CZK/€ 24.565 +0,10%

CZK/$ 24.167 -0,24%

CZK/£ 29.173 +0,10%

CZK/CHF 25.362 -0,54%

24. 06. 2022

0 komentářů

dTest: Zákon o hromadných žalobách v minimalistickém provedení

 

Už několik let čekají čeští spotřebitelé na to, aby měli stejná procesní práva jako ostatní spotřebitelé v EU. Chybějící zákon o hromadných žalobách totiž znemožňuje, aby se čeští spotřebitelé mohli podvodníkům postavit před soudem kolektivně. Ministerstvo spravedlnosti nyní konečně poodhalilo, jak bude zákon o hromadných žalobách vypadat. Běžné spotřebitele a poctivé podnikatele to rozhodně nepotěší.



 

V České republice jako v jedné z posledních zemí EU nemají spotřebitelé možnost kolektivní obrany a své obvykle velmi nízké nároky si musí vymáhat každý sám za sebe. To u většiny z nich vede k tomu, že než by obětovali drahocenný čas a investovali peníze do advokátů, raději nad ztracenou tisícikorunou mávnou rukou. Tisíc korun není sice horentní suma, ale když podvodník zvládne takto „obrat“ třeba 500 spotřebitelů, což v době internetového nakupování opravdu není problém, dostáváme se k částce půl milionu korun. Tolik skončí v kapse podvodníka jenom proto, že České republice chybí zákon o hromadných žalobách. Mít možnost vymáhat své „ztracené“ peníze zpět kolektivní a relativně bezbolestnou cestou by jistě spotřebitelé uvítali, obzvláště v situaci, kdy se stále vyšší procento z nich dostává na hranici chudoby.

Nicméně vyhlídky ohledně hromadných žalob nejsou zase tak černé, jak by se mohlo zdát. Zákon o hromadných žalobách totiž musí být přijat do 25. prosince 2022, protože nám tuto povinnost uložila EU. Do této doby musí zákonodárci zákon připravit a schválit, jinak vystavují Českou republiku riziku sankcí. Ministerstvo spravedlnosti proto v uplynulých dnech na odborné konferenci, které se za dTest zúčastnili vedoucí právního oddělení Petr Šmelhaus a ředitelka dTestu Eduarda Hekšová, představilo svou vizi, jak by měl zákon vypadat. Zvolilo si bohužel variantu, která je pro spotřebitele a poctivé podnikatele méně výhodná.

Co na to dTest?

dTest se dlouhodobě snaží vysvětlovat, jak důležitý je zákon o hromadných žalobách a jak důležité je pro české spotřebitele jeho přijetí ve funkční podobě. Už 13. srpna 2020 jsme proto spustili kampaň Za hromadné žaloby. Základním východiskem je pro dTest princip omezeného opt-out režimu, který byl velmi dobře upraven v návrhu zákona, vládou stažený ze sněmovny 7. ledna 2022. Omezený opt-out režim znamená minimalizaci kroků, které musí spotřebitel pro vymáhání svého práva udělat, zároveň je však dobrou pojistkou proti zneužívajícímu potenciálu hromadných žalob.

Naproti tomu režim opt-in (s kterým počítá Ministerstvo spravedlnosti) vyžaduje, aby se spotřebitelé k hromadné žalobě aktivně připojovali. To samozřejmě znamená, že ve fázi přípravy takové žaloby musí subjekt, který bude spotřebitele zastřešovat, poškozené spotřebitele „sehnat“ a dostat od nich výslovný souhlas. To nepovede k ničemu jinému než k informačním kampaním, které budou ve výsledku žalovaného podnikatele reputačně poškozovat ještě před tím, než vůbec dojde k podání žaloby. Z tohoto důvodu by měli být poctiví podnikatelé ti první, kteří budou proti režimu opt-in brojit. Bohužel je tomu vlivem dezinterpretační a krajně neodborné mediální kampaně prozatím přesně naopak.

REKLAMA

 

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Hromadné žaloby Bohemia Energy

Usnadní hromadné žaloby situaci zákazníků Bohemia Energy?

Foto: Shutterstock V důsledku ukončení dodávek ze strany společností ve skupině Bohemia Energy se řadě lidí zvýší náklady. Vláda v reakci na situaci opětovně schválila návrh zákona o hromadném řízení. Pomohou hromadné žaloby spotřebitelům?

Text: Veronika Hejná

19. 11. 2021

lex voucher

Ochrana pro cestovky končí. Za nevybrané vouchery musí vrátit peníze

Foto: Shutterstock Pouze do konce srpna budou cestovní kanceláře pod ochranou podle kontroverzního zákona nazývaného Lex Voucher, který byl loni přijat ke zmírnění dopadů koronaviru na odvětví cestovního ruchu. Posledním srpnovým dnem končí ochranná doba a nevyužije-li zákazník možnosti náhradního zájezdu do 31. srpna, cestovka musí vrátit […]

Text: Veronika Hejná

16. 08. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.