Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Přežije provizní poradenství díky samoregulaci?

Přežije provizní poradenství díky samoregulaci?

Pojišťovny připravily sérii samoregulačních opatření. Budou mnohem lépe než dosud informovat klienty o produktech, které si kupují. Cíl opatření je ale především zabránit státním zásahům do finančního zprostředkování. Mají šanci na úspěch?

Regulace provizního prodeje pojištění v některých evropských zemích dosahuje hrůzných rozměrů, z nichž mnohým finančním poradcům a pojišťovnám tuhne krev v žilách. Na odborné konferenci pořádané časopisem Profi PF je představil Karel Veselý, ředitel pojistných a aktuárských projektu v Deloitte, který dříve působil jako ředitel pojišťovny Aviva.

V roce 2013 byly ve Spojeném království zcela zakázány provize u všech finančních produktů krom rizikového životního pojištění a hypoték. Zprostředkovatelé musejí u všech pojistných produktů, které zahrnují spoření, informovat o ukazateli celkové nákladovosti RiY (Reduction in Yield – snížení výnosu, stejný indikátor jako aTANK).

Provizní prodej životního pojištění je dnes zakázán také v Holandsku, kde je v návaznosti na tlak sdružení investorů a tzv. Woekerpolisaffaire povinně sdělován stejný ukazatel nákladovosti. Nese jméno dosavadního finančního ombudsmana – Wabeke. Je zastropován na 3,5 %, u garantovaných produktů na 4,5 % (u produktů prodávaných v ČR se honota aTANK pohybuje obvykle v rozmezí 4 – 12 %).

V Německu byl průběh regulace o něco pozitivnější: pojišťovny si připravily samoregulaci, kterou v létě tohoto roku zavedené reformační zákony přejaly. Snad proto zůstala možnost provizního prodeje nedotknuta. I zde se ale používá ukazatel RiY.

Povinnost sdělovat ukazatel RiY byla zavedena také v Maďarsku. Tam ale působí čistě na principu samoregulace a nedošlo tedy k žádným radikálním regulacím. Pokud se přípravy regulace chopí trh (tedy pojišťovny), mají podle Karla Veselého poměrně vysokou možnost ovlivnit výsledek.

Petr Fejtek, šéfredaktor časopisu Profi Poradenství & Finance, je přesvědčen, že u nás pojišťovny naštěstí nespí. Výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora v Bruselu již domlouvá, jak by měla vypadat samoregulace, aby trh nebyl příliš zasažen připravovanou směrnicí IMD2 (Insurance Mediation Directive – směrnice o zprostředkování pojištění), která byla nově přejmenována na I.D.D. (Isurance Distribution Directive – směrnice o distribuci pojištění) a která se podobně jako náš zákon č. 38/2004 připravuje již asi pátým rokem.

Martin Podávka, ředitel vývoje produktů Allianz pojišťovny, je jedním z významných autorů samoregulačních opatření, která nedávno veřejnosti představila ČAP. Opatření, která mají pojišťovny implementovat od 1. 1. 2015, se týkají rozšíření informací, která zákazník dostane před podpisem smlouvy o životním pojištění. Podle těchto opatření by se klient měl „nově“ dozvědět např. na jaká rizika je pojištěn, o rizicích souvisejících s investováním a na co by se ještě mohl pojistit.

Klient by měl také dostat modelaci vývoje pojištění. Podle Martina Podávky se má jednat o standardizovanou modelaci zahrnující veškeré náklady kromě TER a manažerských poplatků. Výhodou je, že vedle očekávaných pozitivních zhodnocení ve fondech by měl zákazník povinně dostat také modelaci vývoje odbytného při nulovém zhodnocení trhu.

Tento infolist by se měl důsledně podepisovat a měl by sloužit jako ochrana pro finančního poradce a pojišťoven před budoucími stížnostmi klientů, které již dnes musí často řešit Finanční arbitr.

V případě, že klient nebyl informován o poplatcích, hrozí neplatnost smlouvy od počátku. Proto je především v zájmu každé pojišťovny, ji zastupující zprostředkovatelské firmy i pojišťovacích zprostředkovatelů, aby klient takovou modelaci podepsal. Pojišťovny budou smlouvy se zprostředkovateli upravovat tak, aby měli povinnost zajistit podpis takového infolistu. A aby měly pojišťovny jistotu, že klient infolist dostal, budou tyto předsmluvní informace zasílat klientům také po sjednání smlouvy.

