Pondělí 10. srpna. Svátek má Vavřinec.

Automobilový průmysl v době post-koronavirové. Zažívá nejtěžší rok v historii

Automobilový průmysl v době post-koronavirové

Opatření proti šíření koronaviru způsobily náraz českému automobilovému průmyslu a vyústí ve výrazné zpomalení celé domácí ekonomiky. Minulé krize ale naznačují, že post-koronavirová resuscitace nemusí být dlouhá. Máme se v rámci automobilového průmyslu připravit na horší časy?

Automobilový průmysl tvoří téměř 10 procent domácího HDP. Přímo zaměstnává více než 180 tisíc lidí a dalších více než 5 tisíc výzkumných a vývojových pracovníků. Prostřednictvím automobilového průmyslu proudí každoročně do vědy a výzkumu investice v celkové hodnotě 8 miliard korun. Automobilky se podílí přes 25 procenty na průmyslové výrobě a 24 procenty na vývozu.

Analytik České spořitelny (ČS) Radek Novák pro server investujeme.cz uvádí, že automobilový sektor zažívá asi nejtěžší rok ve svých dějinách. Registrace osobních aut v Evropské unii, kam putuje naprostá většina u nás vyrobených vozů i dílů, klesly v dubnu meziročně o 80 procent. V květnu pokračoval útlum trhu, když se prodalo o polovinu aut méně než v květnu minulého roku. Obdobně se vyvíjela i výroba v automobilkách.

„Budoucí vývoj českého automobilového sektoru bude záviset na ekonomickém vývoji v EU a ochotě firem a lidí kupovat nové vozy. Pokud dojde k rychlému oživení ekonomiky ve tvaru „V“, trh s osobními auty v EU letos podle našeho odhadu poklesne o 24 procent. V roce 2021 by pak mohlo následovat rychlé obnovení poptávky – registrace by mohly růst zhruba o čtvrtinu,“ podotýká Radek Novák z ČS s tím, že pokud by však byl propad ekonomiky EU hlubší a následné oživení pomalé, odrazilo by se to i na kondici automobilového trhu.

Automobilový průmysl v době post-koronavirové

Auto jako bezpečný hygienický dopravní prostředek

Petr Dufek, analytik Československé obchodní banky (ČSOB) si myslí, že i když už průmysl prochází restartem, výroba i zakázky zatím v tom automobilovém nadále zaostávají. Vyplývá to nejenom z aktuálně zveřejněných květnových čísel, ale i z prvních červnových statistik.

„Je to vlastně nasnadě, že v době recese a velmi nejistých vyhlídek není poptávka po nových automobilech nijak silná. Opatrní jsou zákazníci z řad domácností. Šetřit na investicích do vozového parku ale začínají i firmy. Když k tomu připočteme fakt, že mimoevropské trhy se zatím spíše konsolidují, tak lze optimistické vyhlídky pro automobilový průmysl malovat jen těžko,“ uvádí oslovený odborník ČSOB.

Budoucí poptávku mohou podle Radka Nováka z ČS rovněž ovlivnit změny v chování spotřebitelů. Například v době pandemie je osobní automobil žádaný bezpečný hygienický dopravní prostředek. Obavy z nákazy virem jdou naopak proti poptávce po sdílené přepravě. Upřednostňování automobilové dopravy by podnítila i levná cena ropy. Ta by ale musela zůstat na nízkých úrovních dlouhou dobu.

„Zelený úděl“ hrozí automobilkám vysokými pokutami

Klíčová pro většinu automobilek pak bude schopnost plnit přísné emisní limity CO2 u nově prodávaných aut. Ty se už letos musí proti loňskému roku snížit v průměru o 22 procent.

„Jinými slovy výrobci aut musí v mnohem větší míře začít prodávat zákazníkům vozy na alternativní (elektrické) pohony. Pokud se jim limit splnit nepodaří, budou následovat obří pokuty. Na nich, zdá se, zatím Evropská komise trvá. To by mohlo pro výrobce aut znamenat velmi citelný zásah do jejich již nyní oslabených finančních výsledků,“ vysvětluje analytik ČS.

To samé si myslí i Petr Dufek z ČSOB. „Takzvaný „zelený“ úděl navíc hrozí automobilkám výraznými pokutami, pokud se ve větší míře nevrhnou na výrobu rádoby-ekologických elektromobilů. O ty navíc zatím zákazníci nemají ani zájem. Automobilový průmysl je tak pod tlakem cyklu i stále tvrdších regulací.“

„Zelený trend“ je výzvou pro českou ekonomiku

Ekonom Partners Martin Mašát k tomu dodává, že koronavirová krize byla způsobena jedinečným externím faktorem, se kterým jsme se už naučili nějakým způsobem žít. Zastavení průmyslu proto bylo jen dočasné a ne způsobené problémy oboru jako takového. Proto je vidět, že se opět celý automobilový sektor svižně rozbíhá. Problémem však je, jak se zkušenosti s krizí a nejistota ohledně budoucnosti projeví v poptávce po automobilech a jiných zbytných aktivech.

„S jistotou lze očekávat, že poptávka po automobilech bude letos určitě menší než v předchozích letech. Důvody jsou dva: nižší disponibilní příjmy obyvatel díky rostoucí nezaměstnanosti a větší sklon k úsporám, kvůli zvýšení rezerv na neočekávané události,“ říká Martin Mašát.

Světem výrobců aut podle odborníka Partners také hýbou strukturální změny, jako je „populistická“ podpora elektrických a hybridních řešení, do kterých směřuje většina dotací. Komu se podaří tento „zelený“ trend zachytit, může současným obdobím projít posílen a s náskokem před konkurencí. To je právě výzva pro českou ekonomiku, kde je nějakým způsobem 10 procent celého hospodářství navázáno na automobilový průmysl.

Automobilový průmysl v době post-koronavirové

Automobilový průmysl v době post-koronavirové

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.