Neděle 07. června. Svátek má Iveta.

Spory o storno s cestovními kancelářemi: Co se změnilo vyhlášením nouzového stavu?

Storno zájezdu koronavir

Počet nakažených koronavirem v České republice skokově roste. Již v minulém týdnu vláda vyhlásila nouzový stav, od pondělí 16. března je v karanténě celá země. Lidé smějí cestovat pouze do práce a k zajištění nezbytných potřeb svých a své rodiny, tedy zejména na nákupy potravin, do lékárny a za rodinnými příslušníky.

Storno zájezdů do Itálie začátkem března

Ještě na počátku března museli zákazníci, kteří se rozhodli zrušit zájezd do Itálie z důvodu obavy před koronavirem, platit storno poplatky cestovním kancelářím povětšinou v plné výši v případě, že se destinace nacházela mimo ohnisko nákazy. Řada pojišťoven také pozastavila prodej pojištění storna.

Přitom k otázce bezplatného storna se vyjádřilo Ministerstvo pro místní rozvoj, které uvedlo: „Čeští zákazníci, kteří si zakoupili od cestovní kanceláře zájezd do postižené oblasti koronavirem, mohou podle občanského zákoníku odstoupit od smlouvy bez zaplacení storno poplatků,“ stojí ve stanovisku MMR. „Ovšem pouze v případě, pokud v místě pobytu nebo v jeho bezprostředním okolí nastaly tyto mimořádné okolnosti a pokud mají vliv na čerpání služeb nebo dopravu,“ dodává MMR.

Cestovní kanceláře se shodly s pojišťovnami v tom, že zákazník má právo na bezplatné zrušení zájezdu nebo kompenzaci pouze v případě, že směřuje do ohniska nákazy nebo bezprostřední blízkosti. „Za ohnisko je v těchto případech považována oblast, na niž byla uvalena karanténa,“ upřesňuje advokát Ladislav Drha.

Bezplatné storno je třeba posuzovat případ od případu, míní expert

Bezplatné storno zájezdu upravuje § 2535 občanského zákoníku. V něm je zakotveno právo na bezplatné odstoupení od smlouvy ještě před zahájením zájezdu, pokud v místě pobytu nebo v jeho okolí nastaly takové nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu. Evropská směrnice, na základě které bylo toto ustanovení přijato, pouze vyjmenovává příklady mezi těmito okolnostmi i výskyt ohniska závažné nemoci.

„Jestliže cestovní kanceláře argumentují tím, že v cílových destinacích nejsou činěna žádná omezující opatření, a tudíž zde není významný dopad na poskytování zájezdů, lze toto tvrzení považovat spíše za účelové,“ uvádí advokát Ladislav Drha.

Podle něj je nutné existenci nevyhnutelné a mimořádné okolnosti posuzovat s ohledem na všechny okolnosti. Mimořádnou rychlost šíření koronaviru je za takovou okolnost nutné považovat.

„Jinými slovy je třeba rozlišovat, zda daná destinace je uzavřena z důvodu nebezpečí pádu laviny na ubytovací zařízení v dané destinaci. Toto riziko nebude ohrožovat vedlejší destinace. Anebo zda je uzavřena z důvodu šíření nemoci, která se snadno přenáší a je způsobilá zasáhnout širší region,“ dodává.

V této situaci je pak potřeba posuzovat každý případ a není možné přijmout obecné tvrzení, že při rušení zájezdů tam, kde nejsou přijata omezení, nemají zákazníci právo na bezplatné storno, míní Drha.

Zrušená dovolená po vyhlášení nouzového stavu

Okamžikem účinnosti opatření o vyhlášení nouzového stavu byly lidem zakázány veškeré cesty do zahraničí. „V takovém případě je potřeba zabývat se otázkou, jaká byla situace v cílové zahraniční destinaci,“ říká Ladislav Drha. Podle jeho stanoviska je-li cílová destinace zasažena virem, pak se jedná o mimořádnou okolnost ve smyslu ustanoví § 2535 občanského zákoníku a zákazník má právo od smlouvy odstoupit bez zaplacení odstupného.

Tuto částku mu tedy vrátí přímo cestovní kancelář bez ohledu na to, zda je vyhlášen nouzový stav nebo nikoli. Pokud však cílová destinace nebyla zasažena virem, pak cestovní kancelář může i v době stavu nouze odmítnout vrátit uhrazené prostředky, nebo může požadovat storno poplatek, neboť v cílové destinaci nenastaly mimořádné okolnosti tak, jak vyžaduje občanský zákoník,“ doplňuje advokát.

V takovém případě totiž jediným důvodem nevycestování je omezení nařízené ze strany státu.

V případě, že cestovní kancelář neakceptovala odstoupení od smlouvy, neboť v cílové destinaci nebyla hrozba viru, a zákazník tedy neodjel výlučně z důvodu uzavření hranic, pak je potřeba vzniklou škodu řešit přímo se státem. Podkladem pro uplatnění náhrady škody po státu je krizový zákon.

„Zákon říká, že stát je povinen nahradit škodu způsobenou právnickým a fyzickým osobám v příčinné souvislosti s krizovými opatřeními. Pokud tedy zákazník nevycestoval do zahraničí z důvodu, že Česká republika uzavřela své hranice, přičemž v cílové destinaci žádná hrozba nebyla, pak je potřeba se obrátit přímo na stát, který by měl vzniklou škodu uhradit,“ uvádí Ladislav Drha.

K uplatnění náhrady škody má zákazník lhůtu šesti měsíců od okamžiku, kdy se o vzniku škody dozvěděli. „Z opatrnosti lze však doporučit, aby se zákazníci obrátili nejprve na svou cestovní kancelář, neboť zákazník je povinen pokusit se minimalizovat výši vzniklé škody například dohodou s cestovní kanceláří na jiném řešení.“

 

Také si přečtěte: Jak koronavir ovlivní hypotéky

93 komentářů: “Spory o storno s cestovními kancelářemi: Co se změnilo vyhlášením nouzového stavu?”

  1. Zdeněk napsal:

    My teď řešíme odstoupení u soukromého ubytování v hr. Dali sme 400e zálohu a dostal sem z ní 200e. Důvod storna jsme uvedli bohužel skrze coronu vypatlání dovolené v práci, skrze výpadky ve výrobě.. Dnes mám 10 dní dovolené a ČT /pa stále doma a mizí dál.
    5 měsíců předem a nechce vrátit ani prd. Přitom apartmany určitě obsadí.. Považuji to za velice nesolidní jednání že strany ubytovatele..

  2. Je to k pláči. napsal:

    Tak my jsme v tom taky. Invia. Dovolená v egyptě za 47000 pro dva … 16.3. podáno storno. Dodnes (30.5.) jsme peníze nedostali a nikdo s námi nechce mluvit. Žádné informace na nedají, voláme každý den, píšeme maily. Nic, vůbec nic. Ach jo, tak mám takové tušení, že skoro pajda je v tahu. Měla to být moje první dovolená mimo evropský kontinent a první s CK. A hned taková zkušenost. 5 let jsme na to šetřili 🙁

  3. Dovolená v Turecku aneb jak okrást poctivé lidi. napsal:

    Máme zaplacenou zálohu do Turecka 27 000kč,u ck Čedok. Odlet 3.září.Celkově pro dva za 43000.Chtějí storno 11000 na osobu. Máme pojištěný zájezd 630kč proti nemoci. Co je tahle pandemie? Chtělo by to společnou žalobu. Dělají si z nás dárce peněz. My nekrademe. Co oni? Venda

  4. Anonym napsal:

    Jsme na tom uplně jstejně.Měli jsme objednanou dovolenou u CK Blue Style v červnu. Na první storno zájezdu nám napsali storno poplatek 1.500 kč a ted po nás chtějí 21000kč doplatit ,,,,,, ?????????????? Prosím za co ?

  5. Lidi nebudte hloupí napsal:

    Předpokládám, že když jste si zájezd objednali a uhradili zálohu máte i na doplacení zbytku záloh. Chci vám jen říct, že nechápu proč stornujete zájezdy několik měsíců dopředu, když pak musíte hradit takové šílené storno poplatky? Namísto toho abyste s CK spolupracovali a dodrželi smlouvu kterou jste podepsali. Protože pokud by zájezd nebyl uskutečněn tak je přece CK povinna vám vrátit všechno…Já chápu, že se vám nechce dávat jim tolik peněz, když nevíte co bude, ale přicházíte tím o spoustu peněz zbytečně. Být na vašem místě tak dodržím smlouvu a počkám na vyjádření CK. Vaše peníze si jen tak nenechá, neboť by to bylo bezdůvodné obohacení a kdyby zkrachovala je pojištěna proti úpadku, takže vám peníze vyplatí. Hold letos na dovolenou třeba nepojedete a peníze dostane třeba příští rok, nebo v poukazu za který si můžete vybrat zájezd podobný ve stejné kvalitě, ale není to lepší než přijít o takovou spoustu peněz?
    Ještě tedy dodám, že si musíte uvědomit, že vašim chováním a strachem můžete dovést CK ke krachu 🙂 kdybyste tak nestresovali a dohodli jste se navzájem aby z toho vyšli oba dobře…svět by byl v pořádku…

    • Doutník napsal:

      Přesně! Kouřit doutník a nechat si poslat lex voucher. Absolutně bez stresu.

    • Poukaz napsal:

      O to se třeba s Čedokem snazim teď. Chceme dodržet smlouvu, ale logicky s 3letou dcerou nemůžu letět do Řecka, tudíž ať oni zájezd zruší nebo nezrusi, chceme poukaz. Nechceme peníze zpět, chápeme, co by to znamenalo pro cestovku. Stačí nám blbej poukaz. Má to být individuálně posuzovany. S dítětem to letos prostě nejde. Záloha zaplacena 27k, storno poplatek 35k. V červnu doplatek 15k…. A o milosti lidi na call centru se mluvit taky nedá.

  6. Cestovky. napsal:

    Všem přispívajícím lze jen velmi doporučit: Dobře si pamatujte, jak se CK k vám nyní chovají, vzpomeňte si na to, až zase půjdete objednávat další dovolenou. Jinak, kdo z vás dostal od CK vyúčtování již údajně zaplacených záloh CK za letenku, pobyt, atd.? Jsem ve stejné situaci jako někteří z vás – pojištění na storno zájezdu k ničemu, pouze vyhozené peníze. Dle smlouvy, kterou samo čtete až po vzniku pandemie, může CK úplně všechno a vy vůbec nic. Jak říkám, pamatujte si to dobře.

    • Souhlas napsal:

      Naprostý souhlas.. 👍👍👍 Až od Čedoku vyčerpám ten jejich slavný voucher, už mě tam nikdy neuvidí a vlastně už asi i jinde. Všechny se zachovali stejně vyděračsky.. Beru si příklad svého kamaráda, který dopadl stejně. Už nikdy nedám cestovce žádné peníze několik měsíců dopředu.. Budu jezdit už jen lastminute. Najdu dovolenou, zaplatím a jedu..

    • Čedok napsal:

      Já mám momentálně s Čedokem také velmi nepříjemnou zkusenost. Narozdíl tedy o zde poškozených jsem dovolenou ještě stihla,ale platila jsem ji vzhledem k last minute z karty,poté jsem si ji nechala proplatit zaměstnavatelem jako každým rokem s tím,ze dostanu peníze maximálně do dvou dnů nazpět.Nejdriv se mi omlouvali, že se muže vratka zpozdit až na 14. dnů. Nyní to budou skoro dva měsíce a nikdo se mnou už nekomunikuje. Urgovala jsem několikrát mailem telefonem a nic. Jsem matka samozivitelka, proto jezdím na dovolenou jen díky benefitu zaměstnavatele. Teď mam dovolenou zaplacenou 2x a cedok si neprávem zadržuje dvojí platbu….

    • Exim Tours - taky okrádají...!!! napsal:

      Řeším úplně stejnou věc u Exim Tours… Strašné, jsem nasraná, máme složené zálohy a chceme odstoupit a prý můžeme ale nedostanem nic…!!! Ani korunu!!! Strhnou si od každého 1.500 a na zbytek mi namaluji papírek na příští rok…!!!

      • Airstop napsal:

        Co bych dal za jen těch 1500kc Nás chtějí oskubat v Aitstop v Německu o 5 500 kč na osobu. Buď ji. Doplatim zájezd na Tenerife 56000.A pak možná dostanu vše zpět nebo si nechají 38800kc teď za storno. Prasátka CK. Ale mozna nás na Tenerife dovezou a tam nás dají 14 dní do karantény a pak nás přivezou zpět.

      • Vera napsal:

        To jste na tom jeste dobre Pantour chce 5000 za osobu chteli jsme jet s vnoucaty v červenci to jsme odmitli protoze v peti osobach bychom jim nechali hnedle celou zalohu 28000 tak nam daly jejich slavny voucher s platnosti do 31.10.2020 pro pet osob ale museji letet vsichni tak jak byly na puvodni smlouvě dosud nam nenabidly neco jineho a co je si nasli samy to nam pry nemuzou dat a kdyz voucher nevyuzijeme tak nam propadne tak nevim co mam delat z detmi jiny termin jed nemohu a s nekym jinym take ne to je co

  7. Storno poplatky napsal:

    Stejnou situaci řešíme i my 🙁 přes Inviu máme zaplacenou Mallorcu s odletem 13.6.2020 a z 19tisíc nám chtějí vrátit necelých 8 🙁 jsem znechucena přístupem . Pochopila bych, kdyby měli skutečné výdaje, ale za letenky i ubytování jim přeci musí vrátit ne?!

    • Anonym napsal:

      Nemusí, protože už zaplatili zálohy letecké společnosti i hotelu, které mají taky fixní náklady.
      Bohužel.

  8. Storno Pantour napsal:

    Dobrý večer, spolupostižení. Dne 23.12.2019 jsem jako překvapení (č.1) k Vánocím manželce zakoupil zájezd na Krétu s odletem 21. září 2020 – celkem za 25 580,- Kč od CK Pantour. Dne 22.3.2020 jsme se s ohledem na náš věk z pochopitelných důvodů rozhodli zájezd stornovat – bez asi tří dnů půl roku!! před odletem. Po vyřízení všech formalit mně asi před dvěma hodinami přišlo od Invie „vyučtování“ storna. Překvapení č, 2 – 11 846,- Kč, tj. 46,3 %, bez jakéhokoli zdůvodnění. Takže máme vyhodit 12 000 . A co teď s tím? Budu žádat výpočet oné nestoudné částky, ale moc si od toho neslibuji. Má někdo nějaký nápad?

    • Anonym napsal:

      Proc chcete v dubnu stornovat zajezd s odletem az v druhe polovine zari? Nebylo by lepsi pockat jak se bude situace vyvijet?

      • Storno Pantour napsal:

        Protože do konce března chtěli dalších deset tisíc, a jak je uvedeno v předešlých příspěvcích, cestovky se s vracením peněz “ zrovna netrhají“.

        • Anonym napsal:

          Podepsanim smlouvy jste se zavazal k placeni dle uvedenych platebnich podminek. Takze byste mel dalsi castku uhradit, ck ji po vas muze soudne vymahat. Takze tim, ze nezaplatite si nepomuzete.

        • Anonym napsal:

          Dobrý den, také mám zakoupený zájezd od Pantouru už od února do Turecka (pouze zálohu 8500,- Kč) s odletem 25.6.2020. Už nyní mně napsali, aniž bych se dotazovala, že stornopoplatek by činil 6000,- Kč anebo si mohu vzít voucher v hodnotě zaplacené zálohy a pokud bych se rozhodla do konce dubna, jestli chci letět letos nebo příští rok nabízí bonus 2000 na zájezd.

          • Lucie napsal:

            Tak musím říct, že přístup CK Pantour je na to co dělají jiné cestovky smysluplný. Přesně tak jsem si to představovala, máme u Fischera složenou zálohu 8000 na zájezd s odletem 12.7. žádný zájezd se konat nebude, nechtěli jsme 8000 vrátit, ale přijali bychom na složenou zálohu voucher – bohužel fischer chce doplatit 30000,– jinak nám žádný voucher nedá….. a já pořád nemůžu pochopit, proč je mám na rok dotovat, když již v době kdy mám zájezd uhradit šichni ví, že nikam neodletíme…..zloději

            • Anonym napsal:

              No ještě to neskončilo. Myslím , že jsou velmi neslušní, jsou to jen sliby. Nevím, jak to dopadne, ale už s nimi nepojedu. Bude záležet na tom, jak zachovají. Dám vědět všem.

              • Anonym napsal:

                Pozor dávají sice poukaz, ale není to lex voucher, který v případě, že neodletíte, tak příští rok neproplatí.

                • Anonym napsal:

                  Vůbec nechtějí dát lex voucher a to mám letět za 30 dnů . CK odepsala na můj dotaz zda se zájezd bude konat, že nemají informaci, že ne a na lex nemám nárok. Chtěla bych použít § 2535, ale mám strach, že Vám sprostě napálí stornopoplatky i když je to doporučení Ministerstva zahraničí. Už nikdy nezaplatím dopředu.

                  • CK napsal:

                    Záleží to hodně na serióznosti té které CK. Já už mám lex voucher na zájezd, který se měl konat 10.7.2020 a který CK sama zrušila ještě před termínem doplacení druhé zálohy, tj. cca 50 dní předem. Tím odpadly veškeré zbytečné dohady kolem.

    • Anonym napsal:

      Ano,všichni se spojit,najmout právníka.Ck jednají protiprávně. Musí se držet právních norem EU

  9. Storno napsal:

    Dobrý den, máme zakoupený zájezd od Blue style v červenci do Tunisu a poslala jsem jim email na odstoupení od smlouvy a prý to zrušit nejde. Máme zaplaceno 22600,- .Přesměrovali nás na portál TravelSafe +. Ráda se připojím k hromadné žalobě. Jdou to šmejdi.

    • Anonym napsal:

      Dobrý den,dnes řeším stejny problem,´také mě chtějí obrat o 22 000 ,zatím nemám tušení co s tím.Půjdu také právní cestou.Nechápu proč by měl někdo držet v ruce rok moje peníze.Také jsem u Blue style.

  10. storno napsal:

    dobrý den, mám zaplacené zálohy na dovolenou v červnu do bulharska od ck blue style zálohy jsou dohromady 49000 a cestovka mi spočítala že mi vrátí pouze 4000 tisíce, nemám zaplacený celý zájezd do konce dubna bych ještě měla zaplatit asi 38000 tisíc myslím , že je to od cestovky nehorázné storno jsem podala víc jak 60 dní před odjezdem poradí někdo děkuji Dana

  11. Storno dovolené v červenci napsal:

    My máme u cestovní kanceláře Blue Style dovolenou do Turecka koncem července. Dovolenou jsme zrušili a od cestovky nám došla výpověď se stornem a zbytek vrátí na účet. Podepsali jsme to a poslali. Teď tři týdny žádná odpověď až teď, kde úplně vše změnili a storno nám napočítali přes 40.000 Kč. Neměla by snad platit podepsaná první výpověď? Nevíme si rady 😕😕😕

    • Anonym napsal:

      Teď to zrovna řeším, přesně stejný problém s Blue Style, měli jsme vycestovat až na konci července, a oni nám počítají 21.000,- z ceny zájezdu. Nehoráznost!!! Ve smlouvě je odstoupení do 60 dnů za 1500,- na člena zájezdu!! Podám na ně žalobu.

      • Storno Blue Style napsal:

        Dobrý den,mam stejný problém s Blue Style a myslím,ze nás bude více. Mate zkušenosti s podáním hromadné žaloby?

        • Storno v CK Blue Style napsal:

          Dobrý deň, prsene rovnaký problém.. mám zaplatiť 21000 a pritom som mala platiť ako storno iba 4500 czk (1500 na hlavu). Termín zájazdu je prelom červenec -srpen. Ochotne sa pridám k hromadnej žalobe.

          • Storno Blue napsal:

            Dobrý večer, jsem na tom stejně s Blue style, já potvrdila storno v emailu a až pak mi došlo to nehorázné odstupné a nevím, zda to storno jde ještě zrušit nebo stačí jeden klik v mailu. Jsem u toho na mrtvici. Uz mi to píše, že rezervace byla zrušena 😞

            • Michal napsal:

              ano píše se 1500/osoba, ale je tam dodatek + náklady, které má CK spojené s vyřizováním zájezdu. letenky, pokoje atd. řešíme podobný problém s FISCHEREM. Je to jedna ******* pakáž. Vydělávat na lidském neštěstí.

  12. Seznam opatření napsal:

    Všem tápajícím cestovatelům doporučuji seznam opatření jednotlivých CK k zájezdům na stránkách https://www.dovolena.cz/koronavirus-prehled-vyjadreni-ck-moznost-zmeny-nebo-storna-zajezdu

  13. stornopoplatky napsal:

    Dobrý den. U Čedoku jsme stornovali zájezd 100 dní před odjezdem .Ve všeobecných podmínkách mají 60 dnů před odjezdem storno 1.500 kč na osobu., Zaplaceno 38.000 kč storno napočítali 18.326 kč což je téměř 50 procent z ceny.
    Hrůza. Nikde žádné odvolání.

  14. Anonym napsal:

    Dobrý den. A co takhle použít §2535,který se na Vás vztahuje

    • Jarda napsal:

      Ten proti vám použije CK. Vlastní zkušenost..

