20. 07. 2015
Subjekty:
ŘEKOVÉ V ČESKU PODNIKAJÍ HLAVNĚ V OBCHODĚ, CESTOVNÍM RUCHU A NEMOVITOSTECH
Řečtí podnikatelé se v Česku zaměřují na malý a střední byznys s relativně nízkou připadnou hodnotou. Tři čtvrtiny z nich podnikají v obchodu, oblasti cestovního ruchu nebo nemovitostech. „Zde bychom mohli nalézt paralelu se současnou řeckou krizí. S nadsázkou řečeno, malé firmy s orientací na export potravin jsou pro zemi, jako je Řecko, příliš malým záchranným kruhem. Současné světové ekonomice je vlastní informační charakter s kapitálem a službami s vysokou přidanou hodnotou. Řecko by si v první řadě toto mělo uvědomit a následně se přeorientovat na zajímavé investice, produkty a služby, které opravdu umí a tím nejenom cenově, ale i kvalitativně konkurovat na mezinárodním poli. Tímto způsobem postupně transformuje svou ochablou ekonomiku, přiláká nové investice a začne být produktově zajímavé. To je ekonomicky adekvátní řešení, které však vyžaduje trpělivost a snahu Řeků učit se novým věcem, novému způsobu konkurenceschopnosti a zejména ochotu provést patřičné změny. Navrhované škrty, restrikce a částečná privatizace jsou správné v tom smyslu, že věřitelům naznačují ochotu změny systému a ponížení přehnaných odvodů obyvatelům ze strany státu. Nicméně bezprostředně poté musí následovat nastíněný způsob, který je reálnou cestou z dluhové pasti, v níž se Řecko nachází a bez fundovaného ekonomického řešení nacházet nadále bude,“ říká analytik Bisnode Michal Řičař.