Úterý 22. září. Svátek má Darina.

J&T BANKA WEALTH REPORT: Průzkum česko-slovenských dolarových milionářů

Investice J&T Banka 15.06.2012 | 13:43 0 Komentářů

Jací jsou dolaroví milionáři? Jak žijí, kam investují, co rádi dělají a jaké značky mají spojené s úspěchem? Odpovědi již podruhé přináší J&T BANKA WEALTH REPORT, exkluzivní průzkum českých a slovenských dolarových milionářů, který svým rozsahem a zaměřením nemá v Čechách a na Slovensku obdoby.

Kdo jsou dolaroví milionáři?

Čeští a slovenští dolaroví milionáři jsou středního věku, v průměru dosahují respondenti 47 let v Čechách a 45 let na Slovensku. Investují do sebe a své rodiny či svého podnikání. Jsou hrdými patrioty, které pálí korupce, nedostatek politických lídrů a vize. K budoucnosti Evropské Unie jsou více optimističtí než veřejnost. Nejvíce je potěší dovolená a čas strávený s blízkými. Úspěch mají spojený s Porsche, BMW a Mercedesem. Obdivují Apple a z tuzemských značek mají rádi Škodu, Pilsner Urquell, Budvar či Kofolu. Svět milionářů je zejména světem mužů, ženy tvoří pouhých 10 %. Dolaroví milionáři jsou nejčastěji majiteli či jednateli firem (60 % v ČR, 71 % v SR) nebo osoby samostatně výdělečně činné (10 % v ČR, 11 % v SR). Jen 14 % respondentů, respektive 10 % na Slovensku, se nachází v roli zaměstnance.

Dolarový milionář jako investor

Dolaroví milionáři umí peníze nejen vydělat a zhodnotit, ale také si je náležitě užít. Nikdo z dotazovaných není hráčem, který by riskoval všechny svoje prostředky. V průměru činí rizikové investice 30 % jejich portfolia (na Slovensku 27 %). Kam by tedy doporučili investovat 1, 5, 10 a 50 milionů korun? V každém případě nezapomínají investovat do sebe a rodiny či do svého podnikání. U vyšších částek pak přichází na řadu další investiční příležitosti v podobě nemovitostí, pozemků a bankovních či finančních produktů. Dalo by se říci, že od částky 5 milionů korun již roste chuť investovat, u této částky by zejména Češi přidali ještě nákup dobře vybrané nemovitosti či pozemku. Deset milionů korun je však tím pravým odrazovým můstkem pro diversifikaci portfolia a více rizikové investice. Kromě pořízení nemovitostí či pozemků a půdy by Češi investovali do akcií (40 %), které nejsou pro Slováky v  tomto objemu tolik zajímavé (15 %) a investovali by spíše do dluhopisů (31 %). Při investici 50 milionů vedou jednoznačně nemovitosti či pozemky a půda. Objevují se také bankovní produkty, zlato a drahé kovy či akcie, které by volilo 48 % českých a 36 % slovenských milionářů.

Za rizikovou část svých investic považují především akcie, dluhopisy, směnky a obligace či investice do podnikatelského záměru. Překvapivě 9 % českých a 13 % slovenských dolarových milionářů považuje za rizikové neinvestovat.

Naopak za bezpečné považují reality (45 % v Čechách a 42 % na Slovensku), termínované vklady a účty, dluhopisy, směnky a obligace či zlato, drahé kovy a drahokamy.

Obecně se dá říct, že dolarový milionář sleduje ekonomické dění a zajímá se o vývoj domácí ekonomiky. V otázce inflace jsou jak Češi, tak Slováci více skeptičtí. Na začátek roku 2013 tak v Čechách předpovídají inflaci ve výši 3,5 %, zatímco Ministerstvo financí ČR vidí průměr na úrovni 2,3 %.  Na Slovensku jsou dolaroví milionáři ještě o něco skeptičtější, inflaci na počátku příštího roku tam vidí na úrovni 3,9 %.

Umí dolaroví milionáři pomáhat?

Čeští a slovenští dolaroví milionáři jsou v otázce charity velmi uvědomělí a aktivní. Uvědomují si, že by měli část svého majetku věnovat zpět do společnosti, ve které fungují.  Drtivá většina (90 % v ČR a 93 % v SR) tak na charitu přispívá, přičemž více než polovina z nich pak přispívá pravidelně.

Největší pomoci se dostává dětem, ať již ohroženým či v dětských domovech a SOS vesničkách a lidem se zdravotním hendikepem. V nemalé míře také podporují školství, kulturu a vědu. Nezapomínají ani na seniory a výzkum léčby nemocí. V případě jednorázových příspěvků vedou přírodní katastrofy.

Bohatí a značky úspěchu?

Dolaroví milionáři si rádi dopřejí značkové věci především kvůli jejich kvalitě a spolehlivosti. Jaké značky u milionářů vedou a které považují za symbol úspěchu? Obecně se dá říct, že z pohledu dolarových milionářů je status symbol skutečný, až když je pro většinu skutečně nedostupný. V určitých oblastech jako například móda, totiž symboly úspěchu podle dolarového milionáře neplatí. Tří čtvrtiny z nich tak nedokázalo označit konkrétní oděvní značku, kterou mají spojenou s úspěchem. Vysvětlení je na snadě, luxusní oblečení je v určité míře dostupné i širším vrstvám na rozdíl od drahých automobilů, proto je jako status symbol neúčinné. Jedinou kategorií, kde dokázala nadpoloviční většina respondentů určit značky, které berou za symbol úspěchu, jsou automobily.  Zdá se, že auty úspěšných jsou především německé vozy, když se na prvních příčkách českých milionářů umístili Porsche (15 %), BMW (14 %) a Mercedes   (13 %). Na Slovensku je to pak jednoznačně právě Mercedes (29 %), více do popředí se tam také dere Bentley (11 %), který v Čechách označilo pouze 3 % respondentů. 

Nakolik dolaroví milionáři dávají své bohatství na odiv?

České milionáře nejlépe rozděluje, jak se staví k výroku: „Snažím se žít skromně navzdory svým finančním možnostem“ Milionářů, které je možné nazvat jako „okázalé“ je 39 %. Jeho prototypem je 45letý muž, který o něco více riskuje a nejvíce ho pálí podmínky pro podnikání. Bohatství spojuje s Porsche. Preferuje zahraniční značky, ale pokud by měl označit nějakou českou pak je to Mattoni či Becherovka. „Skromní“ milionáři jsou o trochu starší, je jim průměrně 48 let, a daleko větší zastoupení zde mají vedoucí pracovníci v roli zaměstnance. Častěji si udělají radost pořízením dárku pro své blízké. Úspěch spojují s BMW a ztotožňují se s heslem: „Dávat najevo, že na to mám, není můj styl.“

O J&T BANKA WEALTH REPORT 2012:

Průzkum, který probíhal mezi únorem až dubnem 2012, provedla J&T Banka ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd. Cílem průzkumu bylo zmapovat investiční chování a životní styl dolarových milionářů, tedy těch, jejichž disponibilní majetek má hodnotu minimálně 18 milionů korun v České republice nebo 730 000 eur na Slovensku. Do průzkumu se zapojilo celkem 175 respondentů z řad dolarových milionářů (120 Čechů a 55 Slováků). Data byla sbírána pomocí on-line dotazování. Kvalitativní pohled doplnil skupinový rozhovor s privátními bankéři J&T Banky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.