Neděle 16. července. Svátek má Luboš.

Důsledek regulace zprostředkování pojištění: Neodjedete z autobazaru?

Regulace v distribuci pojištění je nejčastěji rozebírána stran cenové regulace. Spotřebitelům ovšem může život zkomplikovat i jinak. Kupříkladu hrozí, že nebudou moci odjet s nově pořízeným vozem z autobazaru…

Na pojištění se v současnosti parlamentem prodírá nemalá míra regulací. Většina vychází z evropských směrnic, ovšem část je kreativním výtvorem českých poslanců – a za nimi stojícími lobbingovými uskupeními. Regulace ovšem nemusí přinést kýžený efekt. Naopak. Vedlejší nezamýšlené efekty často vedou nepoučitelné politiky k vytváření dalších „nápravných“ opatření s dalšími nezamýšlenými důsledky.

Jeden z nezamýšlených důsledků, který se objevuje v současné podobě návrhu novely zákona č. 38/2004 Sb. o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí, může nepříjemně dopadnout na spotřebitele. Nemám teď na mysli i do tohoto zákona vlepený „Šinclův přílepek“, který pro jistotu pan poslanec Šincl rozsévá po všech zákonech týkajících se alespoň okrajově pojištění a zprostředkování. Mám na mysli situaci, kdy spotřebitel nebude moci se svým vozem odjet z autobazaru po jeho koupi.

Novela zákona počítá pouze se dvěma úrovněmi zprostředkovatelů. Tím dojde k výraznému zjednodušení pouze na samostatného zprostředkovatele a vázaného zástupce. Jenže zároveň s tím budou kladeny výrazně vyšší požadavky na vzdělání lidí distribuujících pojištění. Jistě, když chce někdo lidem radit, jaké pojištění zvolit na krytí životních rizik, nebo chce doporučit optimální krytí rizik spojených s vlastnictvím vysněného rodinného domku, měl by se v této oblasti dostatečně orientovat… ale pokud prodává povinné ručení k nově pořízenému vozu v autobazaru

Zejména menší autobazary a prodejci automobilů mohou mít s vyššími nároky na kvalifikaci i „běžných prodavačů“ povinného ručení potíže. A kupující si sice bude moci koupit vysněný či potřebný vůz, ale nebude moci opustit areál autobazaru – dokud nenavštíví pojišťovnu či pojišťovacího zprostředkovatele a neuzavře na nový automobil povinné ručení.

Možná to ale nakonec nebude tak horké. V prvé řadě je možné, že současný návrh bude pro tuto skupinu prodejců „komoditních pojistek“ zmírněn. Autoprodejci budou vyřešeni, i kdyby se nepodařilo dohodnout na kompromisu v zákonu. Již dnes jsou vymyšleny modely, jak to může fungovat,” uvedl Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven (ČAP), na Konference finančních poradců. Ostatně I jeho slova dokládají, jak se regulace může snadno minout zamýšleným důsledkem.

Příkladem nezamýšlených důsledků je revoluční reforma finančního zprostředkování ve Velké Británii, kde byl u investičních produktů (včetně životních pojistek s rezervotvornou složkou) zakázán provizní prodej zcela.

Výsledkem podle Karla Veselého, ředitele poradenských služeb pro pojišťovnictví společnosti Deloitte, ale nebyl (velký) úbytek finančních zprostředkovatelů, ale ubylo lidí v bankách. Finanční zprostředkovatelé se zaměřily na bonitní klientelu a lidem s nižšími příjmy zbyla možnost investovat pouze prostřednictvím investičních platforem. I bankéři si nyní musí říci za odměnu za poradenství, chtějí-li mít z prodeje investičních nástrojů nějaký výnos. A lidé s nižšími příjmy za poradenství ani ve Velké Británii nejsou ochotni platit.

Potřebuje podle vašeho názoru prodavač povinného ručení v autobazaru certifikovanou zkoušku?

Nahrávání ... Nahrávání ...

Jeden komentář: “Důsledek regulace zprostředkování pojištění: Neodjedete z autobazaru?”

  1. Míra napsal:

    Takhle to dopadá, když někdo chce být papežštější než papež a začne regulovat něco, o čemž nemá ani páru.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.