Do meziročních čísel maloobchodu promluvily dva základní faktory. A sice o dva dny nižší počet pracovních dnů, který celkový výsledek obchodu ovlivnil více než třemi procentními body (4,1 % po očištění vs. 0,8 % neočištěno), a rovněž vyšší srovnávací základ. V listopadu 2013 totiž krátce po devalvaci obyvatelé vzali obchody „útokem“, aby uspíšili své vánoční nákupy a vyhnuli se případným negativním dopadům oslabené koruny.
Loni v listopadu se nic podobného neopakovalo. Očištěné tržby obchodu bez aut rostly pouze o 1,8 %. Zvýšeného zájmu se jako již tradičně dočkaly obchody s elektronikou, která nehledě na korunu stále díky konkurenčnímu tlaku na světovém trhu zlevňuje. Vedle toho si na své přišly opět internetové obchody, jejichž podíl na celkových tržbách soustavně a rychle narůstá.
Růst maloobchodních tržeb (bez aut) potvrzuje zvýšený apetit spotřebitelů k nákupům. Tentokrát však není hlavním hybatelem strach z dopadů devalvace, ale celkově příznivější reálná situace domácností. Díky zlevněným energiím, levnějším telekomunikacím a pohonným hmotám mají možnost ušetřené peníze utratit za něco jiného. A to i v situaci, kdy nedochází k akceleraci růstu mezd.
Letošní rok bude ve znamení o něco slabšího růstu maloobchodních tržeb, než jaký jsme viděli v loňském roce. O něco pomaleji nejspíše porostou prodeje aut a zbylá větší část maloobchodu si udrží pozitivní dynamiku okolo tří procent. Nejde samozřejmě o takový růst poptávky, který by tlačil inflaci vzhůru. Inflace zůstane i nadále velmi nízká, a tak lidé budou moci peníze ušetřené za levnější energie, benzín a potraviny utratit jinde.
Petr Dufek
Investiční výzkum
Československá obchodní banka, a. s.
REKLAMA