12. 12. 2016
Peníze na Vánoce nejvíce potěší mladé. 67 % z nich s nimi dokonce počítá, ukázal výzkum Pioneer Investments
Více než polovina Čechů dostává pod stromeček finanční dárky, a to většinou v hodnotě do tří tisíc korun. A co je překvapivé – na horší časy si je nejvíce ukládají mladí. 51 % dotázaných do 30 let by peníze z Vánoc odložilo stranou pro nenadálé okolnosti. Na zadní kolečka naproti tomu dle průzkumu příliš nemyslí starší generace mezi 45 a 59 roky. Peníze by v této skupině uspořilo jen 21 % lidí, zatímco 43 % z nich by je hned po Vánocích utratilo. Zajímavým finančním dárkem s přesahem do budoucna by mohl být například finanční příspěvek na počáteční investici do podílových fondů. Přestože by to 48 % oslovených vnímalo jako „danajský dar“, protože finanční produkty by si měl každý vybírat sám, pětina lidí o podobném dárku uvažuje nebo se s ním už setkala.
„Ve vyspělých zemích, kde má investování delší tradici než v ČR, není v řadě rodin výjimkou, že rodiče začínají dětem spořit dokonce ihned po narození a cenné papíry se dědí z generace na generaci jako hodnotná součást majetku. Investování je běh na dlouhou trať, a i když se finanční obnos na vstupní investici na první pohled možná nejeví jako atraktivní dárek, nákupem podílových listů k letošním Vánocům můžete obdarovanému pomoci s tvorbou finančních rezerv do budoucna, za které vám jednou bude vděčný,“ vysvětluje ředitelka marketingu a PR Pioneer Investments Dana Kryńska.
Loni na Vánoce dostalo 55 % Čechů od svých nejbližších voucher nebo finanční hotovost. A stejné množství oslovených je s touto formou dárku spokojeno. Peníze nejčastěji nacházeli pod stromečkem mladí do 30 let (54 % z nich), naopak pouze věcné dárky dostávali nejvíce jejich rodiče a prarodiče mezi 45 až 59 lety (v 59 % případů). Přitom finanční dárky už mají i v českém prostředí svoji tradici – 67 % mladých s nimi už předem počítá a těší se na ně.
Peníze jako dárek nechtějí dostávat hlavně lidé mezi 45 až 59 lety. Radost by z nich neměla celá pětina oslovených a další více než třetina by tuto formu dárku akceptovala, ale více by je potěšilo něco osobnějšího. Paradoxně právě tato generace však naděluje peníze pod stromeček nejčastěji – 44 % jejích příslušníků finance darovalo opakovaně. Možných příčin přitom může být více. Rodiče například mohou chtít mladým finančně pomoci, sami ale mají radost, když jim děti dárek vymyslí přímo „na tělo“ a nesnaží se dárky řešit na poslední chvíli neosobními penězi.
Tisková zpráva Pioneer Investments
REKLAMA