CZK/€ 24.935 -0,02%

CZK/$ 23.131 -0,47%

CZK/£ 28.979 -0,09%

CZK/CHF 25.503 -0,20%

12. 04. 2017

0 komentářů

ŽENY V ČR VLASTNÍ 14 % FIREM

 

V rámci podnikání v ČR mají muži výrazně vyšší vliv než ženy. Muži ovládají 57 procent českých firem, zatímco ženy 14 procent. Společnosti, jejichž majoritním vlastníkem je muž, zpravidla vykazují vyšší tržby ve srovnání se subjekty, které kontrolují ženy.  Ženy častěji podnikají v oblasti účetnictví, auditu, daňového poradenství a specializované ambulantní péče, zatímco muži se více soustředí na silniční nákladní dopravu nebo demolice a přípravu staveniště. Genderovou analýzu vlastníků tuzemských firem dnes zveřejnila poradenská společnost Bisnode.

Loading



 

V ČR je registrováno 458 568 společností s ručením omezeným a akciových společností. U 57 procent z nich je majoritním vlastníkem muž, ve 29 procentech právnická osoba anebo subjekt nadpolovičního vlastníka nemá, a jen u 14 procent českých firem je majoritním vlastníkem žena. „Vliv žen na tuzemské podnikatelské základně je stále velmi nízký. Ženy velmi často začínají podnikat z nutnosti, a tak není překvapením, že se jako majoritní majitelky prosazují výrazněji v menších firmách,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová.

 

Majoritní vlastníci českých firem

Počet firem Podíl na celku
Majoritní vlastník žena 64 998 14,17 %
Majoritní vlastník muž 260 887 56,89 %
Ostatní* 132 683 28,93 %

*subjekt je zpravidla majoritně vlastněn právnickou osobou nebo nemá majoritního vlastníka (např. 50 % muž a 50 % žena)

Zdroj: databáze a výpočty Bisnode

 

Největší, téměř pětinové, zastoupení žen, jako majoritních majitelek českých firem, je u subjektů
s ročními tržbami do třech milionů korun. „Čím vyšší tržby společnost vykazuje, ním nižší je zastoupení „ženských“ firem v rámci podnikatelské základny,“ dodala Petra Štěpánová s tím, že
u firem s tržbami přesahujícími jednu miliardu korun je jejich podíl, podle databází a výpočtů Bisnode, pod hranicí jednoho procenta. „Obdobný trend, ačkoliv posunutý do vyšších hodnot, lze sledovat
v případě subjektů, kde je majoritním vlastníkem muž. Zastoupení „mužských“ firem na podnikatelské základně roste až do tržeb 10 milionů korun a následně, s jejich dalším zvyšováním tržeb, jejich podíl klesá ve prospěch společností, jejichž majoritním vlastníkem je zpravidla jiná právnická osoba. Přes 80 procent českých firem s tržbami na miliardu korun ovládá jiná právnická osoba,“ uvedla dále analytička Bisnode.

 

Majoritní vlastníci českých firem podle tržeb

Kategorie tržeb firmy Majoritní vlastník žena Majoritní vlastník muž Ostatní*
Neuvedeno 12,84% 54,38% 32,78%
1 – 999 999 Kč 19,41% 56,31% 24,28%
1 000 000 – 2 999 999 Kč 19,61% 60,11% 20,28%
3 000 000 – 4 999 999 Kč 15,41% 63,71% 20,88%
5 000 000 – 9 999 999 Kč 12,63% 65,00% 22,37%
10 000 000 – 29 999 999 Kč 9,84% 64,43% 25,72%
30 000 000 – 59 999 999 Kč 7,13% 61,54% 31,33%
60 000 000 – 99 999 999 Kč 5,53% 55,61% 38,86%
100 000 000 – 199 999 999 Kč 3,78% 49,34% 46,88%
200 000 000 – 299 999 999 Kč 3,45% 41,84% 54,71%
300 000 000 – 499 999 999 Kč 2,13% 36,51% 61,36%
500 000 000 – 999 999 999 Kč 1,67% 26,23% 72,10%
1 000 000 000 – 1 499 999 999 Kč 0,97% 17,67% 81,36%
1 500 000 000 Kč a více 0,72% 10,20% 89,08%

*subjekt je zpravidla majoritně vlastněn právnickou osobou nebo nemá majoritního vlastníka (např. 50 % muž a 50 % žena)

Zdroj: databáze a výpočty Bisnode
Z pohledu krajského rozložení je největší podíl firem, které ovládá žena, v Karlovarském (16,9 procent) a Středočeském (15,7 procent) kraji. Majoritní vlastníci muži dominují v Pardubickém kraji (64,6 procent) a na Vysočině (62,4 procent), zatímco v hlavním městě Praze třetinu firem kontroluje jiná právnická osoba.

 

Majoritní vlastníci českých firem podle krajů

Kraj Majoritní vlastník žena Majoritní vlastník muž Ostatní*
Jihočeský kraj 14,11% 60,23% 25,66%
Jihomoravský kraj 13,72% 60,83% 25,45%
Karlovarský kraj 16,93% 52,77% 30,30%
Královéhradecký kraj 14,19% 61,50% 24,31%
Liberecký kraj 13,42% 60,78% 25,80%
Moravskoslezský kraj 14,95% 59,33% 25,72%
Olomoucký kraj 15,07% 61,83% 23,11%
Pardubický kraj 13,15% 64,61% 22,24%
Plzeňský kraj 13,09% 60,30% 26,62%
Praha 13,91% 52,76% 33,33%
Středočeský kraj 15,70% 58,77% 25,53%
Ústecký kraj 14,17% 58,17% 27,66%
Vysočina 13,35% 62,35% 24,30%

*subjekt je zpravidla majoritně vlastněn právnickou osobou nebo nemá majoritního vlastníka (např. 50 % muž a 50 % žena)

Zdroj: databáze a výpočty Bisnode

 

K nejčastějším předmětům činnosti mužských i ženských firem shodně patří velkoobchod a podnikaní v oblasti nemovitostí a služeb. Ženy se pak častěji soustředí na účetnictví, audit, daňové poradenství
a specializované ambulantní péče, zatímco muži preferují silniční nákladní dopravu nebo demolice
a přípravu staveniště.

 

Srovnání nejčastějších předmětů činnosti podle pohlaví majoritního majitele

Majoritní vlastník žena Pořadí Majoritní vlastník muž
Zprostředkování velkoobchodu a velkoobchod v zastoupení 1. Zprostředkování velkoobchodu a velkoobchod v zastoupení
Pronájem a správa vlastních nebo pronajatých nemovitostí 2. Pronájem a správa vlastních nebo pronajatých nemovitostí
Nespecializovaný velkoobchod 3. Nespecializovaný velkoobchod
Ostatní profesní, vědecké a technické činnosti 4. Ostatní profesní, vědecké a technické činnosti
Účetnické a auditorské činnosti, daňové poradenství 5. Výstavba bytových a nebytových budov
Stravování v restauracích, u stánků a v mobilních zařízeních 6. Stravování v restauracích, u stánků a v mobilních zařízeních
Specializovaná ambulantní zdravotní péče 7. Maloobchod v nespecializovaných prodejnách
Maloobchod v nespecializovaných prodejnách 8. Silniční nákladní doprava
Zprostředkovatelské činnosti realitních agentur 9. Zprostředkovatelské činnosti realitních agentur
Výstavba bytových a nebytových budov 10. Demolice a příprava staveniště

Tisková zpráva Bisnode

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Tipy pro manažery: Interní školitelé potřebují sami proškolit

Existuje i u vás ve firmě školicí centrum a učí v něm váš starší kolega nebo jste jím vy sám? Vzpomínáte si matně na školení od externistů? I to se stále více stává realitou. Vedení firem se snaží už nějaký čas ušetřit a vybírá vhodné adepty podle patřičných kompetencí. Opomíjejí však, aby to byl i lidsky zralý a kvalitní člověk.

Text: Olga Medlíková

09. 02. 2015

Komu se daří v krizi: Ani velké, ani malé

Ekonomická krize má obvykle mnoho poražených a málo vítězů. A právě do této nepočetné skupiny patří, alespoň prozatím, i středně velké podniky, a to jak na starém kontinentu, tak v „Nové zemi“.  Důvodů proč tomu tak je, existuje hned několik.

Text: Šimon Finemon

06. 11. 2012

Rodina základ ekonomiky

Základ ekonomiky netvoří nadnárodní korporace, ale naopak malé společnosti. Jaká rizika a výhody přinášejí rodinné firmy? Zkušenosti můžeme čerpat ze slunné Itálie i 20 „postkomunistických“ let.

Text: Šimon Finemon

24. 07. 2012


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *