Úterý 22. května. Svátek má Emil.

Neberte úplatky, neberte úplatky…

Mediální trh rozvířila a veřejnost šokovala úplatkářská kauza ve zdravotnictví. „Podchycená“ lékařka brala úplatky od distributorů léčiv za předepisování jejich léků. Není však výjimkou – uplácení ze strany distributorů léčiv je, zdá se, běžnou praxí. Podobnost s finančním poradenstvím… čistě náhodná?

Finanční poradci svou práci často přirovnávají k práci lékařů. Léčí nemocné rodinné a osobní finance. V minulém týdnu tato paralela nabrala nový rozměr. Česká televize ve svém pořadu Černé ovce v pondělí zveřejnila reportáž, v níž fiktivní zástupkyně distributora léčiv jednala s lékařkou… a řeč se točila vesměs o výši a formě „provize“ za „nasazeného pacienta“.

Podplácení lékařů by se dalo zařadit mezi veřejná tajemství. Česká televize „pouze“ přinesla přesvědčivý důkaz. Samozřejmost, s níž „přistižená“ lékařka o úplatku vyjednávala, byla až šokující. A černý přivýdělek ve výši 10 tis. Kč měsíčně je již v jejím příjmu nepochybně znát.

Paralela s finančním poradenstvím?

Finanční poradci jsou placeni (ve své naprosté většině) z provizí za sjednání finančních produktů. Provizi tedy dostávají za „nasazení“ klienta. Je-li lék se stejnými účinky a stejnou cenou pro pacienta, proč by nedoporučil ten, s nímž jsou vázány vyšší provize? Řešení je pro klienta stejně dobré a poradce si víc vydělá…

… jenže s produkty s vyššími provizemi jsou zpravidla spojeny vyšší poplatky pro klienta. Poradce tak balancuje mezi příjmem na svou obživu a náklady pro klienty. Stejně jako doktor balancuje nad předepsáním optimálního léku vůči léku s provizí.

Svíčka v tunelu…

Není všechno ale tak černé, jak se z pořadu Černých ovcí může zdát. Jsou lékaři, kteří svou práci vykonávají v nejlepším zájmu pacienta a úplatky neberou. Je jich jistě hodně, a troufám si říci, že více než lékařů úplatných.

Stejně tak dobří poradci hledají skutečně optimální řešení finanční situace klienta. Bez ohledu na výši provize. Tu mnohdy ani neznají a kolik si vydělali se dozvídají až zpětně. Dělají svou práci poctivě a to se jim odráží ve spokojenosti klientů. A spokojený klient přivádí další klienty.

Která asociace finančních poradců je vám bližší?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.