27. 12. 2018
Nahrávat a uložit se budou muset nejspíš i telefonáty s finančním poradcem
Stát plánuje, že se budou muset povinně nahrávat a pět let uchovávat úplně všechny telefonické rozhovory s klienty. Odborníci, tedy jak finanční instituce, tak i zprostředkovatelé a poradci však tvrdí, že je to zbytečné. Nahrávání a archivace však přinese údajně jen náklady navíc a větší ochranu to prý stejně nezaručí. Česká národní banka si od toho slibuje lepší dohled nad trhem.
„Jde o zdánlivě nenápadnou změnu v zákoně, která ale může mít pro finanční zprostředkovatele devastující účinky,“ řekl výkonný ředitel České asociace společností finančního poradenství a zprostředkování Jiří Šindelář. Momentálně platí, že se mají nahrávat hovory, při nichž zákazník dává pokyn k provedení nějakého obchodu či investice, jako je kupříkladu prodej či nákupu akcií.
Změna je součástí návrhu novely zákona o podnikání na kapitálovém trhu a nyní ji bude projednávat vláda. „Podpůrně má také význam pro vnitřní kontrolu, při sporech se zákazníky, a tedy při řízení rizik poskytovatelů investičních služeb,“ doplňuje mluvčí ČNB Denisa Všetíčková.
Nejvíce finančním institucím vadí, že nahrávání bude stát hodně peněz. „Lze odhadnout, že podle velikosti banky a rozsahu poskytovaných služeb se náklady mohou pohybovat od několika desítek až po nižší jednotky stovek milionů korun ročně,“ uvedl výkonný ředitel České bankovní asociace Pavel Štěpánek.
Zdroj : iDNES.cz