMD2 (Insurance Mediation Directive – směrnice o zprostředkování pojištění), která byla nově přejmenována na I.D.D. (Isurance Distribution Directive – směrnice o distribuci pojištění) a která se podobně jako náš zákon č. 38/2004 připravuje již asi pátým rokem.

Martin Podávka, ředitel vývoje produktů Allianz pojišťovny, je jedním z významných autorů samoregulačních opatření, která nedávno veřejnosti představila ČAP. Opatření, která mají pojišťovny implementovat od 1. 1. 2015, se týkají rozšíření informací, která zákazník dostane před podpisem smlouvy o životním pojištění. Podle těchto opatření by se klient měl „nově“ dozvědět např. na jaká rizika je pojištěn, o rizicích souvisejících s investováním a na co by se ještě mohl pojistit.

Klient by měl také dostat modelaci vývoje pojištění. Podle Martina Podávky se má jednat o standardizovanou modelaci zahrnující veškeré náklady kromě TER a manažerských poplatků. Výhodou je, že vedle očekávaných pozitivních zhodnocení ve fondech by měl zákazník povinně dostat také modelaci vývoje odbytného při nulovém zhodnocení trhu.

Tento infolist by se měl důsledně podepisovat a měl by sloužit jako ochrana pro finančního poradce a pojišťoven před budoucími stížnostmi klientů, které již dnes musí často řešit Finanční arbitr.

V případě, že klient nebyl informován o poplatcích, hrozí neplatnost smlouvy od počátku. Proto je především v zájmu každé pojišťovny, ji zastupující zprostředkovatelské firmy i pojišťovacích zprostředkovatelů, aby klient takovou modelaci podepsal. Pojišťovny budou smlouvy se zprostředkovateli upravovat tak, aby měli povinnost zajistit podpis takového infolistu. A aby měly pojišťovny jistotu, že klient infolist dostal, budou tyto předsmluvní informace zasílat klientům také po sjednání smlouvy.

Součástí předsmluvních infolistů by měl být také ukazatel SUN. Ten má podle Podávky mnoho výhod oproti celoevropsky používanému ukazateli RiY. Ten totiž informuje o celkové nákladovosti produktu, což je prý těžko interpretovatelné, ale především se často používá ke klamání spotřebitele, při optickém zvýhodnění drahých produktů, ve kterých se prodávají levné fondy.

U ukazatele SUN takové riziko nehrozí. Nezahrnuje náklady, které se hradí procentem ze zůstatku na účtu (TER). Jedná se o trojjediný ukazatel, který říká, jaká část pojistného zaplaceného dobu předpokládaného trvání smlouvy půjde na poplatky, jaká do rizikového pojistného (tímto má být zabráněno přibalování předražených rizikových pojištění) a jaká část pojistného se zainvestuje do fondů. K tomuto ukazateli se bude pro větší přehlednost vždy přidávat standardizovaný koláčový graf zobrazující rozpad pojistného do jednotlivých složek.

Pozitivní informací je, že nově mají pojišťovny informovat také o syntetickém TER (celkové nákladovosti fondů). Ten mají uvádět také na svých internetových stránkách. Na stránkách se tyto ukazatele, které se mohou každoročně měnit, budou lépe aktualizovat. Protože ale ne vždy jsou ukazatele k dispozici za poslední období, bude v tabulce vždy uvedeno, o jak starý ukazatel se jedná.

Pojišťovny podle Martina Podávky nemají zájem prodávat klientům zbytečně drahé fondy, ale právě naopak. Spotřebitel by se měl zajímat o fondy, do kterých investuje, a jít na web. Připustil, že průměrný spotřebitel na web pojišťovny nepůjde, ale informace o těchto poplatcích nejsou určeny primárně spotřebitelům, ale prodejcům pojištění, kteří jim je rádi sdělí. Ve vlastním zájmu budou raději prodávat levné fondy, protože tak poskytnou svým klientům lepší službu.

Anketa

Považujete samoregulační opatření ČAP za dostačující?

Ano. (40)
 
Ne. (36)
 
Nevím. (2)
 Celkem hlasovalo 78 čtenářů

Přežije provizní poradenství díky samoregulaci? >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Související subjekty

Česká asociace pojišťoven

Poslední přidané komentáře (celkem 24 komentářů)

Re: ČNB nikoho nezajímá ExPartners | 24.10.2014 17:18
ČNB nikoho nezajímá VK | 24.10.2014 16:14
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Yowie | 16.10.2014 19:05
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mr. Invisible | 16.10.2014 15:04
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vasek | 16.10.2014 13:51

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

br2016-300-300-vysledky

Články z Pojištění

Petr Zámečník | 29.11.2016 00:00 IŽP není spoření?

Česká národní banka rozdává sankce. A míří i proti pojišťovacím zprostředkovatelům, kteří si investiční životní pojištění navzdory jejímu doporučení stále pletou se spořením. Jsou sankce ze strany ČNB za tuto „mystifikaci klientů“ oprávněné? Celá zpráva »

Komentářů: 23 / 23 Poslední komentář: 02.12.2016 15:01

Paul Stanfield | 28.11.2016 00:00 Hra Trumpovou kartou

Nuže, pro ty z nás, které překvapilo hlasování o brexitu – a v londýnské City takových bylo rozhodně dost – získává údiv díky americkým volbám zcela nový rozměr, a to v daleko širším měřítku. Nevím, co se v této souvislosti říká o Hillary Clintonové a její kampani – no, když se zamyslím, tak něco bych si pravděpodobně vybavil – nicméně vítězství Trumpa, spolu s výsledkem britského referenda o vystoupení z Evropské unie a rostoucím neklidem po celé Evropě, zdá se, ukazuje na vzrůstající problémy se současným stavem západního světa. Nebo přinejmenším na nelibost, s níž tento stav vnímá široká veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 25.11.2016 00:00 Lukáš Lichtenberk s finančním zprostředkováním nekončí. Míří do OK Klient?