      • Anonym napsal:

        Proč by § 2535 měly cestovky zneužít? Já jsem si myslela, že v tomto případě nebudete platit stornopoplatky a CK by měla vrátit buď zaplacenou zálohu nebo dát voucher.

  15. Prosím o pomoc! napsal:

    Dobrý den,
    V červnu máme odlitat s Cedokem do Egypta a je jasné, ze se tak nestane. Už týden se snažím všelijak s někým komunikovat, ale slečna přes e-mail semnou po napsání e-mailu o storno poplatek přestala komunikovat protože do odletu máme ještě víc jak 60 dnů tudíž by měl být storno poplatek 1.500,- na osobu. Slečny na infolince jsou velmi neochotne a každá mele něco jiného. Prosí mě o to ať si zájezd posunu a pochopim situaci, která nastala. Ze by mohlo přijít mnoho lidi v Cedoku o práci. A to, ze já mám výpověď taky na krku a nevím z čeho budu žít a kde budu bydlet, tak v tom kdo zase pochopí mě? Prosím o pomoc v jak se takové situaci zachovat. Čekám na vyčíslení vzniklé škody a jak tady čtu u všech to děla přes 11.000,- moc prosím, jestli někdo nad tou to cestovkou “vyhrál” jestli mi poradi jak…

    • K soudu napsal:

      Jsou v zásadě tři možnosti.
      Kdo nevydrží s nervama, může 60 a více dní před zájezdem stornovat sám. Bude mít nejnižší možné storno poplatky, ale o část peněz přijde. Zbytek zaplacených peněz by měl dostat zpět. Pokud ne, může se soudit.
      Druhá varianta je zaplatit celý zájezd, tj. všechny zálohy a čekat, až CK zruší zájezd sama z důvodu pandemie a vrátí 100 % peněz. Pokud ne, může se soudit.
      Třetí varianta je přestat platit zálohy a žádné peníze již neposílat. Pak bude CK vymáhat peníze za nezaplacený nestornovaný zájezd. Otázkou je, zda vysoudí nějaké peníze za současné pandemie.

      • Jarda napsal:

        Já stornoval u Čedoku 120 dnů před odletem a dostal jsem 50% storna. Tj žádný minimální storno. CK si v tomhle ohledu dělají co chtějí. Rozhodně bych neriskoval a žádný doplatek bych nedával. Na soudy už bych se vůbec nespolehal.Já platil zálohu 27tis a storno po mě chtějí 47tis. Takže bych měl ještě doplatit 20tis.

        • Smůla napsal:

          Většina lidí zde nechápe, že cestovka si při každém stornu ze strany zákazníka započte náklady na zrušení účasti, tj. ubytování, letenky, atd. Procentní částky uvedené v katalogu nejsou maximální možné, ale minimální. Tj. stál-li zájezd 10.000 Kč, zaplatíte při storno poplatku 20% minimálně 2000 Kč. Pokud budou náklady storna 3500 Kč, zaplatíte 3500 Kč a fakticky vám pak vyjde 35%. Ale to jste si měli přečíst, když jste kupovali zájezd.

          • Zákon napsal:

            Odstoupení od smlouvy
            § 2533

            (1) Zákazník může před zahájením zájezdu od smlouvy odstoupit vždy, avšak pořadatel jen tehdy, byl-li zájezd zrušen, anebo porušil-li zákazník svou povinnost.

            (2) Je-li ujednáno odstupné, musí být jeho výše přiměřená. Přiměřenost odstupného se odvíjí od doby mezi okamžikem odstoupení od smlouvy a okamžikem zahájení zájezdu s ohledem na očekávané úspory nákladů a na příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. Není-li ujednáno odstupné, odpovídá jeho výše ceně zájezdu snížené o úspory nákladů a o příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. Na žádost zákazníka pořadatel výši odstupného odůvodní.

      • Anonym napsal:

        Já blbá zaplatila celou dovolenou na začátku února, z ceny 54.000,- si chtějí nechat 21,000,- . BLUE STYLE se vybarvila !!! Ve smlouvě mám 1500,- na.osobu do 60 dnů

    • A co MMR? napsal:

      Nemelo by tohle vsechno neprodlene resit Ministerstvo pro mistni rozvoj???
      Poskozeni jsou vsichni – klienti i cestovky…a MMR mlci!!! Stat by se k tomu mel jiz davno odpovedne postavit. Udelali z nas bezurocne sponzory cestovek a to bez jakychkoliv skrupuli!
      Dale je mi opravdu divne, ze cestovky maji administrativni a fixni naklady temer POLOVINU ceny zajezdu!!!
      Kolik tedy stoji vlastni zajezd?? Zda se mi to, nebo nas uz leta cestovky beriu pekne na hul???

  16. storno poplatky napsal:

    Dobrý den Můze mi někdo vysvětlit jaké storno poplatky jsou podle zákona tedy ruším dovolenou do jednoho měsíce před nástupem do dvou do třech do čtyřech atd????

    • Jarda napsal:

      Zákon tady neexistuje, cestovky mají svůj zákon. Já chtěl stornovat 120 dnů před odletem. Podle smlouvy jsem měl zaplatit pouze 1500 na osobu. CK Čedok mi naparil přes 11tis na osobu. Prý jim vznikli skutečné náklady. Takže na zákon, a spravedlnost bohužel zapomeňte..

      • Omyl napsal:

        To není pravda. Přečtěte si to pořádně. Hradíte skutečně vzniklé náklady, nejméně však 1500 Kč.

