Úterý 19. ledna. Svátek má Doubravka.

Finanční gramotnost: Jednoduché výpočty dělají problém dětem i dospělým

Investice 12.06.2017 | 14:43 1 Komentář

České děti rozumí podnikání i tomu, kde se dá v rodině ušetřit. Problém jim ale dělají jednoduché početní úlohy. Ukázal to test ekonomických dovedností společnosti Kalibro, ve kterém uspělo 64,4 procenta žáků devátých tříd.

Nejvíce žáků devátých tříd chybovalo v otázce: „Jaká bude cena rovnoměrné směsi tří druhů ořechů, pokud platí, že cena směsi je stejná, jako by si zákazník koupil všechny tři druhy ořechů zvlášť a potom si směs namíchal sám?“ Žákům devátých tříd nedělá problém spočítat aritmetický průměr, ale ve slovní úloze ho nerozpoznají.

„Špatné výsledky nejsou kvůli numerickým chybám, protože žáci mohou používat kalkulačku. Prostě si jen nespojili, jaký početní úkon se po nich chce. Kdybychom dětem napověděli, že se jedná o aritmetický průměr, výsledek by byl jistě lepší,“ komentuje výsledky David Souček, analytik ze společnosti Kalibro. Žákům dělají také problémy zlomky.

„Žákům devátých tříd dělala problémy práce s celkem. Neuměli poznat, o kolik je nějaká část větší než druhá. Pletou si pojmy jako o polovinu víc či dvakrát víc. Kromě toho pohořeli na slovních úlohách. Porozumět jim je pro žáky historicky nejtěžší,“ popsal výsledky Jiří Zíka, ředitel Cermatu, který zkoušky připravuje. Vyučování finanční gramotnosti na základních školách probíhá od září 2013.

Ministerstvo otestovalo v loňském roce i dospělé a zjistilo, že jednoduché výpočty dělají problémy i jim. Například úroky dokázalo spočítat pouze 58 procent dotázaných Čechů.

Zdroj: iHNed.cz

Jeden komentář: “Finanční gramotnost: Jednoduché výpočty dělají problém dětem i dospělým”

  1. karel pavel napsal:

    „Jaká bude cena rovnoměrné směsi tří druhů ořechů, pokud platí, že cena směsi je stejná, jako by si zákazník koupil všechny tři druhy ořechů zvlášť a potom si směs namíchal sám?“

    Takováto formulace matematické úlohy je, řekněme, dosti zvláštní, poněvadž na řešiteli nepožaduje matematickou úvahu a následné řešení, ale pouze správné pojmenování matematického úkonu v úloze uvedeného, což ne každého napoprvé napadne. Čili úloha nezkoumá znalost významu a způsobu výpočtu průměrné hodnoty ale pouze znalost názvu – pojmenování veličiny. Takže se není co divit, že spousta dětí tuto trivialitu nepochopila. Jinak ovšem souhlas, že výuka matematiky v Čechách pokulhává – není to náhodou důsledek přemrštěné feminizace školství?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.