Přinejmenším jeden ze tří vypovězených zemských ředitelství OVB Allfinanz s finančním zprostředkováním nekončí. Podle informací z několika důvěryhodných zdrojů míří i s částí svého zemského ředitelství do OK Klient. Celá zpráva »

Komentářů: 16 / 16 Poslední komentář: 28.11.2016 00:12

Petr Zámečník | 24.11.2016 00:00 Fincentrum Banka roku 2016: Vítězem je Komerční banka a její generální ředitel Albert Le Dirac´h

Ocenění Fincentrum Banka roku 2016 zná své vítěze. Nejvyšší trofej si odnesla Komerční banka i její generální ředitel Albert Le Dirac´h. Mezi pojišťovnami dominovala Allianz pojišťovna a Martin Žáček, generální ředitel UNIQA pojišťovny. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 23.11.2016 00:00 Životní pojištění padá… může za to regulace provizí?

Za pár dní začne platit regulace provizí. Životní pojištění ale klesá již několik let. Co stojí za poklesem předepsaného pojistného životního pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 42 / 42 Poslední komentář: 25.11.2016 08:41Další články »

Krátké zprávy z Pojištění

24.11.2016 16:57 Výluka na terorismus ČSOB pojišťovny od prosince končí

ČSOB pojišťovna od 1. prosince zruší výluku na terorismus. Změna se dotkne nových i stávajících smluv. Stále však existují určité výjimky. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.11.2016 13:25 RENOMIA GROUP má nového poradce představenstva

Největší poradenská firma v oblasti pojištění v regionu střední a východní Evropy má nového poradce představenstva. Stal se jím Jeffrey Manners z USA.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

21.11.2016 11:56 Časť ľudí ešte stále očakáva od poistenia aj sporenie

Píšeme na Investujeme.sk: Poistný sektor prechádza náročným obdobím. Žijeme v čase rekordne nízkych sadzieb, klasické kapitálové poistenie stratilo na význame. Rovnako klesá aj popularita investičného poistenia. O tom, ako klienti akceptujú návrat k prvotnému významu poistenia – ku krytiu rizík sa rozprávame s generálnym riaditeľom NN Životnej poisťovne Petrom Brudňákom. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.11.2016 09:00 Životní pojištění k hypotéce není jen nutné zlo

Píšeme na Hypoindex.cz: Výběrem toho správného hypotečního úvěru patálie s hypotékou nekončí. Úrokové sazby, doba fixace, poplatky… To vše je nutné pořešit. Navíc ale ještě nesmíte zapomínat na související produkty, jako je například životní pojištění. I tahle část hypotéky si zaslouží pozornost. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.11.2016 11:57 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Píšeme na Investujeme.sk: Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jste spokojeni s úroky vašeho spořicího účtu?

Ano. (24)
 
Ne. (118)
 
Nemám spořicí účet. (320)
 Celkem hlasovalo 462 čtenářů

Nejčtenější články z Pojištění za posledních 14 dní

Paul Stanfield | 28.11.2016 00:00 Hra Trumpovou kartou

Nuže, pro ty z nás, které překvapilo hlasování o brexitu – a v londýnské City takových bylo rozhodně dost – získává údiv díky americkým volbám zcela nový rozměr, a to v daleko širším měřítku. Nevím, co se v této souvislosti říká o Hillary Clintonové a její kampani – no, když se zamyslím, tak něco bych si pravděpodobně vybavil – nicméně vítězství Trumpa, spolu s výsledkem britského referenda o vystoupení z Evropské unie a rostoucím neklidem po celé Evropě, zdá se, ukazuje na vzrůstající problémy se současným stavem západního světa. Nebo přinejmenším na nelibost, s níž tento stav vnímá široká veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 24.11.2016 00:00 Fincentrum Banka roku 2016: Vítězem je Komerční banka a její generální ředitel Albert Le Dirac´h

Ocenění Fincentrum Banka roku 2016 zná své vítěze. Nejvyšší trofej si odnesla Komerční banka i její generální ředitel Albert Le Dirac´h. Mezi pojišťovnami dominovala Allianz pojišťovna a Martin Žáček, generální ředitel UNIQA pojišťovny. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 01.12.2016 00:00 Končí životní pojištění…?

Každé životní pojištění sjednané od dnešního dne má nad sebou Damoklův meč. Finanční zprostředkovatel bude ručit za jeho (ne)zrušení celých 5 let. Znamená to konec distribuce životního pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 13 / 13 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 29.11.2016 00:00 IŽP není spoření?

Česká národní banka rozdává sankce. A míří i proti pojišťovacím zprostředkovatelům, kteří si investiční životní pojištění navzdory jejímu doporučení stále pletou se spořením. Jsou sankce ze strany ČNB za tuto „mystifikaci klientů“ oprávněné? Celá zpráva »

Komentářů: 23 / 23 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 23.11.2016 00:00 Životní pojištění padá… může za to regulace provizí?

Za pár dní začne platit regulace provizí. Životní pojištění ale klesá již několik let. Co stojí za poklesem předepsaného pojistného životního pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 42 / 42 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »