CZK/€ 24.885 +0,48%

CZK/$ 23.151 +0,16%

CZK/£ 29.465 +0,56%

CZK/CHF 26.179 +0,52%

Text: redakce

29. 06. 2021

0 komentářů

Odborníci si kladou otázku, jak pojistit samořiditelné automobily?

 

Zdroj: iStock

Pojistitelé si kladou jeden zásadní dotaz, “kdy” a především “jak” přistoupit k nové kategorii samořiditelných automobilů.

Loading



 

S rostoucím zájmem spotřebitelů o sdílené jízdy a autonomní vozidla nevyhnutelně dojde i ke změně strategií pojišťovacích společností zaměřených na pojištění vozidel. Jaké kroky tyto změny vyvolají?

Ve zprávě Deloitte „Autonomní dopravní prostředky a pojišťovnictví“ se dočtete, že automobily plné senzorů mají snížit nehodovost až o 90 %. Trend sdílených jízd, který naznačuje, že v budoucnu bude klesat počet majitelů vozů, představuje pro segment pojištění vozidel výzvu, jak kompenzovat souběh nevyhnutelného poklesu pojistných sazeb a zřejmě i ztráty podstatné části objemu obchodu.

Pojišťovny musí učinit následující kroky

Tyto trendy ovlivňující ekonomiku, by měly být pro pojišťovny signálem, že je třeba učinit následující kroky: Uvědomit si, že tempo změn se může lišit dle regionů a věkových segmentů. Dále rozvíjet technické schopnosti v oblasti upisování pojistných smluv.

Připravit se na postupné změny nákladové struktury. Připravit se pracovat při optimalizaci nabídky s nedostatečnými či nekompletními daty a hledat nové zdroje dat. Zavést schopnosti pokročilé analytiky. Připravit se na změny v oblasti produktové nabídky i u jednotlivých kategorií pojištění – včetně přípravy nabídky pojištění samořiditelných vozidel.

REKLAMA

Proškolit likvidátory na specifika pojistných událostí u sdílených jízd. Být připraveni včas rozpoznat možné ohrožení ze strany netradičních konkurentů a InsurTech společností. Pojistitelé budou muset vyvinout adekvátní transformační strategie, aby zůstali pro klienty relevantní a současně si udrželi v nově vznikajícím ekosystému ziskovost. Je pravděpodobné, že budou nuceni výrazně upravit svoji produktovou nabídku, stejně jako své obchodní modely, pricing a postupy upisování smluv.

Očekávaný pokles škod bez trvalých dopadů

Česká asociace pojišťoven vypracovala analýzu nástupu autonomních vozidel. Přestože vlivem bezpečnostních prvků vozidel riziko v usmrcení a zranění pokleslo více než řádově, stále v ČR každoročně zahyne při dopravních nehodách přes 500 lidí. V celé EU se jedná o více než 20 000 obětí dopravních nehod ročně. Počet obětí v 56  zemích, jež evidují statistiky o dopravních nehodách v rámci Dopravní komise OSN (včetně USA,  ale bez velkých zemí jako Čína, Brazílie, Indie…),  vychází přibližně na 100 000 a celosvětový roční  počet obětí dopravních nehod, k jejichž zásadnímu  omezení může postupné zavádění autonomnosti  vozidel přispět, vychází na 1,3 mil. obětí, jež  by při globálním zastoupení autonomních vozidel  bylo možné ze zásadní části uchránit, a totéž platí  o ročním počtu 50 mil. zraněných účastníků dopravních nehod.

Vedle globálního potenciálu redukce úmrtí a dalších závažných následků nehod je podstatný i očekávaný pokles škod bez trvalých dopadů.  Ve vazbě na definované scénáře dalšího vývoje pronikání automatizace vozidel do vozového parku je za následujících předpokladů redukce rizika vzniku škody možno činit odhady pozitivních dopadů poklesů škodovosti, jež nám mohou připomínat i minulý vývoj řádové redukce úmrtí při dopravní nehodě vyvolaný zaváděním asistenčních systémů

Legitimním očekáváním vycházejícím z postupného zavádění vozidel se sofistikovanými asistenčními  systémy do provozu je vedle dalšího poklesu (již předchozími „inovacemi“ výrazně sníženého) rizika úmrtí  a (těžkého) zranění i zásadní pokles rizika vzniku dopravní nehody a tím celkové škodní frekvence, jak ji měříme ve stávajícím povinném ručení. V minulosti nastalé snížení rizika úmrtí a závažného zranění odráží vliv průběžného zavádění prvků pasivní bezpečnosti, kam se zahrnují všechna opatření snižující následky dopravních nehod, která se vztahují na všechny jejich účastníky (pásy, airbagy atd.).

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Na co se připojistit před cestou na dovolenou?

Součástí každé dovolené v zahraničí by mělo být kvalitní cestovní pojištění. Jednou z jeho nejdůležitějších součástí je kvalitní krytí léčebných výloh, které se vztahuje na úrazy a náhlá onemocnění. Kromě toho je dobré zvážit situace, pro které se vyplatí sjednání různých připojištění. Týká se to například cest do […]

Text: Redakce

03. 06. 2024

Rizika nového spoření DIP: Pozor na šmejdy, varují experti

Dlouhodobý investiční produkt (DIP) představuje od prvního ledna nový způsob zajištění na penzi. Rozšiřuje tak okruh možností spoření na stáří o produkty bankovního a investičního typu. Stát tedy nově umožňuje čerpat daňovou podporu celkem na čtyři produkty. Ke stávajícímu penzijnímu připojištění a životnímu pojištění přibyl DIP a […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

15. 05. 2024

Rozhovor: Pojišťovna má vyřešit problém, ne jen zaplatit škodu

Skutečnou hrozbou pro pojišťovny nejsou klimatické změny ani technologické firmy, které by si rády ukrojily díl trhu, ale to, jak rychle se dokáží pojišťovny přizpůsobit změnám a nepodcenit žádný aspekt, který na ně může dopadnout. V rozhovoru to uvedl prezident České asociace pojišťoven Martin Diviš.

Text: Redakce

24. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *