CZK/€ 25.155 -0,32%

CZK/$ 23.470 -0,62%

CZK/£ 29.361 -0,01%

CZK/CHF 25.687 -0,48%

18. 04. 2018

0 komentářů

Propad registrací aut v Evropě

 

Výhledy pro českou ekonomiku na letošní rok mají jedno společné, a sice předpokládají zpomalení růstu z loňských 4,6 % na 3-4 %. Posledním příkladem je i poslední prognóza Mezinárodního měnového fondu zveřejněná včera, která předpokládá, že české hospodářství letos poroste tempem 3,5 % a v roce následujícím už jen tříprocentním.

Loading



 

Zpomalení růstu naší ekonomiky sice kontrastuje se zlepšenými vyhlídkami světové ekonomiky, ale je vlastně docela logické na vyčerpávání kapacit v největším tuzemském odvětví, a sice v průmyslu, kterému se stále více nedostávají lidé a navíc přichází i o dřívější podporu v podobě slabé koruny. Navíc průmysl je v českém podání především výroba osobních automobilů, která se na HDP přímo podílí zhruba šesti procenty (nepřímo zřejmě více než deseti procenty) a která je orientovaná primárně na evropský trh.

Registrace na tomto trhu přitom rostou téměř nepřetržitě už šestým rokem a každé další nové příznivé výsledky vyvolávají otázku, jak dlouho tento trend může pokračovat. Zda se už nezačnou projevovat první známky nasycenosti poptávky v širším měřítku než jen v zemích, kde boom automobilového trhu začal v současném cyklu nejdříve. Nebo jinak, jak dlouho ještě automobilky potáhnou českou ekonomiku nahoru.

Nové údaje o registracích osobních automobilů v EU za březen zveřejněné dnes by mohly být takovou předzvěstí. Počet registrovaných (zjednodušeně – prodaných) se totiž meziročně snížil o 5,3 % a téměř úplně smazal nárůst dosažený v úvodu roku.

Když se ovšem podíváme na detailnější čísla, zjistíme, že skoro 90 % tohoto propadu jde na vrub Velké Británii (-88 tisíc). Pokles se ovšem nevyhnul ani italskému trhu (-13 tis.) a německému (-12,2 tis.). Co z toho v rychlosti usuzovat, respektive je čas mít začít obavy? Útlum britského nebo i dánského trhu není až tak překvapivý s ohledem na fakt, že boom prodejů aut tam začal ze všech zemí EU nejdříve.

REKLAMA

Větší pozornost si proto zaslouží spíše nelichotivá čísla z Německa. Aktuální propad spíš vypadá na korekci silných prodejů z úvodu roku. Ve vzduchu je navíc vzpruha v podobě omezování dieselů, která poptávce ještě nahoru pomůže. A nakonec i po nelichotivých březnových číslech se stejně v Německu v prvním čtvrtletí prodalo meziročně o 4 % více aut než loni. I proto je asi předčasné měnit výhledy na evropské prodeje výrazně k horšímu. Už tak jsme předpokládali za celý rok v podstatě jen kladnou nulu.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Je čínská ekonomika větší než americká?

Studenti mi na pražské VŠE občas kladou vcelku záludné dotazy. Často jsou inspirované denním tiskem nebo úvahami na internetu. Jedním z oblíbených je: Kdy čínská ekonomika překoná svou velikostí americkou? Tedy trochu jinak: Kdy se stane Čína největší ekonomickou mocností na světě? Existuje mnoho odpovědí, často diametrálně odlišných.

Text: Luboš Smrčka

Foto: Shutterstock

23. 02. 2024

Evropské akcie jsou historicky rekordně levné vůči těm americkým

Evropské akcie jsou teď v historicky rekordní slevě vůči těm americkým. Vyplývá to ze srovnání poměrového ukazatele vyhlížené tržní ceny akcie a čistého zisku na akcii na horizontu dalších dvanácti měsíců. Brány jsou přitom v potaz všechny klíčové akciové tituly jak ve Spojených státech, tak v Evropě (viz graf […]

Text: Redakce

Foto: Pixabay

02. 02. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *