CZK/€ 25.330 -0,26%

CZK/$ 23.782 +0,49%

CZK/£ 29.651 -0,14%

CZK/CHF 26.065 +0,36%

Text: Filip Kučera

19. 07. 2023

0 komentářů

Budoucnost automobilového průmyslu: Revoluce a vliv na dodavatele

 

Automobilový průmysl prochází zásadními změnami, ať už se jedná o autonomně řízená vozidla, či elektrifikaci. Co můžeme od nadcházející revoluce očekávat a jaký bude mít dopad na dodavatele?

Automobilový průmysl prochází revolučními změnami, které pro dodavatele představují existenční hrozbu. Ti, kteří se zaměřují na hardware, se ocitli ve složité situaci, jelikož trendem budoucnosti je spíše software a služby s ním spojené.

Loading



 

V důsledku elektrifikace dojde k zastarání celých kategorií součástek. Je nejvyšší čas zaujmout novou strategii, ale životaschopnost jakéhokoli strategického rozhodnutí závisí na tom, jak tato revoluce nakonec dopadne, tj. na nejisté budoucnosti technologického, ekonomického a společenského vývoje. Pokud budou například i v roce 2030 představovat výrazný podíl na trhu vozidla se spalovacím motorem, budou se firmy zaměřující se na spalovací motory moci řídit určitými konkrétními strategiemi. Nemusí se jednat o řešení, které firmu zajistí v dlouhodobém horizontu, ale může jim přinést slušný zisk v následujícím desetiletí a možná i déle. Pokud naopak disruptivní trendy ještě zrychlí, bude třeba zaujmout zcela jiný postoj. Jak se mohou dodavatelé v automobilovém odvětví s takovou nejistotou vyrovnat? Jaké scénaře nabízí společnost Deloitte?

Stav technologicko-ekonomického ekosystému

Toto rozdělení nám umožňuje vytvořit čtyři různé věrohodné (byť místy extrémní) scénáře vývoje, které mohou pomoci společnostem připravit opatření a strategie pro širokou škálu variant budoucího vývoje s využitím kvantifikačních modelů společnosti Deloitte pro jednotlivá odvětví.

Scénář 1: Vláda specializovaných gigantů

První scénář popisuje svět s liberalizovaným celosvětovým obchodem, rostoucími ekonomikami a technologickou inovací s podporou mezinárodní spolupráce v oblasti regulace. Popularita akumulátorových elektromobilů (BEV) narůstá a software nyní vytváří vyšší hodnotu než hardware, což dává technologickým firmám výhodu v datových ekosystémech a automobilových operačních systémech. Tradiční velcí dodavatelé jsou nicméně dobře vybaveni, aby mohli těžit i z tohoto scénáře vývoje – často prostřednictvím akvizice menšího dodavatele. Z dodavatelů v automobilovém odvětví se stali konkurenceschopní „specializovaní giganti“, schopni pokrýt alespoň jednu zásadní část hodnotového řetězce, zatímco OEM výrobci do roku 2030 ztratí na síle.

Scénář 2: Ostrůvky mobility

Druhý scénář představuje jinou budoucnost, poznamenanou geopolitickým napětím a protekcionismem. Ekonomický růst stagnuje a jednotlivé země mají různé regulatorní priority, což brzdí technologický pokrok. OEM výrobci se více soustředí na své domácí trhy. Lokální dodavatelé se stávají důležitými inovátory, zatímco OEM výrobci se snaží investovat. Dodavatelé v automobilovém odvětví spolupracují s technologickými firmami a v rámci mezinárodní spolupráce vyvíjejí softwarová řešení, automobilové platformy a speciální součástky. Do roku 2030 ovládnou automobilové odvětví dodavatelé.

Scénář 3: Osamělá cesta

Třetí scénář je obdobně poznamenán geopolitickým konfliktem, pomalým ekonomickým růstem a stagnujícím technologickým pokrokem. Globální recese v důsledku covidu-19 způsobila zvýšený protekcionismus. Automobily se spalovacím motorem mají i v roce 2030 stále významný podíl na trhu. Globální technologický ekosystém je roztříštěný a Čína se stahuje ze zahraničních trhů. V okamžiku izolace regionálních trhů hrají ústřední roli v inovaci softwaru OEM výrobci. Stále více se zapojují do hodnotového řetězce, vyvíjejí své vlastní operační systémy a investují do platforem pro mobilitu. V případě tohoto scénáře mají v automobilovém odvětví navrch OEM výrobci.

Scénář 4: Spojenectví pro přežití

Čtvrtý scénář počítá s růstem a liberalizovaným celosvětovým obchodem. Mezinárodní spolupráce v oblasti regulace podporuje inovaci a hospodářskou soutěž, dochází k významnému rozvoji v technologii akumulátorových elektromobilů (BEV). Nárůst výroby a prodeje vykazuje Asie, zatímco průmyslově vyspělé země stagnují. OEM výrobci se spojují, zaměřují se na vysoce standardizované druhy vozidel a jsou novými předními inovátory. Svým zpětným zapojením do dodavatelského řetězce (software, systémy pro řízení baterie) zvyšují tlak na dodavatele. Celosvětová expanze dodavatelů z Číny je další konkurencí pro regionální dodavatele, nad nimiž v roce 2030 vítězí OEM výrobci.

REKLAMA

 

 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Česká ekonomika a elektromobilita: Přínosy a výzvy pro vládu i soukromý sektor

Jakou roli v novém ekosystému dopravy sehraje průmysl zaměřený na elektrickou energii? S předpokládaným růstem poptávky po elektromobilech, jež budou cenově stále dostupnější a komfortnější, bude mít energetický průmysl konečně možnost vstoupit do dopravního sektoru. Tyto typy automobilů totiž budou představovat novou poptávku po elektrické energii.

Text: Filip Kučera

26. 07. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *