Pondělí 22. října. Svátek má Sabina.

Neberte úplatky, neberte úplatky…

Mediální trh rozvířila a veřejnost šokovala úplatkářská kauza ve zdravotnictví. „Podchycená“ lékařka brala úplatky od distributorů léčiv za předepisování jejich léků. Není však výjimkou – uplácení ze strany distributorů léčiv je, zdá se, běžnou praxí. Podobnost s finančním poradenstvím… čistě náhodná?

Finanční poradci svou práci často přirovnávají k práci lékařů. Léčí nemocné rodinné a osobní finance. V minulém týdnu tato paralela nabrala nový rozměr. Česká televize ve svém pořadu Černé ovce v pondělí zveřejnila reportáž, v níž fiktivní zástupkyně distributora léčiv jednala s lékařkou… a řeč se točila vesměs o výši a formě „provize“ za „nasazeného pacienta“.

Podplácení lékařů by se dalo zařadit mezi veřejná tajemství. Česká televize „pouze“ přinesla přesvědčivý důkaz. Samozřejmost, s níž „přistižená“ lékařka o úplatku vyjednávala, byla až šokující. A černý přivýdělek ve výši 10 tis. Kč měsíčně je již v jejím příjmu nepochybně znát.

Paralela s finančním poradenstvím?

Finanční poradci jsou placeni (ve své naprosté většině) z provizí za sjednání finančních produktů. Provizi tedy dostávají za „nasazení“ klienta. Je-li lék se stejnými účinky a stejnou cenou pro pacienta, proč by nedoporučil ten, s nímž jsou vázány vyšší provize? Řešení je pro klienta stejně dobré a poradce si víc vydělá…

… jenže s produkty s vyššími provizemi jsou zpravidla spojeny vyšší poplatky pro klienta. Poradce tak balancuje mezi příjmem na svou obživu a náklady pro klienty. Stejně jako doktor balancuje nad předepsáním optimálního léku vůči léku s provizí.

Svíčka v tunelu…

Není všechno ale tak černé, jak se z pořadu Černých ovcí může zdát. Jsou lékaři, kteří svou práci vykonávají v nejlepším zájmu pacienta a úplatky neberou. Je jich jistě hodně, a troufám si říci, že více než lékařů úplatných.

Stejně tak dobří poradci hledají skutečně optimální řešení finanční situace klienta. Bez ohledu na výši provize. Tu mnohdy ani neznají a kolik si vydělali se dozvídají až zpětně. Dělají svou práci poctivě a to se jim odráží ve spokojenosti klientů. A spokojený klient přivádí další klienty.

Která asociace finančních poradců je vám bližší?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.