Sobota 16. ledna. Svátek má Ctirad.

Od tradičních k novým. Svou hlavní banku loni vyměnil každý desátý Čech. Letos si nový běžný účet plánuje otevřít 12 % lidí

Banky Air Bank 05.03.2018 | 16:24 0 Komentářů

V loňském roce změnilo svou hlavní banku 11 % lidí. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK, který se dotazoval 900 respondentů ve věku od 18 do 60 let. Klienti nejčastěji přecházeli z velkých tradičních bank k novým bankám, jako jsou Air Bank, Fio banka a Equa bank. Ke snazší změně hlavní banky pomáhá i takzvaná mobilita, která je už jeden rok součástí zákona o platebním styku.

Třetina lidí, kteří v uplynulém roce změnili svou hlavní banku, odešla z České spořitelny, 13 % z ČSOB a 13 % z Poštovní spořitelny. Za novou hlavní banku, tedy takovou, kam si klienti nechávají posílat výplatu nebo kterou nejčastěji používají pro placení, si 17 % lidí zvolilo Air Bank, 12 % Fio banku a 12 % Equa bank. Z průzkumu rovněž vyplynulo, že nový běžný účet si v letošním roce plánuje založit 12 % Čechů.

„Dnes už nejméně každý druhý klient využívá služby alespoň dvou různých bank. Díky bezplatným účtům je to velmi snadné a klienta to k ničemu nezavazuje. Když se ale klient rozhodne změnit svou hlavní banku, bývá to už obvykle rozhodnutí založené na nějaké zkušenosti. A to buď negativní, tedy že původní banka klienta něčím naštvala, nebo naopak velmi pozitivní, kdy nová banka svými službami a přístupem na klienta natolik zapůsobila, že už chce bankovat jen u ní,“ říká Tomáš Motl, který vede oddělení výzkumu trhu v Air Bank.

Změnu banky zařídí za vás

Kvůli přechodu od jedné banky k jiné nemusí klienti svou původní banku ani sami kontaktovat. Vše zařídí jedinou návštěvou na pobočce nové banky. Umožňuje jim to takzvaná mobilita, která je od 1. března 2017 součástí zákona o platebním styku. Do té doby snadnou změnu banky bez složitého papírování, a navíc s možností nechat si přenastavit trvalé příkazy a inkasa banky umožňovaly dobrovolně. A to v rámci takzvaného Kodexu mobility, který funguje už od roku 2009.

„Když jsme se před rokem ptali lidí, jestli se s pojmem Kodex mobility někdy setkali, kladně odpověděl jen každý desátý. Ale když jsme jim vysvětlili, o co se jedná, pak by tuto možnost využilo dokonce 80 % z nich,“ dodává Tomáš Motl.

Air Bank umožňuje přechod z jedné banky do druhé pomocí mobility už od svého startu v listopadu 2011. Za tu dobu mobilitu využilo více než 110 tisíc klientů. Nejčastěji k Air Bank přecházeli klienti velkých tradičních bank, jako jsou Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka.

Za posledních dvanáct měsíců, tedy od doby, kdy začala platit novela zákona o platebním styku, k Air Bank pomocí mobility přišlo téměř 15 000 klientů.  Z České spořitelny přišla tímto způsobem dokonce třetina všech klientů, kteří mobilitu během tohoto období využili.

Výzkum Air Bank realizovaný agenturou STEM/MARK se uskutečnil formou online dotazování od listopadu 2017 do ledna 2018 na reprezentativním vzorku 900 respondentů ve věku 18 až 60 let.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.