  17. Čedok storno napsal:

    Dobrý den, v červnu jsem měla zakoupeny zájezd u Čedoku. Storno jsem požádala před vyhlášením stavu nouze. Byly mi potvrzeny stornopoplatky, ktere dle všeobecných podmínek jsem akceptovala . Zájezd stornovali s tím, ze do 14 dnů vrátí peníze. Nyní uplynulo 14 dnů a peníze nikde. Když jsem CK kontaktovala , došla ni odpověď s odkazem https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/mmr-oznamuje,-ze-zakaznici-cestovnich-kancelari-mo. Dále bez odpovědi . Myslím si, ze pokud jsem podala žádost o storno před vyhlášením stavu nouze, nemohou postupovat dle odkazu. Drží mi velkou částku .Prosím , poraďte . Děkuji

    • Storno zájezdu, přeplatek napsal:

      Dobrý den, prosím, jak jste dopadli? Mám stejnou zkušenost z CK FISCHER. Storno zájezdu 16.3.,vycislovany přeplatek. Chtěli číslo účtu, do dnes peníze nevrátili. Nikde nemohu zjistit, jaká je splatnost přeplatku,do kdy by měli peníze vrátit. Někdo mi volal ohledně vouchru, ale nedokázal ani říct, do kdy by měl platit 🙁

  18. vrácení penez za dovolenou napsal:

    Dobrý den, 25.3 jsme měli odletět na dovolenou do Vietnamu. CK Exim, nám nabídla poukaz.
    A dál s námi nekomunikuje. Nechceme poukaz, který ani nevíme jak využijeme. Chceme vrátit peníze. Jde o 98000Kc první zálohu jsme zaplatili ji v lonském roce v červenci. pořád tvrdili, že se bude zájezd konat, ale tři dny před odletem zájezd zrušili.

  19. Storno Tunis dovolena napsal:

    Dobrý den mám koupený zájezd od invie na 3 7 mám zaplacený 2 zálohy a žádám o storno nechce se mi platit poslední záloha Jak mám postupovat děkuji

  20. Kolik dnů před zahájením zájezdu lze stornovat napsal:

    Dobrý den. Kolik dnů před zahájením zájezdu mohu zájezd zrušit a požadovat vrácení peněz? Máme odjet 8.května do italských Benátek. Nevěříme že za 40 dní bude bezpečné cestovat do této oblasti.

  21. Kolik dnů před zahájení napsal:

    Dobrý den. Kolik dnů před zahájením zájezdu mohu zájezd zrušit a požadovat vrácení peněz? Máme odjet 8.května do italských Benátek. Nevěříme že za 40 dní bude bezpečné cestovat do této oblasti.

  22. Dovolena narok napsal:

    Dobrý den zaplatila jsem cely zajezd na Bali od villa &resorts mneli jsme letet 27.3 .2020ale vše ck zrušila teď nám nabízí jiný termín až za 8 mes.nebo poukázku ale radši by chtěla aby mi vrátili peníze na zajezd jsem čekala 6mes můžete mi prosím poradit.dekuji

  23. Storno dovolená napsal:

    Dobrý den, mám zakoupenou dovolenou od CK Čedok a to termín červenec 2020. S ohledem na současnou situaci jsem se rozhodl dovolenou zrušit. Samozřejmě akceptuji storno poplatky CK které dle jejich smluvních podmínek dělají 60 dnů před odletem 1500,-Kč za osobu. Jenže paní z CK si nevím podle čeho vycucala storno poplatek ve výši přes 11.tis za osobu. Ještě mi suše dodala, že výše mé zaplacené zálohy nestačí na storno poplatek a musel bych ještě doplatit. Jedná se dovolenou pro 4 osoby, kde již mám zaplacenou zálohu 27.tis. Podle vyjádření CK Čedok bych měl ještě tedy doplatit 17.tis abych naplnil jejich storno poplatky. Jejich jednání mi přijde protiprávní. Mají vůbec právo nerespektoovat jejich smluvní podmínky a mě tím vlastně vydírat? Mám od nich 3 nabídky. Buď změna termínu, což jsem odmítl, nebo možnost zanechat peníze něco jako v depozit a využít je až do konce roku 2022. Jelikož nikdo neví, co bude zítra i toto je pro mě v současnosti nepřijatelné. A jelikož jejich storno poplatky jsou nemorální, nemám vlastně jak se dostat ke svým penězům, které by se mi teď s ohledem na ekonomickou situaci hodili. Prosím, jaké mám v této situaci možnosti řešení. Moc děkuji za každou radu a pomoc.

    • Pavel napsal:

      Napiste na COI, maji na strankach neco o tom, ze storna by mely byt primerena a dle smlouvy, a ze si cestovky nemohou uctovat kde co. Nebo az budete psat pani z CK mail, tak pridejte COIku do kopie s popisem situace. COI v kopii mailu casto dela divy… Drzim palce.

    • ČEDOK napsal:

      Dobrý den,
      máme podobný problém, zájezd na Sardinii 1.července 2020 a opakovaně jsme dostaly úplně odlišné informace plus zatajovaní podmínek, kdy musí ze zákona vrátit peníze. Přístup Čedoku a jejich (ne)profesionalita mě teda dost nahněvala.

    • NENE napsal:

      To jste si to špatně přečetla. Storno je výši skutečně vzniklých nákladů, NEJMÉNĚ však 1500 Kč.

    • Omyl napsal:

      Storno poplatky činí skutečně vzniklé náklady storna, nejméně však 1500 Kč.

