CZK/€ 24.210 +0,23%

CZK/$ 20.786 +0,38%

CZK/£ 27.734 +0,40%

CZK/CHF 25.859 -0,02%

Text: František Veselý

30. 04. 2021

Kdy se musí živnostníci testovat a jak se testy dokládají?

 

Foto: Pixabay.com

Už od začátku dubna mají povinnost se testovat zaměstnanci i menších firem a živnostníci. Platí to pro ty podnikatele, kteří se setkávají se třetí osobou, to znamená i třeba s pracovníky pošty, klienty, zákazníky, dodavateli atd. Testovat se nemusejí naopak pracovníci na home office, kteří kromě lidí žijících ve společné domácnosti nepřijdou s nikým do styku.

Loading



 

Živnostníci setkávající se například s klienty, musí podstoupit test na onemocnění covid-19 minimálně jedenkrát týdně. Využít mohou jak testovací místa, tak volně dostupné antigenní testy. S evidováním výsledků je to trochu složitější. Živnostník by si měl zapsat, kdy a s jakým výsledkem si test udělal, aby výsledky mohl v případě kontroly předložit,“ vysvětluje Pavel Novotný, IT specialista z portálu onilnetestovani.cz.

Pokud živnostník dochází třeba jen jedenkrát týdně do kanceláře, musí se také testovat. Na pracovišti totiž mohou být jen interní zaměstnanci i externí spolupracovníci, kteří podstoupili v posledních sedmi dnech PCR test, antigenní test nebo jiný preventivní test na přítomnost viru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem. Následně musí být zaměstnanci testování každých sedm dnů a výsledky o provedeném testu se musí zaznamenat v přehledu o provedených testech.

Stát přispívá na testy zaměstnavatelům i živnostníkům 60 korun na test. Pokud zakoupíte schválené antigenní testy za tuto cenu, nebudete muset platit nic navíc. Jeden test totiž vyjde také na 60 korun a tím státní příspěvek pokryje celý náklad na koupi testu,“ doplňuje Pavel Novotný z onlinetestovani.cz.

Kdo má výjimku

REKLAMA

Výjimku mají ti živnostníci a zaměstnanci, kteří se při výkonu své práce nesetkávají se dalšími osobami (kromě osob ve společné domácnosti) nebo prodělali onemocnění covid-19 a uplynula u nich izolace, nemají příznaky onemocnění a od prvního pozitivního testu neuplynulo 90 dnů nebo již byli plně očkování (obě dávky) na covid-19 nejméně před 14 dny a mají příslušný očkovací certifikát.

Když zaměstnanec test odmítá

Zaměstnanci, kteří se nechtějí z jakéhokoliv důvodu testovat, mohou mít kvůli tomu problémy. „Neotestovaní zaměstnanci nebo zaměstnanci, kteří nesplňují výše uvedené výjimky, nebudou vpuštěni na pracoviště. Zaměstnavatel se s takovými zaměstnanci může dohodnout na práci z domova, čerpání placené nebo neplacené dovolené,“ říká Miroslav Šperka, partner V4 Group a dodává, že pokud se však zaměstnavatel se zaměstnanci nedohodne, budes se ze strany zaměstnance jednat o překážku v práci na straně zaměstnance a nepřísluší mu tedy náhrada mzdy nebo platu.

Pro případnou kontrolu plnění povinností testování zaměstnanců nebo OSVČ doporučujeme, uschovávat faktury, účtenky nebo dodací listy potvrzující dodání testů a vést evidenci o probíhajícím testování v přehledu o provedených testech. Případně uschovat kopie potvrzení o provedeném testu zdravotnickým zařízením,“ uzavírá Miroslav Šperka.

 

Loading


Související články

Stát v příštím roce pořádně naloží podnikatelům s nižšími příjmy

Podnikatelé s nižšími příjmy, kteří jsou zapojeni do režimu paušální daně, se v příštím roce musí připravit na výrazný růst svých odvodů. V prvním pásmu paušální daně totiž měsíční platba naroste z letošních 8716 Kč měsíčně na 9984 Kč. Nárůst tedy odpovídá 14,5 procenta a vysoce předčí inflaci očekávanou pro příští […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

25. 09. 2025

Podání daní nestačí: OSVČ musí splnit i další povinnosti do května a června

Podáním daňového přiznání povinnosti osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) rozhodně nekončí. Dalším zásadním krokem je podání přehledů o příjmech a výdajích na Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ) a zdravotní pojišťovnu. Tyto přehledy slouží k výpočtu doplatků za předchozí rok i k určení nových záloh pro aktuální období.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

06. 05. 2025