Pátek 23. června. Svátek má Zdeňka.

IPO efekt: šance i rizika pro investory

Investice Daniel Kuchta 10.11.2011 | 21:55 1 Komentář

Nervozita na trzích v současnosti příliš nenahrává primárním úpisům akcií. Mnohé plánované IPO byly zrušeny, nebo přeloženy na „vhodnější dobu“. I přes tuto skutečnost však investoři o nové společnosti zájem projevují. Akcionáři konkurentů na burze ale mnoho důvodů k jásotu nemají.

Primární úpis akcií, neboli IPO (initial public offering) je dobrou příležitostí jak pro investory, kteří hledají nové zajímavé tituly do svého portfolia, tak i pro samotné společnosti, které si zajistí nejenom kapitál, ale také prestiž, důvěryhodnost u investorů a bank apod.

I když se nákup akcií prostřednictvím IPO považuje za poměrně rizikovou záležitost a většině drobných investorů se moc nedoporučuje, může to být pro investora velmi zisková investice. Zejména u titulů, které jsou mezi investory očekávané a je o ně velký zájem ještě před uvedením na trh, je pravidlem, že hned v průběhu prvního obchodního dne vystřelí jejich cena prudce vzhůru, často je již otevírací cena o dost vyšší, než cena při emisi.

Pozor na rizika

Tento IPO efekt nemusí být vždy pravidlem, ale u některých titulů je skutečně výrazný. Někdy se projeví pouze v prvním dnu, někdy trvá i několik dnů. Často se ale stává, že po nákupní horečce, kdy investoři nakupují povzbuzeni rostoucí cenou, přijde vystřízlivění a realizace zisků chytrých spekulantů a akcie se výrazně propadne. Na odeznění IPO efektu doplatí nezkušení investoři, kteří investují bez toho, aby měly o společnosti relevantní informace.

Zatím posledním velmi zářným pozitivním příkladem je velmi očekávané IPO slevového portálu Groupon, jehož akcie byly emitovány za cenu 20 dolarů. Již při pátečním prvním obchodním dnu otevíraly na 28 dolarech a v průběhu dne se dostaly přes 30. Po následném poklesu akcie uzavíraly den se ziskem více než 30 %. Stejně tak Imperva, která vyrábí software na ochranu dat, při emisní ceně 18 dolarů otevřela na 23 dolarech a uzavřela první den se ziskem 33 %.

A nemůžeme opomenout ani další technologický titul, LinkedIn, který v polovině května udělal díru do světa, když jeho akcie šly doslova na dračku. Možná byl důvodem poměrně nízký počet akcií, možná se společnost svezla na současné popularitě sociálních sítí, ale zisk 172 % v první obchodní den pro ty, kteří nakoupili akcie přímo v úpisu, připomíná zlaté časy dotcom šílenství (upisovací cena 45 dolarů, maximum v první den 122,7, zavírací cena 94,25, dnes 76 dolarů).

Opět ty technologie

Dnes už sice nejsme svědky takových excesů, jaké byly běžné na vrcholu dotcom bubliny, kdy prakticky každé IPO nové společnosti v sektoru bylo tahákem a zdvojnásobení ceny v první obchodní den bylo zcela běžné. V této souvislosti však trochu zaráží fakt, že více než čtvrtina (přesněji 28) z poslední stovky IPO v USA tvoří právě technologické tituly, které opět lákají investory. A i když většina z nich dosáhla v první obchodní den zisku 20 a více procent, dnes je 18 z nich ve ztrátě, z toho 10 o více než 40 % oproti emisní ceně. Ano, může to být způsobeno propady posledních dnů, ale ty firmy, které jsou v zisku desítky procent toto tvrzení prakticky vylučují.

V českých luzích a hájích je to s IPO a tedy i se zmiňovaným efektem trochu problém. Akcií na burze je málo a primárních úpisů ještě míň a dalo by se tak očekávat, že po nových titulech se jen tak zapráší. Ano, samotné IPO je zpravidla úspěšné a není problém upsat všechny akcie, ale s následujícím růstem už to tak růžové není. Problémem bývá často velikost emise, která není zajímavá pro velké hráče a nával nákupních pokynů se nedostaví.

V ČR se to nevyplácí

Dobrým příkladem je IPO společnosti Fortuna, u níž sice byla očekávání velká a také situace na trhu společnosti poměrně hrála do karet, ale nějaký výrazný IPO efekt se nedostavil. Nabídka byla téměř dvojnásobně přeupsána a společnost tak určila nabídkovou cenu na maximu, ale její další vývoj byl spíše zklamáním. Cena se podívala nad upisovací cenu až po určitém čase a zajímavého zisku investoři dosáhly až po půl roce, a to i jen díky problémům Sazky. Dnes je cena pod sto korunami za akcii (IPO 105 Kč).

Ještě větším průšvihem byla nejmenší emise, společnost AAA Auto, která se nad svou upisovací cenu 55 Kč za akcii prakticky nedostala. Ani zatím poslední emise společnosti E4U, která lákala investory na zajímavou dividendu a nabízela akcie za upisovací cenu nižší než nominál, si zatím nevede nijak růžově a ztrácí. Nepomáhá jí ani fakt, že se nedostala do SPADu. Podobně jsou na tom také akcie společnosti VIG, naopak NWR těžilo ze zájmu institucionálních investorů a cena akcie po IPO zaznamenala zajímavý nárůst.

Dalo by se říci, že tituly, které přišly na burzu po druhé polovině roku 2008, doplatily na neutěšenou situaci na trzích, a proto se jim nedařilo. Zkušenosti ze zahraničních trhů však říkají něco jiného.

Kromě vlivu na investory, resp. akcie samotné společnosti má IPO určitý vliv také na samotný trh, resp. sektor, v němž daná společnost působí. Podle studie tří ekonomů z USA (Hung-Chia Hsu, Adam Reed) a Evropy (Jörg Rocholl) může mít vstup nové společnosti na trh negativní dopad na cenu akcií u společností, které jsou jejími přímými konkurenty v sektoru. Jako důvody autoři uvádějí snížení zadlužení nové společnosti, která tak má větší prostor pro nové investice a rozvoj, a také lepší obraz u potenciálních věřitelů. Rovněž zájem investičních bankéřů u nového titulu může vést ke ztrátě zájmu o ostatní tituly v sektoru (v konečném důsledku ale nakonec může být také důvodem ke zvýšenému zájmu bankéřů o daný sektor).

Ať už tedy investor nakupuje akcie při úpisu, nebo dává přednost zavedeným společnostem s dlouhou historií, je dobré se řídit základními pravidly rozumného investory a v první řadě investovat s rozvahou, do společností kterým rozumí a nedat se zvábit módní vlnou, která může vést ke zbytečným ztrátám.

Nakupjete akcie při IPO?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Jeden komentář: “IPO efekt: šance i rizika pro investory”

  1. Jan Dvořák napsal:

    Pokud investor kupuje buď při úpisu nebo krátce po něm, měl by si hlídat tzv. lockup období.
    Těsně po jejich vypršení nich často cena poklesne. Proto je bych takovou akcii nekupoval těsně před jejich uplynutím, ale zkusil pár dní počkat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.