Neděle 01. srpna. Svátek má Oskar.

Zaměstnanci firemním hodnotám nevěří. Kvůli prázdným heslům mohou firmy o lidi i přijít

Investice 28.03.2018 | 16:18 0 Komentářů

Hlavní hodnoty a vize ¾ tuzemských firem jsou pro jejich zaměstnance nečitelné. Používání prázdných hesel, kterým nikdo nevěří, má za důsledek nízkou angažovanost zaměstnanců, častější absenci i vyšší fluktuaci. Naopak firmy, které mají jasné hodnoty a zaměstnanci je skutečně žijí, rostou dvakrát rychleji. Vyplývá to ze zjištění Institutu interní komunikace.

Podle dat Institutu interní komunikace mají hodnoty nadefinované téměř všechny firmy u nás (94 %). Jen necelá čtvrtina společností se jimi ale také řídí a snaží se je skutečně naplňovat. Naopak, skoro tři firmy ze čtyř mají za hodnoty jen prázdná hesla, kterým nikdo nevěří.

„Zaměstnancům jsou v této podobě naprosto k ničemu, naopak je rozčilují, protože z nich jejich management dělá hlupáky, když jim vykládá pohádky na míle vzdálené realitě,“ říká Tomáš Poucha, ředitel Institutu interní komunikace. Z konkrétních firem mají podle něj u nás dobře nastavené hodnoty např. Raiffeisenbank, McDonald´s nebo Gumex.

Výpověď kvůli prázdným frázím

Nejasný smysl práce, neurčité směřování firmy a minimální zapojení do dění ve firmě ze strany managementu. To jsou faktory, které se pak bezprostředně promítají i do angažovanosti samotných zaměstnanců. Není proto divu, že je v českých firmách vysloveně angažovaných jen 7 % zaměstnanců, zatímco neangažovaných je přes 73 %. Angažovaní zaměstnanci přitom mají například o třetinu nižší absenci, výrazně nižší fluktuaci nebo o 40 % méně případů týkajících se kvality a vad.

Základ (ne)úspěchu

Hodnoty, vize a mise jsou klíčové pro to, aby všechny části firmy postupovaly totožně a vnímaly stejné priority. Pokud ale nejsou postavené tak, aby se s nimi mohlo pracovat dále nebo aby jim všichni rozuměli, fakticky nikoho nezajímají a ničemu nepomáhají.

„V praxi se setkávám s tím, že manažeři a manažerky to myslí zpravidla dobře a často hodnoty už definované mají, mnohdy dokonce i realizovatelné. Většinou jsou však zarostlé ohromným množstvím balastu a nejasného významu, který dokáže odstranit jedině pohled zvenku,“ vysvětluje Poucha.

Záhada šťastného zaměstnance

Jasné hodnoty, které zaměstnanci skutečně žijí, mají přitom zásadní dopad na samotný byznys firem.  Takové firmy rostou téměř dvakrát rychleji, pracovat v nich je pro lidi zajímavější a přínosnější. Data Institutu interní komunikace také ukazují, že lidé z nich nechtějí odejít, práce je baví a chtějí rozvíjet sebe i firmu. „Není náhodou, že ve vedení těchto firem jsou, prakticky bez výjimky, silné osobnosti, které ostatní posouvají a je s nimi radost pracovat,“ dodává Tomáš Poucha, poradce a pedagog v oblasti employer brandu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.