Pátek 24. května. Svátek má Jana.

Tipy pro manažery: Interní školitelé potřebují sami proškolit

Existuje i u vás ve firmě školicí centrum a učí v něm váš starší kolega nebo jste jím vy sám? Vzpomínáte si matně na školení od externistů? I to se stále více stává realitou. Vedení firem se snaží už nějaký čas ušetřit a vybírá vhodné adepty podle patřičných kompetencí. Opomíjejí však, aby to byl i lidsky zralý a kvalitní člověk.

Rozpočty na rozvoj lidí v tuzemských firmách i nadnárodních korporacích se dlouhodobě ztenčují. I u vás ve firmě si vychováváte zaměstnance sami a zakládáte vlastní vzdělávací centra? Může to mít pár háčků, které se objeví až časem. Interním lektorům totiž většinou chybí zdravý tlak konkurence a mnohdy zůstávají takzvaně stát a doslova ustrnou. Ačkoli mají přednášející seniorští pracovníci know‑how a dlouholetou praxi, často tyto znalosti neumějí předat dále. Právě proto je stále důležité, aby sami prošli školením od externistů a naučili se své vědomosti a znalosti předat kolegům poutavou formou.

Kupříkladu oborem, kde se nic neodpouští, jsou veškeré činnosti spojené s informačními technologiemi. Dlouhodobě patří mezi nejžádanější i nejobsazovanější pracovní pozice. Přesto právě IT obor je ten, kde se neochota k růstu neodpouští a kvalifikace lektorů v interních vzdělávacích střediscích i jejich schopnost předat vše poutavou formou je naprosto klíčová. Opomenout nejde ani veškeré technické obory.

Co s tím a proč zejména potřebují interní lektoři proškolit od externistů a na co si mají dát pozor nebo naopak nebrat příliš vážně?

Trapasy? No a co

Upadl jste jako lektor přes šňůru mikrofonu? Začal jste škytat uprostřed projevu? Zapomněl jste část svého projevu? Mluvíte takzvaně od věci? Nevíte kam s rukama a příliš těkáte očima? Mluvíte nudně a bez šťávy? Hlavně nevěste hlavu. S tím vším se totiž dá něco dělat a hlavně se naučit, jak prezentovat, jak zpracovat chybu, jak se nebát velkého auditoria či nepříjemných otázek. Správný lektor by měl vědět, jak na to.

Nebojme se „problémářů“

Pasivní skupina? Účastník, který vám jako lektorovi stále skáče do řeči a opravuje vás? Otrávení a nemotivovaní lidé, kteří jasně dávají najevo, že by raději byli v práci než na tomhle školení? Sešla se naprosto různorodá skupina, kde každý má jinou úroveň dovednosti? Takové a náročnější situace zažíváte jako lektor při své práci a často byste nejspíš dal hodně za to, být na ně připravený. Školení lektorů na to pamatuje v rámci tréninků, které mnoha lidem scházejí. Různé komplikované situace lze totiž projít s jasnými návody a technikami, jak zvládat problémovou skupinu a čeho se vyvarovat.

Lektor má umět učit

Často se říká, že ten, kdo něco umí, tak to dělá, a ten, kdo neumí, tak to učí. Úsloví, které popírá podstatu učení dospělých, protože dobrý lektor musí být znalý své věci, musí umět téma vysvětlit a použít zajímavé metody a pomůcky, aby se to lidem líbilo a pamatovali si to. Firmy dnes mají potíže s výběrem vhodného adepta na lektorskou práci tak, aby měl nejen patřičné kompetence, ale aby to byl i lidsky zralý a kvalitní člověk. Možná to je problém právě i u vás.

Zpětná vazba občas bolí

Jak říct školiteli, že ho skupina nevnímá? Jak vysvětlit člověku, kterému na výsledku testu závisí kariérový postup, že už podruhé neuspěl? Jak předat lektorovi informaci, že jeho lidé se ho bojí? Jak zpracovat výstup z dotazníku, kde se účastníci vyjadřují kriticky ke kvalitě vaší lektorské práce? Práce se zpětnou vazbou je náročná všude, ale správný lektor ji používá a dostává téměř při každém lektorském počinu.

Měřme a zlepšujme

Silné a slabé stránky či příležitosti a hrozby. To představuje klasická SWOT analýza lektorské práce, podrobný rozbor lektorského vystoupení, videozáznam, osobnostní test, pohovor jsou složky lektorského development centra, které slouží pro posun ve vaší lektorské práci. Z nich vzejdou výsledky, které jsou doporučením pro účastníka centra tak, aby využil své kapacity pro oblast vzdělávání pracovníků, pro kterou máte největší vlohy jako například pro koučování, mentoring, konzultace.

Učení zážitkem je radostné učení, ale musí se umět

Seznamovací aktivity, brainstorming, mentální mapy, hlavolamy, modelové situace, videotrénink, strategické hry, či takzvané icebreakery (slouží k prolomení ledů), nebo energizery (životabudiče) používá mnoho školitelů pro zpestření, není to však vždy ku prospěchu. Cest a aktivit k zapojení lidí do procesu učení máme totiž velké množství, ale vybrat tu pravou je někdy oříšek. Navíc i jednoduchá hra určená k pobavení může někoho z účastníků zranit, dotkne se hluboko uložených prožitků – a co teď? Kvalitní lektor si tedy musí poradit s výběrem vhodné aktivity a jejího využití, načasování i vytěžením.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.