CZK/€ 24.885 +0,48%

CZK/$ 23.151 +0,16%

CZK/£ 29.465 +0,56%

CZK/CHF 26.179 +0,52%

05. 08. 2020

0 komentářů

Subjekty:

Euler Hermes: druhé čtvrtletí letošního roku přineslo rekordní zvyšování sektorového rizika. ČR nevyjímaje

 

V důsledku zhoršení hospodářského výhledu způsobeného pandemií koronaviru byl ve druhém čtvrtletí zaznamenán rekordní počet snižování ratingu sektorových rizik. Celkově byly známky sníženy v globálním celosvětovém hodnocení jednotlivých zemí ve 325 případech. Snižování ratingu se tak nevyhnulo ani ČR, která zhoršené hodnocení obdržela v sektorech textilu, výroby
a velkoobchodu s vybavením pro domácnosti, strojírenství, automobilového průmyslu, dopravy, stavebnictví i kovů.

Loading



 

Ve všech výše jmenovaných sektorových odvětvích ČR zaznamenala zhoršení známky z Medium (náznaky oslabení, možné zpomalení) na Sensitive (strukturní nedostatky, nepříznivá predikce). Výrazně byl karanténními opatřeními zasažen textilní průmysl, kde je návrat k normálu zatím v nedohlednu. Poklesem zakázek trpí rovněž textilní segment navázaný na automobilovou výrobu a prakticky jediným textilním segmentem, který v druhém čtvrtletí dokázal v období pandemie prosperovat, byli producenti textilních ochranných prostředků a masek. Celosvětově se očekává oživení sektoru až v roce 2021, a to o 15 %.

Covid 19 přerušil také výrobu a velkoobchod s vybavením pro domácnosti, což způsobilo pokles tržeb s přímým dopadem na ziskovost a likviditu českých firem v sektoru. Zhoršující se ekonomická situace českých domácností bude mít přímou souvislost s odkladem spotřeby, proto oživení odvětví na úroveň před nástupem pandemie bude zdlouhavé. Globálně se předpokládá, že tržby zůstanou pod svou úrovní až do roku 2022, a to i při postupném oživování růstu HDP v jednotlivých zemích. Podobně je na tom v ČR také strojírenství – podle vyjádření Ivy Paluskové, Country manažera Euler Hermes ČR, je pro exportně orientovanou ekonomiku květnový pokles vývozu o -29, 8 % bezprecedentní v novodobých dějinách a na strojírenský obor bude mít zásadní vliv. Celosvětově je strojírenství ovlivněno přerušením dodavatelských řetězců v důsledku závislosti na Číně, která je jakožto hlavní výrobce komponentů krizí výrazně zasažena.

Pokud se podíváme na český automobilový průmysl, zvýšené rizikové hodnocení bylo možné konstatovat již v prvním čtvrtletí letošního roku. Především šlo o dodávku komponentů pro automobilový průmysl. Dočasné zastavení výroby u hlavních výrobců automobilů se logicky přeneslo
i na dodavatelské řetězce. Počty nových registrací na klíčových odběratelských trzích klesají, spotřebitelé nákup nových vozů odkládají a on-line prodeje přirozeně nemohou vykompenzovat prodeje klasické.

Není překvapivé, že významný objemový pokles v souvislosti s omezením mezinárodních obchodních aktivit zaznamenal také český dopravní sektor. Podle Ivy Paluskové mají celková nepříznivá očekávání v sektoru návaznost především na nižší poptávku, na omezování volného pohybu osob a celkově mezinárodního obchodu. Například zpomalení výroby automobilů výrazně zasáhlo oblast nákladní a železniční dopravy v důsledku snížené poptávky po přepravě materiálů a surovin. Negativní faktory se budou promítat do nižších tržeb dopravních firem, do jejich schopnosti krýt fixní i variabilní náklady, stejně tak jako do zvýšeného počtu případů platební neschopnosti. Přepravní společnosti jsou nyní pod zvýšeným tlakem ohledně vlastní finanční likvidity.

REKLAMA

Omezování volného pohybu osob se negativně projevilo také v sektoru stavebnictví – primárním projevem bylo přerušení staveb z důvodu absence pracovní síly a s tím související zpožďování projektů či odstávky celých staveb. Očekává se, že stavební výroba v ČR poklesne následkem nadcházející makroekonomické recese, která zdůrazní zranitelnost sektoru z hlediska nedostatku likvidity, zhoršené platební morálky a nárůstu insolvencí.

Současný senzitivní charakter stavebního odvětví či automobilového průmyslu bude mít přímý dopad také na sektor s kovy, který aktuálně v ČR registruje pokles poptávky o minimálně 30 %. Vývoj je nejistý a závisí na délce pokračování koronavirové krize a následné, alespoň částečné, stabilizaci trhu. Prognózy analytiků předpokládají, že se nedostatek poptávky překlopí do nižších tržeb a nedostatečné ziskovosti. Vysoké zásoby budou vytvářet tlak na ceny, likvidita firem bude napjatá a celkově se zhorší charakter platební morálky v sektoru.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

lex voucher

Ochrana pro cestovky končí. Za nevybrané vouchery musí vrátit peníze

Foto: Shutterstock Pouze do konce srpna budou cestovní kanceláře pod ochranou podle kontroverzního zákona nazývaného Lex Voucher, který byl loni přijat ke zmírnění dopadů koronaviru na odvětví cestovního ruchu. Posledním srpnovým dnem končí ochranná doba a nevyužije-li zákazník možnosti náhradního zájezdu do 31. srpna, cestovka musí vrátit […]

Text: Veronika Hejná

16. 08. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *