Úterý 21. listopadu. Svátek má Albert.

Karel Janeček spustil první peer-to-peer pojišťovnu. Není ale pro každého

Na principu peer-to-peer (P2P) se poskytují půjčky, prodávají valuty, sdílejí automobily či ubytovací a cestovatelské služby. Nově do světa P2P vstupuje i P2P pojišťovna se standardní pojišťovací licencí a vlastním kapitálem na výplatu škod. Klientům bez škodní události slibuje První klubová pojišťovna podíl na zisku. Za zády jí stojí silný investiční partner RSJ Private Equity Karla Janečka.

Hlavním smyslem pojištění je zajištění před škodami. Tradiční pojišťovny vybírají pojistné, vyplácejí z něj klientům škody a zbytek utratí za provoz, marketing či finanční zprostředkovatele a případný zisk si ponechají. Základem P2P pojišťovny jsou klienti, kteří platbou pojistného ukládájí finanční prostředky do pojišťovny, která společný fond spravuje a při dosažení zisku část klientům vrátí. Na ztrátě se ale klienti nepodílejí.

Pojišťovna klientům smluvně garantuje, že výše jejích provozních nákladů nepřekročí 17 procent pojistného. Zbylá část vybraného pojistného hradí náklady na škody, 75 procent potenciálního zisku putuje zpět klientům a 25 procent si rozdělí pojišťovna a RSJ.

Cenu pojištění zvýhodňuje podíl na zisku

Podle matematických výpočtů pojišťovny by si klienti měli přerozdělit 15 až 20 procent z celkového vybraného pojistného a při zodpovědném chování členů i více. Právě podíl na zisku tak zlevňuje pojistné, které je jinak srovnatelné s tržním průměrem. „Ceny našeho pojištění jsou srovnatelné s průměrem českého trhu. Naši členové ale navíc dostávají na konci roku podíl na zisku, což je velká výhoda. Při průměrném roce tak na pojištění výrazně ušetří,“ vysvětluje předseda představenstva První klubové Marek Orawski.

Podíl na zisku bude pojišťovna rozdělovat bodovým systémem. Za každých sto korun svého pojištění získá klient dva body a za každých sto korun pojištění doporučeného klienta jeden bod. Pokud má klient uzavřeno napřílad povinné ručení a pojištění domácnosti a způsobí nehodu, bude mu vyplacen podíl na zisku pouze z pojištění domácnosti. Dosažený zisk pojišťovny se přepočítá na jednotlivé body. Pojišťovna předpokládá, že vyplatí 7,50 až 10 korun na bod.

Vyplacení části zisku umožní pojišťovně i nižší náklady, kterých pojišťovna dosáhne zejména online provozem s malým týmem kmenových zaměstnanců bez poboček a papírů, bez finančních zprostředkovatlů a outsourcingem. Pomáhat pojišťovně bude například AXA Assistance či společnost AIS software. Na marketing nechce pojišťovna vydávat horentní sumy. Sází totiž na systém doporučení, kterým chce nahradit rozsáhlé marketingové akce. Ale kdo ví, jak to nakonec dopadne. Zkoušeli to i jiné společnosti, jako například crowdfundigový projekt Zonky, a nakonec masivní televizní kampaň stejně spustily.

Členství v klubu doporučením

Jelikož klienti pojišťovny sdílejí rizika i odměny, pojišťovna si své členy pečlivě vybírá. Pojistit se může pouze člen klubu, který získá členství na základě doporučení stávajícího člena. Pokud klient žádného člena nezná, může se zaregistrovat přes internet a zástupce pojišťovny ho zkontaktuje a při osobní či telefonické schůzce odpoví na strukturované dotazy.

Pojišťovnu zajímá zejména, proč má klient zájem o P2P pojištění či jakou má škodní minulost. Chová-li se klient odpovědně k věcem a svému životu, patří k cílové členské základně a pojišťovna mu členství umožní. Cílovým segmentem jsou především rodiny s dětmi.

Pojistěte si auto, zaplatíte každý rok méně

První klubová pojišťovna zatím nabízí pojištění vozidel, majetku a odpovědnosti. Pojištění odpovědnosti je možné si zřídit i samostatně. Během letošního roku hodlá spustit ještě pojištění zdraví, tedy výpadku příjmu, trvalé následky a smrt následlem úrazu či pojištění vážné nemoci.

„Přicházíme s pojištěním, které je v řadě případů odlišné od současné nabídky. Žádné dodatky drobným písmem, ale co nejférovější podmínky. Nerozlišujeme například záplavu, zátopu či povodeň. Pojištěný má prostě v domě vodu a není důležité, jak se tam dostala – naše pojištění kryje vše. Podobně třeba budeme adekvátně stáří automobilu snižovat výši pojistného havarijního pojištění,“ vysvětluje Marek Orawski.

Pojištní je určeno pouze fyzickým osobám. Pojištění průmyslových a podnikatelských rizik pojišťovna neplánuje. Pokud ale živnostník či společnost s ručením omezením využívá vozidlo běžným způsobem, pojišťění bránit nebude.

Odejít může každý

Klient může od pojišťovny kdykoliv odejít. Na pojistném zaplatí pouze část pojistného za období, které opravdu využil. Rozvázat smlouvu s klientem může ale i pojišťovna, a to v případě, že bude klient příliš škodný. Pojišťovna si možností výpovědi chce zajistit, aby nebyl systém zneužíván. 

Zakladateli a členy předstvenstva společnosti jsou čtyři bývalí spolupracovníci z České pojišťovny Lubomír Bušek, Miroslav Matocha, Marek Orawski a Filip Saidl. První klubová pojišťovna je pod dohledem České národní banky, pojišťovací licenci získala v červenci 2015 a stala se tak 55. pojišťovnou registrovanou na českém trhu. V září 2015 zahájila pilovní provoz s přibližně stovkou smluv. Na konci roku díky bezškodnímu období vracela klientům 20 korun na jeden bod, tedy 40 procent pojistného.

Pojišťovna počítá, že by během třetího či čtvrtého roku mohla získat 30 až 40 tisíc klientů a za deset let až 100 tísíc klientů a dosáhnout až dvouprocentního tržního podílu. „Rádi investujeme do nových věcí, které mají nejen potenciál zhodnotit naše investice, ale také něco smysluplně změnit. P2P pojištění by mohlo do odvětví přinést podobnou, nebo ještě silnější změnu, než způsobil příchod menších internetových bank do bankovnictví,“ říká Libor Winkler, řídící partner finanční skupiny RSJ, která investovala do P2P pojišťovny 143 milionů korun a je jejím majoritním akcionářem.

14 komentářů: “Karel Janeček spustil první peer-to-peer pojišťovnu. Není ale pro každého”

  1. vasek napsal:

    aha, takže prostě dle vytříbenosti portfolia. Díky za vysvětlení :)

  2. dušan napsal:

    Kdo bude krýt rizika až příjde živel.pohroma a instituce bude vyplácet miliardy?

    • Stan napsal:

      To mladá opomněla: • zajišťovny se sídly v Německu a Švýcarsku, vedoucím zajistitelem je Hannover Re

  3. Baltazar napsal:

    Tedy strop na vsechny naklady 17procent. Tak mi ted reknete, jak budou konkurovat pojistovny, co jen na provizi vyplaci u aut 18 az 20 procent?

    A zivotko ani nekomentuji.

    Znamena to, ze soucasne pojistovny zustanou jen pro neinformovane klienty, korporatni klienty a podvodniky?

    Bude to trvat jeste tak 5 let, ale pak bude situace podobna jako v bankovnictvi. Retailova klienta mizi k nizkonakladovym bankam …

    • Petr napsal:

      Přesně to investor vidí, proto do to šel:-)

      • napsal:

        Trend zjednodušování a čím dál větší transparentnosti pojištění je nezvratný, podívejte se na pojistné podmínky Direct Pojišťovny, jedná se doslova o pár stran, nikoliv desítky a desítky stran drobného textu, jak je známe od etablovaných pojišťoven. Klienti jsou dnes informačně přehlceni a nikdo ty centimetr silné pojistné podmínky nečte. A souhlasím s tím, že to za čas dopadne jako s těmi bankami, klienti budou hlasovat nohama.

        • Jůtrůtrů napsal:

          Souhlasím s tím, že je to správný směr. ALE kdo klientovi poradí na jaká rizika a na kolik se má pojistit? úloha distribuce není jen v tom dostat můj produkt ke klientovi, ale taky ho smysluplně nastavit. Klient nezná rozdíl mezi obvyklou a novou cenou nebo mezi pojistnou částkou a limitem pojistného plnění. Pokud dokážou poskytnout produkt a zároveň zajistit i servis tak potom je to OK, ale za 17% si nemyslím, že je to reálné.
          P.S. nejsem finanční poradce, takže to není obava o práci

          • Petr napsal:

            Na poradenství a nastavení bude mít Klubová interní servis:-)

          • Baltazar napsal:

            Tim poradenstvim myslite to, jak neexistuji standardy pojistneho kryti a kazdy jako-poradce radi neco jineho?

            Nebo to, jak radi investicka za 2000 mesicne investici? Nebo hlavne na uraz?

            Kazdy automat dobre nastaveny poradi lepe nez vsichni poradci PFS a BC a FC dohromady :)

            • Jůtrůtrů napsal:

              Standardy pojistného krytí samozřejmě existují. A pojišťovna v portfoliu životní pojištění mít vůbec nebude, takže ani tvorbu kapitálu.

              Přidaná hodnota UŽITEČNÉHO zprostředkovatele (a ti opravdu existují, a nemusí to být jen áčkoví poradci jako pan Hanzl) je jednak v analýze pojistných rizik (pojistit majetek opravdu není tak jednoduché, že stačí zadat pojistnou částku a voia la), a hlavně v následném servisu.
              Každoroční aktualizace pojistných smluv nebo poradit, jak nahlásit pojistnou událost, což je podle mě největší přidaná hodnota. Například pojištění odpovědnosti a rozbitý foťák na návštěvě. Klient sám neví, jak to má nahlásit.

              • vasek napsal:

                Co je to áčkový poradce? A proč je jím p.Hanzl?

                • napsal:

                  Áčkový poradce je ten, kdo sjednává pojistky jen od pojišťoven s počátečním písmenem A, tj. Allianz, Aegon, AXA a Agra. Stačí Vám to takto ?

                • Jůtrůtrů napsal:

                  Áčkový poradce je über super mega nejlepší poradce, který má nejtěžší práci na světě, protože lidé jsou hluboce podpojištění a klienti selhávají. Zásadně jim sjednává pojištění na osobní rizika na minimální postačitelné pojistné, případně do limitů daňového zvýhodnění. Takže pro většinu lidí nedosažitelná úroveň, až do té doby, než je to pan Hanzl naučí.

              • Martin napsal:

                Prosba: prosím, kdo a kde publikoval ty tržní standardy? Kdo se zavázal je dodržovat? Jaká nezávislá strana konroluje dodržování a a jakým způsobem?

                Ptám se proto, že mne tato oblast zajímá a každá informace je pro mne důležitá. Předem děkuji.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.