Součástí předsmluvních infolistů by měl být také ukazatel SUN. Ten má podle Podávky mnoho výhod oproti celoevropsky používanému ukazateli RiY. Ten totiž informuje o celkové nákladovosti produktu, což je prý těžko interpretovatelné, ale především se často používá ke klamání spotřebitele, při optickém zvýhodnění drahých produktů, ve kterých se prodávají levné fondy.

U ukazatele SUN takové riziko nehrozí. Nezahrnuje náklady, které se hradí procentem ze zůstatku na účtu (TER). Jedná se o trojjediný ukazatel, který říká, jaká část pojistného zaplaceného dobu předpokládaného trvání smlouvy půjde na poplatky, jaká do rizikového pojistného (tímto má být zabráněno přibalování předražených rizikových pojištění) a jaká část pojistného se zainvestuje do fondů. K tomuto ukazateli se bude pro větší přehlednost vždy přidávat standardizovaný koláčový graf zobrazující rozpad pojistného do jednotlivých složek.

Pozitivní informací je, že nově mají pojišťovny informovat také o syntetickém TER (celkové nákladovosti fondů). Ten mají uvádět také na svých internetových stránkách. Na stránkách se tyto ukazatele, které se mohou každoročně měnit, budou lépe aktualizovat. Protože ale ne vždy jsou ukazatele k dispozici za poslední období, bude v tabulce vždy uvedeno, o jak starý ukazatel se jedná.

Pojišťovny podle Martina Podávky nemají zájem prodávat klientům zbytečně drahé fondy, ale právě naopak. Spotřebitel by se měl zajímat o fondy, do kterých investuje, a jít na web. Připustil, že průměrný spotřebitel na web pojišťovny nepůjde, ale informace o těchto poplatcích nejsou určeny primárně spotřebitelům, ale prodejcům pojištění, kteří jim je rádi sdělí. Ve vlastním zájmu budou raději prodávat levné fondy, protože tak poskytnou svým klientům lepší službu.

Anketa

Považujete samoregulační opatření ČAP za dostačující?

Ano. (40)
 
Ne. (36)
 
Nevím. (2)
 Celkem hlasovalo 78 čtenářů

Přežije provizní poradenství díky samoregulaci? >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Související subjekty

Česká asociace pojišťoven

Poslední přidané komentáře (celkem 24 komentářů)

Re: ČNB nikoho nezajímá ExPartners | 24.10.2014 17:18
ČNB nikoho nezajímá VK | 24.10.2014 16:14
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Yowie | 16.10.2014 19:05
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mr. Invisible | 16.10.2014 15:04
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vasek | 16.10.2014 13:51

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

banner-investujeme-ceskych100

Články z Pojištění

Petr Zámečník | 26.05.2016 00:00 Regulace provizí aneb Kam kráčí legislativa

Regulace provizí za zprostředkování životního pojištění je žhavým tématem již několik let. Jaký je výhled a budoucnost regulace? Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 26.05.2016 17:49

Petr Zámečník | 24.05.2016 00:00 Vstup Aegonu do Chytrého Honzy: Jen první krok?

Chytrý Honza si koupil broker pool Bonnet.cz. Následně do společnosti vstoupil Aegon. To ale není zdaleka vše. Kdo Chytrého Honzu ovládne a co chystá? Celá zpráva »

Komentářů: 13 / 13 Poslední komentář: 27.05.2016 15:19

Jana Zámečníková | 20.05.2016 00:00 Milionová odškodnění zdražují povinné ručení

Po letech poklesu ceny povinného ručení opět od roku 2013 rostou. Za trendem zdražování stojí převším vyšší náklady pojišťoven, které jsou vlivem změn v občanském zákoníku nuceny hradit vyšší odškodnění poškozeným při nehodách. A zdražování pojistného rozhodně není u konce. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Zbyněk Drobiš | 19.05.2016 00:00 Pomoc pro spotřebitele: Řešení přeshraničních sporů online

„S využitím online platformy lze obchodníka přímo kontaktovat s požadavkem na řešení sporu. Nebude-li obchodník reagovat, zapojí se místní kontaktní místo, které bude postupovat podle národních předpisů. Spotřebiteli pomůže znalostí jazyka i místních zákonů a poměrů. Stačí jen vyplnit formulář, popsat problém a vše pak postupuje podle předepsaných pravidel,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest, k nové platformě pro řešení přeshraničních sporů online. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Rebecca Murphy | 16.05.2016 00:00 Opětovné zapojení investorů

Investoři a střadatelé zažívají nyní těžké časy. Nestabilní trhy a nízké úrokové sazby jsou normou a investoři jsou bombardováni informacemi o produktech a službách bez toho, aniž by rozuměli, jak se jich cokoli z toho týká. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Pojištění

25.05.2016 15:31 Ukončujete pojistku? Počítejte s „nováčkem“ mezi poplatky

Zatímco s běžnými účty malých bank již většinou nejsou spojeny žádné poplatky, u životního pojištění je situace jiná. Pojišťovny si z účtů klientů nadále účtují celou řadu více či méně absurdních poplatků. O složitosti a neúměrné výši poplatků za zprostředkování investičního životního pojištění již bylo napsáno mnohé. Jedním z poplatků, kterému nebyla zatím věnována příliš pozornost, je poplatek za předčasné ukončení smlouvy. Klienti kvůli němu přitom mohou přijít i o tisíce. V sazebnících některých pojišťoven se začal objevovat relativně nedávno. Důvod? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.05.2016 13:23 Stane se pojištění proti hackerům standardem?

Hackerských útoků v posledních letech neustále přibývá. Pojištění proti kybernetickým rizikům se pozvolna dostává do nabídek pojišťoven. Pomalé zavedení souvisí s náročnější přípravou pojištění, které vyžaduje nejen znalost pojišťovacího odvětví, ale i IT prostředí. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.05.2016 11:57 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Píšeme na Investujeme.sk: Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 19.05.2016 10:19

16.05.2016 16:29 Zisk skupiny AXA vzrostl o 60 procent

Pojišťovací skupině AXA se podařilo v loňském roce meziročně zvýšit zisk o 60 procent na 400 milionů korun. Na výsledku se podílela rostoucí kvalita produkce, stornovost smluv se snížila na 10 procent. Pokles zaznemanala skupina také v oblasti administrativních nákladů díky pokračující digitalizaci služeb. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

12.05.2016 15:13 Největší nezávislý kongres pro finanční poradce FPG MoneyExpo Profi 2016

Již ve středu 25. května se uskuteční v Praze-Pankráci největší nezávislý kongres finančních poradců v ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (122)
 
Aktivní. (122)
 
Žádnou. (566)
 Celkem hlasovalo 810 čtenářů

Nejčtenější články z Pojištění za posledních 14 dní

Zbyněk Drobiš | 19.05.2016 00:00 Pomoc pro spotřebitele: Řešení přeshraničních sporů online

„S využitím online platformy lze obchodníka přímo kontaktovat s požadavkem na řešení sporu. Nebude-li obchodník reagovat, zapojí se místní kontaktní místo, které bude postupovat podle národních předpisů. Spotřebiteli pomůže znalostí jazyka i místních zákonů a poměrů. Stačí jen vyplnit formulář, popsat problém a vše pak postupuje podle předepsaných pravidel,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest, k nové platformě pro řešení přeshraničních sporů online. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 26.05.2016 00:00 Regulace provizí aneb Kam kráčí legislativa

Regulace provizí za zprostředkování životního pojištění je žhavým tématem již několik let. Jaký je výhled a budoucnost regulace? Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jana Zámečníková | 20.05.2016 00:00 Milionová odškodnění zdražují povinné ručení

Po letech poklesu ceny povinného ručení opět od roku 2013 rostou. Za trendem zdražování stojí převším vyšší náklady pojišťoven, které jsou vlivem změn v občanském zákoníku nuceny hradit vyšší odškodnění poškozeným při nehodách. A zdražování pojistného rozhodně není u konce. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Rebecca Murphy | 16.05.2016 00:00 Opětovné zapojení investorů

Investoři a střadatelé zažívají nyní těžké časy. Nestabilní trhy a nízké úrokové sazby jsou normou a investoři jsou bombardováni informacemi o produktech a službách bez toho, aniž by rozuměli, jak se jich cokoli z toho týká. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 24.05.2016 00:00 Vstup Aegonu do Chytrého Honzy: Jen první krok?

Chytrý Honza si koupil broker pool Bonnet.cz. Následně do společnosti vstoupil Aegon. To ale není zdaleka vše. Kdo Chytrého Honzu ovládne a co chystá? Celá zpráva »

Komentářů: 13 / 13 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »