Čtvrtek 22. října. Svátek má Sabina.

Vánoce přicházejí a rozpočty se krátí

Černý pátek, víkend i týden sice skončily, vánoční akce a shon ale pokračují. V průměru každý Čech nakoupí 16 vánočních dárků pro sedm blízkých a dárky vybírá podle přání obdarovaného. Roste obliba online nákupů i placení přes internet. Kde hledají Češi inspiraci při výběru dárků? Kolik do dárků investují a kde na ně berou?

Výběr vánočních dárků není snadný, přesto podle průzkum GE Money Bank 41 procent lidí vybírá dárky bez cizí pomoci. Společně s rodinou se na výběru dárků podílí téměř 17 procent respondentů a na bedrech jednoho člena rodiny spočívá výběr dárků v 9 procentech případů. „Ve více než 85 % mají u Čechů přednost dárky věcné, každý osmý dárek je peněžní a 2 % vánočních dárků tvoří vouchery,“ říká k výsledkům průzkumu Milada Franek, tisková mluvčí GE Money Bank.

Většina lidí se k nákupu dárků inspiruje na internetu, někteří dají na radu přátel a jiní zase vybírají z letáků, které jim skončí ve schránce. Do dárků investuje většina Čechů v průměru 500 korun a více. Dárky za více než 2 tisíce korun ale pořizuje pouze pět procent lidí. Pod stromečkem si Češi nejvíce přjí kosmetiku nebo oblečení, oblíbená je i elektronika či knihy, své místo si najde i spodní prádlo. Úspěch slavit rozhodně nebudete s vánočním dárkem v podobě zahradní techniky či dekoračních předmětů.

Online nákupy překračují i hranice

Štědrý den se blíží mílovými kroky, obchody praskají ve švech a lidé hledají rychlé a snadné řešení nákupu vánočních dárků. Do popředí se tak dostává internet nejen pro inspiraci, ale i pro online nákupy. Oblibu nákupů přes internet potvrzuje i počet transakcí uskutečněných před Vánoci, který každým rokem narůstá. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) vzrostl počet českých spotřebitelů, kteří nakoupili v e-shopech, z loňských 39 procent na letošních 42 procent. Britům a Dánům ale stále nesaháme ani po kotníky, zkušenosti s nákupy přes internet tam má téměř 80 procent obyvatel. 

Prošoupat si boty pro výhodnější nákup již není potřeba. Češi si zvykli na online nákupy, a to i v zahraničních e-shopech. V loňském roce zaplatili Češi v cizině platebními kartami přes internet 13,3 miliardy korun, za prvních šest měsíců letošního roku to již bylo 8,6 miliardy korun. „Že se nebojíme překročit pomyslné státní hranice, zvláště když se jedná o výhodnější nákup, dokazují údaje z plateb vedených na zahraničních e-shopech. Pokud porovnáme běžný den a černý pátek, internetové karetní platby vzrostly o 19 %. Meziroční růst plateb u zahraničních internetových obchodů během černého pátku byl téměř 40%. Rostoucí popularitu zahraničních nákupů sledujeme každý rok,“ říká Jakub Pavel, ředitel Retailového bankovnictví Equa bank.

Při objednávání dárků přes internet nezapomeňte na dodací lhůty. „Pokud se podíváme na frekvenci nákupů na internetu v době adventu, zaznamenáváme výrazný pokles během čtvrtého adventního týdne. Jedná se o zcela opačný trend než u plateb u obchodníků. Je to dáno zejména tím, že zboží přes internet je potřeba objednat včas a myslet na dodací lhůty. Většina klientů neriskuje pozdní nákupy a objednává zboží raději dříve,“ vysvětluje Alice Škývarová, ředitelka útvaru Karty ČSOB a Ery.

Pozor na unáhlené vánoční půjčky

Kromě nákupu vánočních dárků, které zatěžují rodinný rozpočet 78 procenty, musejí domácnosti počítat i s výdaji na jídlo, které tvoří přibližně 20 procent rozpočtu. Zbylá dvě procenta putují na charitativní účely či na cestování za rodinou. Téměř polovinu Čechů stojí Vánoce do 5 tisíc korun, 39 procent lidí utratí 5 až 10 tisíc korun a vánoční výdaje 13 procent lidí překročí dokonce 10 tisíc korun. 

Když se rozjede vánoční šílenství, lidé si často ani neuvědomí, že se jejich peněženka rychle tenčí a pomoc pak na poslední chvíli hledají u nebankovních poskytovatelů půjček. Ve snaze obdarovat své blízké se na Vánoce zadlužuje každý osmý Čech.

Zkušenost s nebankovní vánoční půjčkou má  12 procent Čechů. V průměru si lidé na Vánoce půjčují 7 869 korun, často ale i dvojnásobek. Nebankovní půjčka je sice krátkodobě rychlým řešením, může ale vést i zadlužení dlouhodobému.

„Obecně je třeba dát si pozor na půjčky v nebankovním sektoru. Jedná se o spotřebitelské půjčky, kde si lidé zpravidla půjčují nízké částky, ty bývají ovšem velmi často vysoce úročeny, především se k nim ale vážou skryté poplatky. Na první pohled mají spotřebitelé pocit, že zaplatí třeba i jen o málo více, než si půjčí, ale ve skutečnosti mohou zaplatit třeba i 50procentní úrok. Navzdory četným varováním před nebankovními institucemi jim lidé stále věří. Některé nebankovní společnosti tak mají zejména v předvánočním období skutečné žně. Není výjimkou, že během posledního kvartálu dosáhnou až 75 procent ročního objemu poskytnutých půjček,“ varuje Jan Malý, ohlášený společník společnosti VPI CZ, v.o.s.

Jednoduchým řešením, jak neutratit více peněz než ve skutečnosti máte nebo jste schopni zaplatit, je sestavení rozpočtu. Vánoční rozpočet by měl přesně stanovovat finanční limit na každou obdarovávanou osobu. Je nutné si také promyslet, zda konkrétní dárek daná osoba opravdu potřebuje a případně zda jej potřebuje v takové kvalitě a ceně.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.