  24. Preklad zaplaceneho autobusoveho zajezdu napsal:

    Dobry den, mam zaplaceny zajezd na zavody Le Mans. Nyni uz byl zavod prelozen z cervna na zari. Bohuzel v jinem terminu uz mi nedovoluje prace, abychom jeli. Nastupuji po materske zpet do prace. Proto nemuzeme vyuzit moznosti jet v nahradnim terminu. Dle CK muzeme tedy stornovat zajezd a zaplatit 50% z celkove ceny. Pri pozdejsim stornu jeste vice. Mame prosim jinou moznost? Predem Vam velmi dekuji za ochotu odpocedet. Vagnerova Ivana

  25. Storno napsal:

    Dobrý den,jsme na tom stejně.Odlet Řecko v červenci.Storno poplatek chtějí 20 000 Kč.Koncem března musíme zaplatit .Vubec nevíme co dělat.Každy říká něco jiného.Nevědi nic ani na ministerstvu vnitra ani na místním rozvoji.Na dovolenou jsme si šetřili léta.😞

    • storno napsal:

      Jsem na tom stejně, zítra mam doplatit dalších 14 tisíc . O storno jsem napsala přd týdenm a stále mi nepřišla žádná odpověd. Nevím zda zaplatit další splátku nebo čekat co odepíšou. Tak oni s nami nekomunikuji a my mlame jen platit ?.( už to nedávám

  26. Egypt marsa slam hotel Brayka napsal:

    Mám objednaný zájezd od Eximu na 2.5. a 2 splátky zaplacené..teď mám platit poslední 3splatku a tu nejvyšší..Mám doplatit..a stejně nevycestujeme,jsem zoufalá.. šetříme jak můžeme,mám strach a už ničemu neverim

  27. storno zájezdu v době zákazu vycestovat napsal:

    mám koupený zájezd do Egypta na 30.4. Sice to není postižená oblast, ale co když v tomto termínu bude platit zákaz vycestovat? kdo hradí škodu?

  28. Storno Egypt napsal:

    Dobrý den, máme zájezd do Egypta. Termín od zítra. Mohu ještě zrušit zájezd bezplatně když se tam nesmí létat? děkuji

  29. Anonym napsal:

    Dobrý večer, u společnosti Invia jsem si zarezervovala zájezd pro 4 osoby do Dubaje s cestovní kanceláří Pantour. Zároveň jsem si sjednala cestovní pojištění se stornem zájezdu v době, kdy ještě problémy nebyli tak velké – začátkem února. Zaplatila jsem však pouze ,,chytrou zálohu´´ cca 10 tisíc s tím, že zbytek zájezdu doplatím ve dvou splátkách. V tuto chvíli vůbec nevím, co mám dělat. Blíží se splatnost prvních 50 tisíc a v podmínkách CK je, že – datum převzetí písemného oznámení).Výše odstupného, které je zákazník povinen uhradit CK PANTOUR zakaždého účastníka v případě odstoupení od Smlouvy o zájezdu na zájezd čislužeb uvedených na Smlouvě o zájezdu:a) 50 a více dní před odletem skutečně vzniklé náklady, nejméně však 1 000,- Kč za osobub) 49 až 30 dní před odletem skutečně vzniklé náklady, nejméně však 20%z předem stanovené celkové ceny za osobuc) 29 až 15 dní před odletem skutečně vzniklé náklady, nejméně však 50%z předem stanovené celkové ceny za osobud) 14 až 7 dní před odletem skutečně vzniklé náklady, nejméně však 70%z předem stanovené celkové ceny za osobue) v době kratší než 7 dní před odletem 100 % z předem stanovené celkovéceny za osobu• skutečně vzniklými náklady se rozumí provozní náklady CK PANTOUR asmluvně sjednané nebo právním předpisem stanovené náhrady tuzemským izahraničním partnerům. Netuším, jak vysokou částku si mám představit pod skutečnými náklady – odlet 4/7 2020. Bojím se zaplatit 50 tisíc a riskovat, zvažuji tedy okamžité storno. Ve smlouvě o zájezdu tyto skutečně vynaložené náklady vyčísleny nejsou. Mám nárok chtít po CK zdůvodnění částky skutečně vynaložených nákladů, nebo se musím spokojit pouze s číslem, které mi CK sdělí, bez dalšího zdůvodnění?

    Děkuji V.

    • dovolená 2020 napsal:

      Dobrý den.Máme podobný problém jen cílová destinace je Řecko .Zástupce ck invia nám poslal vyčíslení storna z ck Pantour -cena zájezdu 60000 ,- 50 a více dni máme zaplatit storno 21000,-.Splátku máme zaplatit do konce března 30000 a do konce května taky 30000.Když doplatíme celý zájezd a nebude možné vycestovat z ČR tak prý ck Pantour nevrací peníze a dá Vám poukaz na následující rok.Prosím napište nám jakou jste dostala odpověd na Váš problém eventuelně kontakt na koho se obrátit. Děkujeme Kastnerovi

    • Storno zájezdu Pantour napsal:

      Dobrý den, my máme podobný problém s CK Pantour. V lednu zarezervovaná dovolená v Řecku na červenec, zaplacena záloha 30 tis. Kč. Nyní jsme žádali vyčíslení storno poplatků a činí 5188 Kč na osobu (x4) což bude fakt síla… Nevíme, jak dál postupovat… Máme ještě jiné možnosti storna? Pojištění storna zájezdu máme sjednano u Axy, ale to se vztahuje pouze na nemoc…

      • jak toto vsechno dopadne??? napsal:

        Dobry vecer,
        velmi by mne zajimalo, jak jste vsichni dopadli. My resime neco podobneho (Kypr zacatek zari, storno poplatek uz nyni pry dosahuje castky pres 12 000 Kc, navic v te dobe budu v poslednim trimestru, coz jsme nevedeli, kdyz jsme zajezd kupovali), mame z toho hlavu v pejru. Spolehali jsme, ze storno poplatek pokryje pojisteni storna u AXA. Tam nam ale dnes rekli, ze v teto dobe se neprihlizi a neproplaci storno ze zdravotnich duvodu. To nas teda zarazilo a zajimalo by me, jestli je to pravda nebo jen nejaky vymysl.

        S pozdravem a pranim pevnych nervu,
        Magdalena

  30. Vrácení peněz za dovolenou v Turecku napsal:

    Dobrý den, vzhledem k dané situaci v ČR a ve světě se na Vás obracím s dotazem. Máme plně zaplacený pobytový zájezd v Turecku s termínem od 1.-8.6.2020. Kupovali jsme zájezd přes Invia, smlouvu máme s CK Blue Style. Coronavirus se prokázal i v Turecku. Jak máme postupovat, abychom nepřišli o své peníze? Náhradní termín nechceme. Se stornem srážkou min. 10%, jak uvádí obchodní podmínky nesouhlasíme, protože chyba není na naše straně. CK Blue Style nám v komunikaci, přes jejich chat na webových stránkách, doporučila obrátit se na Invii, kde jsme zájezd koupili. Máme 2 malé děti a v budoucnu opravdu nechceme využít službu náhradního termínu a případného doplatku z naší strany, abychom zachovali naše původní požadavky na destinaci, kvalitu hotelu, místa odletu atd. Předem děkuji za odpovědi a rady. Židelová

    • Veronika Hejná napsal:

      Dobrý den,
      každý případ je individuální a bude záležet na situaci v dané zemi a konkrétní destinaci v termínu Vašeho zájezdu. Nebude-li Turecko na seznamu zemí s vysokým rizikem a budou-li již otevřené hranice, pravděpodobně byste pro bezplatné odstoupení museli prokázat, že se v destinaci nebo jejím bezprostředním okolí vyskytují ony mimořádné okolnosti (tedy ohnisko nákazy v bezprostředním okolí, nikoliv pouze prokázání výskytu viru v zemi), které jsou pro odstoupení od smlouvy s CK potřeba.
      MMR, které dohlíží nad činností CK, k tomu vydalo stanovisko:
      https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/nouzovy-stav-v-cr-caste-dotazy-k-zakoupenym-zajez
      Sledujte také webové stránky ostatních ministerstev, ČOI, dTestu…

    • seznam rizikových států napsal:

      Kdo mi může vysvětlit, proč na seznamu rizikových zemí není stále uvedeno Turecko, když i tam je mnoho nakežených a mnoho mrtvých? Je to pak hodně důležité při stornování dovolené u CK.

  31. Zrušení zájezdu napsal:

    Dobrý den, máme zakoupený zajezd na fotbalový zápas, který se měl konat 11.4. v Mnichově. Cestovní kancelář argumentuje tím, že je to v době nouzového stavu a peníze proto vracet nemusí, má na to právo? Děkuji za odpověď.

  32. Italie napsal:

    Dobry den, dne 2.5.2020 mam zajezd do Italie, oblast Veneto, koupilli jsme zajezd pres Invia.
    Poskytovatel je Azzurro. Cestovni kancelar trva na to ze musime platit storno poplatek a nechce nam vratit penize.
    Jak mame postupovat prosim?

    Dekuji predem,

    B.

    • dobrý den, zahraniční zájezd bude možné realizovat, až po skončení nouzového stavu v ČR, kdy bude možné vycestovat. je otázka, jestli toto bude či nebude možné na začátku května, protože nouzový stav byl zatím vyhlášen pouze na 30 dnů. pokud máte pocit, že cestovní kancelář nepostupuje podle zákona, vždy se můžete obrátit na ČOI.

  33. Anonym napsal:

    Si snad děláte srandu že postupují správně,paní mám odjezd v měsíci duben což je za dveřmi,v zemi je nouzový stav a booking paní okrade o peníze jen tak a ještě chce po ní poplatek za změnu.Co vám říká §2535 občanského zákoníku paní Bartušková.A nechápu proč by měla paní kontaktovat vámi zmíněnou Euroepan Consumer Network.Paní snad jede přes tuhle společnost?nejede.Tak chi vědět jediný důvod proč by je měla kontaktovat,nebo to je vaše politika jak jen paní namazat med kolem pusy shrábnout peníze a nashledanou.To je typické od všech bookingu a cestovek u storna poplatků.

  34. Booking napsal:

    Dobrý den, mám zamluvené ubytování v Londýně od 9-13 dubna Ibis stratford přes booking.com a odmítly mi vrátit peníze a ještě za změnu datumu chtěli poplatek 396GBP což mi přišlo jako hyenismus když je teď všude coronavirus. Mohli by jste mi poradit jak postupovat dále nebo jak to vůbec řešit?

    • dobrý den, můžete zkusit kontaktovat European Consumer Centres Network, ale platí, že reklamace či vrácení se v takovém případě řídí právní úpravou státu rezervačního portálu, případně ubytovatele. takže je pravděpodobné, že booking postupuje správně.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.