CZK/€ 25.165 +0,04%

CZK/$ 23.481 +0,05%

CZK/£ 29.375 +0,05%

CZK/CHF 25.729 +0,16%

27. 11. 2018

0 komentářů

dTest: Podáváme stížnost na Google kvůli porušení GDPR

 

Na základě výzkumu publikovaného dnes našimi kolegy z norské organizace Forbrukerrådet jsme se rozhodli podat stížnost na společnost Google k Úřadu na ochranu osobních údajů. Nový výzkum ukazuje, že Google porušuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) tím, jakým způsobem sleduje polohu svých uživatelů.

Loading



 

„Spolu s námi bude stížnost v následujících dnech podávat dalších šest spotřebitelských organizací z různých částí Evropy.1 Všechny zapojené subjekty jsou členskými organizacemi Evropské spotřebitelské organizace BEUC,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Smartphony s námi chodí úplně všude. Mobilní operační systém Android od společnosti Google používají přibližně 2 miliardy zařízení, což z něj činí celosvětově nejrozšířenější operační systém. Systém používá většina výrobců chytrých telefonů, jako je Samsung, Huawei nebo Sony. Skrytou podmínkou smartphonů s tímto operačním systémem však je, že k nim uživatelé de facto musejí mít také Google účet.

Údaje o poloze mohou o lidech odhalit mnohé, včetně náboženského (docházení na bohoslužby) a politického přesvědčení (navštěvování demonstrací), zdravotního stavu (pravidelné návštěvy nemocnice) a sexuální orientace (navštěvování určitých barů). Výzkum ukazuje, že Google shromažďuje data o poloze uživatelů prostřednictvím služeb „Historie polohy“ a „Aktivita na webu a v aplikacích“, jež jsou integrovány do všech Google účtů. „Společnost používá různé triky a praktiky, aby zajistila, že uživatelé budou mít tyto služby zapnuté, a neposkytuje jednoznačné a srozumitelné informace o tom, co to vlastně znamená,“ podotýká Zelený.

Tyto nekalé praktiky2 nechávají spotřebitele v nejistotě ohledně využívání jejich osobních údajů. Google navíc spotřebitelům reálně neposkytuje ani jinou možnost než tu, že poskytnou své údaje o poloze, které pak mohou být použity k mnoha účelům včetně cílené reklamy.

REKLAMA

„Jako spotřebitelská organizace namítáme, že tyto praktiky nejsou v souladu s GDPR, jelikož Google postrádá platný právní základ pro zpracování těchto osobních údajů. Výzkum především ukazuje, že souhlas poskytnutý za uvedených okolností není svobodný,“ říká Zelený. K tomu dTest dále podotýká, že Google nemůže použít jako právní základ pro získávání a zpracovávání údajů o poloze tzv. oprávněný zájem, který umožňuje zpracovávat některé osobní údaje pro marketingové účely bez souhlasu. Shromažďování údajů o poloze má zcela zásadní dopad na základní práva a svobody jednotlivce, takže je ke zpracování těchto údajů nutný souhlas.

„Díky GDPR mají mít uživatelé kontrolu nad svými osobními údaji, což klamavé praktiky Googlu znemožňují. Pravidla GDPR je potřeba jednoznačně a efektivně vymáhat. Není možné, aby se korporace tvářily, že vše dodržují, a přitom obcházely závazné právní předpisy. A to nehledě na význam nebo globální rozsah dané společnosti,“ uzavírá Zelený.

 

Poznámky:

REKLAMA

1 Forbrukerrådet (Norsko), Consumentenbond (Nizozemsko), Ekpizo (Řecko), Zveza Potrošnikov Slovenije (Slovinsko), Federacja Konsumentów (Polsko) and Sveriges Konsumenter (Švédsko) podají stížnost ke svým dozorovým orgánům v oblasti ochrany osobních údajů. Forbrugerrådet Tænk (Dánsko) bude dánský dozorový orgán o praktikách společnosti pouze informovat. Něměcká organizace vzbv zvažuje podat na Google kvůli jeho praktikám žalobu. Transatlantický spotřebitelský dialog (fórum amerických a evropských spotřebitelských organizací) věc předloží také Federální obchodní komisi v USA.

2 Praktiky užívané společností Google, aby přiměla uživatele ke sdílení údajů o poloze:

  • Klamné proklikávání: proklikávání možností při prvotním nastavování zařízení s operačním systémem Android tlačí uživatele k povolení ukládání historie polohy, aniž by věděli, co to zahrnuje.
  • Skrytá defaultní nastavení: při zakládání Google účtu je nastavení aktivity na webu a vaplikacích ukryto za extra možnostmi a defaultně povoleno.
  • Zavádějící a nevyvážené informace: uživatelům nejsou při nabízení možností poskytovány dostatečné informace a jsou uváděni v omyl o tom, jakým způsobem jsou údaje shromažďovány a využívány.
  • Opakované vybízení: uživatelé jsou opakovaně žádáni, aby zapnuli historii polohy při používání různých Google služeb, i pokud se rozhodli tak neučinit, když nastavovali mobilní telefon.
  • Sdružování služeb a nedostatek dílčích (granulárních) voleb: pokud chce uživatel používat služby jako Google asistent a řazení fotografií podle polohy, Google automaticky zapne invazivní sledování polohy.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz

 


Související články

Bude ordinovat „doktor Google“?

Velké technologické firmy investují miliony dolarů do zdravotnictví. Velké plány má například majitel Googlu. Čím můžou atraktivnímu oboru přispět?

Text: Karel Pučelík

Foto: Zdroj: Pixabay.com

29. 06. 2022

lex voucher

Ochrana pro cestovky končí. Za nevybrané vouchery musí vrátit peníze

Foto: Shutterstock Pouze do konce srpna budou cestovní kanceláře pod ochranou podle kontroverzního zákona nazývaného Lex Voucher, který byl loni přijat ke zmírnění dopadů koronaviru na odvětví cestovního ruchu. Posledním srpnovým dnem končí ochranná doba a nevyužije-li zákazník možnosti náhradního zájezdu do 31. srpna, cestovka musí vrátit […]

Text: Veronika Hejná

16. 08. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *