CZK/€ 25.155 -0,32%

CZK/$ 23.470 -0,62%

CZK/£ 29.361 -0,01%

CZK/CHF 25.687 -0,48%

07. 05. 2015

0 komentářů

Výsledky nad očekávání, Češi stále udržují nákupní apetyt

 


 

Příznivější situace na trhu práce doprovázená lepší finanční situací domácností se i v březnu odrazila v maloobchodním prodeji. České domácnosti projevily opět zájem především o nákup počítačů a jiných elektronických zařízení, což souvisí i s prezentací nových modelových řad chytrých telefonů a nákupem nových televizí v očekávání hokejového mistrovství světa. Meziročně se prodeje těchto obchodníků zvýšily o 20,6 %.

Nákup elektroniky tradičně probíhá hlavně on-line, proto nikoho nepřekvapí, že aktivita internetových prodejců vzrostla meziročně o více než čtvrtinu. Nadšence elektronických kousků zajisté těší, že ceny tohoto zboží mají dlouhodobě klesající tendenci, přestože je česká měna k dolaru relativně slabá. Větší zájem zákazníků internetoví prodejci také podpořili většími investicemi (oproti únoru) do reklamy.

Kromě těchto obvyklých tahounů maloobchodu rostla poptávka i po pohonných hmotách a potravinách. V obou případech prodejům pomáhá i meziroční zlevňování. Suma sumárum i přesto, že se cena ropy na světových trzích začíná postupně zotavovat, pumpaři prodali meziročně o 8,2 % více pohonných hmot a v blížícím se letním období, které je spojené s celou řadou dovolených, by mohly prodeje i nadále růst. Průzkumy navíc ukazují, že vyšší návštěvnost čerpacích stanic se pozitivně odráží i v souvisejících nákupech, především nápojů.

K tomu připočítejme, že již v březnu se čeští spotřebitelé začali částečně připravovat na příchod dubnových velikonočních svátků, a výsledkem je meziročně plnější nákupní košík (co do jídla a pití) o 4,5 %. Boom spojený s konzumací zdravé stravy a kvalitních potravin se projevuje i v rostoucích prodejích potravin ve specializovaných prodejnách. Češi mají stále větší zájem uspokojit své chuťové pohárky a míří právě do těchto obchodů. Meziročně se proto prodeje zvýšily o 4,3 %, což je jedno z nejvyšších temp růstu za posledních deset let.

Naopak příznivci nových módních trendů asi nejspíš nejsou s vývojem cen oděvů a obuvi příliš spokojeni. V průběhu celého roku 2014 se ceny oděvů zvyšovaly a tento trend se zatím ani letos nezměnil. Dozajisté tak u obchodníků přispěl k nižším maloobchodním prodejům o 2,8 %.

REKLAMA

Prodejci automobilů i ve třetím měsíci letošního roku zažívali žně. Maloobchod zahrnující také opravu a údržbu motorových vozidel se dočkal meziročního růstu ve výši 14,6 %. Na úspěchy automobilových prodejců navazuje také radost již zmiňovaných pumpařů. Prodej automobilů tedy stále hraje klíčovou roli v ekonomice a předpoklad, že zájem o motorová vozidla letos oproti loňsku lehce poleví, se zatím nenaplňuje.

Za celé čtvrtletí maloobchodníci prodali o 7,6 %, respektive o 5,7 % více než před rokem. Fakt, že se daří jak prodejcům potravin, tak nepotravinářského zboží, a to zásadně více než v průměru za minulý rok, potvrzuje předpoklad, že o ekonomický růst se letos postarají samotní Češi.

Ing. Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Jiří Šindelář - USF ČR

Jak je (někdy) popisován hlas lidu v Evropě

Před dvěma týdny uspořádalo mé domovské město Praha důležitou akci: Společný den ESA pro ochranu spotřebitelů. Jedná se o událost, která tvoří důležitou součást regulatorní agendy, a dle jejích organizátorů měla “projednat otázky týkající se ochrany spotřebitelů a investorů a finanční inovace“.  O tom, že mohly být […]

Text: Jiří Šindelář

14. 08. 2017

Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR.

Text: Zbyněk Drobiš

21. 06. 2016


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *