Text: Paul Stanfield
15. 01. 2018
Chvíle, kdy jsem si uvědomil hodnotu (lidské) rady
Téměř stejně zněl název článku, který jsem četl nedávno – a který mi připomenul skutečnost, že mnozí poradci si ne vždy uvědomují, jak hodně pozitivní vliv mají na životy lidí. Nebo kde tento vliv klient pociťuje jako nejužitečnější.
![]()
Jeden poradce uvedl, že klíčovým, průlomovým momentem bylo dát klientům jistotu ohledně jejich finanční situace, když čelili výpovědi pro nadbytečnost. Zkušenost ho poučila, jakým přínosem a uklidněním pro lidi může být dobré finanční plánování.
Jiný poradce vnímal, že chvíle, kdy si uvědomil, jak se vyplatí plánovat finance, přišla v souvislosti s klienty, kteří se chtěli víc zapojit do procesu finančního plánování. Jeho firma následně přesunula své těžiště zájmu na plánování cashflow a stanovení cílů, spíš než na kontrolu finančních prostředků.
Klíčový moment pro jiného poradce nastal v počátcích kariéry u jednoho z úplně prvních klientů. Byla to klientka ve věku okolo pětačtyřiceti let se dvěma malými dětmi a nedávno ovdověla. Její život se náhle obrátil naruby a potřebovala pomoc při zorganizování všeho. „Objevila se u mě doma s obrovskou krabicí dokumentů. Rozložila je, kde se dalo, a opravdu z toho byla bezradná, jen řekla: ‘Tady to všechno je, mohl byste to jen roztřídit?‘“
Společná nit, která se vine tím vším, byla lidská interakce, účast a vztah, které byly hlavním zdrojem hodnoty pro klienta. Žádná automatizovaná služba by nedokázala dodat ani jednu ze skutečných hodnot vnímaných spotřebitelem, alespoň ne v současnosti nebo v dohledné budoucnosti. (Pokud jste četli minulé články a úvodník, které jsem napsal, víte, že se obvykle vyhýbám použití pojmu robotická rada, většinou proto, že je to obvykle nesprávné označení.)
REKLAMA
Pouze poradce-člověk mohl skutečně poskytnout úplný servis, který tito klienti potřebovali a chtěli – a jen člověk to mohl dokázat tak úspěšně a prospěšně.
Samostatný článek, který mě upoutal, byl nadepsán „Lidé nad 50 odhadují nižší očekávanou délku života“. Dle nedávného výzkumu to vypadá, že je to dokonce 78 % lidí, kteří výrazně špatně odhadují, jak dlouho budou žít. Průměrný respondent v průzkumu mezi lidmi ve věkové kategorii 50 až 64 let uváděl, že očekává, že bude žít do věku 82 let. Ale statistiky vlády Spojeného království odhadují, že se muži v této věkové kategorii dožijí 88 let a ženy v podobném věku 90 let!
Ještě jednou, je to oblast, kde poradce-člověk může do situace vnést tolik potřebný realismus a znalosti – a pomoci klientovi podívat se skutečné pravdě do očí, místo jeho subjektivních a pochopitelně zkreslených představ.
Závěrečná myšlenka se točí kolem dalšího příkladu z prvního článku, který jsem už zmínil. Tento se týká poradkyně, která dává dohromady návrh, ale přitom potřebuje přesvědčit klienta o důvodu, proč by měl zaplatit poplatek (stalo se to před 15 lety, tudíž velmi hluboko „v éře provizí“). Vzpomínala na rozhovor s klientem, jak dokázala poplatek odůvodnit – opravdu jasně vysvětlila, co klient chce a kde ona dokáže přidat určitou hodnotu. Bylo to poprvé, kdy se poradkyně otočila a řekla: „Tohle je poplatek, a ve skutečnosti nezáleží na tom, odkud pochází, ale je to poplatek, který zaplatíte za správu vašich investic, a já vám za to dodám určitou hodnotu a vím, co pro to musím udělat. Bylo to poprvé, kdy jsem si uvědomila, že mohu dělat věci po svém. Od té doby jsem měla jen samé úspěchy.“
REKLAMA
Co si z toho vzít? Nejen že poradci-lidé jsou schopni poskytovat služby a výhody, které zcela automatizovaná řešení nemohou nikdy plně zajistit, ale také to, že si za svoji práci mohou účtovat poplatek.
Doufám, že se rok 2018 stane dobrým rokem pro vás a zejména pro pokračující rozvoj poradenského odvětví.
Autor je výkonný ředitel Svazu evropských nezávislých finančních poradců (FEIFA) a generální tajemník Evropského svazu finančních poradců a finančních zprostředkovatelů (FECIF).
![]()


