Pátek 14. prosince. Svátek má Lýdie.

Startuje 8. ročník ankety Nejhorší díra republiky

Výmoly.cz a nadace pojišťovny Generali vyhlašují pod záštitou BESIP již 8. ročník motoristické ankety Nejhorší díra republiky. Prostřednictvím portálu Výmoly.cz pomáhají motoristé silničářům monitorovat stav českých silnic. Upozorňují na výtluky či celé úseky, které je nejen po zimě potřeba opravit. Letošní ročník přináší i možnost hlásit výmoly telefonicky.  

Data od veřejnosti v rámci projektu Výmoly.cz putují přímo k odpovědným silničářům. Díky jejich aktivnímu přístupu se dosud podařilo opravit téměř polovinu z více než 8 800 nahlášených výtluků.

STŘEDOČESKÝ KRAJ VÍTĚZEM

Vítězem ankety v kategorii o Nejaktivnější kraj se za rok 2017 stal Středočeský kraj, kde bylo v loňském roce opraveno nejvíce nahlášených výtluků. V pondělí 16. dubna 2018 převzala ocenění z rukou zástupců portálu Výmoly.cz a nadace pojišťovny Generali hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová. „Nevyhovující stav silnic, který ohrožuje zdraví a bezpečnost řidičů, není Středočeskému kraji rozhodně lhostejný, proto zlepšení stávajícího stavu věnujeme velkou energii i nemalé finanční prostředky,“ říká hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO 2011).
Na odstranění všech problémů na silnicích by Středočeský kraj ale potřeboval celkem 15 miliard na silnice II. tříd a 30 miliard na silnice III. tříd. Uvědomujeme si samozřejmě, že je to požadavek na deset a více let, protože i kdybychom takové prostředky měli okamžitě k dispozici, nemůžeme uzavřít celý kraj a i stavební kapacity bychom nesehnali,“ dodala hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová.

11 MILIARD NA SILNICE

Ministerstvo dopravy, jehož oddělení BESIP podpořilo projekt záštitou, má i letos na opravy silnic připravené finanční zdroje. „Aktivita krajů, které na podněty reagují a snaží se nejnebezpečnější vady na vozovce opravit, ukazuje, že projekt Výmoly.cz odvádí dobrou práci. Vidíme jasně měřitelné výsledky na základě informací přímo od řidičů. Bezpečná infrastruktura je klíčovým prvkem, který bychom neměli zanedbávat ani na silnicích nižších tříd,“ řekl pověřený vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

„Bezpečnost silničního provozu není jen chování řidičů, ale také kvalita silnic, po kterých jezdíme. Už čtvrtým rokem proto pomáháme krajům opravit stovky kilometrů jejich silnic a mostů. Doposud jsme z úspor věnovali na silnice II. a III. třídy bezmála 11 miliard korun a další čtyři dostanou kraje letos,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

START 8. ROČNÍKU

Zároveň dnešním dnem oficiálně odstartoval 8. ročník ankety Nejhorší díra republiky. Veřejnost tak na webové stránce www.vymoly.cz nebo přes aplikaci Výmoly 2 může nejen hlásit výtluky, ale také hlasovat pro ty nejhorší úseky nebo konkrétní díry na vozovce. A to až do 31. července 2018.

ŠKODY NA AUTECH V MILIONECH

V důsledku silničních výtluků vznikají také škody na vozidlech. Jen pojišťovna Generali jich řeší ročně stovky. „Průměrná škoda na autě se po takovém střetu s vozovkou pohybuje kolem čtyřiceti tisíc korun,“ upřesňuje tiskový mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek, a dodává: „Typicky se jedná o kombinaci více poškození – od proražených pneumatik, zničených disků kol, přes poškozené části podvozku až po těžší případy hnutých karosérií anebo prasklých čelních skel.“

NAHLÁŠENÉ A OPRAVENÉ VÝMOLY V ROCE 2017

Kraj Výtluky Opraveno

 

Poměr
Středočeský kraj 738 313 42 %
Hlavní město Praha 390 124 31 %
Kraj Vysočina 117 51 43 %
Liberecký kraj 155 51 33 %
Jihomoravský kraj 91 49 54 %
Jihočeský kraj 137 45 33 %
Moravskoslez. kraj 79 35 44 %

 

Ústecký kraj 59 6 10 %
Královéhrad. kraj 44 19 43 %
Pardubický kraj 46 10 22 %
Zlínský kraj 19 9 47 %
Olomoucký kraj 24 5 21 %
Karlovarský kraj 5 4 80 %
Plzeňský kraj 27 4 15 %
Celkem 1931 725 38 %

SPOLUPRÁCE MOTORISTŮ A SILNIČÁŘŮ

„Velké části výtluků, které byly na portál Výmoly.cz motoristy nahlášeny, se správci silnic věnují. Opravenost nově nahlášených výtluků se za loňský rok blížila 40 %. Za celé období fungování projektu je opravena k dnešnímu dni téměř polovina všech nahlášených výtluků,“ komentuje opravy Petr Čaník z Výmoly.cz. „To je podle mě nejlepší vizitka funkčnosti našich aktivit,“ doplňuje Petr Čaník.

Právě spolupráce se silničáři, nikoli útoky na jejich práci, patří mezi hlavní cíle projektu. „Jsme rádi, že projekt Výmoly.cz je řadou správců silnic vnímán pozitivně. Za 8 let fungování projektu jsme je přesvědčili, že projekt srozumitelným a funkčním způsobem zapojuje řidiče do sledování stavu silnic a umožňuje jim upozornit na ty úseky, které je trápí nejvíce. Řečeno zjednodušeně – možnost ovlivnit dění kolem sebe mají doslova ve svých rukách,“ říká Jan Marek, tiskový mluvčí pojišťovny Generali.

„Pilířem projektu jsou postřehy od samotných řidičů. Hlášení jsou předávána silničářům. Toto propojení oceňujeme. Funguje na podobném principu, jakým se dobrovolní Zpravodajové Zelené vlny coby nedocenitelný informační zdroj přímo podílejí na přípravě našeho spolehlivého dopravního zpravodajství,“ vysvětluje Štěpán Janda, vedoucí Zelené vlny Radiožurnálu, která je mediálním partnerem projektu Výmoly.cz.

OBCE MOHOU VYUŽÍT MAPY Z VÝMOLY.CZ

Jednotlivé obce mohou na své internetové stránky pomocí jednoduchého odkazu umístit mapu silnic v obci a jejím nejbližším okolí, napojenou na data projektu Výmoly.cz. Obyvatelům i veřejné správě tak mohou nabídnout nový komunikační kanál, jehož prostřednictvím lze přehledně monitorovat stav silnic v obci a jejím okolí.

Hlášení výmolů nově i telefonicky

Výmoly.cz obohatí i letos novinka. Pro ty z motoristů, kteří nemohou z různých důvodů sami hlásit nebezpečné silniční úseky přímo prostřednictvím responzivního webu nebo mobilních aplikací, zřídili autoři projektu Výmoly.cz speciální telefonní linku. Na ní bude možné výtluky a nebezpečné silniční úseky hlásit osobně. Tipy na nebezpečné výmoly a silniční úseky jde hlásit od pondělí do pátku od 7:00 do 15:00 hodin na telefonním čísle 703 392 737. Po zbylou dobu lze úsek nahlásit přes záznamovou službu. Operátoři následně zajistí zařazení úseku do databáze a případnou aktualizaci o fotografii a další potřebné údaje.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.